Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس علوم سیاسی با اشاره به نگاه و رویکرد دولت قبل به سمت غرب که موجب غفلت از ظرفیت کشورهای همسایه و منطقه شد گفت: خوشبختانه دولت فعلی در همین مدت کوتاه نسبت به مجموع عملکرد دولت قبل نقاط مثبت و قوت زیادی دارد که برقراری تعامل با کشورهای همسایه از جمله اقدامات مثبت دولت برای گشایش اقتصادی و رونق صادرات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ ایران و قطر در حاشیه جنوبی خلیج فارس و از طریق یک راه دریایی به طول ۲۶۸ کیلومتر به هم پیوند می خورند. قطر همانند بیشتر همسایه‌های ایران از اشتراکات تاریخی و فرهنگی دیرینه‌ای با ایرانیان برخوردار است، اما سطح روابط تجاری دو کشور جز چند سال اخیر بطور تقریبی یک روابط حداقلی بوده است.

آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان در ادامه سیاست‌های ارتقا روابط با همسایگان، روز دوشنبه، دوم اسفند، به منظور دیداری رسمی و شرکت در ششمین اجلاس سران اوپک گازی وارد دوحه، پایتخت قطر شد. این اولین سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر پس از بیش از یک دهه است سفری که پس از ۱۱ سال در قامت ریاست جمهوری نویددهنده‌ تقویت روابط دو جانبه با این همسایه جنوبی کشورمان است.

رئیس دولت سیزدهم از آغاز به‌ کار تاکنون سیاستِ احیای برقراری روابط با کشورها و جهانیان خصوصا کشورهای همسایه را در اولویت خود قرار داده و به پیش برده است اگرچه این سفر با هدف شرکت در اجلاس اوپک گازی بود و گفته می شد اصلی‌ترین اهداف رئیسی در سفر به قطر فراهم کردن زمینه رساندن گاز ایران به اروپا بوده است اما دستاوردهای چشمگیری در روابط دوجانبه ایران و قطر وجود داشت.   * عملکرد دولت در مدت کوتاه بسیار مثبت است 

محمود معلمی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ با اشاره به سفر رئیس جمهور به قطر اظهار کرد: خوشبختانه دولت فعلی در همین مدت کوتاه نسبت به مجموع عملکرد دولت قبل نقاط مثبت و قوت زیادی دارد از جمله عضویت در اجلاس شانگهای، وارد کردن بدون هیچ محدودیت واکسن هایی که گفته می شد باید fatf پذیرفته شود تا وارد شود ولی براحتی با یک تماس تلفنی آقای رئیس جمهور سریع وارد شد.

* فرصت استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه که در نگاه دولت قبل به غرب از بین رفت

کارشناس روابط بین الملل افزود: در مقایسه سیاست دولت فعلی و دولت قبل در تعامل با کشورهای همسایه همین کافی است که در گذشته زمانی که قطر از طرف عربستان تحریم شد قطر به دلیل شرایط آب و هوایی نیازمند صیفی جات بود که متاسفانه دولت قبل به جای استفاده از فرصت پیش آمده و حسن روابطی که بین ایران و قطر وجود دارد چشم به غرب دوخت و ترکیه آمد و با استفاده از سواحل کشورمان بازار قطر را در دست گرفت.

* انعقاد قراردادهای مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با قطر صادرات ایران را رونق می دهد

وی اضافه کرد: امروز با سفر آقای رئیسی و انعقاد قراردادهای مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مختلف صادرات به بازار کشورهای منطقه رونق پیدا می کند و به اقتصاد کشور کمک می کند لذا سفر آقای رئیسی به قطر سفر پربار و پر برکتی است از طرفی برای کشورهای دیگر منطقه هم الگو می شود که دعوت کرده و همکاری دو جانبه خود با ایران را در این دولت مردمی افزایش دهند.

* کانال مالی اروپا(اینستکس) خدمت نبود بلکه ضربه اروپا به اقتصاد کشور بود

معلمی از دست دادن حدود 10 سال بازار کشورهای همسایه را ناشی از نگاه دولت قبل به کشورهای غرب دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه نگاه و رویکرد دولت قبل بیشتر به سمت غرب بود و از کشورهای همسایه و منطقه غفلت کرد غرب هم چه نوع برخوردی با ما کرد در مسئله تحریم ها اروپا آمد و گفت یک کانال مالی به نام اینستکس برای شما ایجاد می کنیم تا صادرات خودتان را از طریق این کانال انجام دهید بعد پول را به ما نمی دادند به جای آن می خواستند کالایی که اولا در تحریم آمریکا نباشد و در کشور تولید می کردیم را به ما بدهند که این خدمت نبود بلکه ضربه بود و کارخانه های ما را تعطیل می کرد.

* گام های مثبت دولت آقای رئیسی برای فصل جدید ایران 

وی افزود: در حالی که نگاه و رویکرد سیاست خارجه و روابط بین الملل دولت قبل مورد انتقاد رهبر انقلاب بود و حضرت آقا مدام تاکید داشتند که ما 15 کشور همسایه هستیم با اینها رابطه برقرار و تقویت کنید اینها مشتاق هستند که خوب الان الحمدالله این گشایش اتفاق افتاده و به جز یک یا دو کشور در منطقه بقیه کشورها مشتاق رابطه با ما هستند و ایران در این فصل جدید در این راستا قدم های خوبی بر می دارد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: کشورهای همسایه دولت قبل رئیس جمهور آقای رئیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۱۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم

محمد بحرینیان می‌گوید: باید بررسی کنیم چطور چین با 320 میلیارد دلار می‌تواند به توسعه دست یابد اما ایران با سرمایه‌ای به مراتب بیش از این میزان قادر به رشد و توسعه نبوده است.

این پژوهشگر توسعه با حضور در کافه خبر خبرانلاین با تاکید بر اینکه ما در وضعیت بغرنجی گیر کرده‌ایم به آمارهای خروج سرمایه از ایران و ناترازی در روابط اقتصادی ایران و امارات و سایر کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: در طول سی و دو سال گذشته متجاوز از بیست درصد درآمدهای ارزی ، با امارات مازاد منفی داشته‌ایم . این رقم بالغ بر دویست میلیارد دلار می‌شود. ما تحقیقی را در این مورد انجام دادیم که به زودی منتشر می‌کنیم .

وی به ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: در بستر و زمان‌های مناسب نیز بیش از دویست میلیارد دلار از پوئل ما به ترکیه تزریق شد و همین حالا هم همچنان تزریق پول ما به ترکیه ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • رئیسی: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند
  • رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • گام‌های بلند دولت سیزدهم برای رونق اقتصادی در گلستان