Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال زنان ایران از دوران حضورش در کشور و نقشش در راه گسنرش فوتبال زنان گفت.

به گزارش ایسنا و به نقل از ABS، علیرغم حذف در مرحله گروهی، اولین حضور ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۲ یک لحظه تاریخی برای تیم ملی بانوان باقی مانده است. کتایون خسرویار، سرمربی سابق فوتبال ایران در گفت‌وگو با ABC، خاطرنشان کرد که بدون توجه به نتیجه جام ملت‌های آسیا، فوتبالست های زن ایرانی مجبور شده‌اند ۱۰ برابر بیشتر از موانعی که بقیه تیم ها دارند، بپرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خسرویار گفت: زنان ایرانی علاقه زیادی به فوتبال دارند. اگر به آنها فرصت دهید، تحت تاثیر قرار خواهید گرفت. چندین سال چقدر طول کشید تا همه بفهمند فوتبال زنان وجود دارد اما امروز در ایران مردم به بازیکنان احترام زیادی می‌گذارند و فوتبالیست بودن به معنای "سلبریتی" بودن است. واقعاً احساس می‌کنم که طی شش سال گذشته، حمایت بزرگی از کشور دیده‌ام، دولت، مقامات، عموم مردم، مردان و زنان در هر سنی از تیم بانوان حمایت کردند. وقتی برای اولین بار به ایران نقل مکان کردم، فقط بیست بازیکن فوتبال معرفی شده بودند. الان دو میلیون بازیکن داریم. این رقم در پانزده سال بسیار زیاد است.

خسرویار خود سهم مهمی در این رشد داشته است. انتخاب او شجاعانه بود. متولد و بزرگ شده در ایالات متحده، در سال ۲۰۰۵ برای "دو هفته تعطیلات" به ایران رفت و در عوض بیش از پانزده سال در آنجا ماند، دقیقاً با هدف رشد فوتبال زنان. این مربی ادامه داد: اینجا بود که مسیر زندگی من تغییر کرد. آنها دلیل بسیار خوبی برای ماندن به من دادند و گفتند شما چهره کشور را تغییر خواهید داد، مسیر کشور را از نظر مشارکت زنان در ورزش تغییر خواهید داد. قطعا باید ماندن را در نظر بگیرید.

در اوایل دهه ۱۹۷۰ اولین باشگاه بانوان به نام بانوان تاج (بعدها به باشگاه بانوان استقلال تبدیل شد) و پس از آن دیهیم، باشگاه عقاب پرسپولیس و خسرام متولد شدند. مسابقات متعددی بین این تیم ها برگزار شد و تیم ملی بانوان ایران از انتخاب بهترین بازیکنان ایجاد شد. در اردیبهشت ۱۳۵۰ تیم ملی ایران دو بازی دوستانه با ایتالیا برگزار کرد.

بعد از انقلاب زنانی که نمی‌خواستند تسلیم شوند و می‌خواستند به فوتبال ادامه دهند، به فوتسال روی آوردند. در سال ۱۳۷۲ اولین دوره مسابقات فوتسال غیررسمی پس از انقلاب برگزار شد که در آن فقط تیم های دانشگاهی حضور داشتند. در سال ۱۳۷۶ با تشکیل کمیته فوتسال بانوان، باشگاه ها شروع به تشویق به داشتن تیم های فوتسال شدند. تیم فوتسال بانوان ایران در حال حاضر در رده هفتم رنکینگ جهانی قرار دارد و سابقه قهرمانی در آسیا را دارد.

انتقال از زندگی و بازی در ایالات متحده به کشوری که از نظر فرهنگی بسیار متفاوت است برای خسرویار آسان نبود. او می‌گوید: در آن زمان نمی‌دانستم ایران یک کشور با ارزش‌ها  و قوانین اسلامی است. روز اولی که برای بازی بیرون رفتم و شروع به گرم کردن کردم، شلوارک پوشیده بودم و موهایم را به حالت دم اسبی درآورده بودم. اما خیلی زود درست کردم و حجاب گرفتم. بنابراین در عرض چند دقیقه متوجه شدم که باید شلوار گشاد بپوشم و چیزی دور موهایم بپوشم  و اینگونه تمرین را شروع می‌کنید. هم تیمی‌ها متعجب بودند که چگونه خسرویار توانست به جای بازگشت به آمریکا، در ایران بماند. به من گفتند در ایران چه کار می‌کنی؟ تو باید حجاب داشته باشی. ما به آن عادت کرده‌ایم، اما شما به آن عادت ندارید. اما هر چه بیشتر این را می‌گفتند، بیشتر با آنها همدردی می‌کردم. به همین دلیل می‌خواستم بمانم و با آنها بازی کنم. 

اگرچه مردم او را «دیوانه» می‌خوانند، اما خسرویار متقاعد شده که تصمیم درستی گرفته است: "ما توانستیم کشور را برای فوتبال زنان تغییر دهیم". خسرویار افزود: ما حجاب اسلامی را مانعی نمی‌دانستیم، بلکه آن را ابزاری برای مشارکت بیشتر زنان در ورزش می‌دانستیم.

فیفا در سال ۲۰۱۱، ایران را از دور دوم مقدماتی المپیک ۲۰۱۲ لندن حذف کرد، دقیقاً به این دلیل که دختران تیم ملی حجاب داشتند. از آنجایی که حجاب در ایران اجباری است، فوتبالیست‌های ایرانی نمی‌توانستند بدون حجاب بازی کنند.

پس از چند سال جلسه، دادخواست و گزارش، فیفا در سال ۲۰۱۴ این محرومیت را لغو کرد. درست در همان سال، خسرویار پس از ترک فوتبال تصمیم گرفت به عنوان مربی فعالیت کند و اولین زن ایرانی شد که مجوز سطح A فیفا را دریافت کرد. در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۱  ایران برای اولین بار جواز حضور در جام ملت های آسیا را با شکست اردن به دست آورد.

خسرو یار افزود: زمانی که ما صعود کردیم، هر روزنامه، مجله، برنامه تلویزیون، حتی رئیس جمهور به آنها تبریک گفت. این یک دستاورد بزرگ نه تنها برای تیم ملی بانوان، بلکه برای همه بانوان ایران است. داشتن چنین موفقیتی بسیار بزرگ است.

تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا در گروه A قرار گرفت. ایران در اولین بازی خود مقابل هند به تساوی بدون گل دست یافت. همچنین دیلی استار انگلیس دفع زهره کودایی از ضربه سر مهاجم هندی را با سیو گوردون بنکس در جام جهانی ۱۹۷۰ مقایسه می‌کند، زمانی که دروازه‌بان انگلیسی موفق شد ضربه سر پله را از فاصله نزدیک دفع کند. البته به دلیل کرونا، هند از بازی‌ها کنار گذاشته شد. بدین ترتیب ایران با صفر امتیاز و صفر گل زده در دو بازی دیگر ماجراجویی خود را در این مسابقات به پایان رساند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تیم ملی فوتبال بانوان ایران کتایون خسرویار جام ملت های آسیا فوتبال زنان تیم ملی تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۴۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است

متن پیام آیت‌الله حسین نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.

موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاه‌های گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشته‌اند؛ که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشن‌تر می‌شود.

در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می‌شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.

که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.

و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.

در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»

«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»

این نمونه‌ای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونه‌ای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی می‌شود:

«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرج‌ها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات رب‌ها و کتبه و کانت من القانتین»

و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه می‌شود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.

امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می‌خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن می‌باشد.

در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر می‌باشم.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • نظر برادر همسر رهبری درباره حجاب زنان و قوانین مردانه آن | فیلـم
  • دستگیری سارق طلا از بانوان کهنسال در فلاورجان
  • راهپیمایی بانوان ساوجبلاغی در حمایت از مجریان طرح نور
  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • حمایت بانوان قزوینی از طرح نور
  • دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی زنان
  • هشدار مشاور قالیباف در واکنش به گشت ارشاد: «وقوع واقعه برنامه ریزی شده کف خیابان»
  • حجاب مانعی برای پیشرفت نیست
  • رفتار شرم آور پلیس آمریکا با یک زن مسلمان | ویدئو