Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از اتفاقات خوب سفر رئیس جمهور به قطر افزایش همکاری‌ها در زمینه گردشگری است که یزدِ جهانی می تواند محوریت این موضوع قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، سفر رئیس جمهور ایران به قطر؛ اتفاقی که بعد از ده سال دوباره خبر ساز شد، سفری که خبر از  تغییر اساسی رویکرد در دولت جمهور اسلامی ایران در سیاست خارجی می دهد، رویکردی که می توان از ان به عنوان بازسازی هژمونی ایران در منطقه یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم علیرغم جسارتی که در ادامه روند برجام در پیش گرفته است اخیرا با سفر به قطر به نوعی اعلام کرد قرار نیست مانند دولت گذشته چشم داشت افراطی به غرب و آمریکا داشته باشد و سیاست خارجی خود را با کشورهای همسایه و شرق با جدیت تمام تر تقویت خواهد کرد.

سفر رئیس جمهور به قطر بهانه ای شد تا با بررسی هر چند اجمالی به ظرفیت هایی که در ادامه این سفر می تواند ایجاد شود، بتوان این ظرفیت ها را معرفی کرد و توجه مسئولان را به ان نزدیک کرد.

*خیزبلند قطر برای احیای دوباره صنعت گردشگری

قطر بیشتر به‌عنوان کشوری با بیابان‌های فراوان و یک منبع غنی از نفت و گاز شناخته می‌شود اما این روزها، دوحه، پایتخت قطر، به‌سرعت در حال تغییر است. دوحه در حال تلاش است تا زمان آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ که در این شهر برگزار خواهد شد، به یک شهر مدرن و جذاب برای جذب گردشگران در سال‌های آینده تبدیل شود.

این کشور از حدود سال ۲۰۰۸ تلاش‌های خود را برای توسعه‌ی جذابیت‌های گردشگری آغاز کرد و در چند سال گذشته، تلاش‌های قابل‌توجهی در بخش‌های مختلف گردشگری، از مهمان‌یاری گرفته تا ارتقای فرهنگ، انجام داده است.

دوحه برای این اقدامات خود از استراتژی «خزیدن، راه‌رفتن و سپس دوید پیروی می‌کند که توسط کشورهایی مانند سنگاپور اجرا شده و سبب رشد سریع آن‌ها شده است. این کشورها به آرامی و هدفمند برخی از عناصر مهم گردشگری مانند هنر، طراحی، خرده‌فروشی و کسب‌و‌کارهای کوچک را جمع‌آوری کرده و به تجربه‌های گردشگری خود افزوده‌اند.

*ظرفیت های بی بدیل ایران برای ارتقای صنعت توریسم

ایران نیز با توجه به تمدن تاریخی و میراثی که از آن به ارث برده است همیشه مورد توجه گردشگران جهانی بوده و کم و بیش سعی شد از این ظرفیت به عنوان یک قدرت درآمد زا استفاده شود اما متاسفانه هنوز ایران بنا به دلایل مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در زمینه گردشگری نتوانسته آنچنان باید و شاید به نتیجه مطلوب برسد.

یزد به عنوان دومین شهر میراث جهانی و سومین مقصد مثلث طلایی گردشگری ایران، همیشه در زمره ظرفیت های گردشگری کشور به حساب می آید و و بنا به همین دلیل آیت الله رئیسی در حکم انتصاب مهران فاطمی استاندار یزد توجه ویژه به گردشگری استان یزد را از موضوعات مهم و اولویت دار مطرح می کند.

قطر دوازه تجربه و تعامل برای صنعت گردشگری یزد

سفر رئیس جمهور به قطر اگر بتواند فرصت های خوبی را برای کشور ایجاد کند مطمئنا یکی از مهم ترین این فرصت ها موضع گردشگری است چراکه همانگونه که گفته شد این کشور می تواند با توجه به ظرفیت های خاص و فوق العاده، دروازه ای از تجریه و تعامل را برای ایران در حوزه گرشگری باز کند و چه خوب که یزد به عنوان دومی شهر میراث جهانی پرچمدار و پیشقراول این مسئله باشد.

با نگاهی به ظرفیت هاو دستاوردهای کشور قطر در حوزه گردشگری و مقایسه ان با ظرفیت های مشابه در ایران می توان دریافت که چه میزان سفر رئیس جمهور به قطر می توان ظرفیت گردشگری ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

جام جهانی 2022 قطر، فرصت طلایی برای جهش گردشگری ایران

قطر اخیرا با توجه به میزبانی مسابقات جام جهانی 2022، مورد توجه خیلی از کشورهای منطقه قرار گرفته و هرکدام سعی دارند با یک پل طلایی فرصت های ممکن را برای کشورشان زنده نگه دارند و مطمئنا با توجه به رشد و ارتقای صنعت گردشگری در این آن، کشورهایی چون کویت، ترکیه و تاجیکستان فرصت را در این حوزه غنیمت شمرده و با انعقاد قراردادهای مختلف در زمینه گردشگری کار را برای خودشان یکسره کرده اند.

اما با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و بررسی ابعاد سفر رئیس جمهور به قطر می توان دریافت سران قطری هم تمایلی دوچندانی برای گسترش همکاری ها با ایران دارند.

بحران خلیج از ژوئن سال 2017 تعداد گردشگرانی که به قطر سفر می کنند 87 درصد کاهش یافته است. به این دلیل قطر برای یافتن شریک‌های بین المللی جدید تلاش می کند بنابراین با توجه به اینکه برخی تجارت و دستاوردهای قطر در حوزه گردشگری مشخص و مبرهن است، انتقال این تجربیات به کشور مطمئنا می تواند بسیاری از چالش های این حوزه را در کشور دچار تغییر و ارتقا کند که در این گزارش به معرفی برخی از این تجربیات خواهیم پرداخت.

یکی از نکات قابل توجه سفر آیت الله رئیسی به قطر درخواست تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر از ایران برای کمک و انتقال تجربیات در حوزه گردشگری در جام جهانی 2022 بود که  می تواند آغازگر زمینه بسیاری از همکاری ها بین دو کشور باشد.

*یزد می تواند پیشقراول همکاری با قطر در صنعت گردشگری باشد

محمدرضا دشتی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به عمل موفق دولت سیزدهم در دیپلماسی عنوان کرد:  با توجه به 14 سند تفاهم نامه ای که در این سفر امضا شد هم از سیاسی و هم اقتصادی نوید خوبی برای هر دو کشور خواهد بود.

وی افزود: «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی ایران درباره چارچوب رایزنی سفر رئیسی به قطر  اعلام کرد یادداشت‌تفاهم‌هایی در بخش‌‌های مبادلات برق، اتصال شبکه برق ایران و قطر، مبادلات کالا، سرمایه‌گذاری، توسعه روابط در زمینه مناطق آزاد و تجاری و همچنین فرهنگی و گردشگری امضاء می‌شود که این سندها می تواند مسیر توسعه بسیاری از حوزه را فعال تر کند که یکی از آن ها حوزه گردشگری است.

دشتی عنوان کرد: از یک سو ایران با توجه به برگزاری جام جهانی 2022 در قطر اعلام امادگی همکاری با این کشور در زمینه توریسم و گردشگری کرده است و از سویی با توجه به همسانی شرایط آب و هوایی یزد و فاصله زمانی پروازی دوحه تا شهرهای جنوبی به ویژه یزد این فرصت  را فراهم می کند تا همکاری خوبی در این زمینه صورت بگیرد.

وی با اشار ه به ثبت یزد در یونسکو به عنوان دومین شهر تاریخی جهان ابراز کرد: یزد به عنوان یک میراث جهانی می تواند پیشقراول این موضوع باشد و همکاری های ایران و قطر در زمینه توریسم با محوریت یزد رقم بخورد.

نماینده اردکان تاکید کرد: صنعت گردشگری به قدری ظرفیت برای درامد زایی دارد که می تواند مستقل و بدون نگاه به نفت برای کشور آورده داشته باشد و یکی از ارکان درامدی بودجه کشو.ر باشد.

دشتی در پایان خاطرنشان کرد: جام جهانی فرصت بسیار خوبی برای گشایش فصل جدیدی از همکاری ها در صنعت گردشگری است و بدانیم در چه موقعیتی قرار داریم.

به هر حال قطر با تجربه های بی بدیلی چون برپایی نمایشگاه های بین المللی توریستی، رتبه ششم قطر در سهولت دسترسی امکانات اسلامی و نواورانه در صنعت گردشگری، پیشقراولی در گردشگری حلال، رتبه هفتم در ارائه زیرساخت فناوری اطلاعات به گردشگران، خطوط ارتقایافته هوایی ملی، ارتقای هتلینگ باامکانات اسلامی، عملیاتی کردن استراتژی خزیدن، راه رفتن و دویدن در صنعت گردشگری می تواند الگوی تحول افرین برای گردشگری ایران باشد.

در این میان می طلب مسئولان استان یزد با ظرفیت سنجی های ممکن، برای ایجاد مسیر همکاری با قطر در صنعت گردشگری پیش قدم شوند و بتوانند در مثلثت طلایی گردشگری ایران تحول آفرین باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سفر رئیس جمهور به قطر صنعت گردشگری گردشگری ایران حوزه گردشگری جام جهانی 2022 همکاری ها ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۶۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران از صدور ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای تفریحات دریایی در این استان مازندران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، حسین ایزدی، عصر امروز_سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نمایشگاه ایران ا اکسپو ۲۰۲۴- تهران در جمع خبرنگاران یکی از تدابیر مهم دولت سیزدهم در شناسایی و تقویت توانمندی‌های استان‌ها با توجه به زنجیره ارزش در استان‌های مختلف عنوان و اظهار کرد: در این تدبیر، استان مازندران به عنوان قطب کشاورزی و گردشگری تعریف شده و ماهیت استان هم در همین قالب برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: تلاش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اقتصاد دریا محور است که اقداماتی در این راستا انجام شد.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ عنوان موافقت اصولی برای فعالیت گردشگری در بستر دریا صادر شده است، گفت: همچنین ۲۰۰ موافقت اصولی برای تفریحات دریایی در مازندران صادر شده است که با موافقت‌ها و مجوزهای صادر شده مازندران بسترسازیهای لازم را برای فعالیت براساس اقتصاد دریاپایه است.

ایزدی ادامه داد: در راستای توسعه زنجیره ارزش مورد توجه این استان، برنامه‌ریزی برای صادرات صنایع دستی به منظور حمایت از هنرمندان تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه رشته‌های اصلی و بومی مازندران احیا شده و بسته‌بندی صنایع‌دستی و برندسازی این محصولات نیز مورد توجه قرار گرفته است، در خصوص احیای بناهای تاریخی و میراثی مازندران عنوان کرد: در این زمینه به منظور جذب گردشگر برنامه‌هایی در نظر گرفته شد که سال گذشته ۸۰ هزار گردشگر خارجی وارد مازندران شدند؛ پیش‌بینی می‌شود با توسعه گردشگری دریایی در مازندران، این میزان در سال‌های آتی افزایش یابد.

کد خبر 749476

دیگر خبرها

  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد
  • ۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)
  • شیرین سعیدی: از شنیده شدن خبر بازداشت خود شوکه شدم!
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری