Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اظهار تاسف از اینکه در کشور به دنبال تولید گندم و هندوانه کیلویی ۱۰ هزار تومان هستیم گفت: در حالی که قیمت هر کیلو آرتمیا در بدترین حالت یک و نیم میلیون تومان است. - اخبار استانها -

علی نکوئی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به اینکه امسال نمونه‌برداری سیست آرتمیا در دریاچه ارومیه در نیمه دوم اسفندماه انجام می‌شود اظهار داشت: با توجه به سرمایی که امسال به وجود آمد، نمونه‌برداری غیرعملیاتی شد اما پس از نیمه دوم اسفند، نمونه‌برداری انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری برای پرورش آرتمیای دریاچه ارومیه گفت: با وجود اینکه فعالیت‌های مناسبی برای توسعه آرتمیا در دشت فسندوز در شهرستان چهاربرج میاندوآب انجام و 200 هکتار در برنامه‌های مدیریت شیلات آبزیان استان پیگیری شد تا فعال‌سازی شود و با وجود اینکه دستگاه‌های نظارتی نیز برای توسعه رفع موانع تولید تاکید داشتند، اما در صدور مجوزهای بهره‌برداری و پروانه‌های بهداشتی برای آرتمیا مشکلاتی به وجود آمد و مجوز حفر چاه در دشت ممنوعه ارومیه، اندکی طولانی شد.

توسعه 200 هکتار پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب انجام می‌شود

 رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: در مجموع امسال نتیجه مطلوبی حاصل نشد اما برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام شده و براساس برنامه‌ریزی‌های مسئولان استانی، در سال آینده توسعه 200 هکتار در دشت فسندوز میاندوآب و هم توسعه سایر استخرهای غیرفعال پیش‌بینی شده است.

وی افزود: بی‌تردید در حوضه دریاچه ارومیه سایت‌یابی مناسب برای پرورش آرتمیا حائز اهمیت است و در استان با توجه به سرمای هوا و کوتاه بودن دوره گرما، احتمال اینکه بتوان پرورش آن را اقتصادی کرد دچار شک و شبهه است و هم‌اکنون تنها دشت فسندوز پاسخگو است و اگر خواهان معرفی سایت دیگر باشیم باید مطالعاتی بر روی این سایت‌ها انجام شود.

دستگاه‌های مربوطه باید اعتبارات آبزی‌پروری را تامین کنند

 نکوئی‌فرد اظهار داشت: از سوی دیگر باید دستگاه‌های مربوطه مثل سازمان جهاد کشاورزی، محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات لازم را برای اینکه هم بحث زیست محیطی آن بررسی شده که آیا توسعه پروژه‌های آبزی‌پروری تاثیری در محیط زیست و دریاچه ارومیه دارد یا خیر؟ و هم بتوان اطمینان سرمایه‌گذاری 100 درصد برای توسعه آن داشته باشیم، تامین کنند.

وی بیان کرد: در سال 1401 پس از ایجاد بانک سیست جمعیت‌های مختلف مثل آرتمیا در کشور، پروژه‌ای تعریف می‌شود که اگر اعتبار آن تامین شود، جمعیتی از آرتمیاهای دریاچه ارومیه شناسایی شده و باید از لحاظ شناسنامه ژنتیکی به نتیجه برسد.

 رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور افزود: این جمعیت می‌تواند در برودت هوا نیز، هم تولیدمثل و هم تغذیه کند و اقتصادی باشد بنابراین باید بر روی آن کارهای تحقیقاتی انجام و ژن آنها معلوم شود، پس اگر بتوان به نتیحه مطلوب رسید می‌توان این جمعیت را در مناطق سرد و دوره گرمای کوتاه معرفی کرده و قضیه پرورش آرتمیا را در این مناطقی که دارای آب‌های شور هستند به نتیجه رسانید.

مجوزی برای برداشت آرتمیای دریاچه ارومیه صادر نشده است

وی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون هیچ‌گونه مجوزی از سوی محیط زیست برای برداشت آرتمیای دریاچه ارومیه صادر نشده است گفت: نظری هم بر این موضوع نیست چون هم اکنون دیدگاه محیط‌زیست صرفا بحث ورود آب به دریاچه ارومیه است و کاری به سایر موارد ندارند.

