Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@10:25:51 GMT

تقویت خاک درختان به روش صحیح و اصولی

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۹۵۳۹

تقویت خاک درختان به روش صحیح و اصولی

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، اکثر باغداران همواره به دنبال روش‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها رشد درختان میوه و به بار نشستن آن‌ها را افزایش‌دهند. برای تقویت خاک درختان باید از کودهای مناسبی استفاده کرد و با اصلاح خاک و افزودن مواد آلی به آن شرایط خاک اطراف ریشه درختان را بهبود بخشید. برخی از این روش‌ها شامل استفاده از کودهای آلی مانند کود حیوانی، کود سبز، کمپوست و همچنین کود مایع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باغدارانی که قصد سودآوری در مدت کوتاه را دارند، باید با تهیه کودهای مناسب خاک درختان را تقویت کنند تا رشد سریعی داشته باشند. در واقع با تقویت خاک، موادمغذی در اختیار ریشه قرار می‌گیرد و رشد درختان افزایش پیدا می‌کند. در این مقاله قصد داریم درباره تاثیر کمپوست و کود مایع در تقویت خاک درختان صحبت کنیم.

چرا باغداران به تقویت خاک درختان اهمیت می‌دهند؟

ویژگی‌هایی مانند خوشمزه بودن میوه‌ها، بالا بودن کیفیت رنگ میوه، بالا بودن میزان قند و درشتی میوه در افزایش قیمت و بازار پسندی آن تاثیر بسزایی دارد. اکثر باغداران به دنبال راهی هستند که کیفیت محصولات خود را افزایش‌دهند و با تولید میوه‌های درشت و خوشمزه سود خوبی به دست آورند. درختان میوه برای افزایش تولید میوه‌های مرغوب باید شاخ و برگ‌هایی درشت، پهن و سرسبز داشته باشند. با تقویت خاک درختان شرایطی فراهم می‌شود که درخت تغذیه مناسبی داشته باشد و از شکوفه‌های بیشتری تولید کند و در نهایت بهترین و خوش‌طعم‌ترین میوه‌ها را به باغداران عرضه نماید. به طورکلی همه عناصر در خوش‌طعم شدن و درشتی میوه‌ها نقش دارند و استفاده از کودهای مناسب می‌تواند به تولید محصولات باکیفیت‌تر و بیشتری منجر شود. در بخش‌های بعدی با دو کود بسیار مفید برای تقویت خاک درختان آشنا خواهید شد. از روش‌های بسیار مفید برای تقویت خاک درختان و رشد سریع آن‌ها استفاده از کود کمپوست و کود مایع است که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

استفاده از کود کمپوست برای تقویت خاک درختان

یکی از روش‌های بسیار مفید برای تقویت خاک درختان و رشد سریع آن‌ها استفاده از کودهای کمپوست است. کمپوست‌ها کودهایی هستند که در شرایطی خاص و با تجزیه ضایعات دامی، بقایای گیاهان، پوست میوه‌ها، سبزیجات، پس‌مانده‌های غذایی و غیره تهیه می‌شود. این مواد به جلوگیری از فرسایش خاک نیز کمک زیادی می‌کنند و با تامین مواد آلی و کربن مورد نیاز خاک باعث رشد سرعت درختان میوه می‌شوند. ایران جزء کشورهایی است که در منطقه آب و هوایی خشک و نیمه خشک قرار دارد و طبق بررسی‌های انجام شده میزان کربن آلی در اراضی تحت کشت از یک درصد نیز کمتر است.

عواملی مانند سوزاندن بقایای گیاهان و برنگشتن آن‌ها به طبیعت، استفاده زیاد از کودهای شیمیایی و غیره میزان مواد آلی موجود در خاک را که برای رشد سریع درختان لازم هستند، به میزان بسیار زیادی کاهش داده است. تولید کمپوست به جبران این کمبودها در خاک کمک می‌کند و از لحاظ اقتصادی نیز نسبت به کودهای شیمیایی به صرفه‌تر است. مزایای بیشمار کود کمپوست آن را به یکی از کودهای پرمصرف برای تقویت خاک درختان تبدیل کرده است. نکته مهمی که درباره این نوع کود وجود دارد این است که حدود دو هفته زمان لازم است که منیزیم، فسفات و مواد مقوی موجود در کمپوست به خوبی با خاک ترکیب شود. شرکت‌های زیادی با آنالیز آزمایشگاهی و استفاده از پسماندهای کشاورزی اقدام به تولید کمپوست کرده و محصولات خود را به کشورهای دیگر نیز صادر می‌کنند. عواملی مانند تقاضای بازار، میزان بارش‌های سالیانه و میزان کشت باغداران بر روی قیمت کمپوست تاثیرگذار هستند. به طورکلی قیمت کمپوست به وزن، نوع و کیفیت آن بستگی دارد.

مزایای استفاده از کود کمپوست

کاهش نیاز خاک درختان به آب

کمک به آبرفتی شدن خاک

کاهش آفت‌های موجود در خاک

کاهش چشم‌گیر هزینه‌های کشاورزی

افزایش نفوذ آب در خاک

ایجاد تعادل در جمعیت میکروارگانیسم های خاک

کمک به کاهش آلودگی‌های محیط زیست

تامین عناصرغذایی مورد نیاز درختان

راحت بودن مراحل تولید کمپوست

استفاده از کود مایع برای تقویت خاک درختان

یکی‌دیگر از روش‌های تقویت خاک درختان استفاده از کود مایع است. این کودها حاوی ریزمغذی‌هایی مانند روی، آهن، منگنز، ازت، فسفر، منیزیم، پتاسیم، اسیدهای آمینه، اسید هیومیک، اسید فولویک و غیره هستند و برای تقویت درختان میوه از جمله مرکبات، تقویت خاک گیاهان زینتی و آپارتمانی و محصولات کشاورزی کاربرد زیادی دارند. کودهای مایع حاوی عناصر مهمی هستند که به صورت کمپلکس و از طریق ریشه و برگ درختان و گیاهان جذب می‌شوند و حاصل‌خیزی خاک را به میزان بسیار زیادی افزایش می‌دهند. نحوه مصرف از این کود به این صورت است که هم می‌توان آن را به صورت محلول پاشی استفاده کرد و هم به صورت ترکیب با خاک یا سیستم آبیاری قطره‌ای به کار برد. در زمان مصرف لازم است مقدار مشخصی از کودهای مایع را با مقدار مشخصی آب به خوبی مخلوط کرده و مورد استفاده قرار داد. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از کودهای مایع غلیظ بدون مخلوط کردن آن با آب برای درختان مضر است.

مزایای استفاده از کودهای مایع

رساندن مواد مغذی مورد نیاز به ریشه درختان

قابلیت جذب سریع و بازدهی بالا

صرفه‌جویی در هزینه‌های تقویت خاک

کمک به کاهش آلودگی‌های محیط زیست

تنظیم دوره رشد درختان

حمایت از درختان در شرایط آب و هوایی پیش‌بینی نشده

افزایش مقاومت درختان در سرما و کم آبی

کمک به رشد سریع درختان

داشتن عناصر مورد نیاز و ریزمغذی‌های

افزایش گلدهی درختان و زودرس شدن محصولات

افزایش کیفیت میوه‌ها از نظر طعم و رنگ

خرید کمپوست و کود مایع

باغدارانی که قصد تقویت خاک درختان را با کودهای مایع و کمپوست دارند، می‌توانند برای خرید این کودها با قیمت مناسب به سایت شرکت دانش بنیان نانو واحد صنعت پرشیا ابداع‌کننده فناوری بایوجمی با آدرس اینترنتی https://biogme.ir مراجعه کنند. این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز کرد و در سال ۱۳۸۹ نخستین کارخانه بایوجمی را احداث کرد. این شرکت در حال حاضر کودهای کشاورزی را در پنج کارخانه تحت لیسانس و با استفاده از دانش روز دنیا و روش‌های نوین تولید می‌کند. این شرکت به عنوان تنها تولیدکننده کمپوست بایوجمی محصولات خود را با اهدافی مانند صرفه‌جویی در مصرف آب، تولید محصولات ارگانیک کشاورزی، اصلاح و تقویت خاک با قیمتی منصفانه در اختیار کشاورزان و باغداران قرار می‌دهد. این شرکت با وزارت کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صنایع قرارداد پژوهشی مشترک دارد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5431838

منبع: مهر

کلیدواژه: کاشت درخت کاشت نهال و درخت حفاظت از محیط زیست کسب و کار ساختمان سازی لوازم خانگی کسب و کارهای اینترنتی صنایع فلزی میلگرد صنعت خودروسازی طراحی سایت تعمیرات تخصصی جاروبرقی گروه خودروسازی سایپا قرعه کشی خودرو قیمت لوازم خانگی محیط کسب و کار ایران استفاده از کودهای استفاده از کود کودهای مایع درختان میوه کود کمپوست مورد نیاز رشد سریع کود مایع میوه ها روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۹۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود

مدیریت صحیح پسماند می‌توتند تهدید انبوه زباله‌ها را به فرصتی جهت ثروت‌آفرینی تبدیل کند اما متاسفانه در چهارمحال‌ و بختیاری نبود مدیریت صحیح پسماند به سمت یک چالش و تهدید برای محیط زیست در حال حرکت است.

⁴به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، امروزه زباله‌ها را می‌توان به معدن‌های طلا تشبیه کرد که بازیافت آن‌ها را به پول تبدیل می‌کند، اگرچه این فرایند، فرایند بسیار سختی است؛ اما نباید به سادگی از کنار ارزش آن عبور کرد. از زباله‌ها به عنوان روش‌هایی عالی برای درآمدزایی یاد می‌شود که پتانسیل بالایی در چرخه اقتصادی کشور دارند.

در حال حاضر از صنعت بازیافت به عنوان صنعتی پول‌ساز یاد می‌شود که موجب شده است تا شهرهای پیشرفته این فرصت را غنیمت بشمارد و از آن بهره‌های بسیار زیادی ببرند.

شهرهای پیشرفته تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا از فناوری و تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده کرده و زباله‌ها و ضایعات دور ریختی را بازیافت کنند و با بازیافت این زباله‌ها شرایطی فراهم کنند تا آنها را مجدداً مورد استفاده قرار دهند.

اما همین معدن طلا اگر به درستی مدیریت نشود می‌تواند باعث تخریب زیستگاه‌ها، از بین رفتن تنوع زیستی، کاهش کیفیت هوا و آلوده شدن خاک و آب شود و می‌توان گفت محیط زیست قربانی خاموش زباله‌ها است.

احداث کارخانه زباله که در جهت کاهش حجم دفن زباله بسیار مؤثر است، یکی از راهکارهای مناسب مدیریت پسماند است، مجوز احداث کارخانه بازیافت زباله در شهرکرد در حدود یک دهه قبل به بخش خصوصی واگذار شد، اما متأسفانه این سرمایه‌گذار نتوانست به تعهدات خودت عمل کند و در حال حاضر تمام زباله‌های چهارمحال و بختیاری دفن می‌شود و در بسیاری از مناطق بوی زباله‌ها بسیار آزاردهنده شده است.

طرح جامع پسماند گره کور شهر شهرکرد

محمد حسین واحدیان شهردار شهرکرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این‌که از مهم‌ترین رسالت وظایف شهرداری‌ها بحث مدیریت پسماندهای شهری است، اظهار می‌کند: عمده تناژ زباله‌ها از نوع خانگی است و درگیری شهرداری‌ها بیشتر بر سر پسماندهای خانگی است، در شهرکرد بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن زباله خانگی به صورت روزانه تولید می‌شود و این مقدار به اقتضای نیاز مصرف مردم در فصول سال تغییر می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: برای این میزان تناژ تولیدی زباله باید برنامه‌ریزی دقیقی توسط مدیریت شهری صورت پذیرد و اولین گامی که شهرداری باید انجام دهد تدوین طرح جامع پسماند است که در سال ۱۳۸۶ گام‌های در جهت اجرای آن برداشته و اتفاقات اولیه نیز انجام شد اما متأسفانه وسط کار رها شده است.

شهردار شهرکرد اضافه می‌کند: شهری که طرح جامع پسماند داشته باشد اولاً یک خط راهی برایش وجود دارد دوماً جامع‌نگر و کلی‌نگر است، نه تنها شهر را در نظر می‌گیرد بلکه شهرهای اطراف مجموعه‌ای شهرکرد را در نظر می‌گیرد.

واحدیان تاکید می‌کند: یکی از چالش‌های حوزه پسماند این است که باید توجیه اقتصادی داشته باشد و یکی از بخش‌های که در توجیه اقتصادی تأثیرگذاری بالایی دارد، تناژ زباله است یعنی زمانی که شما تناژ را افزایش می‌دهید توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار یا برای بخش خصوصی که آن را انجام می‌دهد، وجود دارد.

وی می‌افزاید: چند سالی است که وزارت کشور هر استان را به پهنه‌ها و مناطقی تقسیم کرده است و اعلام شده که در حوزه پسماند منطقه‌ای نگاه شود و اگر طرح جامعی نوشته می‌شود، منطقه‌ای باشد، این موضوع تا حدی می‌تواند بحث تناژ و سرمایه‌گذاری را حل کند.

شهردار شهرکرد می‌گوید: چهارمحال‌وبختیاری در حوزه مدیریت پسماند به شش پهنه تقسیم بندی شده که یکی از پهنه‌ها شهرستان شهرکرد است، شهرکرد به عنوان مرکز استان و با توجه به این‌که بیشترین تناژ زباله در این شهر وجود داشت، شهرداری شهرکرد متولی تدوین طرح جامع پسماند شهرستان شهرکرد شد.

واحدیان با بیان این‌که مشکل اصلی شهرداری شهرکرد در بحث مدیریت پسماند این بوده که طرح جامعی در این خصوص وجود نداشته است ادامه می‌دهد: با تدوین طرح جامع پسماند شهرستان شهرکرد بلاتکلیفی شهرهای کوچک و بزرگ، دهیاری‌ها و شهرداری در حوزه پسماند حل خواهد شد، در طرح جامع پسماند سیاست تفکیک از مبدا، کارخانه بازیافت و ساماندهی محل دفن زباله دیده شد و باید برای هر کدام از این بخش‌ها یک طرح تفصیلی نوشته شود.

وی با اشاره به محل دفن زباله در شهرکرد تصریح می‌کند: در حال حاضر سعی شده است محل دفن زباله با نظارتی که اداره کل محیط زیست در حال انجام آن است بر اساس اصول محیط زیستی، بهداشتی و هم مبناهای طرح جامع پسماند جانمایی دفن زباله باشد.

شهردار شهرکرد با بیان اینکه دفن زباله راهکار مناسبی برای مدیریت پسماند نیست، می‌افزاید: با شرایط فعلی اداره کل محیط زیست از محل دفن و شیوه دفع رضایت دارد ولی دغدغه این سازمان راه‌اندازی کارخانه بازیافت است که بشود این میزان دفن زباله را کاهش دهد.

واحدیان با بیان اینکه با راه‌اندازی کارخانه بازیافت شهرکرد تناژی دفن زباله به مراتب کمتر خواهد بود می‌افزاید: کارخانه بازیافت شهرکرد با فضای ۱۰ هکتاری در محل دفن زباله به‌صورت ناقص به دلیل شکل قرارداد با کارفرما و مشخص نبودن مجری رها شده است و در هر برهه‌ای یا به دلیل عملکرد بخش خصوصی و یا تعامل نداشتن شهرداری دچار مشکل شده است.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای راه‌اندازی کارخانه بازیافت شهرکرد، اظهار می‌کند: شهرداری قصد دارد با خرید دستگاه‌های موجود و واگذاری زمین از طریق اداره صنعت، معدن و تجارت به شهرداری و با نگاهی به طرح جامع پسماند کارخانه بازیافت را راه‌اندازی کند.

شهردار شهرکرد می‌گوید: به صورت منطقی ۱۰ الی ۱۵ درصد از تناژ زباله‌ها بازیافت می‌شود ولی تاکنون هیچ شهری نتوانسته به این مقدار برسد و تقریباً هفت تا هشت درصد محتمل‌تر است و برای داشتن صرفه اقتصادی حداقل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن زباله باید وجود داشته باشد که تناژ زباله شهرستان شهرکرد می‌تواند به این رقم برسد.

اشتغال ۱۰۰ نفر با راه‌اندازی کارخانه بازیافت

واحدیان تاکید می‌کند: با راه‌اندازی کارخانه بازیافت شهرکرد به طور مستقیم در محل کارخانه ۲۵ نفر و به صورت غیر مستقیم ۱۰۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت تفکیک زباله از مبدا اضافه می‌کند: تفکیک زباله از مبدا بهترین راه‌حل مدیریت پسماند است و می‌تواند در کاهش هزینه‌ها همچون هزینه جمع‌آوری، حمل و دفن و زباله بسیار مؤثر باشد و باعث کاهش زباله گردی‌ها در سطح شهر شود.

شهردار شهرکرد با اشاره به راه‌اندازی کارخانه بازیافت، تاکید می‌کند: سعی شده از نیمه دوم سال آینده یک پیمانکار توانا که بتواند بحث تفکیک زباله از مبدا و کارخانه را مدیریت کند به کار گرفته شود.

واحدیان می‌گوید: در بلندمدت برنامه‌ریزی شده است که کارت شهروندی راه‌اندازی شود و در بحث تفکیک زباله به‌کارگیری شود.



تفکیک زباله بهترین راهکار جهت مدیریت پسماند

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه وظیفه سازمان محیط زیست در حوزه پسماند نظارتی است، اظهار می‌کند: قانون مدیریت پسماند و آئیننامه مشخص کرده است که متولی تولید پسماند، هر بخش مسئول مدیریت آن پسماند نیز خواهد بود. مثلاً در حوزه محدوده روستاها و شهرها، دهیاری‌ها و شهرداری‌، در حوزه بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی مسئول خنثی‌سازی و بی‌خطرسازی پسماند هستند.

وی با بیان اینکه دفن ناصحیح پسماند باعث آلودگی آب، خاک و حتی هوا می‌شود، می‌افزاید: دفن سنتی پسماند شهری و روستایی که منطقی و کارشناسی هم نیست، یکی از چالش‌های استان در این حوزه است.

مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری، ادامه می‌دهد: سازمان حفاظت محیط زیست با این شکل مدیریت پسماند که در استان در حال انجام است، موافق نیست و طبیعی است که از همه ابزارهای قانونی که در اختیار است، برای تغییر شکل نحوه مدیریت پسماند در استفاده خواهد شد.

یوسف‌پور بیان می‌کند: اصلی‌ترین و بهترین راهکار که منافع اقتصادی هم برای مردم، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها دارد، تفکیک از مبدا زباله‌های شهری و روستایی است در همین راستا طرح مدیریت اجتماعی پسماند پیشنهاد شده است و قرار است این طرح در ۱۰ روستا و پنج شهر استان به صورت آزمایشی صورت گیرد.

وی تصریح می‌کند: در صورت اجرایی شدن طرح تفکیک زباله از مبدا در پایان کمتر از ۲۰ درصد زباله‌ها نیازمند دفن هستند و ۸۰ درصد قابلیت بازیافت، درآمدزایی و اقتصادی شدن دارد.

مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری می‌گوید: در خیلی از کلان‌شهرها بر سر سطل زباله دعوا وجود دارد و می‌توان از این طلای کثیف درآمدزایی میلیاردی به دست آورد، اما نیازمند یک کار اصولی است.

یوسف‌پور بیان می‌کند: موضوع تفکیک زباله از مبدا یک تکلیف قانونی بر دوش شهرداری‌ها بوده که باید سال ۹۳-۹۲ به نتیجه می‌رسید اما متأسفانه این قانون معطل مانده و دستگاه‌های نظارتی در این خصوص باید ورود پیدا کنند.

به گزارش ایمنا، چهارمحال‌وبختیاری سرچشمه دو رود مهم کشور و دارای طبیعت بکر و هوای سالم است که در صورت ادامه روند دفن زباله به صورت سنتی ممکن است، منابع آبی، طبیعت بکر و هوای سالم استان در معرض خطر قرار گیرد.

کد خبر 746387

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • لازمه ساماندهی اصولی آبشوران تهیه نقشه دیجیتالی شهر کرمانشاه است
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • جنبش «همبستگی با غزه» گوش مدعیان دموکراسی را کر کرده است
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر