Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش میانیگن دما جهانی باعث می‌شود تا فصول گرم زودتر جایگزین فصول سرد شوند و در واقع اثر افزایش میانگین دما جهانی بر چرخه‌های حیات از این طریق اعمال می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم؛ تغییرات اقلیمی نه‌تنها باعث افزایش میانگین دمای جهانی می‌شود، بلکه چرخه‌های زندگی که طول هزاران سال ایجاد شده‌اند را نیز تغییر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تغییرات انواع زیستگاه‌ها از مناطق کوهستانی و مناطق ساحلی گرفته تا جنگل‌ها و مراتع را تحت تأثیر قرار داده است. افزایش میانگین دما جهانی باعث می‌شود تا فصول گرم زودتر جایگزین فصول سرد شوند و در واقع اثر افزایش میانگین دما جهانی بر چرخه‌های حیات از این طریق اعمال می‌شود.

این تغییر در چرخه‌های زندگی روند تولید مثل و جفت‌گیری, باروری, تغییر در جنسیت نوزادان حیات وحش, مرحل رشد و نمو , تغییر در زمان مهاجرت, گل‌دهی گیاهان, گرده‌افشانی و بسیاری از موارد مربوط به روند طبیعی جانوران و گیاهان را مختل کرده است و این گونه‌ها را در خطر انقراض قرار داده است. مطالعات نشان می‌دهد مراحل زندگی 203 گونه گیاهی و جانوری به طور متوسط  حدود 2.8 روز زودتر در هر دهه آغاز می‌شود.

تعدادی از این تغییرات در چرخه حیات, در مطالعات اخیر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)  آمده است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم: 

1. بر اثر این تغییرات, زمان مهاجرت ماهیان تغییر پیدا کرده است که این مورد می‌تواند مراحل رشد و بلوغ ماهی و همچنین تولید ذخایر ماهی برای تأمین امنیت غذایی انسان را مختل کند. گونه‌های خاصی از ماهی‌ها تخم‌گذاری خود را تا 10 روز در هر دهه به جلو تغییر داده‌اند.

2. لک لک‌های سفیدی که به اروپای شمالی مهاجرت می‌کنند, بر اثر این تغییرات،‌ یک هفته زودتر از زمان طبیعی این کار را انجام می‌دهند تا در هوای گرم لانه بسازند و همین سفر زود هنگام, آن‌ها را در معرض طوفان‌های شدید قرار می‌دهد و بقای جوجه‌های‌شان را تهدید می‌کند.

3. خرگوش‌ها تغییر رنگ از قهوه‌ای به سفید را در زمان مناسب انجام نمی‌دهند که این مورد امکان استتار در برف را از آن‌ها می‌گیرد و خرگوش‌ها را در خطر شکاربی‌رویه در میان برف‌ها قرار می‌دهد.

4. زمان مهاجرت و تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی نیز با رسیدن زودتر از موعد گرما تغییر کرده و این گونه را در خطر نابودی قرار داده است.

5.این تغییرات گریبانگیر گونه‌های گیاهی نیز شده است و باعث شده محصولاتی مانند جو، ذرت، برنج، سویا و گندم و میوه‌هایی مانند سیب، گیلاس، گلابی و انبه، همگی در رشد و نمو خود دچار اختلال شوند.

نتایج تحقیقات صورت گرفته در این زمینه حاکی از این است که گونه‌های جانوری و گیاهی که در این زیستگاه‌ها زندگی می‌کنند, نمی‌توانند با سرعتی که سیاره در حال گرم شدن است، سازگار شوند و در نتیجه کل اکوسیستم‌ها در خشکی و اقیانوس‌ها در خطر نابودی قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش "UNEP"  افزایش حفاظت مداوم گونه‌ها، احیای اکوسیستم‌ها و اتصال زیستگاه‌ها با ایجاد دالان‌های حیات وحش (قسمت‌های از زیستگاه که بر اثر فعالیت‌های انسانی از هم جدا شده‌اند را به یکدیگر متصل می‌کند) از جمله راهکارهای مقابله با تغییرات در چرخه های زندگی هستند. این اقدامات می‌توانند شانس سازگاری گونه‌ها با تغییرات فصلی جدید را افزایش دهند و راهی برای دست نخورده ماندن مخازن ژنی گونه‌ها باشند.

گرمایش جهانی آمار "طلاق" در مرغ‌های دریایی را افزایش داده است! گرمایش جهانی جنسیت نوزادان را تغییر می‌دهد!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران های محیط زیست بحران های محیط زیست افزایش میانگین دما دما جهانی گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۹۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین تغییر بزرگ مالک جدید: استقلالِ خلیج فارس!

به گزارش "ورزش سه"، با واگذاری سهام باشگاه استقلال به هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کم کم شاهد تغییرات جدید در این باشگاه خواهیم بود.

یکی از این تغییرات که پس از جلسه امروز مدیران پتروشیمی خلیج فارس با اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال زمزمه‌های آن مطرح شده، اضافه شدن پسوند خلیج فارس به نام باشگاه استقلال است.

در حالی که همزمان با تکمیل مراحل واگذاری پسوند ایران از نام باشگاه استقلال برداشته شده بود، حالا شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است عبارت خلیج فارس به نام استقلال اضافه شده تا این باشگاه از فصول آینده با نام استقلال خلیج فارس در مسابقات فوتبال داخلی و بین‌المللی شرکت کند.

پیش از این پسوند آبی پوشان، ایران بود و حتی در سامانه کدال و نامه های اداری و رسمی از این تیم به عنوان استقلال ایران یاد می شد که حالا به نظر می رسد باید شاهد تغییر آن به استقلال خلیج فارس باشیم.

دیگر خبرها

  • اولین تغییر بزرگ مالک جدید: استقلالِ خلیج فارس!
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • سکوت برادران گرایی بعد از اعلام شرایط جدید ملی‌پوش شدن‌شان؛ قهرمان المپیک به مبارزه با سعید اسماعیلی تن می‌دهد؟
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور