Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - رئیس جمهور به همراه وزرای امور خارجه، صمت (صنعت، معدن، تجارت)، نیرو، نفت و راه و شهرسازی از روز دوم اسفند، با هدف گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی، به ویژه در حوزه انرژی به قطر سفر کردند؛ سفری که امضای چند سند همکاری و تفاهمنامه را میان ایران و کشور‌های عضو مجمع کشور‌های صادرکننده گاز در پی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافقنامه‌های حوزه حمل و نقل

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جریان این سفر، بازدید‌هایی را از بنادر تجاری و فرودگاه‌های قطر و مذاکره‌ای با وزیر حمل و نقل این کشور با هدف توسعه زمینه‌های همکاری فعالان اقتصادی و افزایش صادرات به قطر داشت.

راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور، استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران، انجام تحقیقات برای احداث یک زیرگذر بین دو کشور ایران و قطر و همچنین، استفاده از ظرفیت‌های ایران در بازه زمانی جام جهانی فوتبال نیز از موضوعاتی بود که وزیر راه و شهرسازی آن‌ها را پیگیری کرد و در نهایت منجر به امضای ۴ توافقنامه با این کشور همسایه شد.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، یک توافقنامه در بخش هوایی، یک مورد بخش دریایی، یک مورد در حوزه بندری و چهارمین مورد توافق برای مطالعات طراحی ساخت تونل زیر دریا بین ایران و قطر است و از بندر دیر بوشهر تا قطر خواهد بود.

با توجه به نزدیکی جام جهانی فوتبال، یکی از موضوعات مهم که در این دیدار‌ها مورد مذاکره قرار گرفت، راه اندازی خدمت کارگو و حمل هوایی بار به قطر بود و مقرر شد طی هفته‌های آتی با توافقات صورت گرفته اولین پرواز کارگو آغاز شود.

تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز پیراهن شماره ۲۲ تیم ملی این کشور را به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان اهدا کرد.

 ایجاد مرکز تجاری و کمیته مشترک بازرگانی

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت نیز، در دیدار با وزیر صنعت و تجارت قطر به رایزنی برای توسعه همکاری‌های تجاری با این کشور عربی پرداخت.

ایجاد مرکز تجاری ایران در این کشور که از سوی رئیس جمهور در دیدار با خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی نخست وزیر قطر پیشنهاد داده شد، در دیدار وزرای صنعت دو کشور به منظور مدیریت و پیگیری مسائل و مشکلات تجار و برنامه ریزی برای ارتباط صحیح تاجران برتر ایران و قطر، مورد توافق قرار گرفت.

هیئت سرمایه گذاری طرف قطری، طی ماه‌های آینده به منظور بازدید از برخی پروژه‌های صنعتی و دانش بنیان، به ایران سفر خواهد کرد و وزارت صمت ایران نیز، مسئول پیگیری استفاده از ظرفیت ایران به عنوان پل ارتباطی میان کشور‌های حاشیه خزر و روسیه، هند و کشور‌های آفریقایی با قطر شد.

با رایزنی‌های وزیر صمت، اسناد همکاری مشترک در زمینه‌های استاندارد و گمرک و موافقتنامه‌های لازم برای ایجاد پایانه مشترک صادراتی نیز با مسئولان قطری به امضا رسید.

اتصال شبکه برق ایران و قطر با امضای وزیر نیرو

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در این سفر، دیدار‌هایی با مقامات انرژی کشور‌های حاضر در مجمع جی‌ئی‌سی‌اف داشت؛ امضای اسنادی در خصوص اتصال شبکه‌های برق ایران و قطر از جمله اقدامات انجام گرفته در این سفر بود.

وزیر نیرو همچنین، به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قطر، ۱۳ سند دیگر را هم در حضور رئیس جمهور و امیر قطر امضا کرد.

