Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، دکتر سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه هفته جاری سفری را به قطر آغاز کرد و مورد استقبال کم نظیر امیر این کشور قرار گرفت. در این سفر که به نظر می‌رسد در راستای برنامه‌های دولت سیزدهم مبنی بر تقویت روابط با کشورهای همسایه باشد، 14 قرارداد همکاری مشترک بین دو کشور به امضاء رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران مسائل منطقه، دو کشور نگاه ویژه‌ای به روابط دوجانبه دارند و انجام این سفر در مقطع حساس کنونی دلالت بر همین موضوع دارد. گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز با هدف بررسی بیشتر ابعاد سفر رئیس جمهور به قطر، گفتگویی با دکتر سیدهادی سیدافقهی –کارشناس مسائل منطقه- انجام داد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه سفر اخیر رئیس جمهور به قطر از ابعاد و سطوح مختلفی دارای اهمیت است، اظهار کرد: این سفر هم از بعد روابط دوجانبه بین دو کشور و هم منطقه‌ای اهمیت زیادی دارد. به گفته ایشان، قطر علیرغم مساحت کوچکی که دارد، اما یک وزنه سیاسی و اقتصادی قابل توجه در منطقه محسوب می‌شود و نزدیکی دو کشور می‌تواند بر ایفای نقش موثرتر در حوزه سیاست خارجی نقش یه سزایی داشته باشد. سیدافقهی با بیان اینکه قطر با بسیاری از کشورهای جهان روابط بسیار خوبی دارد، خاطر نشان کرد: نزدیکی دو کشور از منظر بین المللی نیز حائز اهمیت است.

سیدافقهی در بخش دیگری به متنوع بودن روابط دو کشور اشاره کرد و به این موضوع پرداخت که ایران و قطر در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... دارای منافع مشترکی هستند و امضای 14 قرارداد همکاری در سفر اخیر رئیس جمهور مصداق عینی همین موضوع است. وی با درخشان و رو به رشد خواندن آینده روابط دو کشور، خاطر نشان کرد: همکاری ایران و قطر در زمینه انرژی، تبادل تجاری، بازرگانی و بانکی، توریسم منطقه‌ای، انتقال فناوری و ... از اهمیت زیادی برخوردار است.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه به عضویت قطر در سازمان همکاری‌های اسلامی اشاره و خاطر نشان کرد که این کشور همواره  مواضع مستقل و متفاوتی در این سازمان اتخاذ کرده و البته با کشورهایی مثل عمان و کویت هم‌گرایی و هم‌سویی دارد. از همین رو، این سه کشور از نظر تقسیم بندی سیاسی با عنوان کبوترهای سازمان همکاری خلیج فارس، در مقابل سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین –موسوم به عقاب‌های شورای همکاری خلیج فارس- قرار می‌گیرند. وی افزود: روابط خوب ایران با قطر می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر اعضای شورای خلیج فارس باشد و نشان دهد که ایران با هیچ کشوری خصومت ندارد.

ایشان با ابراز تاسف از اینکه حجم مبادلات تجاری بین ایران و قطر حدود 400 میلیون دلار است، تاکید کرد که این میزان قطعا باید بیش از این باشد. زیرا ایران در زمان بحران قطر با عربستان، بحرین، امارات و مصر از این کشور حمایت کرد و اجازه نداد که قطر تسلیم زورگویی‌های آنان شود. علاوه بر این، با توجه به دارا بودن میدان‌های مشترک گاز و تاسیس مجمع صادر کنندگان گاز توسط ایران، روسیه و قطر، همکاری این کشورها در بازار انرژی می‌تواند منافع آنها را تامین و سود سرشاری به ارمغان بیاورد. وی همچنین به اظهارات شیخ تمیم مبنی بر ابراز امیدواری برای اجرایی شدن هر چه سریعتر قرادادهای امضاء شده اشاره کرد و گفت: قطری‌ها در ایام سخت ایران را امتحان کردند و می‌دانند که همکاری با ایران به نفع آنها خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه حضور آمریکا در منطقه یک حضور تروریستی است، اظهار کرد: با توجه به حضور دو پایگاه بزرگ آمریکا در قطر و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکا از منطقه پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، این امر باید در محاسبات دو کشور ایران و قطر لحاظ شود. به گفته ایشان، در پرونده‌های دیگری از جمله یمن، سوریه، مبارزه با تروریسم در عراق باید دو کشور گفتگو کرده و قطری‌ها در مواضع خود تجدید نظر کنند.

سید افقهی در بخش دیگری از مصاحبه با بیان اینکه اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم بهبود و توسعه روابط با همسایگان است، افزود: احتمالا این سفر باعث می‌شود که اماراتی‌ها هم آقای رئیسی را دعوت کنند. ایشان همچنین خاطر نشان کرد که سیاست خارجی دولت جدید مورد استقبال همسایگان قرار گرفته و ایران در نشست اکو در ترکمنستان با سران ده کشور گفتگوهای مثبت و سازنده‌ای داشت. به گفته این کارشناس مسائل منطقه، بازتاب سفر اخیر رئیس جمهور به کشورهای دیگر نشان خواهد داد که در مورد نگاهشان به روابط ایران باید تجدید نظر کرده و به این درک برسند که ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای قابل انکار نیست.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط این سفر با مذاکرات هسته‌ای وین گفت: قطر به طور رسمی به پرونده هسته‌ای ورود کرد و آقای تمیم در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده بود که حاضر به میانجیگری بین آمریکا و ایران است. از نظر سیدافقهی، سفر شتاب زده محمد بن عبدالرحمان –وزیر خارجه قطر – و دیدار با آقای رئیسی گویای نقش میانجی‌گرایانه این کشور و احتمالا حامل پیامی برای ایران بوده است. وی در پایان تاکید کرد: در سفر دو هفته پیش آقای تمیم به واشنگتن و دیدار با جو بایدن، قطعا موضوع ایران مطرح شده و پاسخی از آمریکا توسط امیر قطر برای ایران ارسال شده است. اما با توجه به احتمال کارشکنی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه، هنوز این مسئله اعلام نشده است.

انتهای پیام/

       

انتهای پیام/

مجید فرخی کد خبر: 1130893 برچسب‌ها کشور قطر

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کشور قطر کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان ایران و قطر رئیس جمهور روابط دو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۵۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با سرتیپ نصیرزاده دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر سپهبد کرم مصطفی یف، معاون وزیر دفاع و فرمانده ارتش نخجوان که به تهران سفر کرده است، به اتفاق هیأت همراه با حضور در ستاد کل نیروهای مسلح، با سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار و گفت‌وگو کرد.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با تاکید بر اهمیت ارتقای سطح روابط دو کشور در بخش‌های مختلف، تصریح کرد: اشتراکات فرهنگی، تاریخی، دینی و سیاسی می‌تواند بستر مناسبی جهت تعامل نیروهای مسلح دو کشور ایجاد کند.

معاون وزیر دفاع و فرمانده ارتش نخجوان با اشاره به اهمیت مناسبات دو جانبه، روابط ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: همکاری‌های نیروهای مسلح دو کشور در چارچوب توافقات سومین کمیسیون مشترک همکاری‌های نظامی و دفاعی در حال توسعه و ارتقا می‌باشد.

در این دیدار روند روابط و همکاری‌های دوجانبه نظامی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و بر ضرورت رایزنی‌های مستمر مقامات دو کشور در سطوح مختلف تاکید کردند.

کد خبر 6095312 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با سرتیپ نصیرزاده دیدار کرد
  • اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه درخشان است
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • معاون پارلمانی رئیسی: از مجلس آینده انتظار داریم همکاری خوبی با دولت داشته باشد؛ البته ما از مجلس فعلی هم راضی هستیم
  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • بذرپاش عازم ابوظبی شد
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد