Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - هادی معماریان گفت: اکوسیستم‌های سرزمینی خراسان رضوی و به خصوص منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در برابر شرایط بهره‌برداری نامناسب بسیار حساس و شکننده بوده و در معرض پدیده بیابان‌زایی قرار دارند.

او گفت: بیابان‌زایی به عنوان تخریب سرزمین در مناطق خشک، نیمه‌خشک و نیمه مرطوب در اثر عوامل مختلف از جمله تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی به وجود می‌آید و زنگ خطر آن به صدا درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس حفاظت خاک گفت: بر اساس برآورد‌های انجام شده سطح کانون‌های بحران فرسایش بادی در منطقه کاشمر در سال‌های اخیر به حدود ۱۲ هزار هکتار افزایش یافته و این امر در شهرستان‌های بردسکن و خلیل‌آباد نیز صادق است.

معماریان گفت: براساس مطالعات انجام شده سه کانون گردوغبار در جنوب کاشمر و بردسکن وجود دارد که سالانه هزاران تن رسوبات بادی را وارد اتمسفر می‌کنند.

او گفت: تحلیل روند خشکسالی هیدرولوژیک (آب زیرزمینی) منطقه نیز نشان می‌دهد سطح آب زیرزمینی در تمامی چاه‌های مشاهده شده منطقه با نرخ میانگین حدود یک متر در سال افت داشته و بر اساس شاخص PSI کل دشت در شرایط خشکسالی آب زیرزمینی قرار گرفته است.

کارشناس حفاظت خاک گفت: بر اساس نقشه‌های استخراج شده، دشت کاشمر از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷ به‌طور تدریجی در شرایط خطرناک قرار گرفته و در کمتر از دو دهه اخیر، متوسط شوری آب زیرزمینی در مناطق شرقی دشت کاشمر به بیش از ۲ هزار واحد (میکروموس بر سانتیمتر) یعنی دو برابر سال ۱۳۸۴ رسیده و جبهه شوری از غرب به شرق گسترش یافته است.

بیشتر بخوانید

علل آلودگی هوای مشهد چیست؟

معماریان گفت: در دشت بردسکن وسعت جبهه شوری از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ دو برابر شده و متوسط شوری دشت درونه از هفت هزار و ۵۰۰ واحد در سال ۸۸ به حدود ۹ هزار واحد در سال ۹۸ رسیده است.

او گفت: گسترش جبهه شوری به سوی آب‌های شیرین به مرور موجب بایر شدن زمین‌های زراعی و گسترش کانون‌های بحران فرسایش بادی در منطقه می‌شود.

کارشناس حفاظت خاک گفت: نتایج پیش‌بینی‌ها بر اساس مدل جهانی GloSEM نشان می‌دهد؛ آینده منطقه ترشیز با افزایش تغییر کاربری‌ها و تغییر اقلیم نگران‌کننده است و همین امر به افزایش معنی‌دار فرسایش خاک تا پنج برابر میزان موجود منجر می‌شود که این میزان بسیار بالاتر از آستانه تحمل فرسایش خاک در این منطقه است و امنیت غذایی منطقه را به شدت تهدید می‌کند.

معماریان گفت: قصه غم‏بار بیابان‌زایی در منطقه ترشیز با پدیده بسیار خطرناک و تهدیدکننده امنیت و حیات منطقه یعنی فرونشست به پایان خود نزدیک می‌شود، زیرا فرونشست‌ها و فروچاله‌‏ها آخرین مرحله بیابان‌زایی هستند.

انتهای پیام//ت. ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اکوسیستم بیابان زایی کاشمر آب زیرزمینی بیابان زایی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۳۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط

علی حسینی می‌گوید: جنگل‌های بلوط لرستان در حکم ذخایر انرژی خاورمیانه و به‌عنوان میراثی گران‌بها نه تنها می‌توانند در کاهش آلاینده‌ها، حفظ آب، تولید اکسیژن و ممانعت از فرسایش و رسوب نقش اساسی ایفا کنند بلکه با مشارکت مردم از طریق تولید فرآورده‌های مختلف می‌تواند اشتغال‌زایی به دنبال داشته باشد.
کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری روغن مستخرج از میوه درخت بلوط با اهداف دارویی (درمان زخم‌ها، کنترل دیابت، بهبود هضم و گوارش، جلوگیری از آسم، بهبود سلامت قلب، جلوگیری از آلزایمر و ضدعفونی کننده)، صنعتی (در صنایع شامپوسازی و صابون‌سازی) و تغذیه‌ای (اسید اولئیک و اسید لینولئیک) را از جمله فرآورده‌های درخت و میوه بلوط عنوان می‌کند.
به گفته کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری اسانس‌گیری از میوه درخت بلوط برای تولید شیرینی، کیک، دمنوش، پماد و کرم‌های که در سلامت پوست و مو موثر هستند، همچنین تولید عصاره از برگ درخت بلوط به منظور افزایش تولید مرکبات از طریق مبارزه با باکتری گرینینگ جهشی در تولیدات کشور و بهبود وضعیت مردم به ویژه جوامع محلی ایجاد کند.
حسینی معتقد است: حفظ ذخایر ارزشمند جنگل‌های بلوط استان بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.
منبع:فارس

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • پرداخت ۲۳۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی در بوشهر
  • وام اشتغال‌زایی، به نام فقرا به کام اغنیا
  • به صدا درآمدن زنگ روز معلم در مدرسه دخترانه شهید امام بخش + تصاویر
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • محرومیت‌زدایی امیدبخش بسیج سازندگی در کردستان + فیلم
  • در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور
  • به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در شهرک‌های شمال اراضی اشغالی
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد