Web Analytics Made Easy - Statcounter

کلیات طرح صیانت از کاربران فضای مجازی درحالی در کمیسیون مشترک و درهیاهوی بررسی لایحه سرنوشت ساز بودجه ۱۴۰۱ آن هم با مخالفت صریح بازوی پژوهشی مجلس و مخالفت بسیاری از ناظران تصویب شده که به نظر میرسد ابعاد پنهان آن اعتماد عمومی را دچار خدشه کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح  موسوم به صیانت از کاربران فضای مجازی ظهر دیروز و در فاصله تعطیلی میان دو نوبت صبح و عصر مجلس شورای اسلامی آن هم در بحبوحه بررسی لایحه جنجالی بودجه 1401،‌ به صورت غیر منتظره و در سکوت خبری تشکیل جلسه داده و کلیات نسخه جدید طرح صیانت با نام طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» را به رأی گذاشتند و در همین راستا اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در جلسه دیروز کمیسیون با 18 رای موافق و فقط یک رای مخالف کلیات طرح صیانت را به تصویب رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جزییات این طرح قرار است در جلسات بعدی کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد. براساس آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک، حداقل دو سوم از اعضای 23 نفره این کمیسیون بایستی به کلیات طرح رای مثبت می‌دادند.

بلافاصله بعد از خبر تصویب طرح، حواشی زیادی در فضای مجازی ایجاد و انتقادهای گسترده ای نیز متوجه مجلس شد. در همین راستا رضا تقی پور انوری رئیس کمیسیون مشترک در جریان این جلسه گفت: «برگزاری جلسه امروز به یکباره نبوده است و از دو روز قبل در این خصوص نظرخواهی شد. 14 نفر از اعضای کمیسیون با برگزاری این جلسه موافق بودند.متاسفانه هنوز تخریب‌ها و تهدیدها در خصوص این طرح ادامه دارد»!

هر چند ساعات پایانی شب گذشته خبر آمد که معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای به رئیس کمیسیون طرح حمایت صیانت، رای‌گیری اخیر این طرح را فاقد اعتبار دانست، ولی برای شفافیت امر طرح نکاتی ضروری است.

صیانت که البته این روزها نام طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی را در مجلس و کارگروه‌ مربوط به آن یدک می‌کشد، نسخه‌های مختلفی داشته و آخرین نسخه آن مربوط به نهم بهمن ماه است. هنوز جزئیات طرح صیانت بررسی نشده اما تصویب کلیات از آن جهت که باب ورود به مواد و تبصره‌های این طرح را باز می‌کند اهمیت دارد و مورد انتقاد کاربران اینترنت قرار گرفته است. نکته قابل توجه اینکه، مسدودسازی هیچ شبکه اجتماعی به صراحت در این طرح اعلام نشده است. اما با مسدود شدن فیلترشکن‌ها عملا دسترسی به آن دسته از پلتفرم‌هایی که در حال حاضر فیلتر هستند غیرممکن می‌شود. با توجه ضوابط اعلام شده احتمالاً دسترسی به سایر پلتفرم‌های فضای مجازی هم محدود می‌شود.

 اگر فرض را بر این بگیریم که آخرین نسخه منتشر شده از جزئیات طرح صیانت، تصویب شود، در قدم بعدی کمیسیون عالی تشکیل شده برای این طرح وجاهت قانونی پیدا می‌کند که می‌تواند ضوابط و شرایط کسب‌وکارهای مجازی و آنلاین و پلتفرم‌های فضای مجازی را تصویب کند. وزارت ارتباطات هم می‌تواند فیلترشکن‌ها را مسدود کند. برای خاطیان نیز مجازات‌هایی از جرایم مالی تا کاهش پهنای باند اعمال می‌شود.

تفاوت اصلی نسخه جدید طرح صیانت با نسخه ماه گذشته در اضافه شدن یکی دو ماده و ادغام برخی ماده‌ها با یکدیگری و همچنین مشخص کردن نهاد مسئول برای یک سری موضوعات نظیر حریم خصوصی کاربران و پرداختی به تولیدکنندگان داخلی و... است.

کدام قسمت  از طرح صیانت به موضوع کاهش پهنای باند پلتفرمها می پردازد؟

گفتنی است،‌ در ماده 19  طرح صیانت،‌ متخلف از تکالیف مقرر در مواد 15، 16 و 17 این قانون به یک یا چند مورد از مجازات‌های مقرر در ماده 18 محکوم خواهد شد. این یعنی اگر ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی از حریم خصوصی کاربران محافظت نکرده، محتوا یا حساب کاربری افراد را بدون درخواست وی حذف کنند و... ظرف مدت دوازده ساعت محتوای مجرمانه را حذف نکنند مشمول مجازات خواهند شد. این مجازات از محدودیت در جذب کاربر تا اعمال خط مشی ترافیک (بخوانید کاهش پهنای باند) متغیر است. این بدان معناست که برای مثال حذف یک سری پست‌ها توسط اینستاگرام می‌تواند موجب این شود که دولت به طور قانونی پهنای باند آن را کم کند.

به هر ترتیب جدای از مفاد طرح صیات،‌ بسیاری از ناظران تاکید دارند، در این خصوص حواشی اخیر مربوط به اختلال در اینترنت و دسترسی دشوارتر به شبکه های اجتماعی،  سکوت دولت و همراهی تلویحی وزیر ارتباطات با اجرای صیانت امکان مرزبندی دولت با دنبال کنندگان صیانت در آینده را ناممکن می‌کند و همچنین دولت باید تمام هزینه‌های آن از جمله چالشهای سیاسی،‌ اقتصادی و ازمهمتر فضای اجتماعی را متحمل شود.

ناگفته نماند پیش از این نیز پس از رای مثبت نمایندگان مجلس به بررسی این طرح ذیل اصل 85 قانون اساسی، تعدادی از نمایندگان تقاضای لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کردند.

انتقاد تند و صریح مرکز پژوهشهای مجلس از حامیان صیانت

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس  در نامه ای به رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از فضای مجازی ضمن بر شمردن اشکالات عدیده متن طرح خواستار تخصیص زمان بیشتر برای اصلاح آن شد. بابک نگهداری در این باره گفته بود، با توجه به بررسی‌های کارشناسی صورت‌گرفته در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، علی‌رغم آنکه انتظار می‌رفت فرآیند بررسی طرح براساس روال ماده142 آیین‌نامه داخلی مجلس در مرکز طی شود، ولی این فرآیند به شیوه دیگری مراحل خود را در کمیسیون ویژه درحال طی کردن است. به هر روی با عنایت به موارد پیش‌گفته، این مرکز برای بازنگری در طرح نیازمند تخصیص زمان بیشتری است و نسخه فعلی قابلیت اصلاح در زمان اندک تخصیص‌یافته را ندارد. لذا مراتب، برای استحضار و هرگونه صلاح‌دید تقدیم حضور می‌گردد.

برخی رسانه ها از طرح صیانت به عنوان قطار معیوبی نام برده بودند که  به ایستگاه جدیدی رسیده و این‌بار،  مرکز پژوهش‌های مجلس تلاش کرد، اساسی و متقن، ترمز آن را بکشد که البته در این بحث ناکام ماند. نکته کلیدی که از سوی مرکز پژوهشهای مجلس جدای از نقد فنی مطرح شده، بحث شتاب در تصویب طرح مذکور است. مشخص نیست چرا با وجود تاکید نهاد پژوهشی مورد اعتماد مجلس، اعضای اصلی کمیسیون مشترک این چنین با تعجیل آن هم در حالی که همه ناظران سیاسی مشغول وارسی خروجی کمیسیون تلفیق درباره چندوچون بودجه 1401 هستند،  سراغ تصویب کلیات طرح مذکور  رفته اند.

یک نکته بسیار مهم  دیگر در خصوص حواشی ایجاد شده حول طرح صیات کاربران این است حتما قبل از پیش روی در تصویب و اجرایی شدن طرح بایستی اغنای افکار عمومی انجام می شد که متاسفانه در این زمینه هیچ اقدامی انجام نشده است. از طرف دیگر کاهش و اختلال اخیر در سرعت و دسترسی به اینترنت به درستی این شبهه را در افکار عمومی ایجاد کرده که گویی اجرای پیش دستانه طرح آغاز شده و دولت سیزدهم نیز همراه فضای کلی و چارچوبهای مندرج طرح صیانت است.

خلا دیالوگ طراحان اصلی طرح صیانت با مردم، ذی نفعان و مخالفان طرح

همانطور که اشاره شد فضای کلی طرح با ابهامات و سو برداشتیهایی همراه شده است. این موضوع نگرانیهایی را برای  صاحبان کسب وکار در فضای مجازی  و لایه های مختلف مردم ایجاد کرده است. بسیاری معتقدند با توجه به همه گیری شدید این طرح و آثاری گسترده ای که تصویب نهایی آن بر ابعاد مختلف زندگی مردم می گذارد اولا بایستی سازوکار تصویب به گونه ای دیگر و با درگیر شدن کل فضای مجلس پیش میرفت و از سوی دیگر مردم به عنوان ذی نفعان نهایی طرح بایستی به صورت همزمان و لحظه به لحظه از جزییات مباحث و  شرایط فضای مجازی در دوره پسا تصویب طرح در آینده آگاه می شدند. این درحالی است که نه تنها این اتفاقات نیفتاده و مخالفان و مدافعان طرح در دو فضای کاملا جدا از هم در حال دیالوگ یک طرفه هستند، بلکه فوریت تصویب کلیات طرح ابهامات و شائبه های جدیدی را نیز ایجاد کرده است.

تجربه ناموفق مسدودسازی تلگرام و کوچ ناموفق به پیام‌رسانهای داخلی

چالش سوم که این روزها به دغدغه منتقدان طرح صیانت تبدیل شده این است که ما یک بار در چند سال گذشته تجربه ناموفق مسدود سازی برخی شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام را داشته ایم. دقیقا در همان زمان به دلیل اینکه هنوز جایگزین مناسبی برای این شبکه اجتماعی تدارک دیده نشده بود، فضای عمومی با چالش جدی رو به رو شد و عملا هیچ استقبال قابل توجهی از پیام رسانهای داخلی مثل سروش و... انجام نشد. در پس این موضوع با وجود سرمایه گذاریهای بخش شبه دولتی و عدم استقبال مردم به دلیل نبود فضای اغنای عمومی  این پروژه شکست خورد. در بحث بستر سازی علاوه بر موضوع زیرساخت و شبکه های بومی جایگزین یکی از نکات جنجالی طرح تعیین تکلیف پلتفرمهای خارجی است. اگر دغدغه طراحان این طرح همکاری شرکتهای خارجی صاحب پلتفرمها می باشد بایستی حداقل قبل از اجرایی شدن مصوبات اقداماتی در زمینه رایزنی با شرکتها صاحب پلتفرم انجام می شد تا حداقل یک دید کلی در این زمینه وجود داشته باشد.

تبدیل  فرصت فضای مجازی به تهدید اقتصادی و اجتماعی با مانور روی یک طرح پر ایراد

با توجه به اینکه بخش قابل ملاحظه ای از مردم و کسب و کارها روی فضای مجازی به عنوان  منبع مهم کسب درآمد، تاکید ویژه ای دارند،‌ این روزها این فضا و به خصوص شبکه های اجتماعی تنها  محدود به کارکرد سرگرمی  نیست، بلکه علاوه بر بعد اجتماعی به لحاظ اقتصادی نیز حساسیت خاص خود را دارد. بر این اساس با توجه به ایرادهای فنی که مرکز پژوهشهای مجلس نسبت به طرح صیانت مطرح کرده،  در یک جمع بندی میتوان گفت، شرایط امروز حول مساله فضای مجازی به گونه ای است که به درستی تاکید روی بومی سازی انجام می شود اما در عمل جایگزین مناسبی برای عرضه به فضای عمومی وجود نداشته و یک فرصت برای کشور به تهدید بالقوه در فضای اقتصادی،‌ اجتماعی تبدیل میشود. بر این اساس پیشنهاد میشود  عقلای مجلس و بزرگان دولت سیزدهم هرچه سریع تر نسبت به تعیین تکلیف حواشی و چالشهای این طرح جنجالی و پر ایراد اقدام کرده و مانع تحمیل خسارتهای اجتماعی، اقتصادی به کشور شوند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فضای مجازی فضای مجازی مرکز پژوهشهای مجلس کمیسیون مشترک فضای مجازی پهنای باند کلیات طرح طرح صیانت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۵۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت

محمود اکرامی فر درباره برنامه «سرزمین شعر» که از شبکه چهارم سیما پخش شد، گفت: این برنامه شعر را به یک گفتمان عمومی و از یک گزاره محفلی به یک گزاره عمومی تبدیل کرد، به طوریکه شعر را در جامعه رواج داد و توانست دوباره به زندگی عمومی، گفتگو‌ها و ارتباطات کلامی مردم برگرداند.

وی افزود: موسی عصمتی یکی از شاعرانی بود که بخاطر جاذبه رسانه‌ای و شعر خوبش از او استفاده کردم و در گروه من قرار داشت. اشعار او را در صفحه مجازی ام منتشر کردم و بازخورد‌های زیادی از آن گرفتم.

این شاعر و داور برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر» گفت: بیش از صد هزار نفر از این صفحه من بازدید کردند و شعر این شاعر حدود ۱۰ میلیون نفر بازدیدکننده داشت. خیلی‌ها برای ما نوشتند که با این شعر زندگی کردند و حتی به گریه افتادند. می‌توانم بگویم سرزمین شعر برنامه خوبی بود و می‌تواند بهتر هم شود.

برنامه «سرزمین شعر» در ادامه هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر از ۲۶ اسفند پارسال در قالب مسابقه شعر به روی آنتن شبکه چهارم سیما رفت و فرصتی شد برای شنیدن اشعار جشنواره و انتخاب شاعران برتر بود. در قسمت اول این برنامه غزلی از موسی عصمتی درباره پدر و کارگران معدنعلاوه بر اینکه حضار برنامه را تحت تاثیر قرار داد، با اقبال عمومی هم همراه شد.

(پدر)

پدرم را خدا بیامرزد، مردِ سنگ و زغال و آهن بود
سال‌های دراز عمرش را، کارگر بود، اهل معدن بود

از میان زغال‌ها در کوه، عصر‌ها رو سفید برمی‌گشت
سربلند از نبرد با صخره، او که خود قله‌ای فروتن بود

پا به پای زغال‌ها می‌سوخت! سرخ می‌شد، دوباره کُک می‌شد
کوره‌ای بود شعله‌ور در خود، کوره‌ای که همیشه روشن بود

بار‌هایی که نانش آجر شد، از زمین و زمان گلایه نکرد
دردهایش، یکی دوتا که نبود! دردهایش هزار خرمن بود

از دل کوه‌های پابرجا، از درون مخوف تونل‌ها
هفت خوان را گذشت و نان آورد، پدرم که خودش تهمتن بود

پدرم مثل واگنی خسته، از سرازیر ریل خارج شد
بی خبر رفت او که چندی بود، در هوای غریب رفتن بود

مردِ دشت و پرنده و باران، مردِ آواز‌های کوهستان
پدرم را خدا بیامرزد، کارگر بود، اهل معدن بود

منبع: صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد /از او پرسیدم طرح را خوانده ای گفت نه /با کج فهمی به فضای مجازی ظلم کرد
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد