Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شیرین احمدنیا عضو هیات‌مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران در چهارمین کنگره آنلاین بین المللی و سی و ششمین همایش مددکاری اجتماعی در ایران با موضوع «مددکاری اجتماعی و ادغام اجتماعی» اظهار کرد: پیش از بروز پاندمی کرونا با پاندمی دیگری تحت عنوان پاندمی خشونت علیه زنان سر و کار داشتیم چراکه نزدیک به ۲۵۰ میلیون زن و دختر در جهان از جانب شرکای زندگی خود مورد آزار قرار گرفته بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه خشونت خانگی سابقه طولانی مدت دارد، ادامه داد: با پاندمی کوید ۱۹ خشونت علیه زنان در شرایط وخیم تری قرار گرفت چراکه نهادهای ذی ربط دچار ضعف عملکرد شدند و دسترسی به خدمات نیز برای این زنان دشوار شد. اگر به زمینه ها و ریشه این مساله توجه داشته باشیم در می‌یابیم خشونت علیه زنان محدود به خشونت خانگی نمی‌شود و زمینه بروز آن  عرصه خصوصی و عمومی نظیر محل تحصیل و اشتغال و معابر و فضای تردد در شهر را نیز شامل می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه مطابق با تحلیل‌های جامعه شناختی خشونت‌گران همواره دچار اختلالات روانشناختی نیستند و گاهی خشونت‌گر از خشونت تلقی رفتاری متعارف فرهنگی دارد، توضیح داد: بعضا مردان خشونت‌گر خود را خاطی و متخلف نسبت به ارزش‌ها تلقی نمی‌کند و رفتار خود را مردانه نیز می‌پندارند. در واقع این رفتار طی نسل‌ها تکرار و تبدیل به سنت فرهنگی شده و شاهد تداوم این خشونت‌ها در عرصه وسیع هستیم. از این رو فرد خشونت‌گر خود را نیازمند تغییر نمی‌داند چراکه آموزشی به او در این زمینه داده نشده است. 

بیشتر بخوانید: 

تجربه ۹۱ درصد زنان ایرانی از خشونت روانی در دوران قرنطینه  خشونت خانگی و مسائل بین زن و شوهر در صدر آمار اورژانس اجتماعی

احمدنیا انزوا، سکوت، تسلیم شرایط شدن، عدم ادغام اجتماعی، کناره‌گیری از فعالیت اجتماعی، کاهش انگیزه فعالیت اجتماعی و کاهش اعتماد به نهادهای اجتماعی را از جمله پیامدهای گسترش و توسعه خشونت برای فرد خشونت دیده دانست و تاکید کرد که در این راستا باید اقدامات آموزشی، حمایتی و تخصصی، رسانه‌ای، حقوقی و قضایی و اقداماتی در راستای تامین امنیت جانی و درمانی و شغلی افراد  در سطح نهادهای دولتی و غیر دولتی انجام شود. 

عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران در پایان سخنان خود از تدوین سند راهنمای پیشگیری و مقابله با آزار جنسی در محیط های علمی توسط این انجمن خبر داد و گفت: با توجه به شواهد موجود پیرامون آزارهای جنسی نسبت به زنان و دختران، این سند با حمایت برخی انجمن‌های دیگر و شخصیت‌های حقیقی از رشته‌های مختلف تهیه و در مهر ۱۴۰۰ رونمایی شد.

به گفته وی، این سند به معرفی انواع آزار جنسی خفیف و شدید پرداخته و رویه‌هایی را برای آگاهی رسانی و پیشگیری از وقوع این رفتارها در میان کنشگران علمی و رویه‌هایی برای مقابله پیشگیری از شکایات در صورت بروز آزار معرفی کرده است. در واقع این سند به عنوان الگویی برای سایر نهادهای علمی تهیه شده و انجمن جامعه شناسی هیاتی را مامور رسیدگی به خشونت‌های واصله کرده است.

کد خبر 659338 برچسب‌ها كروناويروس جامعه خشونت خانگی كرونا در ايران آسیب اجتماعی همسر آزاری خشونت زنان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس جامعه خشونت خانگی كرونا در ايران آسیب اجتماعی همسر آزاری خشونت زنان خشونت علیه زنان جامعه شناسی خشونت خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۹۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است

استاندار کرمانشاه گفت: افزایش تاب‌آوری اجتماعی در جامعه نیازمند راهکار علمی همراه با ارائه آموزش بوده و حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمد طیب صحرایی امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت _ در نشست شورای هیأت اندیشه‌ورز اجتماعی استان کرمانشاه که با حضور معاون سیاسی و امنیتی و مدیرکل اجتماعی استانداری در سالن جلسات استانداری برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به نیاز جامعه به اقدامات پژوهشی، تحقیقاتی و علمی برای حرکت به سمت بالندگی بیشتر، اظهار کرد: هرکدام از اعضای جامعه دانشگاهی استان می‌توانند در برنامه‌های توسعه‌ای استان نقش مؤثری ایفا کنند و این موضوع طی چندین مراسم و نشست‌های مختلف با دانشگاهیان و اساتید علمی برای عینیت بخشیدن به همکاری و مشارکت این عزیزان بیان‌شده است.

وی افزود: همگی باید با همکاری و همدلی تلاش کنیم تا استان به‌صورت عالمانه و مجاهدانه برای رسیدن به پیشرفت و بالندگی روزافزون اداره شود.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: هرکدام از مسائل و آسیب‌های اجتماعی با حضور و مشارکت جامعه دانشگاهی بهتر و دقیق‌تر رفع می‌شود ازاین‌رو برای کمک به استان، اجرای طرح‌های علمی و تحقیقاتی برای ما بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود.

وی با تأکید بر ارائه راهکارها و طرح‌های مختلف برای بهره‌وری در اجرای برنامه‌ها با نگاه علمی و دانشگاهی ادامه داد: دانشگاه‌ها می‌توانند کمک مناسبی به بهره‌وری و استفاده بهینه از امکانات و منابع داشته باشند و همچنین می‌توانند به افزایش تاب‌آوری اجتماعی در جامعه نیز با راهکارهای علمی خود کمک کنند.

صحرایی عنوان کرد: افزایش تاب‌آوری اجتماعی در جامعه نیازمند راهکار علمی همراه با ارائه آموزش است.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات جامعه نیازمند نسخه دانشگاهی هستیم و از جامعه دانشگاهی می‌خواهیم که با مشخص کردن چندین اولویت مهم، نظرات و راهکارهای عملیاتی و علمی خود را به دفتر امور اجتماعی استانداری اعلام کنند.

استاندار کرمانشاه افزود: با مشخص کردن چندین اولویت و با همکاری جامعه دانشگاهی می‌توانیم به حل مسئله با نگاه علمی برسیم و قطعاً حرکت در این مسیر اثرگذار و نتیجه‌بخش خواهد بود.

کد خبر 748548

دیگر خبرها

  • تجاوز جنسی ۴ مرد افغان به نوجوان ایرانی در تهران | التماس کردم فایده نداشت! +فیلم
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • تصاویر باورنکردنی از خشونت علیه زنان
  • حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است
  • بازتاب خشونت پلیس آمریکا در شبکه‌های اجتماعی
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار