Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@16:08:23 GMT

صنعت الیاف مصنوعی دلیجان پیشقراول جهش تولید

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۷۳۶۳

صنعت الیاف مصنوعی دلیجان پیشقراول جهش تولید

به گزارش ایرنا، الیاف مصنوعی، به گروهی از الیاف نساجی گفته می‌شود که توسط روش‌های خاص تولیدی و به صورت مصنوعی تولید می‌شوند و به طور معمول در طبیعت وجود ندارند.

با تأمل در محیط اطراف خود می توان به تأثیر همه جانبه آن ها در جامعه پی برد، از مصارف روزمره مانند پوشاک و فرش گرفته تا چمن مصنوعی، کامپوزیت‌های تقویت شده با الیاف در کالاهای ورزشی (راکت ها و چوب گلف)، قایق، ساخت و سازهای عمرانی، صنعت هوافضا و کاربردهای نظامی مانند هواپیما و نازل موشک.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جالب است بدانیم که یک نمونه عادی از الیاف مصنوعی که اغلب ما هر روزه از آن استفاده می‌کنیم،  کیسه‌ و بسته بندی چای فوری است. 
 استفاده مدرن از الیاف در پزشکی نیز بسیار گسترده است و امروز پانسمان‌های جراحی و ماسک، کلاه، لباس، الیاف قابل کاشت برای بخیه‌ها، پیوندهای عروقی و ترمیم قلب، دیالیز و غشاهای اکسیژن ساز همگی از الیاف مصنوعی ساخته می شوند.
الیاف مصنوعی به عنوان ماده اولیه در صنایع مختلفی همچون فرش، موکت، نساجی، عایق‌های رطوبتی و صنایع خودرو نیز پرکاربرد است.
استان مرکزی و در راس آن شهرستان دلیجان پس از ۲ دهه تلاش سرمایه گذاران و فعال شدن ۲۰ واحد تولیدی به قطب تولید الیاف کشور تبدیل شده است.

دلیجان واقع در نوار جنوبی استان مرکزی، یکی از قطب صنعتی در دیار آفتاب است و ۳۳۷ واحد صنعتی در بخش‌های عایق رطوبتی، سنگبری، فرآوری معدن، منسوجات و شیمیایی در این شهرستان فعالیت دارند و  این واحدهای صنعتی با ۱۳ هزار و ۸۱۹ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ایجاد شدند و برای هشت هزار و ۵۹۷ نفر اشتغال ایجاد کردند.
یکی از واحدهای جدید تولید الیاف پلی استر کشور نیز در ماه‌های آغازین فعالیت دولت سیزدهم با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، با سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد ریال و ۲ میلیون یورو اعتبار ارزی در مهرماه امسال در دلیجان بهره‌برداری شد.
با تبدیل شدن شهرستان دلیجان به قطب تولید الیاف یک واحد تولیدی دیگر در دلیجان نیز اقدام به تولید ماشین آلات کارخانه های تولید کننده الیاف کرده و تا از ورود ماشین آلات مورد نیاز نیز جلوگیری شود.
مجتمع تولیدی الیاف مصنوعی در دلیجان یکی از بزرگترین مجموعه‌های صنعتی، صادراتی استان مرکزی و کشور، مشتمل بر چندین واحد تولیدی با  ظرفیت بالا و شیفت کاری تمام وقت در شهرستان دلیجان است.
این مجتمع با اشتغالزایی مستقیم برای بیش از یک‌هزار نفر، نقش مهمی را در عرصه اشتغالزایی و  توسعه صنعتی کشور ایفا می‌کند.
این مجتمع تولیدی با عنایت به بهره‌مندی از متخصصان جوان و تکنولوژی مدرن، خود را به‌ عنوان پیشرو در تولید الیاف کاتن تایپ با استحکام بالا، الیاف هالو کانجوگیت و ساده و الیاف سالید در رنگ‌های مختلف و تیشو الیاف شیشه در ایران معرفی کرده است.
این واحد تولیدی، صنعتی یکی از بزرگترین تولید کننده‌های الیاف پلی استر با مواد اولیه چیپس پتروشیمی و پرک بطری‌های پلی اتیلن ترفتالات با تولید روزانه ۲۰۰ تن در ایران است.

راه اندازی نخستین واحد الیاف شیشه‌ای با ۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری
به گفته رئیس هیات مدیره این مجتمع تولیدی، فعالیت این مجتمع در سال ۷۹ با یک واحد تولیدی و ۴۳ نفر نیروی کار آغاز شده واکنون هفت واحد تولیدی، تولیدکننده انواع الیاف مصنوعی، تی شو و پلی استر با بیش از یک‌هزار اشتغال مستقیم در دلیجان ایجاد شده است.
« بهروز محمدی» گفت: عمده مصرف محصولات تولیدی این شرکت در صنایع ریسندگی- بافندگی تار- پودی و کشباف، بافندگی حلقوی، صنایع بی بافت، صنایع خواب، تزئینات خانگی، فرش و موکت، ایزوگام و لایی است.
وی با اشاره به راه اندازی نخستین واحد تولیدی پارچه الیاف شیشه‌ای درشهریورماه پارسال در این واحد صنعتی، افزود: این واحد تولیدی با ۷۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاده کرده است.
محمدی، مهمترین ویژگی‌های این الیاف را مقاومت کششی بالا،  وزن کم و  قیمت کمتر نسبت به الیاف کربن در بازارهای جهانی بیان کرد و ادامه داد: از این الیاف در صنعت ساختمان به منظور پوشش‌های حفاظتی و مقاوم سازی المان‌های مختلف سازه‌ای استفاده زیادی می‌شود.
رئیس هیات مدیره این مجتمع تولیدی یادآور شد: الیاف شیشه از مهم ترین الیاف مورد استفاده در ساخت سازه‌های مختلف کامپوزیتی است که ویژگی های مکانیکی و قیمت مناسب آن، باعث شده تا در مقایسه با الیاف گوناگون کربن، آرامید و بازالت که کاربری آن ها محدود به کاربردهای بسیار ویژه است، بیشترین میزان مصرف را دارد.
محمدی توضیح داد: صنعت نساجی محصولاتی با کاربردهای بسیار متفاوت دارد و مشتریان آن نیز طیف بسیار وسیع‌تری از صنایع مادر تا مصرف کننده نهایی مستقیم تشکیل می‌دهند.
وی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت نساجی گفت: صنعت نساجی از جمله معدود صنایعی بود که در دوران شیوع این ویروس آسیب غیر قابل جبرانی نخورده است.
 رئیس هیات مدیره این مجتمع تولیدی الیاف مصنوعی تصریح کرد:  کاهش شدید تقاضای مصرف کننده نهایی تمام زنجیره تولید نساجی را با رکود مواجه کرد اما در بخش الیاف پلی‌استر با توجه به اینکه ظرفیت توسعه بسیار بالقوه ای دارد با استفاده از صادرات توانست موقعیت خود را حفظ کند.


استاندار مرکزی نیز معتقد است: حرکت، تلاش و مجاهده اقتصادی و صنعتی در این سنگر دفاع اقتصادی دیده می‌شود.
« فرزاد مخلص الائمه» در بازدیدی که در ایام الله دهه فجر از این  از واحد تولید الیاف شیشه ای در دلیجان داشت، اظهار داشت: این واحد صنعتی تولیدات خوب و راهبردی دارد و نیاز صنایع منطقه را تامین و به واسطه محصولاتی که عرضه می‌کند در سایر زنجیره‌های تولید کشور نقش دارد.
استاندار مرکزی این را هم گفت که واحد تولیدی الیاف شیشه در دلیجان برخلاف محدودیت‌هایی که استکبار جهانی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده، در زمینه صادرات محصولات خود موفق عمل کرده است.
مخلص الائمه گفت: خط تولید جدید این واحد در سال آتی بهره‌برداری می‌شود و فرصت‌های اشتغال جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

تامین ماشین آلات خطوط تولید الیاف صنعتی به همت متخصصان داخلی
به همت متخصصان داخلی در یک واحد صنعتی دلیجان تمام ماشین آلات مورد نیاز خطوط تولید الیاف صنعتی از دستگاه‌های ورود مواد اولیه تا بسته بندی محصول نهایی بومی سازی شد.

مدیرعامل واحد صنعتی تولید کننده ماشین آلات الیاف صنعتی دلیجان در این خصوص گفته است: این واحد در سال ۱۳۷۶ به منظور ساخت و تامین ماشین آلات تولید عایق بام در شهرک صنعتی دلیجان  پا به عرصه صنعت ایران اسلامی گذاشت و با ایجاد بیش از ۳۰۰ پروژه موفق و فعال در این زمینه در حال حاضر نیز تنها سازنده این گونه ماشین آلات در ایران است.

« محمد قاسمی» افزود: این واحد صنعتی، در ۱۰ سال اخیر توانسته عنوان تنها سازنده ماشین آلات تولید الیاف پلی استر سالید استیپل در خاورمیانه را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: کشورهای آلمان، اسپانیا، چین، ژاپن و کره جنوبی از جمله کشورهای تولید کننده ماشین آلات الیاف صنعتی در دنیا هستند و با این بومی سازی ایران به جمع این پنج کشور پیوست.
قاسمی توضیح داد: هر خط تولید بیشتر از ۲ هزار ۵۰۰ قطعه مکانیکی و الکترونیکی دارد که ده‌ها شرکت داخلی و ایرانی تامین کننده قطعات هستند.
مدیر عامل واحد صنعتی تولید کننده ماشین آلات الیاف دلیجان اظهار داشت: قیمت خط تولید ایرانی ۵۰ درصد کمتر از نمونه‌های وارداتی است و هر خط تولید ایرانی دو میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها اراک استان مرکزی رونق تولید جهش تولید دلیجان صنعت نساجی الیاف مصنوعی پروندهٔ خبری قطب چهارم صنعت کشور در قاب خدمت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک استان مرکزی رونق تولید اراک استان مرکزی رونق تولید جهش تولید دلیجان صنعت نساجی الیاف مصنوعی مجتمع تولیدی الیاف پلی استر الیاف مصنوعی سرمایه گذاری میلیارد ریال تولید کننده الیاف صنعتی استان مرکزی واحد تولیدی تولید الیاف صنعت نساجی واحد تولید واحد صنعتی ماشین آلات الیاف شیشه خط تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۷۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ واحد تولیدی به‌خاطر آرا قضایی در گرمسار تعطیل نشد

صفدری، با اشاره به شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده دادگستری گرمسار در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان، فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی، موانع مشارکت فعالان اقتصادی و تولیدی مردم را با همکاری سایر دستگاه های اجرایی رفع می‌کند.

وی افزود: به همین سبب طی سال گذشته هیچ واحد تولیدی در این شهرستان با آرا محاکم قضایی غیرفعال و توقیف نشده است و این امر در سال جاری نیز ادامه‌دار خواهد بود.

رییس دادگستری گرمسار، جامعه کارگران را گروه عظیم زحمت‌کشان که بار تولید را برعهده دارند نامید و خاطرنشان کرد: استیفای حقوق کارگران و برقراری تعادل در حوزه کار را باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ عذری برای به تعویق‌انداختن پرداخت حقوق کارگران وجود ندارد، بیان کرد: در عین‌حال نباید به گونه ای در حمایت از حقوق کارگران عمل شود که سرمایه گذار را از فعالیت اقتصادی منصرف کند و از سوی دیگر دلالان و واسطه‌ها هم بدون آنکه در فعالیت مولد اقتصادی شرکت کنند از تولیدکنندگان با انواع مشکلات، بهره بیشتری ببرند

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد
  • بهره برداری از ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال
  • احیای ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • بهره برداری از یکصد واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال
  • هیچ واحد تولیدی به‌خاطر آرا قضایی در گرمسار تعطیل نشد
  • راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ ۵۰ دانشجو در فاز نخست شاغل می‌شوند
  • راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ اشتغال ۵۰ دانشجو در فاز نخست
  • کمبود ۱۲ هزار نفری نیروی کار د‌ر واحد‌های تولیدی و صنعتی قم
  • مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول
  • تولیدات خوزستان در نمایشگاه اکسپو مورد توجه فعالان اقتصادی