Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی در دیدار با مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: محوریت اقتصاد در گذشته بر اساس روستاها شکل گرفته بود و باید اقتصاد روستامحور و  تولید روستامحور کم فروغ نشود و همچنان تقویت شود.

وی افزود: این مهاجرت‌های بی‌حساب و کتاب بی‌دلیل نیست و حتما روستائیان برایشان نمی‌صرفد که مهاجرت می‌کنند، مهاجرت روستائیان تبدیل به حاشیه نشینی شهری منجر می‌شود و همه نمی‌توانند به زندگی عادی شهری بیایند و به حاشیه شهر می‌روند و با یک شرایط ناجور زندگی که از نظر معیشت برایشان سخت است و کمبودهای اقتصادی منجر به کمبودهای فرهنگی و جرم‌خیزشدن منطقه‌ها می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه باید به اصل احیای روستاها و مهاجرت معکوس برگردیم، تصریح کرد: اشتغال در روستاها زنده کنیم و شرکت‌های تعاونی روستایی که مسؤولیت خرید محصولات کشاورزی را دارد در زمینه تولید محصولات کشاورزی روستائیان هم بتواند کار و هم زمینه‌های اشتغال را فراهم کند.

*سیاست حمایت از کشاورزان و روستائیان مطلوب نیست

این مسؤول با بیان اینکه هر خانه روستایی باید یک کارخانه، دامداری باشد، بیان کرد: متاسفانه سیاست‌های حمایتی از کشاورزان و روستائیان سیاست‌های خوبی نیست؛ از سهمیه خوراک و نهاده دامی متعجب می‌شوم که یگ گاو در ماه ۶ کیلو سبوس در نظر می‌گیرند و این سهمیه‌بندی چگونه محاسبه می‌شود و ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده خریده شده در بازار آزاد فراوان است اما سهمیه نهاده‌ها به کسی نمی‌رسد.

محمدی‌لائینی با اشاره به اینکه بسیاری از نهاده‌های دامی فاسد می‌شوند، خاطرنشان کرد: در تولید محصولات کشاورزی بسیار موفق هستیم اما در صادرات محصولات کشاورزی توفیقی نداریم و در نهاده‌های دامی بسیار وابسته هستیم، این همه روستا داریم اما ۹۰ درصد نهاده‌های دامی باید وارد کشور شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: روستاها خالی شده و زمین‌ها معطل مانده است و حمایت نمی‌شود و این پولی که برای واردات داده می‌شود آن را به روستائیان بدهید تا زمین‎‌هایشان را احیا کنند.

وی اضافه کرد: ۴۰۰هزار تن نهاده دامی در بندر امیرآباد فاسد شده است که دو ماه قبل رئیس دادگستری در بازدید خود دستور منع توزیع و فروش را به دامداران را صادر کرد و اینها نشان دهنده آن است که در این حوزه تجدید نظر جدی داشته باشیم.

این مسؤول گفت: برای اینکه مردم از نظر اقتصادی رشد کنند باید کشاورزی و دامداری را جدی بگیریم و برای به صرفه بودن کشاورزی و دامداری مردم باید فکر کرد.

وی یاداور شد: مازندران روستاهای کوهستانی و دشتی دارد روستاهای کوهستانی عمده کارشان از گذشته تا به حال دامداری بوده است و کشاورزی نمی‌شود اما دامداری هم برای آنها استفاده‌ای ندارد.

محمدی لائینی در ادامه اضافه کرد: یک دامدار پول خرید دارو را ندارد و شرایط دامداری و دامدار خوب نیست و این مهاجرت‌ها توزیع نهاده‌ها و آرد و دیگر اقلام  را دچار مشکل کرده است و بسیاری از سهمیه‌های روستائیان را قطع کردند.

وی افزود: باید مسائل را برای بالادستی‌ها تبیین و در تعاون روستایی برنامه‌ریزی کنید تا روستائیان دلگرم شوند.

*فعالیت تعاون روستایی در حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده

حجت‌الاسلام حسین قبادی، مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: رسالت کار سازمان تعاون روستایی کشور مانند نقش ترموستات ماشین را بر عهده دارد؛ زمانی که محصولات و تولیدات ما به ثمر می‌نشیند و عرضه محصولات کشاورزی  در بازار زیاد می‌شود تعاون روستایی برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان محصولات را از سطح بازار جمع و دپو می‌کند و وقتی کم می‌شود در بازار توزیع می‌کند که مصرف کننده متضرر نشود که این مسئله موجب حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه توزیع کالا و رساندن به مصرف کننده به صورت سنتی بوده است که چار آسیب‌هایی می‌شده است؛ هزینه نابخردانه‌ای به نظام تحمیل می‌شد و مردم نیز از صف‌های مرغ و معیشت راضی نبودند.

قبادی اضافه کرد: تعاون روستایی در این مقطع به سمت توزیع هوشمند محصولات به صورت الکترونیک روی آروده و پایلوت آن در تهران اجرا شده است و در بدو ورود هوشمند روزانه ۳۰۰ تن مرغ در تهران توزیع می‌کردیم و از ۲ ماه  و نیم پیش این توزیع هوشمند شروع و در بسیاری از استان‌ها اجرا شده است.

وی گفت: ۷۰ هزار تن سیب و پرتقال در مازندران گلستان و گیلان و در مجموع از ۱۱ استان، سیب و پرتقال خریداری شد و اگر اشکالاتی که مطرح است به افکار عمومی توضیح داده شود.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران  تصریح کرد: در نحوه قراردادها اتحادیه تعاون روستایی کشور به عنوان مباشر و خرید مرکبات یا سیب از کشاورز خرید می‌کند و زمانی که عرضه زیاد می‌شود دلالان از کشاورز به قیمت کم می‌خریدند و تعاونی در بسیاری از خریدها ورود پیدا کرده است تا کشاورزان دچار چالش نشوند.

قبادی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که نسبت به قیمت میوه تدبیر شود؛ مردم دچار مشکل هستند و باید کارمان را انجام دهیم تا حضرت آقا و مردم ناراضی نباشند.

این مسؤول یادآور شد: سازمان تعاون روستایی در کشور ۸ میلیون عضو و تشکل در تعاونی‌ها دارد و  یک دهم جمعیت عضو تعاونی‌ها هستند و این امر وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند که خانواده‌ها متضرر نشوند.

*فعالیت ۳۶۰ تعاونی روستایی در مازندران

سلمان حاتم‌نژاد مدیر تعاون روستایی مازندران اظهار کرد: سازمان تعاونی کشور تحت پوشش جهاد کشاورزی و تعاونی روستایی از دهه ۴۰ تشکیل شده است.

وی افزود: مازندران ۳۶۰ تعاونی روستایی، تعاونی تولیدی، کشاورزی و تعاونی زنان روستایی و نظام صنفی تحت پوشش و نظارت کارهای عملیات و هدایت و نظارت تعاونی مازندران دارد.

این مسؤول با بیان اینکه عمده فعالیت ما در بخش بازاریابی و بازرگانی است، گفت: عمده تولید بذر بر عهده تعاونی روستایی و تامین نهاده‌های کشاورزی، دامپروری در دستور کار تعاونی قرار دارد.

حاتم‌نژاد اضافه کرد: امسال سازمان تعاونی کشور بحث توزیع کالای تعاونی هوشمند برای تنظیم بازار در دستور کار دارد که در مازندران زمینه فراهم شده است؛ مرغ و گوشت و کالاهای اساسی برنج، تخم مرغ و مرکبات ۲۸ هزار تن با هماهنگی تعاونی روستایی و اتحادیه تعاون روستایی در دستور کار است.

وی افزود:  امروز ۹ هزار و ۵۰۰ تن مرکبات به استان‌های دیگر حمل شده و تا ۲۰ اسفند پرتقال‌‌ها را که شورای تنظیم بازار تعیین کرده است در سطح استان‌ها توزیع می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۵۱/غ

منبع: فارس

کلیدواژه: تعاونی نماینده ولی فقیه مازندران مرکبات حمایت از روستا مهاجرت معکوس تعاونی روستائی تعاون روستایی محصولات کشاورزی تعاونی روستایی سازمان تعاون ولی فقیه مصرف کننده نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۲۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال، برنامه ارائه دهند

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه بررسی آخرین وضعیت شرکت‌های تعاونی روستایی بخش مرکزی به ریاست بخشدار مرکزی همدان و با حضور مدیر تعاون روستایی شهرستان، مدیران عامل شرکت‌های تعاونی، رئیس شورای اسلامی بخش و دهیاران روستاهای مرتبط برگزار شد.

بخشدار مرکزی همدان در این جلسه اظهار داشت: تعاونی‌های روستایی با سابقه طولانی و با مشارکت مستقیم مردم در بخش‌های مختلف روستایی فعالیت دارند که می‌طلبد مدیران عامل تعاونی‌ها با همکاری اداره تعاون روستایی شهرستان و اتحادیه مربوطه به صورت برنامه محور و با استفاده از ظرفیت‌های موجود هر منطقه و روستاهای مربوطه در راستای تحقق شعار سال برنامه و طرح تهیه و ارائه نمایند و شوراهای اسلامی و دهیاران نیز نهایت همکاری و تعامل را در این خصوص داشته باشند.

محمدحسن دهبانی افزود: در سطح بخش مرکزی تعداد ١٣ شرکت تعاونی به ثبت رسیده که در حال حاضر تعداد ٨ شرکت فعال و ۵ شرکت غیر فعال است.

وی یادآور شد: اداره تعاون روستایی باید با تشکیل کمیته‌ای ویژه مباحث مربوط به شرکت‌های غیر فعال را پیگیری کند تل در آینده نزدیک فعال شوند.

دهبانی خاطرنشان کرد: مدیران شرکت‌های تعاونی باید به سمت بروزرسانی اساسنامه و برنامه‌های خود حرکت کنند و با توجه به ماهیت عملکردی و حوزه فعالیت، در برگزاری تمامی برنامه‌ها و مراسم‌های روستایی حضوری فعال داشته باشند.

در این جلسه مدیران عامل شرکت‌ها گزارشی از اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های پیش بینی شده برای سال ١۴٠٣ را ارائه دادند.

کد خبر 6089321

دیگر خبرها

  • واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی | کاش شرایطی فراهم شود تا ...
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • شرکت‌های تعاونی استان سمنان به حوزه کشت کم آب‌بر ورود می‌کنند
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • وقوع مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • ایجاد بیش از ۱۵۰۰ فرصت شغلی توسط تعاونی‌های استان کرمانشاه
  • تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند
  • شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال، برنامه ارائه دهند