به گفته محرابیان، از این میان، ۴ سند اول در حوزه سیاسی و همکاری‌های دیپلماتیک و تسهیل در صدور ویزا، ۴ سند در حوزه علمی و آموزشی و فرهنگی و ۶ سند در حوزه‌های اقتصادی همچون فعالیت‌های انرژی و برق، بندری، حمل و نقل دریایی و زمینی، همکاری در حوزه استاندارد و گردشگری و مناطق آزاد بوده است؛ اسنادی که با  تاکید رئیس جمهور، اجرای آن‌ها بلافاصله توسط دستگاه‌های مرتبط آغاز شده است.

بیشتر بخوانید:

توسعه همکاری منطقه‌ای ایران، روسیه و آذربایجان در حوزه انرژی؛ حمایت ایران از اتصال برق ۳ کشور پیگیری موضوعات مرتبط با صنایع نفت و گاز ایران 

جواد اوجی وزیر نفت هم پیش از برگزاری ششمین اجلاس مجمع کشور‌های صادر کننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف)، دیدار‌هایی را با محمد حامل دبیرکل این مجمع و وزیران انرژی کشور‌های الجزایر، ونزوئلا، قطر و نیجریه داشت.

پس از این گفتگو‌های دو یا چند جانبه، همکاری در زمینه‌هایی مانند سوآپ گاز، انتقال فناوری، دانش فنی، سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اسناد و تفاهم‌هایی نیز آماده شد که در نهایت، در حضور رئیس جمهوری به امضا رسید.

اوجی در نشست فوق‌العاده وزارتی پیش از برگزاری نشست نهایی نیز شرکت و بر «سیاست‌زدایی از همکاری‌های بین‌المللی و جهانی گاز» و «بازگشت به منطق اقتصادی و چندجانبه‌گرایی» تاکید کرد و قرارداد نوسازی و بازسازی پالایشگاه‌های گازی و نفتی کشور ونزوئلا و انتقال دانش فنی و تکنولوژی به این کشور نیز به امضای او پس از دیدار رئیس جمهور با فلیکس پلاسنسیا گونسالس وزیر امور خارجه ونزوئلا رسید.

اعضای مجمع کشور‌های صادر کننده گاز، ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده را در اختیار دارند.

ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی این مجمع، دارای دومین ذخایر گازی در جهان است؛ اما در حال حاضر، تنها کمتر از ۲ درصد سهم تجارت این حامل انرژی را داراست.

در جریان این سفر دو روزه، رئیس جمهور با فیلیبی نیوسی رئیس جمهور موزامبیک و کیت راولی نخست وزیر جمهوری ترینیداد و توباگو نیز در خصوص انتقال دانش فنی مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی به این کشور گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور همچنین در ششمین اجلاس مجمع کشور‌های صادر کننده گاز، اعلام کرد که ایران برای تبدیل شدن به مسیر امن ترانزیت گاز اعلام آمادگی می‌کند.

علیرضا پیمان‌‌‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت گفته،  تجارت ایران و قطر در حال حاضر رقم ناچیزی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون دلار است؛ اما ظرفیت افزایش به میزان یک‌میلیارد دلار در سال آینده را دارد.

علی غوابش نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر هم گفت: محصولات کشاورزی، زعفران، پسته و فرش و همچنین شمس آهن کلینکر و مواد پتروشیمی از جمله کالاهای ایرانی هستند که تولیدشان در کشور با مزیت نسبی همراه است که این کالاها امکان رسیدن به افق یک میلیارد دلاری برای صادرات به این کشور را امکان پذیر می کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تجارت خارجی گاز طبیعی قطر سند همکاری مجمع کشور ایران و قطر رئیس جمهور دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۴۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

به گزارش صدای ایران از ایرنا، عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.

علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.

توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.

علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.

وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.

حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.

وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.

اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.

وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران
  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • گزارش| سفر رئیسی به سریلانکا؛ نمایش اقتدار مهندسی ایرانی
  • موسوی: سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا راهبردی بود