Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ارتباط زنده تصویری با مراسم اختتامیه بیست و سومین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت که امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی آیت‌الله دستغیب شیراز برگزار شد، اظهار داشت: امسال این کنگره برای سومین سال در شیراز برگزار شد و این شهر، مهد شعر و شاعری کشورمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از میزبانی استان فارس به‌خاطر اهتمام در برگزاری این کنگره تشکر کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم دفاع مقدس را به نسل فعلی و آینده منتقل کنیم، راهی جز استفاده از روش‌های هنری نداریم.

سردار کارگر با تاکید بر اینکه در حوزه شعر فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است، ادامه داد: لازمه موفقیت در عرصه شعر سرمایه‌گذاری جدی است که باید مسئولین مربوطه به‌ویژه در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سرمایه‌گذاری بیشتری در آن داشته باشند و شاعران جوان را تقویت کنند.

وی اثرگذاری شعر در تاریخ را بی‌بدیل دانست و تاکید کرد: شعر هنری بی‌بدیل است که جایگزینی ندارد، همان طور که شاهدیم در طول تاریخ شعرای بزرگی وجود داشته‌اند که بعد از صدها سال هنوز آثار فعالیتشان وجود دارد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: شعر شاعران انعکاس حرف مردم است ما باید به این مسئله توجه کنیم که گاهی یک بیت شعر به اندازه یک کتاب تاثیرگذار است؛ برخی ابیات ادبی نامی و مانا می‌شوند‌، شعر در همه اعصار و ایام کاربرد دارد؛ امروز درحالی که تکنولوژی زندگی بشر را تحت‌الشعاع قرار داده است اما شعر همچنام ماندگار و پویا است.

سردار کارگر توجه شعر و شاعران به موضوع زن را ضروری دانست و اظهار داشت: شعر دفاع مقدس باید به زنان توجه ویژه داشته باشد؛ چراکه در دفاع مقدس نقش زنان اگر بیشتر از مردان نبود، کمتر نیز نبود. بیش از نیمی از جمعیت کشورمان را زنان تشکیل می‌دهند؛ زنانی که مادران و همسران و خواهران شهدا را تشکیل می‌دهند.

وی با پیشنهاد تولید برنامه‌ای تلویزیونی درخصوص شعر دفاع مقدس به رسانه ملی گفت: چاپ دیوان‌ها و مجموعه شعرها اگر به زیبایی صورت گیرد موثر خواهد بود اما در حوزه جوانان و نوجوانان نیز باید تولید محتوا کنیم و این فعالیت‌ها را از مهدکودک‌ها و دبستان‌ها شروع کنیم.

 ۱۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس رونمایی شد

دبیر اجرایی کنگره شعر دفاع مقدس مقاومت نیز در این مراسم بیان کرد: در کنگره امسال در پنج محور از نفرات اول تا سوم تجلیل خواهد شد. همچنین نفراتی به‌ عنوان تقدیر ویژه مشخص شده‌اند که در آیین اختتامیه بخاطر جریان‌سازی در شهر شیراز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

انصاری‌نژاد از رونمایی ۱۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس خبر داد و افزود: این آثار در قالب‌های شعر، رمان، تاریخ َشفاهی، مصاحبه و دیگر گونه‌های ادبی گردآوری شده‌اند که ۲۵ عنوان آن‌ها کتاب صورتی است که مخاطبان زیادی پیدا کرده است.

معرفی چهره‌های جدید شعر دفاع مقدس

وی کنگره سراسری شعر دفاع مقدس را عامل توسعه و تعمیق فرهنگ جهاد و شهادت در قالب هنر دانست و ادامه داد: استان فارس و شهر شیراز امسال برای سومین سال افتخار میزبانی این کنگره را دارد و هیئت داوران که همگی از شخصیت‌های شاخص و برجسته و شریف شعروانقلاب می‌باشند بر کیفیت شعر‌ها و روند تکاملی خیلی خوب آثار تاکید داشتند. ما در این دوره با چهره‌های جدیدی روبرو بودیم. با توجه به جریان کرونا و خلوت گزینی شاعران آثار بیشتری نسبت به دوره‌های پیشین به دست ما رسید.

این شاعر از دستگاه‌های فرهنگی استان فارس بخاطر همراهی با این کنگره تشکر کرد و اظهار داشت: در این مسیر لازم است از رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ که با تمام وجود برای برگزاری این کنگره پای کار آمدند تشکر کنم.

دبیر اجرایی کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت درخصوص سن شاعران شرکت کننده در کنگره گفت: تنوع سنی شرکت کنندگان در کنگره بسیار وسیع بود به‌گونه‌ای که کمترین سن شرکت کننده کنگره ۱۳ ساله و بیشترین سن ۵۵ ساله بود؛ جوانان ۲۰ تا ۳۵ ساله نیز بیشترین تعداد شرکت کنندگان بودند.

انصاری نژاد گفت: جا دارد از دبیران و مدیران ادبیات استان‌ها و دبیران علمی که با اطلاع‌رسانی بسیار خوب و درخور در حوزه فضای مجازی و رسانه‌ها با ایجاد گروه‌های مجازی فعالیت گسترده صورت دادند تشکر کنم. برخی شعرا که سال‌های گذشته شاهد حضورشان بودیم امسال متفاوت بودند و سروده‌هایشان از حیث هنرمندی‌های زبانی و تصویری قابل تامل بود. شاعران درون‌مایه و جوهره شعر دفاع مقدس که فرهنگ ایثار و شهادت است را با تصویرگری‌های بسیار زنده و ملموس انعکاس داده بودند.

وی اظهار داشت: شعر دفاع مقدس به عنوان شجره طیبه ادبیات انقلاب اسلامی در یک روند رو به حرکت است و رو به رشد است و هر سال نسبت به سال گذشته متفاوت و شاهد کشف استعداد‌ها و ذوق‌های بسیار خوب هستیم. امسال شاهد بودیم که شاعران همچنان با همان شورمندی به خلق شعر شهیدانه پرداختند.

انصاری‌نژاد در خصوص ادامه فعالیت‌های این کنگره عنوان کرد: پس از آیین اختتامیه استان‌ها و دبیران استانی در ادامه برنامه‌های کنگره به‌رصد نقاط قوت شعرهای خواهند پرداخت و قالب‌های پراستفاده را مورد بررسی قرار خواهند داد. در حوزه درون‌مایه‌ شعرها که برخی اعتراضی و یا حتی برخی که اندک هستند به‌نوعی به سمت سیاه‌نمایی رفته باشند مورد آسیب‌شناسی قرار خواهند گرفت.

فعال‌سازی انجمن‌های شعر استان‌ها

دبیر کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت از ایجاد شورای شعر دفاع مقدس خبرداد و گفت: این شورا فعالیت خود را شروع خواهد کرد که فعال‌سازی انجمن‌های شعر استان‌ها یکی از اهداف آن است تا در جریان آن شعرا به‌صورت مستمر و ماهانه دور هم جمع شوند تا اشعارشان در معرض نقد و ارزیابی قرار گیرد. از طرفی برخی از شعرا در این عرصه شناسایی خواهند شد و حتی کسانی که اثر درخور چاپ داشته باشند اما شرایط چاپ کتاب را ندارند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

انصاری‌نژاد گفت: در استان فارس تمام اشعار مرتبط با دفاع مقدس شعرا توسط یک شاعر هر شهر جمع‌اوری و چاپ شده است که هم‌اکنون این اتفاق برای همه شهرستان‌های استان فارس صورت گرفته است که می‌تواند در سایر استان‌ها نیز تجربه شود.
 
این شاعر به لزوم تغییر در زمان برگزاری این رویداد ادبی اشاره کرد و گفت: کنگره‌های زیادی در ماه‌های پایانی سال در سراسر کشور برگزار می‌شود که فعالیت همدیگر را تحت‌الشعاع قرار می دهند و به‌عنوان یک تجربه فکر می‌کنیم لازم است کنگره شعر دفاع مقدس را برای افزایش کیفیت آثار در ماه‌های ابتدایی سال برگزار‌ کنیم.

دبیر اجرایی کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت از همراهی همه دستگاه‌ها قدردانی کرد و با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی که هر اندیشه‌ای که در قالب هنر گنجانده شود ماندنی است، گفت: شعر دارای ظرفیت شگفتی برای مانایی است که باید از آن بهره بگیریم.

برگزیدگان کنگره شعر دفاع مقدس

بخش دفاع مقدس

اول: عمران بهروج «عریان‌تر از کویر» از گیلان
دوم: مرتضی عابدپور لنگرودی «دهه سرخ» از کرمانشاه
سوم: میثم زردشتیان «سی درصد» از فارس

بخش مدافعان حرم

اول: فاطمه عارف نژاد «روضه مشکوف» از قم
دوم: نرگس دهقان «خطبه» از یزد
سوم: ماهرخ دوستی «شهدای خانطومان» از مازندران

بخش مدافعان سلامت

اول: رقیه زمانپور «در سال کادر درمانی» از چهارمحال‌وبخیاری
دوم: فاطمه مهدیان «عطر نفس» از یزد
سوم: میثم جعفری «تقدیم به شهیده زهرا شیرویه» از لرستان

بخش کودک و نوجوان
اول: زهرا شقایق نامه از یزد
دوم: ریحانه نوری «سردار آفتابی» از همدان
سوم: سیده فرشته حسن‌زاده «پای نو» لرستان
سوم: سیده حدیثه هاشمی «همیشه سبز» از گیلان

بخش جنگ نرم
اول: طیبه سلیمانی‌نژاد «شهر ما مثل» از یزد
دوم: داود رحیمی «راه سرخ» از چهارمحال و بختیاری
سوم: علی سلیمانی «جنگ است ولی...» از اصفهان

گفتنی است، محمود اکرامی‌فر، مصطفی محدثی خراسانی، رضا اسماعیلی، عبدالرحیم سعیدی‌راد، سید مهدی طباطبایی، وحید سمنانی، حبیب‌الله رزمجویی و حامد محقق به دبیری علمی محمدرضا سنگری و دبیر اجرایی حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد داوری بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس را بر عهده داشتند.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سردار کارگر کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت کتاب دفاع مقدس شاعران مقاومت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کنگره سراسری شعر دفاع مقدس شعر دفاع مقدس و مقاومت کنگره شعر دفاع مقدس دفاع مقدس انصاری نژاد دبیر اجرایی استان فارس استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۲۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تشییع جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد برگزار شد

 

 

 


 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مراسم تشییع پیکر مطهر جانباز سرافراز دفاع مقدس، سردار ایافت امروز صبح از مهدیه مشهد به سمت حرم مطهر رضوی برگزار شد و پس از طواف در حرم مطهر امام رضا(ع) در بهشت رضای مشهد به خاک سپرده شد.

همچنین با همکاری قرارگاه منطقه‌ای ثامن الائمه نیروی زمینی سپاه، مراسم وداع با پیکر پاک سردار سرتیپ دوم پاسدار «سید مجید ایافت» از یادگاران دوران دفاع مقدس، شب گذشته همزمان با نماز مغرب و عشا در مجتمع فرهنگی آیه ها برگزار شد.

سردار ایافت در دوران دفاع مقدس از هم‌رزمان سردار سرلشکر شهید محمود کاوه بود و معاونت اطلاعات و عملیات لشکر ویژه شهدا را بر عهده داشت؛ سردار مجید ایافت معاون شهید محمود کاوه و از فرماندهان عملیات مرصاد و یکی از قهرمانان جبهه مقاومت و همرزم سردار شهید قاسم سلیمانی بود.

وی پس از دوران دفاع مقدس نیز مسئولیت‌های متعددی را در مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عهده‌دار بود که از آن جمله می‌توان به جانشینی فرماندهی لشکر ویژه شهدا، فرماندهی قرارگاه عاشورا، جانشینی فرماندهی قرارگاه ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه و مسئولیت دبیرخانه کنگره بزرگداشت سرداران شهید و 23 هزار شهید خراسان اشاره کرد.

مسئول اطلاعات عملیات لشکر ویژه شهداء، جانشین لشکر ویژه شهداء، جانشین تیپ یک ویژه شهداء، فرمانده تیپ جوادالائمه بجنورد و جانشین قرارگاه منطقه ثامن‌الائمه از جمله خدماتی است که این شهید والامقام در کارنامه خدمتی خود داشت.

دیگر خبرها

  • سرلشکر باقری: جوانان بسیجی مایه فخر و مباهات کشور هستند
  • امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند
  • ساخت ۱۸۰۰ مسکن محرومین در استان مرکزی
  • ساخت ۱۸۰۰ واحد مسکونی برای محرومان استان مرکزی
  • دفاع مقدس ما امروز در جنگ نرم است
  • مسئول دبیرخانه کنگره سرداران شهید درگذشت
  • کنگره شهدای مرکزی به یک جریان عظیم فرهنگی در کشور تبدیل شده است
  • تشییع و خاکسپاری جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد برگزار شد
  • پیام قالیباف برای درگذشت «مسئول دبیرخانه کنگره سرداران شهید»