Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:07:46 GMT

آن ۳۱۳ خط‌شکن فاتح

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۸۰۵۴

آن ۳۱۳ خط‌شکن فاتح

به گزارش ایرنا ، آوازه گردان حمزه سیدالشهدا در دوران دفاع مقدس زبانزد بود. این گردان بارها و بارها در جبهه های مختلف از منتهی الی شمال غرب تا جنوب کشور با دشمن بعثی نبرد کرد و به خاطر رشادت های نیروهای جان برکفی که در این گردان خدمت می کردند ، به عنوان گردان خط شکن لقب گرفت.

 گردان حمزه سیدالشهدا (ع) لشکر ۲۵ کربلا از همان روزهای آغاز شکل گیری به عنوان یک گردان خط شکن برای انجام عملیات های تهاجمی علیه دشمن بعثی عراق و عملیات های تدافعی جهت حفظ مرزهای خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش آفرینی کرد و با نثار ۳۱۳ شهید گلگون کفن کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشت

در عملیات بیت المقدّس و رمضان گردانی با نام حمزه در قالب تیپ کربلا حضور داشت و قبل از عملیات محرم نیروهای جان بر کف مازندران در قالب تیپ کربلا در غرب کشور و در منطقه دره «مور موری» مستقر بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوران گردانی با نام سیّد الشّهداء(ع) به فرماندهی سردار حاج علی فردوس حضور داشت و در کنار آن نیز گردان ضد زره با نام حضرت حمزه سیّد الشّهداء(ع) که فرماندهی آن را یکی از نیروهای اعزامی از قم بر عهده داشت فعالیت می نمود. همچنین در همین ایام نیز ناصر بهداشت با یک گردان نیرو وارد کردستان شد .

پس از عملیات محرم در آبان ۱۳۶۱ و با توجه به تغییر وتحولات صورت گرفته و تدابیر فرماندهان ، گردان سیّد الشّهداء(ع) منحل و دو گردان مذکور با سازماندهی جدید به نام حضرت حمزه سیّد الشّهداء (س) به فرماندهی ناصر بهداشت تشکیل شد.

گردان جدید حمزه سیّد الشّهداء (س) در عملیات والفجر مقدماتی حضور یافت ، اما وارد عمل نشد و در عملیات والفجر یک که در فروردین ماه سال ۶۲ در منطقه شرهانی انجام شد این گردان جزء معدود گردان هایی بود که به عنوان گردان خط شکن ایفای نقش نمود.

درعملیات والفجر ۴ مهر ماه سال ۶۲ گردان حمزه به فرماندهی ناصر بهداشت حضور داشت که در این عملیات محمّدرضا محمودی راد معاون گردان بر اثر ترکش خمپاره به شهادت می رسد و ناصر بهداشت فرمانده گردان نیز از ناحیه دست مجروح می گردد .

در عملیات والفجر ۶ نیز گردان حمزه سیّد الشّهداء(س) شرکت داشت که دراین عملیات جعفر شیرسوار معاونت گردان را بر عهده داشته اما از آنجا که در این ایام ناصر بهداشت به دلیل جراحات دست کمتر در گردان حضور داشت و سیروس عالم (جانشین گردان) نیز به علت جراحت بستری شده بود ، به نوعی فرماندهی گردان بر عهده جعفر شیر سوار بود.

بعد از عملیات والفجر ۶ گردان حمزه درموقعیت شهید بیگلو واقع در جاده سوسنگرد مستقر شد و در تابستان سال ۶۳ به خطوط پدافندی پاسگاه زید منتقل شد و در آنجا استقرار یافت.

در این دوران یوسف سجودی به عنوان فرمانده گردان حمزه سید الشهداء(س) معرفی شد . البتّه حضور وی در گردان به علت فرماندهی یکی از تیپ های لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب(ع)طولانی نبود و نگهداری این خط تا اواسط شهریور ماه ادامه داشت و بعد از آن ، مدتی گردان دوباره در موقعیت شهید بیگلو مستقر شد و سپس به محور چنگوله رفت و از اواخر آبان ماه سال۶۳ در چنگوله مستقر شد و تا پایان مرداد سال۶۴ به مدت ۹ ماه نگهداری خط این منطقه حساس را بر عهده داشت.

ناصر بهداشت که در آن هنگام فرمانده محور چنگوله بود در ۱۹ اردیبهشت سال ۶۴ در کمین ضد انقلاب قرار گرفت و به همراه تعدادی از رزمندگان به شهادت رسید و بعد از آن شیرسوار فرمانده گردان حمزه شد تا اینکه ماموریت گردان در چنگوله به پایان رسید و در این زمان شیرسوار نیز به علت بر عهده گرفتن فرماندهی گردان ویژه شهدا با گردان خداحافظی کرد. شایان ذکر است این فرمانده دلاور نیز در هفت تپه در اثر بمباران هوایی و یک روز قبل از عملیات کربلای ۴ به شهادت رسید.

بعد از چنگوله ، گردان حمزه به خط نگهداری هورالعظیم  اعزام شد و سپس برای عملیات والفجر ۸ به هفت تپه رفت و در این عملیات فرماندهی گردان حمزه سید الشهدا (س) که حضوری قدرتمند و تاثیر گذار از خود نشان داد ، بر عهده صادق مکتبی  بود که در شب عید سال ۶۵ و در مرحله دوم عملیات والفجر ۸ به شهادت رسید.

فراتر از خط شکنی 

گردان حمزه سید الشهداء(س) در ادامه دلاورمردی های خود به فرماندهی سردار نانوا کناری و جانشینی جواد کارگر در عملیات کربلای یک ،آزادسازی مهران حضور یافت و در حالی که گردان حمزه خط شکن بود، شش شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرد.

بعد از این عملیات گردان در ماموریت کربلای پنج با استعداد دو گردان عمل کرد و در حالی که فرمانده گردان حمزه سردار نانوا کناری بوده و محمّد علی ملک فرماندهی گردان ۲ را بر عهده داشت ، در مرحله دوم عملیات به فیض شهادت نائل شد.

همچنین گردان در عملیات کربلای ۸ حضور یافت که فرماندهی گردان به جواد کارگر سپرده شده بود. در همین ایام گردان عازم کردستان شد تا درعملیات کربلای ۱۰ حضور یابد و در این عملیات اکبر خنکدار فرماندهی گردان را بر عهده داشت و محسن قربانی و قورچ بیگی به ترتیب معاون و جانشین وی بودند.

پس از آن ، گردان راهی بانه شد تا به فرماندهی اکبر خنکدار در عملیات نصر ۴ شرکت کند. بعد از این عملیات گردان به هفت تپّه برگشت و از آنجا به خرمشهر اعزام شد تا پس از استقرار کوتاهی در این شهر جهت حضور در عملیات والفجر۱۰به فرماندهی محسن قربانی راهی کردستان شود. در این عملیات گردان حمزه از نظر نیرویی تلفات و صدمات زیادی را متحمل شد و ۴۳ شهید تقدیم نمود که از آن جمله می توان به حسن قورچ بیگی جانشین گردان و رضا حق شناس اشاره کرد.

گردان حمزه بعد از والفجر۱۰ به هفت تپّه برگشت و خط نگهداری شلمچه را برعهده گرفت، پس از استقرار ۲۰ روزه دراین منطقه نیروها به مرخصی کوتاه مدتی رفتند تا در برگشت دو گروهان به جزیره مجنون اعزام شوند و دراین دوران محسن قربانی فرماندهی گردان را بر عهده داشت.

تک مجنون و محاصره گردان 

در این منطقه عراق حمله سنگینی به جزیره مجنون کرد که به «تک مجنون» معروف شد و گردان حمزه در محاصره قرار گرفت و تعدادی از نیروها از جمله داوود شیخ هدایتی و ابراهیم جهان بین به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و تعدادی نیز زخمی و ۱۳ نفر نیز در اوج رشادت و ایثار و در کمال مظلومیت و معصومیت اسیر شدند.

 گردان حمزه تازمان پذیرش قطعنامه پایان جنگ در شلمچه حضور داشت و پس از دوران پر فروغ دفاع مقدس و مدت کوتاهی بعد از آن که گردان مأموریت پدافند و خط نگهداری در جنوب را بر عهده داشت در اوایل دهه هفتاد به عقبه و محل استقراری تعیین شده به سازمان تیپ ۲ تاسوعا لشکر پیاده ۲۵ کربلا بازگشت.

در این ایام علاوه بر خروج نیروهای بسیجی از گردان، بخشی از نیروهای پایور به علت حضور در واحدها و گردان های دیگر و جابه جایی در رده های مختلف سپاه از سازمان گردان خارج شدند و گردان از نظر نیرویی کمی کوچکتر شد ولی سازمان رزم خود را حفظ نمود.

اوایل دهه هشتاد سازمان گردان حمزه گسترش یافت و با همان وظایف قبلی به کار خود ادامه داد اما این بار با توجه به ورود نیروهای جوان به بدنه گردان، ذوق و شوق، نوآوری و ابتکار و تدبیر در همه امور بویژه در رزمایش ها که نشان از توانمندی و استعداد بالقوه گردان داشت بیشتر به چشم می آمد و به صورت یک روند صعودی تا اواخر این دهه ادامه پیدا کرد.

آماده‌تر از همیشه 

گردان حمزه در ادامه فعالیت خود در سال ۱۳۸۸ طی چندین مرحله جهت مقابله با اشرار و گروه های معاند به گردان تکاوری صابرین که در منطقه جنوب شرق حضور داشتند ، ملحق شد و در آن مأموریت هم حضور موفق و قابل قبولی داشت ، اما گسترده ترین مأموریت گردان حمزه پس از دفاع مقدّس حضور در مناطق شمال غرب کشور( ارومیه-اشنویه) و سلسله عملیات های نیروی زمینی سپاه در تابستان و پاییز سال ۱۳۹۰ به منظور مقابله با منافقین و گروهک پژاک بوده که در آنجا گردان مسئولیت پدافندی را در طی کل مأموریت با شش پایگاه و پاسگاه بر عهده داشت و به حول و قوّه الهی در این مأموریت خطیر نیزباتوکّل برخداوند متعال وتلاش وهمّت وصف ناشدنی رزمندگان گردان کارنامه خوب و ارزشمندی را از خود به جای گذاشت.

امروز گردان حمزه سید الشهداء(ع) با همان صلابت و قدرت و با داشتن نیروهای جوان و ولایی خود و با تکیه بر فرهنگی ناب یعنی گذشته سرخ( عاشورای حسینی) و آینده ای سبز(ظهور امام زمان عج) آمادگی رزمی بسیار بالا و بصیرت لازم را جهت انجام هرگونه مأموریت برای حفظ ارزشها و آرمان های انقلاب اسلامی در سراسر ایران اسلامی و حتی فراتر از مرز های جمهوری اسلامی دارد .

پنجمین یادواره سرداران و ۳۱۳ شهید گردان حضرت حمزه سید الشهدا لشکر ویژه ۲۵ کربلا شمال کشور (مازندران ، گلستان ، گیلان ) شامگاه پنجشنبه پنجم اسفندماه با حضور امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در مصلی شهید بهشتی شهر تنکابن برگزار می شود.

مدیر اجرایی پنجمین یادواره سرداران و ۳۱۳ شهید گردان حضرت حمزه سیدالشهدا در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : لشکر ۲۵ کربلا یکی از پر افتخارترین یگان رزم کشور در دوران دفاع مقدس بود و همواره در خط مقدم جبهه حق علیه باطل حضوری فعال داشت و در سخت ترین عملیات ها و نبردها نقش آفرینی کرد.

نام‌ها و نشان‌های بازمانده از دفاع مقدس 

ناصر علی نژاد با بیان اینکه لشکر ۲۵ کربلا گردان های متعددی داشت اما دو گردان حضرت حمزه و حضرت مسلم (ع) همچنان برقرار هستند افزود : از گردان حمزه چهار شهید مدافع حرم به نام های بلباسی، کمالی، کابلی و بریری تقدیم اسلام و انقلاب شده است.

وی با اشاره به اینکه شهیدان حسن قورچ بیگی و ابراهیم جهان بین از فرماندهان گردان حمزه سید الشهدا بودند ، اظهار داشت : از آنجا که این دو شهید بزرگوار متعلق به غرب مازندران هستند بنابراین تصمیم گرفته شد تا یادواره امسال در غرب مازندران شهر تنکابن و همچنین نقطه مرزی مازندران و گلستان برگزار شود.

به گفته علی نژاد ، برگزاری مراسم عصری با شعر و شب خاطره ، اهدای ۳۱۳ بسته معیشتی به یاد شهدای گردان حمزه به خانواده های کم بضاعت و تهیه ده سری جهیزیه برای نوعروسان نیازمند از جمله اقدامات فرهنگی یادواره امسال است.

مدیر اجرایی پنجمین یادواره سرداران و ۳۱۳ شهید گردان حضرت حمزه سیدالشهدا ، خاطرنشان کرد : برای شناسایی تعدادی از زندانیان جرائم غیرعمد برنامه‌ریزی کردیم تا شرایط آزادی تعدادی از این زندانیان را که جزء برنامه اولویت‌دار سیاست‌گذاران این یادواره است را فراهم نماییم.

وی یادآور شد : این گردان در دوران دفاع مقدس ۲۳ سردار شهید و فرمانده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده  که سرداران شهیدی چون ، یوسف سجودی، ناصر بهداشت، محمدعلی مالک، جعفر شیرسوار ، مهدی خوش سیرت، صادق مکتبی و… از جمله فرمانده‌هان این گردان بوده اند.

شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن واقع در غرب مازندران ۵۷۰ شهید در دوران دفاع مقدس و یک شهید مدافع حرم تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

برچسب‌ها تنکابن دفاع مقدس شهید مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تنکابن دفاع مقدس شهید تنکابن دفاع مقدس شهید مازندران دوران دفاع مقدس عملیات والفجر حمزه سیدالشهدا بر عهده فرماندهی گردان عملیات کربلای فرمانده گردان ناصر بهداشت عملیات ها ۳۱۳ شهید ۲۵ کربلا هداء ع خط شکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۸۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات پهپادی موفق حزب الله علیه مقر‌های فرماندهی صهیونیست‌ها

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما جنبش حزب الله اعلام کرد مبارزان ما حمله ترکیبی را با استفاده از پهپادهای انتحاری و موشک های هدایت شونده علیه مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شهرک المناره و محل استقرار نیروهای گردان ۵۱ وابسته به تیپ گولانی انجام دادند و عملیات موفقیت آمیز بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

تصاویر یک صهیونیست از شلیک موشک از لبنان به شهرک «المناره»
کانال تلگرام شبکه «قدس فید» در زیر تصویری نوشت: یک شهرک نشین لحظه فرود آمدن موشک به شهرک «المناره» در شمال فلسطین اشغالی در شب گذشته، که از لبنان شلیک شده بود، تصویربرداری کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

تصاویر برخورد موشک‌های حزب الله به اطراف «جبل الجرمق» در شمال فلسطین اشغالی
شبکه تلویزیونی «العالم»، تصویری را از لحظه برخورد موشک‌های حزب الله لبنان به اطراف «جبل الجرمق» در شمال فلسطین اشغالی منتشر کرد.
پایگاه نظامی «میرون» ارتش اسرائیل در این منطقه قرار دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

«حزب الله لبنان» شامگاه شنبه ده‌ها موشک و راکت به سمت بخش‌های شمال فلسطین اشغالی شلیک کرد.

 

 

دیگر خبرها

  • عملیات پهپادی موفق حزب الله علیه مقر‌های فرماندهی صهیونیست‌ها
  • حمله به مقر صلیب سرخ در غزه/ مقرهای فرماندهی و جاسوسی اشغالگران هدف حملات مقاومت
  • اگر طوفان نمی‌شد + اسناد محرمانه
  • دفاع مقدس برگرفته از تاسوعا و عاشورای حسینی است/ عملیات وعده صادق نتیجه خون شهداست
  • عملیات وعده صادق مایه عزت جهان اسلام است
  • سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود
  • دست مریزاد فرمانده ارتش به سپاه
  • «به‌دنبال جنگ نیستیم، اما پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل می‌دهیم»
  • فرماندهی که در تمامی مسئولیت‌ها موفق بود
  • تقدیر فرمانده کل ارتش از رزمندگان عملیات وعده صادق