Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، واشنگتن با تشدید بحران اوکراین و به رسمیت‌شناخته‌شدن جمهوری‌های مردمی لوگانسک و دونتسک توسط روسیه دور جدیدی از تحریم‌ها علیه مسکو را شروع کرده است؛ اما آمریکا و متحدانش هرگز تلاش نکرده بودند اقتصاد یک ونیم هزار میلیارد دلاری را از چرخه تجارت جهانی خارج کند و معلوم نیست حتی تحریم‌های متحد غرب بتواند فشاری بر مسکو وارد آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برآوردی از آمار بانک جهانی و سازمان ملل متحد نشان می‌دهد چین از زمان دور قبلی تنش‌های روسیه و غرب در سال ۲۰۱۴ به مهم‌ترین مقصد صادرات روسیه تبدیل شده است. هری برودمن، مسئولی در بانک جهانی و از مقامات پیشین مذاکره‌کننده تجاری آمریکا، گفت: تحریم‌های جدید می‌تواند روسیه را به تعمیق روابط تجاری غیردلاری خود با چین وادارد.

وی افزود: مشکل اعمال تحریم‌ به‌ویژه در مورد یک کشور تولیدکننده نفت مانند روسیه ناموفق بودن آن با ایجاد حفره در کل سیستم است. ممکن است چین بگوید ما می‌خواهیم نفت را از بازار آزاد بخریم و اگر نفت روسیه هم باشد؛ مشکلی ندارد.  

آمریکا دیروز (سه‌شنبه) تحریم‌هایی را علیه همه نهادهای مالی روسیه با دستور اجرایی جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور وضع کرد. بر اساس اعلام کاخ سفید بیش از ۸۰ درصد تراکنش‌های مالی روزانه خارجی روسیه و نیمی از دادوستد این کشور با دلار انجام می‌شود.  

سهم روسیه از کل تجارت جهانی/ مهم‌ترین واردکننده و صادرکنندگان

بایدن در اعلام اولین دور تحریم‌ها علیه روسیه، ضمنا تهدید کرد کاری می‌کند مسکو فشار تحریم‌ها را احساس کند؛ اما تنها گفتن این حرف آسان است. روسیه جزء صادرکنندگان اول نفت، گاز طبیعی، مس، آلومینیوم، پالادیوم و دیگر فراورده‌های بسیار مهم است. قیمت نفت دیروز به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار نزدیک شد، رقمی که از سال ۲۰۱۴ تاکنون بی‌سابقه است.

بر اساس آمار بانک جهانی روسیه ۱.۹ کل تجارت جهانی را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است، این رقم در سال ۲۰۱۳ حدود ۲.۸ درصد بود و رتبه یازدهم را در تولید ناخالص داخلی دارد؛ بین برزیل و کره جنوبی. بازخوانی آمار پایگاه تجارت جهانی وابسته به بانک جهانی نشان می‌دهد وابستگی اقتصاد روسیه به تجارت طی ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است.      

همچنین مقاصد صادراتی روسیه تغییر کرده است. هلند یکی از مقاصد مهم صادرات نفت این کشور ۱۰ سال قبل بود اما امروز چین جایگزین هلند شده است. خرید نفت آلمان و انگلیس از روسیه تقریبا ثابت مانده است ولی واردات بلاروس افزایش یافته است.

چین مهم‌ترین وارد کننده به روسیه است و محصولات تولید این کشور شامل گوشی‌های تلفن همراه، رایانه، وسایل ارتباط از راه دور، اسباب‌بازی، منسوجات و قطعات الکترونیکی بیشترین محصولاتی است که از پکن راهی مسکو می‌شوند. سهم چین از واردات به روسیه از سال ۲۰۱۴ افزایش یافته؛ در حالیکه واردات روسیه از آلمان کاهش یافته است. صادرات اوکراین به چین طی یک دهه قبل به شدت کم شده و میزان صادرات بلاروس به روسیه با اندکی تغیر همراه بوده است. مهم ترین محصول صادراتی اوکراین به روسیه در سال ۲۰۲۰ آلومینیوم اکسید، تجهیزات راه‌آهن، زغال سنگ، اورانیوم و مس بوده است.  

برچسب‌ها اوکراین روسیه تحریم چین ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین روسیه تحریم اوکراین روسیه تحریم چین ایالات متحده آمریکا تجارت جهانی بانک جهانی مهم ترین تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۸۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه:مخالف استفاده از تحریم جهت مداخله در کشورهای آفریقایی هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: این کشور مخالف محکومیت های یکجانبه علیه کشورهای آفریقایی است.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: روسیه قاطعانه محدودیت های اعمال شده یکجانبه علیه کشورهای آفریقایی را محکوم می کند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که این کشور از تلاش برای استفاده از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل برای مداخله در امور داخلی کشورهای آفریقایی جلوگیری می کند.

نبنزیا افزود که روسیه به کمک در جهت تقویت پتانسیل کشورهای آفریقایی از جمله در شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی ادامه می دهد.

دیپلمات ارشد روسیه تاکید کرد که روسیه با تحمیل هر گونه دستور العمل سازمان های سیاسی از خارج مخالف است و از کاهش فشار تحریم ها بر کشورهای مستقل آفریقایی حمایت می کند.

کد خبر 6088034

دیگر خبرها

  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • پوتین: پاسخ متقارن به تحریم‌های غرب به نفع روسیه نیست
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • روسیه:مخالف استفاده از تحریم جهت مداخله در کشورهای آفریقایی هستیم
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو
  • کارگاه "راهبرد حقوقی و هماهنگی برای آزادی فلسطین" در استانبول برگزار شد