Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-29@21:04:44 GMT

عضویت ۳ نخبه هنری در شورای هنر

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۴۴۴۸۷

عضویت ۳ نخبه هنری در شورای هنر

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، سعیدرضا عاملی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تشکیل جلسه ۳۵۳ شورای عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در این جلسه آیین نامه شورای هنر مورد بازنگری قرار گرفت و در شرح وظایف اعضای این شورا تغییراتی به وجود آمد.

وی اظهار کرد: با توجه به حکم مقام معظم رهبری و پیوست این حکم که در خصوص شورای تخصصی از جمله شورای هنر است، تاکید بر این شده است که شورای هنر بیشتر به عنوان حوزه های فکر و اندیشه باشد و در قلمروهای اندیشه ورزی فعالیت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شورای هنر برای اینکه شرایط متناسبی را در جامعه اسلامی فراهم کند، باید با رویکرد گام دوم انقلاب، شاخص هایی را دنبال کند که منجر به استقرار جامعه اسلامی شود و در این مسیر از ظرفیت بسیار موثر و با نفوذ هنر در حوزه های سینما، تئاتر، موسیقی، صنایع خلاق و نرم و ادبیات بهره گرفته می شود.

وی با بیان اینکه، این موارد در بازنگری شرح وظایف شورای هنر مورد توجه قرار گرفت و بر همین مبنا تغییراتی در آیین نامه آن انجام شد، افزود: در شرح وظایف حوزه آموزش و تعلیم و تربیت مرتبط با هنر پیش بینی شد که همکاری هایی را شورای هنر با شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و شورای نقشه جامع علمی کشور به منظور بازنگری در رشته های هنری داشته باشند.

عاملی با تاکید بر اینکه، در حال حاضر مساله مهم ما در حوزه هنر منابع انسانی مربوط به هنر اسلامی است که نیازمند بازنگری است، افزود: در این جلسه به این مساله توجه شد که از نخبگان جامعه هنری سه نفر عضو شورای هنر باشند و از فعالان فرهنگی جامعه هنر نماینده ای در شورای هنر باشد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس همچنین از حوزه بسیج جامعه هنری، دانشگاه آزاد اسلامی، حوزه هنری و جامعه کارگزاران و کنشگران فعال حوزه هنر نیز نمایندگانی را در شورای هنر خواهیم داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در مجموع برای حرکت به سمت واقعیات اجتماعی شورای هنر متشکل از ذینفعان و افرادی که این حوزه را نمایندگی می کنند، خواهد بود.

وی همچنین یکی دیگر از مباحث مطرح شده در جلسه ۳۵۳ شورای عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی را اصلاحاتی در خصوص بنیاد علم ایران عنوان و تصریح کرد: بر همین اساس صندوق پژوهشگران به بنیاد علم و هنر تغییر نام پیدا می کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با تغییر نام صندوق پژوهشگران به بنیاد علم و هنر، رویکردها به منظور ایجاد یک راهبری اساسی برای حمایت و هدایت حوزه پژوهش در سطح کشور متفاوت خواهد شد.

به گزارش ایرنا، تشکیل شورای هنر یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۷ است و ‌اعضای شورای هنر شامل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم و آموزش عالی، رییس سازمان صدا و سیما، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و سه نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که رییس، دبیر و منشی از میان اعضا انتخاب می‌شوند.

بر اساس آیین‌نامه تصویب شده، شورای هنر با هدف تدوین سیاست‌های لازم در امر هنر، تشکیل ‌شد و وظایفی همچون تدوین سیاست‌های کلان هنری جمهوری اسلامی ایران برای پیشنهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارایه پیشنهاد سیاست‌ها و راهکارها در زمینه آموزش عالی و پژوهش‌های هنری، ارتقای فرهنگ مکتوب هنر مذهبی و شرقی، انتقال مفاهیم و ارزش‌های انقلاب اسلامی به نسل جدید از طریق هنر، تبیین جنبه‌های نظری هنر در زمینه‌هایی همچون زیبایی‌شناسی، عرفان، فلسفه و همچنین شناسایی و نقد جریانات هنری، برنامه‌ریزی برای معرفی آثار کلاسیک فرهنگی - هنری به منظور حفظ و اشاعه هویت فرهنگ ایرانی–اسلامی را در دستور کار خود دارد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: سعیدرضا عاملی شورای هنر شورای انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۴۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد

مدرسه ملی روایت سمنان با حضور محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی و دیگر مسوولان ملی و استانی افتتاح و حکم ریاست این مدرسه به حسینعلی جعفری از نویسندگان برجسته این استان تحویل شد.