نکوئی‌فرد بیان کرد: اما اگر قرار باشد که آرتمیایی در دریاچه ارومیه تولید شود، برداشت آرتمیا براساس مطالعات، به نفع دریاچه بوده و منفعت اقتصاد دارد چون باید به جای هدررفت آرتمیا، در صنعت اقتصاد وارد شود.

وی در ادامه اظهار داشت: آبزی‌پروری یعنی اینکه نه ماهی و نه آرتمیا آبی مصرف نمی‌کنند و آبی که قرار است به دریاچه ارومیه منتقل شود،برای تولید آرتمیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تمام مناطق مستعد پرورش آرتمیا در سطح کشور شناسایی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به اینکه آب‌های نامتعارف کشاورزی در سطح کشور به عنوان یک طرح ملی به سازمان شیلات ایران ارائه شده است تصریح کرد: در این صورت می‌توان در سطح کشور تمام مناطقی را که مستعد پرورش آرتمیا است را شناسایی و کیفیت آب آن سنجیده شده و بسته پرورش آن برای سرمایه‌گذاران ارائه شود.

وی افزود: بی‌تردید سازمان شیلات ایران باید این طرح را پشتیبانی مالی کرده و برای تولید آرتمیا در کشور برنامه‌ریزی کند اما در حال حاضر سازمان شیلات برای تامین اعتبار آن نظری نداشته و این سازمان نیز منتظر آن است تا از جای دیگری اعتباراتی تزریق شود.

تولید 75 هزار تن میگو در کشور برنامه‌ریزی شده است

نکوئی‌فرد در ادامه با اشاره به اینکه تولید 75 هزار تن میگو در کشور برنامه‌ریزی شده و نسبت به برنامه سال 98 که نزدیک 42 هزار تن بود، 30 درصد افزایش یافته است اظهار داشت: این 30 درصد بیش از نیاز مزارع میگوی کشور است در حالی که در پایان برنامه ششم توسعه عنوان می‌شد که نزدیک 50 تا 70 تن سیست آرتمیا مورد نیاز است.

امکان برداشت 1000 تنی آرتمیا با احیای دریاچه ارومیه/ وضعیت آرتمیا بحرانی شدبی‌توجهی به ذخایر ‌طلای شور دریاچه ارومیه/ برداشت غیراصولی نمک از پارک ملی دریاچه ادامه دارد

وی در ادامه نیز با اظهار تاسف از اینکه در کشور به دنبال تولید گندم و هندوانه کیلویی 10 هزار تومان هستیم گفت: در حالی که قیمت هر کیلو آرتمیا در بدترین حالت یک و نیم میلیون تومان است پس باید به سمت کشاورزی اقتصادی حرکت کرده و استفاده بهینه از آب و زمین‌ها به ویژه آب و زمین شور شود، البته نمی‌توان گفت که در هر آب و هر زمین شوری می‌توان پرورش آرتمیا انجام داد بلکه باید برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و آینده‌پژوهی انجام داده و به تدریج پیش رفت.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آذربایجان غربی آذربایجان غربی مرکز تحقیقات آرتمیای کشور دریاچه ارومیه پرورش آرتمیا برنامه ریزی دشت فسندوز محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۴۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری انشعاب غیرمجاز در روستای گوگ تپه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سعید پاشازاده اظهار داشت: وجود انشعابات غیرمجاز در مناطق شهری و روستایی علاوه بر پایمال کردن حقوق مشترکان مجاز و قانونی شرکت آب و فاضلاب، خدمات مطلوب به مردم را با مشکل مواجه کرده و هزینه‌های زیادی برای شرکت به بار می‌آورد وی افزود: کارشناسان شرکت آب و فاضلاب همواره در حال پایش و شناسایی انشعابات غیرمجاز هستند و در صورت مشاهده هر گونه تخلفی، براساس قانون با خاطیان برخورد خواهد شد.

دیگر خبرها

  • جمع آوری انشعاب غیرمجاز در روستای گوگ تپه ارومیه
  • تصاویر| تفریح در بخش پرآب دریاچه ارومیه
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • فیلم| حال خوش مردم در جوار دریاچه ارومیه
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