Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - اول اسفند بود که سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در راس یک هیات عالی‌رتبه نظامی به سیستان و بلوچستان سفر کرد. یکی از محورهای این سفر بازدید از توانمندی‌های نیروی زمینی ارتش در این منطقه بود. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این بازدید از توان هوانیروز و توان پهپادی ارتش بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بازدیدها دستاوردهای متفاوتی هم به چشم می‌خورد که موشک‌های ارتقاء یافته هوانیروز از انواع FIRE & FORGET و سامانه‌های دید در شب از آن جمله است.

سرلشکر باقری درخصوص توانمندی‌های هوانیروز ارتش گفت: بالگردهای هوانیروز ارتش امروز علاوه بر تجهیز به سامانه‌های دید در شب، به تسلیحاتی دارای برد متناسب با بالگرد‌های روز کشور‌های پیشرفته دنیا تجهیز شده است. همه این موارد نیز در میدان رزمایش تست عملیاتی خود را گذرانده‌اند.

موشک هوشمند شفق یکی از دستاوردهایی است که در سال‌های اخیر بر روی بالگردهای هوانیروز نصب و عملیاتی شده. این موشک از دستاوردهای سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش است.

موشک شفق؛ نیش کشنده کبراهای ایرانی

امیر سرتیپ خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش ٢٧ فروردین ٩٧ از رونمایی از موشک شفق به‌عنوان یکی از موشک‌های عملیاتی روز و مورد نیاز بالگرد‌های هوانیروز در رژه روز ۲۹ فروردین (روز ارتش) خبر داده بود.

این موشک هوشمند اهداف را در محدوده ۸ تا ۱۲ کیلومتری رهگیری کرده و مورد اصابت قرار می‌دهد. شفق مافوق صوت می‌تواند با سرعت ۲ تا ۲.۷ ماخ به سوی اهداف حرکت کند. شفق ۶۰ کیلوگرمی قادر است تا عمق ۱ تا ۱.۵ متری در بدنه تجهیزات زرهی نفوذ کند. البته این ماموریت نیز به سرجنگی مخصوص و فیوز مناسب مانند خرج گود و فیوز تاخیری دارد. دقت اصابت آن نیز ۳۰ سانتی‌متر مربع در فاصله ۱۰ کیلومتر است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این موشک سهولت در به کارگیری و عدم نیاز به ایستایی بالگرد در مقابل هدف بوده که در رده موشک‌های FIRE & FORGET (شلیک کن و فراموش کن) قرار می‌گیرد. با این روش، بالگرد از رهگیری موشک تا لحظه برخورد به هدف بی‌نیاز شده که برای بقای آن در میدان نبرد بسیار مفید است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

شفق از جست‌وجوگر تصویر ساز فروسرخ (IIR) استفاده می‌کند که قابلیت درگیری با اهداف زرهی و شناوری را از تمام زوایا دارد. این جست‌وجوگر از مقاومت بالایی نسبت به اخلال و فریب برخوردار است و حساسیت بسیار بهتری در تشخیص اهداف دارد.

این نوع جست‌وجوگر بر خلاف انواع اپتیکی مرئی که تنها در روز و شرایط مناسب آب و هوایی فعالیت کنند، می‌تواند با تصویر حرارتی در شب و شرایط نامناسب با درصدی کاهش برد، عمل کند. داده‌های تصویری آن نیز از طریق خط ارتباط داده به سامانه پرتاب منتقل می‌شود. با استفاده از پایگاه داده اطلاعات در موشک می‌توان با بهره‌گیری از توانمندی‌های تحلیل تصویر اهداف مختلف را انتخاب کرد.

شفق در سامانه‌های مختلفی با ماموریت‌های شناسایی، ردگیری اهداف، سامانه‌های کنترل آتش و حسگر موشک‌ها نیز استفاده می‌شود.

کرارهای ایرانی مسلح به شفق‌

موشک شفق قابلیت نصب و کاربری بر روی پهپاد‌های کرار را هم دارد و با استفاده از یک ریل پرتاب متفاوت با نمونه نصب‌شده در بالگرد‌های کبرا در زیر پهپاد کرار نیز نصب می‌شود.

پهپاد کرار با قابلیت رسیدن به بیشینه سرعت ۹۰۰ کیلومتر، توانایی حمل تعداد بیشتری از این موشک ۶۰ کیلوگرمی را داشته که در ماموریت‌های رزمی، ضد شناور و ضد اهداف محافظت شده می‌تواند استفاده شود.

حضور عملیاتی شفق در رزمایش‌های مختلف

موشک شفق توانسته در سال‌های پس از تولید خود بر روی بالگردهای هوانیروز  نصب شود. به طور مثال، امیر خلبان سید قاسم خاموشی، فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز ارتش ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ از برگزاری رزمایش این پایگاه با موشک هوشمند ضدزره برد بلند شفق خبر داد. 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خودکفایی دفاعی هوانیروز ارتش بالگرد نظامی هوانیروز ارتش موشک شفق روز ارتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۴۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب الله برای نخستین بار از موشک‌های «الماس» استفاده کرد+ فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، مقاومت اسلامی حزب الله لبنان امروز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات جدید خود علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در نقاط مرزی برای نخستین بار از موشک‌های الماس استفاده کرده است.

حزب الله لبنان اعلام کرده که روز گذشته در حمله به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی در نقاط مرزی و همچنین هدف قرار دادن تجمع گردان ۵۱ تیپ گولانی در شهرک المناره از این نوع موشک‌ها استفاده کرده است.

حزب الله لبنان در همین رابطه تصاویر ویدئویی جدیدی نیز منتشر کرده است که بیانگر آغاز استفاده از از موشک‌های نوع الماس در نبرد کنونی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است.

بنابراین گزارش، موشک‌های الماس از موشک‌های هدایت شونده محسوب می‌شوند که می‌توانند با عبور از سامانه‌های دفاعی ارتش رژیم صهیونیستی، نقاط ضعف آنها را مورد اصابت قرار دهند.

کد خبر 6091136 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • شلیک ۴۰ موشک از جنوب لبنان به اسرائیل
  • مردی با آرزوهای دوربُرد که برایمان عزت و اقتدار آفرید +عکس
  • همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است
  • (ویدئو) تانک پیشرفتهٔ آمریکایی در خیابان‌های مسکو
  • حزب الله برای نخستین بار از موشک‌های «الماس» استفاده کرد+ فیلم
  • اقدامات خوب رسانه و هوشیاری مانع از تحقق اهداف دشمن می‌شود
  • (تصاویر) M۱۰ Booker؛ جدیدترین زره پوش ارتش ایالات متحده
  • لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی توسط ارتش یمن + فیلم
  • لحظه اصابت موشک یمن به پهپاد گران قیمت آمریکایی | ویدئو
  • جزئیات طرح آمریکایی - اسرائیلی برای مدیریت محاصره نوار غزه