روایت موثر در جهت‌گیری افکار و جریان‌سازی

مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: روایت چیزی است که با آن می‌فهمیم چطور و چگونه عمل کنیم، درک ما را از زندگی بهبود می‌بخشد و در جهت‌گیری افکار موثر است.

بهزاد دانشگر با اشاره به تحقق وعده صادق، افزود: در آستانه تحقق این دستاورد ۲ روایت شکل گرفت یک روایت باید پاسخ داده شود و روایت دیگر در برابر ظلم باید ایستاد.

وی با بیان اینکه روایت اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: روایت می‌تواند عامل پویایی، ایستادگی و مقاومت باشد.

مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری انقلاب اسلامی در توصیف ارزشمندی و جایگاه روایت اظهار کرد: از عواملی که فلسطین همچنان ایستادگی و مقاومت می‌کند دلگرمی آنان به روایت پایداری است.

ادبیات پایداری سرمایه یک ملت است

پیشکسوت حوزه ادبیات پایداری گفت: روایت یا داستان معماری دارد که در ذهن می‌ماند، این ماندگاری زمینه‌ساز اشاعه آن روایت یا داستان است.

مرتضی سرهنگی در این آیین افزود: ادبیات پایداری از دارایی ملی هر کشوری محسوب می‌شود و باید این ادبیات حفظ و به نسل آینده منتقل شود، زیرا گردآوری و حفظ روایت‌ها با هدف اطلاع‌رسانی به نسل آینده جامعه تلاش برای حفظ نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه روایت رشادت‌ها و جانفشانی‌ها برای حفظ کشور در حدانتظار نیست، اضافه کرد: وقتی که جامعه بداند کشور با چه سختی و قیمتی حفظ شد، بدون شک آحاد جامعه به ویژه نسل جوان در حفظ آن بیش از پیش تلاش می‌کنند و قدر می‌دانند.

پیشکسوت حوزه ادبیات پایداری گفت: مدرسه ملی روایت بستری برای بیان روایت‌ها و جانفشانی‌هاست، شاید بتوان با کتاب‌ها قیمت تمام شده جنگ را در آورد، این قیمت هنوز درنیامده است.

رمز ماندگاری روایت انقلاب اسلامی استفاده از زبان هنر است

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: اگر در جنگ روایت‌ها، روایت درست ارائه نشود، روایت‌ها تحریف خواهد شد.

سعید لشکری در این آیین افزود: روایت انقلاب اسلامی با زبان هنر رمز ماندگاری آن است و مدرسه ملی روایت این راهبرد را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: مدرسه ملی روایت خلاصه در انقلاب و دفاع مقدس نیست و رویکرد بوم‌گرایانه نیز در این مدرسه مورد توجه است و سمنان میراث‌دار بزرگانی، چون شیخ علاءالدوله سمنانی، بایزید بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی است و با تکیه بر میراث‌داری و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نیروی انسانی، این دیار برای راه‌اندازی مدرسه ملی روایت انتخاب شد.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: پیش‌بینی می‌شود طی پنج ساله آینده کتاب‌های زیادی در روایت بزرگان و شهدای استان سمنان نوشته شود.

حفظ هویت و اصالت ملی در سایه روایت درست

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: مدرسه ملی روایت یک ظرفیت ذهنی ارزشمند برای معرفی اصالت و پیشینه این دیار است.

فرج‌الله شوشتری در این آیین افزود: جنگ امروز، جنگ روایت‌هاست و افتتاح مدرسه ملی روایت اقدامی ارزشمند برای ارایه درست روایت‌ها و معرفی هویت و خنثی‌سازی دسیسه دشمنان است.

رییس حوزه هنری سمنان گفت: سمنان استانی روایت نشده در هنر انقلاب است و با وجود ظرفیت‌هایی که دارد در کشور ناشناخته است.

محمداصغرزاده در این آیین افزود: راه‌اندازی مدرسه ملی روایت در خانه تاریخی خطیبی سمنان اقدامی ارزشمند در معرفی ظرفیت‌های این استان است.

وی ادامه داد: خانه تاریخی خطیبی در تملک شهرداری سمنان است که با مرمت مشارکتی این بنا برای چندین سال در اختیار حوزه هنری قرار گرفته و مکان مدرسه ملی روایت است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده