Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@09:33:43 GMT

موانع استجابت دعا و راهکارهای برای برآوردن حاجات

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۷۴۸۴

موانع استجابت دعا و راهکارهای برای برآوردن حاجات

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس ماه رجب ماه استجابت دعا است و در روایات مختلفی به این نکته اشاره شده است، امام سجاد (ع) در آغاز دعایی در ماه رجب می‌فرمایند: «یا مَنْ یَمْلِکُ حَوآئِجَ السَّآئِلینَ و یَعْلَمُ ضَمیرَ الصَّامِتینَ» اى که مالک حاجات خواهندگانى و از باطن لب فروبستگان خبر دارى.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از راه‌های حل مشکلات و رفع موانع خصوصاً اموری که انجامش از دست انسان خارج است، دعا کردن است و خداوند هم به بندگانش فرموده که «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را. اما سؤال اینجا است که چرا برخی دعا‌ها مستجاب نمی‌شود.

فایده دعا

حجت‌الاسلام علیرضا خاتم کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه ابتدا باید بدانیم فایده دعا تنها در گرفتن حاجت نیست گفت: دعا کردن به این معنا نیست که اگر دعا کردم و حاجت نگرفتم پس دعای من بی فایده است، زیرا اگر حاجت هم نگیریم و در ظاهر دعا مستجاب نشود، حداقل فایده آن این است که باعث ثواب بردن، بخشودگی گناهان و ارتقاء درجه معنوی خواهد شد و فارغ از استجابت و عدم استجابت پیامبر (ص) فرمودند: دعا سلاح مؤمن است. (مکارم الاخلاق، ج۱، ص۲۶۸)

دلایل عدم استجابت دعا

وی با بیان چند نکته درباره عدم استجابت دعا گفت: درباره اینکه چرا دعا مستجاب نمی‌شود توجه به چند نکته ضروری است. از آنجایی که خداوند کریم و نسبت به بندگان مهربان است، هرگز دعای بندگان را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و استجابت دیر یا زود، با توجه به حکمت الهی صورت می‌گیرد. در نتیجه، زمان استجابت دعا را خداوند با توجه به مصالح، مفاسد و موانع مشخص می‌کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: گاهی استجابت یک دعا نه تنها به نفع ما نیست بلکه به ضرر ما است، اگرچه خودمان می‌پنداریم برایمان نفع دارد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: چه بسیار شود که از چیزی متنفر باشید ولی به حقیقت خیر و صلاح شما در آن بوده و چه بسیار شود چیزی را دوست دارید و در واقع شرّ و فساد شما در آن است. (سوره بقره، ۲۱۶) از آنجا که خداوند متعال ما را دوست می‌دارد این نوع حاجت‌ها را نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام خاتم با بیان اینکه گاهی برای استجابت دعا موانعی وجود دارد که توسط خود انسان و یا دیگران ایجاد شده است، گفت: باید انسان تلاش کند تا این موانع را برطرف کند. با توجه به روایات اهل بیت (ع)، ترک واجبات و ارتکاب گناهان، مانع از استجابت دعا می‌شود.

ارتکاب گناه

وی با اشاره به احادیثی درباره گناه و مانع شدن آن برای استجابت دعا گفت: امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمایند: تعجب می‌کنم از کسی که دعا می‌کند و اجابت آن را با تأخیر می‌شمارد در حالی که اجابت دعا را با گناه بسته است. (بحارالانوار، ج۷۵، ص۷۲) امام سجاد (ع) هم هفت گناه را که مانع از استجابت دعا می‌شوند بیان فرمودند که شامل ۱- نیت بد داشتن، ۲- پلیدی باطن، ۳- دو رویی با دیگر مؤمنان، ۴- اطمینان نداشتن به خدا در استجابت دعا، ۵- تأخیر نمازهای واجب، ۶- ترک تقرب جستن به خدا به وسیله نیکی و خیرات، ۷- بد دهنی و گفتن سخن زشت. (معانی الاخبار، ص۲۷۱)

لقمه حرام و ظلم و ستم

این کارشناس مذهبی لقمه حرام را دیگر مانع استجابت دعا دانست و گفت: شخصی خدمت رسول خدا رسید و گفت: دوست دارم دعایم مستجاب شود. حضرت فرمودند: آذوقه‌ات را از اموال شبهه‌ناک پاک کن و غذای حرام در شکم خود جا مده. (بحارالانوار، ج۹۰، ص۳۷۳) همچنین پیامبر (ص) ظلم و ستم را مانع دیگری برای استجابت دعا می‌دانند و در این باره می‌فرمایند: ظلم و ستم نکنید که در این صورت دعا می‌کنید و دعایتان مستجاب نمی‌شود و باران می‌طلبید و باران نمی‌آید و از خدا یاری می‌جویید و یاری نمی‌شوید. (مجمع الزوائد، ج۵، ص۴۲۳)

نافرمانی از والدین، قطع رحم و ترک امر به معروف

حجت‌الاسلام خاتم نافرمانی از پدر و مادر و قطع رحم را دیگر موانع استجابت دعا برشمرد و در این خصوص اظهار داشت: بر اساس روایات، سرپیچی از پدر و مادر، حجابی است در برابر استجابت دعا (نزهه الناظر و تنبیه الخاطر، ص۳۷) در این باره امام صادق (ع) می‌فرمایند: گناهانی که دعا را رد می‌کنند و فضا را تاریک می‌گردانند، نافرمانی از پدر و مادر و آزردن آنها است. (کافی، ج۲، ص۴۴۸) همچنین با توجه به روایت نبوی، بریدن پیوند خویشاوندی یکی دیگر از موانع استجابت دعا است. (نزهه الناظر و تنبیه الخاطر، ص۳۷) پیامبر رحمت در ضمن حدیثی فرمودند: هرگاه مردم امر به معروف و نهی از منکر نکنند و از اهل بیت پیروی ننمایند، خداوند بدترین مردم را بر ایشان مسلط گرداند و در این هنگام نیکانشان دعا کنند و دعایشان مستجاب نشود. (امالی صدوق، ص۳۰۸)

شرایط استجابت دعا/ التماس دعا از دیگران

وی در ادامه به بیان شرایط استجابت دعا پرداخت و گفت: گاهی برای استجابت دعا زمان، مکان و نحوه دعا کردن را رعایت نمی‌کنیم. باید با وضو و رو به قبله و در مکان‌های مقدس مثل حرم اهل بیت (ع)، مساجد و حسینیه‌ها و... دعا انجام گیرد. بهترین زمان استجابت دعا نیز، نیمه شب و قبل از اذان صبح، بعد از نمازهای یومیه، در هنگام باریدن باران، هنگام تلاوت قرآن و... است. همچنین توسل به اهل بیت علیهم‌السلام در استجابت دعا بسیار مؤثر است. با توجه به معارف اسلامی، اگر از اطرافیان مؤمن خود بخواهید که برایتان دعا کنند در استجابت دعا بسیار مفید است.

راه‌کار استجابت دعا و حاجات

این کارشناس مذهبی در پایان با بیان راه‌کاری ۶ مرحله‌ای برای اسنتجابت دعا گفت: یک فرمول استجابت دعا که از روایات اقتباس شده است ارائه می‌کنم که امید است با رعایت آن، دعاهای شما مستجاب شود. ۱- ابتدا یک صلوات بفرستید، ۲- از گناهان خود استغفار کنید، ۳- خدا را بابت نعمت‌هایی که به شما داده است، شکر کنید، ۴- برای امام زمان (عج)، پدر و مادر، دوستان و ... دعا کنید، ۵- برای خودتان دعا کرده و حاجت خود را از خدا بخواهید، ۶- در انتها نیز یک صلوات بفرستید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: موانع استجابت استجابت دعا قرآن موانع استجابت دعا دعا کردن برای استجابت دعا کارشناس مذهبی پدر و مادر اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۷۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان با همکاری فرمانداران

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به فرادستگاهی بودن حدنگاری و وجود موانع متعدد، بر نقش محوری فرمانداران در رفع موانع حدنگاری تاکید کرده و خواستار ورود جدی فرمانداران به این حوزه شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان، سیدمهدی هاشمی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در همایش فرمانداران استان کرمان با حضور مدیرکل ثبت اسناد و املاک، معاون سیاسی و تقسیمات کشوری استانداری کرمان و فرمانداران شهرستان‌های سراسر استان در خصوص موانع موجود و راهکارهای تسریع در حدنگاری پهنه‌های استان کرمان صحبت و اظهار کرد: هویت‌بخشی به اراضی و املاک به نحوی که هیچ نقطه‌ای از کشور فاقد سند مالکیت حدنگار نباشد، حکم قانون جامع حدنگار و مورد تاکید جدی رهبر انقلاب و سران قوا است.

وی با بیان اینکه فاقد حدنگاری بودن بخشی از اراضی تبعات حقوقی، اقتصادی و اجتماعی فراوان و تثبیت مالکیت‌ها نقش ویژه‌ای در آمایش سرزمینی و مدیریت صحیح زمین دارد، افزود: علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی مجموعه ثبت اسناد و املاک استان کرمان در راستای تثبیت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی و صدور ۹۹.۷ درصد از اراضی ملی استان، در بخش صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی، شهری و روستایی و دستگاه‌های دولتی، بخشی از کار بر زمین مانده که متقاضی‌محور بودن و فرادستگاهی بودن حدنگاری عوامل عمده این مسئله هستند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به فراهم شدن امکان ارائه خدمات غیر حضوری و بر پایه هوش مصنوعی در سایه توسعه حدنگاری و صدور اسناد رسمی، گفت: بیش از ۹۰ درصد خدمات ثبتی به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود و در حوزه استعلامات نیز به دلیل ایجاد دفتر الکترونیک در اسناد تک‌برگ، ۸۱ درصد استعلامات دادگاه‌ها و سایر مراجع ذی‌صلاح به صورت آنی و توسط هوش مصنوعی پاسخ داده می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه موانع جدی حدنگاری، متقاضی‌محور و فرادستگاهی بودن این اقدام است، بیان کرد: با توجه به اینکه صدور اسناد مالکیت، منوط به درخواست مالکین است، اطلاع‌رسانی و اقدامات تبیینی جهت آگاهی‌بخشی به وجوه مثبت سند مالکیت صورت گرفته و شاهد استقبال خوبی از سوی مردم بوده‌ایم اما در این مسیر، بعضی موانع در مسیر حدنگاری وجود دارد که امیدواریم فرمانداران به عنوان فرماندهان قرارگاه حدنگاری شهرستان‌ها، در جهت رفع موانع همکاری کنند.

وی با اشاره به نقش حدنگاری اراضی کشاورزی در تأمین امنیت غذایی و شعار سال، به اولویت صدور اسناد اراضی کشاورزی در سال جاری اشاره و اضافه کرد: از مجموع ۵۴۳ هزار هکتار از اراضی تداخلی استان، تا کنون نسبت به ۲۱۱۰۰۰ هکتار رفع تداخل صورت گرفته و برای برداشتن بار مالی تهیه نقشه از دوش کشاورزان استان، در سال گذشته برای ۱۰۰۰۰۰ از اراضی زراعی قرارداد نقشه‌برداری منعقد شده است و برای باقیمانده اراضی نیز اعتبار ویژه‌ای برای استان کرمان از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با اشاره به وجود مشکلات ثبتی قدیمی و سابقه‌دار در برخی شهرستان‌ها گفت: در راستای تأکیدات رئیس قوه قضائیه مقرر شد کمیته حل معضلات ثبتی با هدف شناسایی مشکلات، در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تشکیل شود تا پس از شناسایی و احصاء معضلات ثبتی ریشه‌دار که حل آن نیازمند هم‌افزایی چندین دستگاه است، موارد حسب مورد در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان و یا شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان جهت اتخاذ راهکار مطرح شود.

کد خبر 748895

دیگر خبرها

  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد
  • تأکید نماینده ولی فقیه در لرستان بر رفع موانع تولید
  • عملیات اجرایی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • مشکلات و موانع تولیدکنندگان شهرک های صنعتی استان تهران بررسی شد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان با همکاری فرمانداران
  • فرمولی برای اینکه در زندگی موفق باشیم