Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نخست وزیر پاکستان امروز به دعوت رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در راس هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی عازم مسکو شد. 

این اولین سفر یک نخست وزیر از پاکستان به روسیه طی ۲۳ سال اخیر محسوب می‌شود. آخرین سفر یک مقام بلندپایه از اسلام‌آباد به مسکو در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت که طی آن رئیس جمهوری وقت پاکستان با مقام‌های روسیه دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر رسمی عمران‌خان به مسکو درحالی انجام می‌شود که تنش‌ها میان چین و آمریکا همچنان ادامه دارد و از طرف دیگر بحران اوکراین و اتحاد جبهه غرب از جمله واشنگتن علیه مسکو نیز روابط روسیه با آمریکا و متحدان آن را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

نخست‌ وزیر پاکستان فردا (پنجشنبه) در کاخ کرملین مهمان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه خواهد بود. همکاری‌های تجاری‌، اقتصادی، انرژی و افغانستان مهم ترین موضوعات در دستور کار دو کشور است.

دولتمردان پاکستانی سفر عمران‌خان به روسیه برای تعمیق روابط با قدرت‌های شرق را بسیار حائز اهمیت دانسته و امیدوار به نهایی شدن سفر رسمی ولادیمیر پوتین به اسلام‌آباد هستند.

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند، تداوم بی اعتمادی در روابط این کشور با ایالات متحده آمریکا، نگرانی از تشدید جنگ سرد در منطقه ناشی از رویکرد مغرضانه آمریکا در قبال چین دلایل بارز عزم اسلام‌آباد برای تحکیم روابط با مسکو و پکن است اما همزمان مخالف هرگونه تشکیل اردوگاه یا پیوستن به یک بلوک خاص هستند.

دفتر نخست وزیری پاکستان نیز امروز همزمان با آغاز سفر عمران‌خان به مسکو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مقابله با اسلام‌هراسی و همفکری برای کمک به افغانستان نیز میان پوتین و عمران‌خان بررسی خواهد شد. نخست وزیر پاکستان ماه گذشته از اظهارات رئیس جمهوری روسیه علیه سوء استفاده از آزادی بیان برای اهانت علیه پیامبر بزرگ اسلام (ص) استقبال کرد.

رئیس موسسه پژوهشی توسعه و ارتباطات در پاکستان با اشاره به نگاه نزدیک اسلام‌آباد و مسکو علیه یکجانبه‌گرایی به ویژه مواضع صریح عمران‌خان علیه سیاست‌های تحریمی رژیم آمریکا، سفر نخست وزیر پاکستان به روسیه را یک دستاورد بزرگ توصیف و تاکید کرد: همگرایی پاکستان با شرق از جمله چین، روسیه و ایران علاوه بر تامین منافع مشترک، تاثیرات چشم گیر فرامنطقه‌ای خواهد داشت.

«منیر احمد» امروز به خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد گفت: پاکستان هزینه زیادی بابت همراهی آمریکا در افغانستان و مشارکت در جنگ با اصطلاح علیه تروریسم پرداخته و از اعتماد به واشنگتن پشیمان است.

وی تاکید کرد: پاکستان به دنبال همگرایی با بازیگران مهم منطقه از جمله روسیه، چین، ایران و ترکیه است و دلیل آن نیز سیاست‌های تهاجمی واشنگتن در منطقه و شکست آن در افغانستان توصیف می‌شود.

عمران‌خان روز گذشته و در آستانه سفر رسمی خود به روسیه، برنیاز کشورش برای‌ توسعه روابط با کشورهای منطقه از جمله ایران وآسیای میانه خارج از پیوستن به بلوک و یا جنگ سرد تاکید کرد و گفت: متاسفانه سیاست‌های تحریمی آمریکا تجارت پاکستان با همسایگان و تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی‌ را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با ابراز نگرانی نسبت به تشدید سناریوی جدید جنگ سرد در منطقه به ویژه میان چین و آمریکا، افزود: ما به دنبال گسترش همکاری‌های تجاری با همسایگان خود از جمله جمهوری اسلامی ایران هستیم اما تحریم‌های آمریکا مانعی در مسیر شده است.

نخست وزیر با تاکید بر لزوم لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، به نیاز پاکستان به انرژی و پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان اشاره کرد و گفت: ایران منبع بزرگ انرژی است و می‌تواند انرژی ارزان به پاکستان عرضه کند اما تحریم‌های آمریکا مشکل ساز شده است.

روابط روسیه و پاکستان طی سال‌های اخیر توسعه یافته و دو کشور در عرصه‌های مهمی همچون امنیتی، مبارزه با تروریسم، مقابله با قاچاق موادمخدر، توسعه مناسبات نظامی-دفاعی و وضعیت افغانستان همکاری می‌کنند.

پاکستان در خردادماه ۱۳۹۶ به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای‌ نیز درآمد و مسکو هم در چارچوب این سازمان منطقه‌ای تعاملات خود با اسلام‌آباد را توسعه می‌دهد.

نخست وزیر پاکستان از مخالفان سرسخت یورش آمریکا به افغانستان و استفاده از راهکارهای نظامی برای حل بحران‌ها است و در همین راستا همزمان با سفر خود به روسیه ضمن نگرانی از تحولات اوکراین بر لزوم استفاده از دیپلماسی و اجتناب از درگیری برای حل و فصل تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف تاکید دارد.

برچسب‌ها روسیه پاکستان عمران خان ولادیمیر پوتین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه پاکستان عمران خان روسیه پاکستان عمران خان ولادیمیر پوتین نخست وزیر پاکستان عمران خان رئیس جمهوری اسلام آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۰۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری



به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهدی اسلام پناه در این دیدار که در حاشیه نشست اسمیک، برگزار شد با اشاره به امضای موافقتنامه شناسایی متقابل در حوزه استاندارد و ارزیابی انطباق بین دو سازمان که سوم اردیبهشت جاری به امضا رسیده است، تاکید کرد: لازم است برنامه اجرایی برای عملیاتی شدن تفاهمات در اولین فرصت تنظیم و امضا شود.

وی با اشاره به اراده روسای جمهور و مسئولان دو کشور برای ارتقاء همکاری‌ها و افزایش حجم مبادلات تجاری، گفت: در منطقه، صرفا دو جمهوری اسلامی وجود دارد و آن هم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان است و این امر مسئولیت ما را در برادری دینی و مشارکت‌ جدی تر در همکاری‌های دو جانبه بیشتر می‌کند.

نمایندگان پاکستان که در اجلاسیه هیات مدیره اسمیک به عنوان (vice chairman) حضور داشتند، ضمن تاکید بر ارتقای همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف استانداردسازی و پذیرش متقابل استانداردهای یکدیگر امضای برنامه اجرائی را اقدامی فوری و ضروری قلمداد کردند.

همچنین طرفین برای همکاری در حوزه حلال نیز مذاکره و به تفاهم رسیدند.

هیات ایرانی که به سرپرستی اسلام پناه در این رویداد شرکت دارد، علاوه بر هیات پاکستانی با سایر هیات‌های شرکت کننده دیدارهای جداگانه ای را با هدف گسترش همکاری‌ها و ارتقا سطح فنی دو طرف برگزار و در این خصوص مذاکراتی نیز انجام شد.

 

 

دیگر خبرها

  • ۱۷۶ پروژه عمران شهری طی ۲ سال گذشته در استان زنجان اجرا شد
  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • نمایشگاه غنایم جنگ اوکراین در مسکو/تسلیحات ۱۲کشور مقهورارتش روسیه
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری
  • زنیت قهرمان لیگ برتر والیبال روسیه شد
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه
  • نمایش تسلیحات غنیمتی روس ها در «پارک پیروزی» مسکو | ویدئو
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