Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@02:23:28 GMT

آمایش سرزمین مهمترین اقدام در موضوع فرونشست زمین

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۴۱۹۲۷

آمایش سرزمین مهمترین اقدام در موضوع فرونشست زمین

مدیر علمی نشست "بحران فرونشست زمین با مدیریت علمی" تاکید کرد: مهمترین کار اساسی که در زمینه بحث فرونشست ها باید انجام شود، بحث آمایش سرزمین است.

به گزارش ایسنا، دکتر فرخ مسجدی، رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور در شصت و پنجمین نشست علمی-تخصصی با عنوان "بحران فرونشست زمین با مدیریت علمی" که به صورت ویدئو کنفرانس (وبینار) برگزار شد، به مسائل علل ایجاد این فرونشست ها پرداخت و گفت: جدیداً پدیده ای که خیلی متداول شده است مثل رخ دادن زلزله، خشکسالی شدید، سیل و در بعضی مواقع طوفان باعث این فرونشست ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر علمی این نشست، وجود آلودگی در کلانشهرها و شهرهای صنعتی که به شدت در حال رشد است را از دیگر موارد فرونشست های زمین دانست.

وی با اشاره به تعریفی از فرونشست، گفت: فرونشست به پایین رفتن زمین به صورت ناگهانی یا دفعی و یا به صورت تدریجی گفته می شود. علت اصلی فرونشست زمین برداشت های بیش از ظرفیت از منابع آب زیرزمینی است. از طرفی دیگر با گرم شدن هوا نیاز آبی در زمینه های مختلف اعم از فضای سبز، اعم از محصولات کشاورزی که شامل تولید می شود و همچنین مصرف طبیعی انسان از منابع آب باعث رشد فرونشست می شود.

رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: مهمترین کار اساسی که در زمینه بحث فرونشست ها باید انجام شود، بحث آمایش سرزمین است.

رضا شهبازی، مدیر کل دفتر مخاطرات زمین شناسی، مهندسی و زیست محیطی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ادامه این نشست علمی-تخصصی به برداشت بیش از تغذیه در آبخوان های ریزدانه اشاره کرد و افزود: فرونشست زمین از زمانی شدت گرفت که موتور پمپ ها وارد صنعت کشاورزی شد. از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ یک اتفاق عجیبی رخ داد، تقریباً مساحت دشتهای درگیر فرونشست بیش از ۳ برابر در این بازه زمانی سه ساله افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۵، ۵۸ درصد از فرونشست در زمین های کشاورزی رخ داده است. ۵ درصد از زمین های کشاورزی در آن سال فرونشست داشته است. ولی در سال ۱۳۹۸، ۴۸ درصد فرونشست در زمینه های کشاورزی اتفاق افتاده است.

به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، از مباحث دیگری که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت، رخ دادن پدیده فرونشست در لایه های زیر زمین و در معرض دید نبودن آن بود که این عامل موجب بی توجهی به آن شده است. در کنار این مشکل با توجه به نقص داده‌های موجود، زمانی از فرونشست مطلع می شویم که دیر شده است.

دکتر سید محسن طباطبائی مزدآبادی، دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران نیز در این نشست گفت: مخاطره شناسان میان دو واژه خطر و ریسک، تمایز مفهوم مهمی قائل هستند. خطر به معنای میزان پتانسیل و خاصیت ذاتی یک سانحه طبیعی برای وقوع در یک محدوده است. از سوی دیگر ریسک، به معنای میزان احتمالی است که بشر ممکن است با خسارت مالی یا جانی مواجه شده یا سازه های او تخریب شوند. بنابراین ریسک سه مفهوم میزان خطر، آسیب پذیری و تعداد جمعیت در معرض خطر را در خود دارد.

طباطبائی به برخی از مهمترین پیامدهای فرونشست زمین اشاره کرد و افزود: افزایش خطر سیلاب، افزایش دی اکسید کربن خروجی به دلیل افزایش اکسیداسیون مناطق توربی و باتلاقی، کاهش تنوع زیستی و ارزش اکولوژیکی و همچنین اختلال در مدیریت آب از مهمترین پیامدهای فرونشست هستند.

دکتر آمیغ پی، رییس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری نیز به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با موضوع فرونشست پرداخت و ضمن تشریح ابعاد موضوع به بیان کارهایی که در رابطه با فرونشست در سازمان نقشه‌برداری به ویژه در رابطه با تهیه نقشه‌های به‌روز و پایش و ارزیابی مستمر صورت گرفته، پرداخت.

در ادامه  نشست نیز چند تن از متخصصین و حاضرین در جلسه نظرات و سوالات خود را مطرح کردند.

دکتر مسجدی در پایان این جلسه ضمن تشکر از مرکز پژوهش های توسعه و آینده‌نگری، سخنرانان و حاضرین در نشست  ابراز امیدواری کرد که بتوان خروجی‌ها و بازخوردهای مناسبی از این بحث‌ها کسب کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرونشست زمین آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه فرونشست زمین فرونشست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۱۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست زمین و شکستگی لوله آب در خیابان علامه مجلسی

دریافت 12 MB

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان منجر به شکستگی لوله آب شد.

کد خبر 6091502

دیگر خبرها

  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • صدور کیفرخواست برای باند جعل اسناد سازمان یافته املاک در قم
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم شناسایی شد
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم منهدم شد
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی / لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شکست
  • نشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان/ آب‌گرفتگی شدید در این خیابان+ فیلم
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان
  • فرونشست زمین و شکستگی لوله آب در خیابان علامه مجلسی
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی