Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس لرستان _ نسرین صفربیرانوند؛ احمدرضا رومیانی یکی از مخترعان به نام خرم‌آبادی است که معماری، دکوراسیون ساختمان و بحث ارزش افزوده گچ و گچ بری را برای اولین بار در دنیا انجام داد، او برای اولین بار در جهان بنیان‌گذار یک سبک از طراحی با گچ به صورت صنعتی شد.

این مخترع اما از بی‌مهری ها نسبت به مخترعان گلایه دارد و می‌گوید: بیش از چهل تا سیاه قلم برای ثبت اختراع آماده کردم اما از جایی که مسوولان ذیربط همچنان در پیچ وخم معنای واقعی اختراع و مخترع مشکل دارند برای ثبت آنها رغبت و شوقی ندارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رومیانی آذر ماه سال جاری به عنوان نفر دوم رویداد استارت‌آپ گچ انتخاب شد و علاوه بر ثبت اختراع موفق به کسب دیپلم عالی افتخار هم شد.

او که متولد سال ۱۳۴۹ است از عدم حمایت مسوولان از مخترعان و نخبگان انتقاد دارد و معتقد است: از آنجایی که نیمی از عمر مخترعان صرف ثبت اختراع شده و در نهایت برای تجاری سازی باید از افرادی کمک گرفت که در این حوزه تخصصی ندارند مخترعین از رسالت اصلی خود که تولید، اشتغال‌زایی و ثروت است منصرف می‌شوند.

 

 
با این مخترع گفت وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چطور شد به سمت اختراع رفتید؟

من از کودکی به اختراع علاقه داشتم و از همان کودکی کارهایی را انجام می‌دادم، از نظر من مخترع بودن یک نوع هدیه الهی است که در قرآن به عنوان علم به آن اشاره شده است.

شروع هر اختراع ابتدا یک تکانه ذهنی است که فقط و فقط خود مخترع متوجه آن می‌شود و سپس در مرحله دوم مخترع تکانه ذهنی را تبدیل به رسم و خط و خطوطی می‌کند که برای خود مخترع قابل درک است.

در مرحله سوم مخترع براساس نقش سیاه قلم اولین ماکت از کارش را می‌سازد و مرحله چهارم ثبت نمونه اولیه در ثبت اختراع است که با این سند به کشور یا جهان اعلام می‌کند.

اختراعات شما بیشتر در چه زمینه‌ای است؟

ببینید یک سری از مخترعین به طور معمول در رشته‌های تخصصی و تحصیلی خود کار می‌کنند، اما دسته دوم  از مخترعین هستند که افق نگاهشان از اختراع و ابداعات بعد خاصی نیست و در هر رشته ورود می‌کنند.

در واقع این افراد منشاء ابداع، نوآوری و اختراع هستند و به اصطلاح سوزن یک کاره نیستند و با خلق  حل مسئله زنده هستند، اینگونه از مخترعین در مواجه شدن با مشکلات و بحران می‌گویند راهی پیدا خواهیم کرد و اگر پیدا نشود حتما راهی خواهیم ساخت. من اختراعات و ابداعات زیادی را در حوزه‌های  مختلف انجام دادم و چندسالی هم به طور جدی درخصوص معماری، دکوراسیون ساختمان و بحث ارزش افزوده گچ و گچ

 

بری فعالیت کردم و برای اولین بار این کار را  در دنیا انجام دادم.

 

در آذرماه امسال توانستم به عنوان نفر دوم رویداد استارت‌آپ گچ در کشور انتخاب شوم، همچنین ضمن ثبت اختراع و دیپلم عالی افتخار و خروج موفق از مراحل پیش رشد و رشد در جهاد دانشگاهی و ورود به پارک علم و فناوری، تولید محصول و تجاری سازی آن یعنی بکارگیری و اجرا کامل محصول در ساختمان توانستم رسالتم را تا حدی به عنوان یک مخترع انجام دهم، در این راستا حمایت‌های جدی رییس سابق پارک علم و فناوری بسیار تاثیر گذار بود.

چند سال طول کشید تا این اختراع خود را به مرحله ثبت و تجاری سازی برسانید؟

حدود ۱۰ سال روی این موضوع کار کردم، در ابتدا ۲۶ نفر مشغول کار شدند، اما کارشکنی‌های پارک علم و فناوری باعث شد کارخانه تعطیل شود.

این در حالی است که در صورت فراهم کردن شرایط می‌توانم برای هر استان تا ۲ هزار شغل ایجاد کنم، از طرفی ارزش افزوده خوبی هم دارد.

پس توانسته‌اید اختراع خود را تجاری سازی کنید؟

بله، تجاری سازی انجام شده و توانستم در چند پروژه کارم را اجرا کنم، بر اساس نظارت پارک علم از اجرای پروژه‌های مختلف، پارک علم مجاب شد که پروژه‌های دکوراسیون داخلی اداره پارک علم را که در حال ساخت بود به من واگذار کنند.

در دنیا و مجامع علمی و اقتصادی تکانه‌های ذهنی را حتی اگر اشتباه باشد به قیمت‌های بسیار بالا خریدارند و مراحل بعدی را که به ثبت اختراع ختم می‌شود بسیار برایشان مهم است و مخترعین معمولا درحوزه تولید اختراع ورود نمی‌کنند.

اما مخترع در کشور ما بایستی پس از عبور از این مراحل دشوار تازه کارشان را شروع کنند و وارد دره مرگ یعنی همان تولید و سپس وارد سیستم دست و پاگیر فوق بوروکراسی که ریشه در طراحی و تحمیل تفکرات فراماسونری دارد بشوند.

کمی بیشتر در مورد اختراعتان در حوزه ساختمان سازی و گچ بری بگویید.

 

ما برای اولین بار در دنیا توانستیم گچبری مصور و برجسته را که تا دیروز به صورت سنتی و ریخت  پاش و صرف وقت زیاد با محدودیت در طراحی و بسیار گران تمام می‌شد و تنها در انحصار قدرتمندان سیاسی و اقتصادی بود، متناسب بافرهنگ و هنر و جوامع مختلف در سطح بین‌المللی طراحی و اجرا کنیم، البته اگر دولت مردان مردانه در کنار ما مخترعین بایستند و ما را باور کنند تا مخترعین ما جذب کشورهای خارجی نشوند.

من به عنوان یکی از اعضای مخترعین در پارک علم و فناوری به مسوولان ذی‌ربط اعلام خطر جدی می‌کنم و می‌گویم اگر کشورتان را دوست دارید هر چه زودتر از دوستان مخترع بطور جدی دعوت به عمل آورید تا بهترین راهکارها را برای بهبود وضعیت موجود ارائه‌ دهند.

 

شما گفتید توان کار در کشورهای دیگر و ارز آوری را هم دارید؟

بله، این توان را داریم در سوریه که ساخت و ساز در آن ۲۰ سال زمان نیاز دارد کارخانه‌ی راه اندازی کنیم که بدون شک ارز آوری خوبی هم به دنبال دارد.

به مزیت این نوع از گچبری اشاره می‌کنید؟

احیا و یکپارچگی همچنین نظم دهی در دکوراسیون داخلی ساختمان به واسطه گچ مصور قابل شست‌وشو، نکته دوم بهداشت جسمی و روانی جامع به واسطه قابلیت شستشوی این نوع از گچبری همچنین توانمندی اجرای طراحی از نظر فنی برای فرهنگ‌های مختلف در سطح بین المللی، برای انواع اطاق کودک، حال پذیرایی، ادارات و دفاتر و حتی بیمارستان‌ها از مزایای این گچ بری است.
 
در مجموع به نظر می‌رسد چشم انداز این صنعت نوپا که ریشه در سنت‌ها، فرهنگ و هنر، روانشناسی و جامعه شناسی که دارد با اینکه قدمتش بیشتر از صنعت کاشی و سرامیک بوده اما به علت هجوم لشکری و فرهنگی کشورهای بیگانه به کشور ما رشد نکرده است.

عدم رشد صنعت گچبری اصیل در ایران و جهان و گران تمام شدن این صنعت به علت حجم بالای هنر و اتلاف انرژی و وقت زیاد است که باعث شد این صنعت از قافله رشد نسبت به صنعت کاشی و سرامیک عقب بیفتد‌.

به همین دلیل شرکت اکسیرگچ افلاک این مهم را با جدیت پیگیری و در راستای معماری و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان طرحی نوین و یکپارچه همتای صنعت سرامیک در جهان باگچ که ارزانترین ماده از نظر ریالی در معادن است را با ارزش افزوده بسیار بالا ایجاد کند و برای اولین بار در جهان بنیان گذار این سبک از طراحی با گچ بصورت صنعتی باشم.

 

شما گفتید که در دنیا شما بنیانگذار این سبک از گچ‌بری هستید؟

بله، من چند سال پیش با شرکت کناف آلمان هم مذاکره‌ داشتم و قرار بود با آنها مازاد بر تولیدات خود به کار آنها از بعد بومی سازی کمک کنم، اما تحریم‌ها و کرونا اجازه ندادند.

حتی از من درخواست شد که به آلمان بروم اما من ترجیح می‌دهم به کشورم خدمت کنم.

 اختراعات دیگری هم دارید؟

بیش از چهل تاسیاه قلم برای ثبت اختراع آماده کردم ولی از جایی که مسوولان ذیربط هنوز در پیچ وخم معنای واقعی اختراع و مخترع مشکل دارند فعلا برای ثبت آنها رغبت و شوقی ندارم.

از آنجایی که نیمی از عمر مخترعان صرف ثبت اختراع شده و در نهایت برای تجاری سازی باید از افرادی کمک گرفت که در این حوزه تخصصی ندارند مخترعین را از رسالت اصلی که تولید، اشتغال‌زایی و ثروت است منصرف می‌کند.

 اگر در پایان صحبتی دارید بفرمائید.

انتظار من از مسوولان دلسوز کشور این است که از بعد غیرت و شرافت همچنین وفای به عهد و پیمان نسبت به انسان وانسانیت و از جهت ازدیاد نعمت در کشور و پرشدن سفره‌های خالی خلق همیشه در صحنه به هر قیمت مانند شهدایی چون جهان آرا و باکری وهمت که خود را فدای ملت کردند فریاد هل من ناصرینصرنی ما فناوران را به گوش جان پسپارید تا دست در دست همدیگر کاری کنیم کارستان که تاکنون جهان به چشم خویش ندیده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: لرستان مخترع لرستانی برای اولین بار پارک علم و فناوری ارزش افزوده ثبت اختراع تجاری سازی برای ثبت گچ بری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۱۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی یکشنبه شب در دیدار رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، ضمن تقدیر از مدیریت امر مهم زمینه‌سازی حضور عاشقان در عتبات نور، اظهار کرد: در مقابل همت والای مردم ایران چنین کمک‌ها و مساعدت‌هایی هیچ نیست و بیشتر هم انتظار می‌رود.

وی با بیان اینکه اقیانوس کرم، شور و اشتیاق حسینی و ارادت ولایی مردم خیلی بیشتر از اینها است، افزود: به دلیل پیوندی که جریان بازسازی و زیارت عتبات عالیات با امر مقدس مقاومت منطقه دارد و فرماندهی مقاومت و عتبات عالیات شخصی به‌نام سردار سلیمانی است، از این رو انرژی و عشق لازم از اینجا به پیکر مقاومت تزریق می‌شود، پس عتبات عالیات را یک زیارت ساده نمی‌دانیم.

آیت الله محمدی لائینی تصریح کرد: سابقه آستانه‌بوسی و عتبات‌بوسی و سابقه بازسازی حرم و عتباتِ ایران دیرینه است.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: شیعیان متمکن غنی در جاهای مختلف دنیا هستند که اگر ما هم نباشیم کار عتبات عالیات و امام حسین (ع) را انجام می‌دهند اما ما نباید این افتخار را از دست بدهیم.

امام جمعه ساری با بیان اینکه ما باید از فرصت اربعین و خیل عاشق بیشتر استفاده کنیم، عنوان کرد: به‌خصوص زواری که از سمت شرقی و شمال می‌آیند و باید ظرفیت ۵۰۰ هزار نفر را به ۵ میلیون نفر برسانیم تا در داخل ایران خاطره خوش داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: دنیا به سمت مدرن و آسان‌تر شدن پیش می‌رود ما هم باید این روال را در مدیریت جریان اربعین در پیش بگیریم، زیرا این یک همایشی بی‌نظیر است که در جهان برای ما بازدارندگی دارد و بازدارندگی اربعین در برابر استکبار جهانی مسئله بزرگی است و رفتن ۵ میلیون جمعیت از ایران به عراق حرف دارد.

نماینده ولی فقیه در پایان خواستار حفظ امنیت مرزها، تسریع اجازه ورود زوار از کشورهای خودشان به ایران و بعد عراق، تقویت پروژه قطار از شلمچه به بصره و بعد به کربلا و بغداد، بسیج کردن شاه‌راه‌ها و شاه‌ریل‌ها، تسهیل امور و حذف بروکراسی اداری شد.

کد خبر 6091527

دیگر خبرها

  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • تغییر رویکرد مدیران و ایجاد ساختار مناسب؛ گام مهمی در پیاده سازی مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه است
  • عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا را افزایش داد
  • ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود
  • تحول در هوش مصنوعی در کشور با ایجاد اپراتور اختصاصی
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • تحول در بودجه تولید با شاخص‌های کیفی
  • همه چیز درباره ثبت اختراع در سطح جهانی یا پتنت بین‌المللی
  • برنامه‌نویسی، زندگی را هدایت می‌کند | گفت‌وگوی همشهری با مخترع زبان برنامه‌نویسی روبی