Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور از افزایش جرایم در حوزه کلاهبرداری مالی با استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و ایجاد پیج‌ها و کانال‌های فروشگاهی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه خبری پلیس،سرهنگ "رامین پاشایی"  گفت: با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال و افزایش خرید‌های نوروزی و ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی مسئولان مربوط مبنی بر کاهش تردد‌های غیر ضروری در سطح معابر شهری و استقبال عمومی هموطنان برای تهیه و تدارک مایحتاج مورد نیاز؛ یکی از بستر‌های جذاب و پر مخاطب ثبت سفارش، صفحه‌های فروشگاهی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: متاسفانه به علت ساماندهی نشدن مشاغل متعدد فعال در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام یا سایر کانال‌های پیام رسان غیربومی بستر مناسبی برای وقوع کلاهبرداری مالی از هموطنان شده است و همه روز پرونده‌ها و شکواییه‌های قضایی متعددی به مراجع قضایی و انتظامی کشور به خصوص پلیس فتا تحمیل می‌گردد.
این مقام انتظامی در ادامه با اشاره به سبک و نوع وقوع جرایم در این پیج‌ها و کانال‌های فروشگاهی بیان کرد: شایع‌ترین نوع کلاهبرداری در این حوزه ساخت صفحات جعلی و تبلیغ دروغین اجناس است که اصلا وجود خارجی ندارد و عمدتا با قیمت پایین‌تر از عرف بازار به نمایش گذاشته می‌شوند.
معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور گفت: کلاهبرداران در این شگرد پس از ثبت سفارش و دریافت قیمت محصولات پاسخگوی متقاضیان نیستند یا پس از تبلیغ اجناس اصل و ثبت سفارش و دریافت هزینه‌های موارد توافق، کالا‌های کپی یا بی کیفیت را برای سفارش دهندگان ارسال می‌کنند.
سرهنگ پاشایی در ادامه به نوع دیگری از ترفند‌های کلاهبرداری این مجرمان پرداخت و اظهار داشت: کلاهبرداران پس از ثبت سفارش، خریداران را به درگاه‌های جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ هدایت می‌و کلاهبرداری می‌کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه عرضه و فروش کالا‌های قاچاق که عمدتا شامل البسه و پوشاک است و می‌تواند تهدیدی علیه تولید کنندگان و فعالان حوزه داخلی باشد به صورت کاملا سازمان یافته و حرفه‌ای در این پیج‌های تجاری فاقد مجوز کسب و کار در جریان است.
این مقام انتظامی ضمن بیان اینکه بیش از 80 درصد کلاهبرداری‌ها با راه اندازی و تبلیغ پیج‌ها و کانال‌های تجاری و پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستا گرام در حال وقوع است؛ عنوان کرد: اجرای طرح‌های عملیاتی پیش دستانه و نظارت بر نحوه فعالیت این پیج‌ها و کانال‌های فروشگاهی یکی از اولویت‌های پلیس فتا بوده و همه روزه پرونده‌های قضائی متعددی علیه مرتکبان و متهمان و دفاع از مال باختگان در پلیس فتا در حال پیگیری است.
معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور تصریح کرد: نداشتن نظام ساماندهی مشاغل تجاری و فروشگاهی در اینستاگرام و سایر کانال‌های پیام رسان غیربومی که حلقه مفقوده تولید امنیت مالی برای کاربران و متقاضیان خرید محسوب می‌شد، اقدام قضایی و انتظامی علیه مرتکبان اینگونه جرایم و تخلفات را دچار مشکل کرده است.
این مقام سایبری از هموطنان خواست برای سفارش اجناس، درخواست خود را صرفا از سایت‌های فروشگاهی که دارای مجوز قانونی و درگاه‌های رسمی بانکی و تحت دامنه شرکت شاپرک هستند، انجام دهند و از ثبت سفارش و پرداخت وجوه کالا و خدمات قبل از تحویل در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها جدا خودداری کنند.
این مقام مسئول به هموطنان توصیه کرد در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کلاهبرداری ها پیج ها و کانال انتظامی کشور پیام رسان ثبت سفارش پلیس فتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۰۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

سرهنگ حسن ابوالحسینی رئیس پلیس فتای استان یزد اظهار داشت: در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به این پلیس مبنی بر سرمایه گذاری در کانال تلگرامی اکسیر فارابی و کلاهبرداری از آنها، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا یزد قرار گرفت. 

وی افزود: شاکیان در اظهارات خود عنوان داشتند درشبکه اجتماعی تلگرام با شخصی که مدعی بود در زمینه سرمایه گذاری اکسیر فارابی فعالیت می‌کند و سود‌های کلانی در ازای سرمایه گذاری در این زمینه پرداخت می‌کند، آشنا شدیم ومدت کوتاهی با وی درارتباط بودیم و پس ازجلب اعتماد جمعآ مبلغ ۱۵ میلیارد ریال جهت سرمایه گذاری در زمینه این بازار برای وی واریز کردیم و بعد از واریز وجوه و عدم پاسخ از وی متوجه شدیم مورد کلاهبرداری قرار گرفته ایم. 

ابوالحسینی ادامه داد: با توجه به ارائه مستندات توسط شاکیان و با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی صورت گرفته، مشخص شد متهم ساکن یکی از استان‌های غرب کشور بوده، در این خصوص با هماهنگی مقام قضائی نامبرده دستگیر و به پلیس فتا استان یزد منتقل شد. 

وی بیان داشت: متهم پس از دستگیری به کلاهبرداری ازحساب ۲۰ نفر از هموطنان سراسر کشور تا این لحظه اعتراف کرد. 

رئیس پلیس فتا استان یزد توصیه کرد: هنگام سرمایه‌گذاری توجه کنید که شما نباید به افراد حقیقی اعتماد کنید. یک شرکت سرمایه‌گذاری باید توسط نهاد‌های نظارتی، تایید شده باشد تا امکان اعتماد به آن وجود داشته باشد و به هیچ عنوان دارایی خود را به دست افرادی که با وعده سود‌های غیرواقعی و وسوسه برانگیز، از شما درخواست وجه می‌کنند، نسپارید. 

وی خاطرنشان کرد: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.gov.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و همچنین کاربران گرامی می‌توانند آخرین اخبار حوادث و رویداد‌های سایبری را از این سایت دریافت کنند وشماره تماس ۰۹۶۳۸۰ به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • دستگیری کلاهبردار فراری پس از ۱۳ سال
  • کلاهبردار فراری پس از ۱۳ سال دستگیر شد
  • کلاهبرداری با ترفند رسیدساز جعلی
  • کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی
  • اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداران اسکیمری نیفتیم؟
  • دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد
  • کلاهبرداری یک بیلیون و ۹۰۰ میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو
  • کلاهبرداری ۱۹۰ میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ ۶ نفر دستگیر شدند
  • کلاهبرداری ۱۹۰ میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو
  • دیدار معاون فرهنگی اجتماعی انتظامی استان با رییس بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان