Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران در این بررسی می‌خواستند رابطه میان واکسن‌های کرونا و موارد نادر لخته شدن خون در مغز، چه شریان‌ها یا وریدها که گاهی با افت تعداد پلاکت‌های خون همراه است، تجزیه و تحلیل کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک بررسی بزرگ در انگلیس نشان می‌دهد خطر عارضه لخته شدن خون پس از تزریق واکسن کرونای آسترازنکا بسیار اندک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بررسی در انگلیس نشان داد خطر موارد لخته شدن خون پس از واکسن آسترازنکا فقط یک تا سه مورد در میلیون است و آن هم پس از دوز اول واکسن است.   پژوهشگران در این بررسی می‌خواستند رابطه میان واکسن‌های کرونا و موارد نادر لخته شدن خون در مغز، چه شریان‌ها یا وریدها که گاهی با افت تعداد پلاکت‌های خون همراه است، تجزیه و تحلیل کنند. گزارش این موارد لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا در سال گذشته باعث شد که بسیاری از کشورها تزریق این واکسن را که با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، متوقف کنند.   این بررسی که یافته‌های آن در ژورنال PLOS Medicine منتشر شده است، سوابق پزشکی ۴۶ میلیون بزرگسال در انگلستان در فاصله دسامبر ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ از لحاظ خطر لخته شدن در ماه پس از واکسیناسیون با واکسن فایزر-بیونتک یا واکسن آسترازنکا- آکسفورد بررسی و با خطر این عارضه در افراد واکسینه‌نشده مقایسه کرده است.   این بررسی نشان داد در افراد ۷۰ ساله و بالاتر خطر لخته شدن عمده خون در شریان‌ها یا وریدها پس از تزریق هر دو نوع واکسن وجود ندارد.   اما خطر «لخته شدن خون در وریدهای داخل‌جمجمه» (ICVT) به دنبال تزریق واکسن آسترازنکا در افراد زیر ۷۰ سال تقریبا دو برابر شده بود، اما این خطر معادل یک تا سه مورد بیشتر در هر میلیون نفر افراد بود.   این پژوهشگران می‌گویند اثرات سودمند این واکسن‌ها در کاهش مرگ‌ومیر و عوارض ناشی از کووید-۱۹ بر خطرات ناشی از این نوع لخته شدن خون و بستری شدن به علت افت شمار پلاکت‌های خون برتری دارد.   موارد نادر لخته شدن خون پس از عرضه شدن واکسن آسترازنکا-آکسفورد در سال گذشته میلادی در اروپا گزارش شدند.   واکسن کرونای شرکت جانسون اند جانسون که بر اساس پلتفرمی مشابه با واکسن آسترازنکا-آکسفورد است، نیز با موارد نادر ترکیب لخته شدن خون و افت پلاکت‌های خون ارتباط داده شده است.   برخی از کشورها پس از اینکه سازمان ناظر دارویی اتحادیه اروپا رابطه احتمالی میان این واکسن‌ها و این عارضه لخته شدن را تایید کرد، استفاده از آن را محدود یا معلق کردند.   سازمان‌های ناظر دارویی بین‌المللی گفته‌اند که سودمندی‌هایی این واکسن‌ها بیش از خطرات آنها است.   یافته‌های این بررسی با یافته‌های بازبینی سازمان ناظر دارویی اتحادیه اروپا همخوان است که ماه پیش به این نتیجه رسید که پس از دوز دوم واکسن آسترازنکا کمتر چنین عوارض جانبی رخ می‌دهد.   سال پیش نیز یک بررسی که هزینه آن را شرکت آسترازنکا تامین کرده بود، نشان داد که این واکسن باعث افزایش اندکی در خطر لخته شدن خون به همراه افت شمار پلاکت‌های خون پس از تزریق دوز اول و نه پس از دوز دوم واکسن می‌شود.   یک بررسی دیگر «داوری همتا شده» (با بازبینی کارشناسان مستقل) در انگلیس که یافته‌های آن در روز سه‌شنبه منتشر شد، نیز نشان داد که خطر «لخته شدن خون در سینوس‌های وریدی مغز» (CVST) در چهار هفته پس از دریافت واکسن آسترازنکا-آکسفورد تقریبا دو برابر پیش از تزریق واکسن است، اما با این وجود خطر بروز این عارضه فقط یک در چهار میلیون نفر است.   این بررسی داده‌های مربوط به بیش از  ۱۱ میلیون نفر در انگلستان، اسکاتلند و ویلز در فاصله هفت ماهه از دسامبر ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱ را ارزیابی کرده است.     انتهای پیام/ منبع: سلام نو به نقل از رویترز

منبع: دانا

کلیدواژه: لخته شدن خون واکسن آسترازنکا لخته شدن خون پلاکت های خون تزریق واکسن پس از تزریق موارد نادر واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۵۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد

بنا بر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

در همین راستا، وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آنها عازم به سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند و در وسایل همراه خود قرار دهند، علاوه بر این که در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اعتراف آسترازنکا به عوارض مرگبار واکسن/ رشوه، دروغ و پنهان‌کردن حقیقت برای تجارت با سلامتی انسان‌ها
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن؛ ۵۰ قربانی شکایت کردند
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون