Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم چه قابل ستایش‌اند ذهن‌هایی که محاسبه می ‌کنند و دست‌های توانمندی که می ‌آفرینند و رنگ می‌بخشند به هر شهر و دیاری.

۵ اسفندماه موعد پاسداشت و ارج نهادن به مقام شامخ مردی است که شکوفایی تمدن بشر برآیند ایده های تلاشگر وی بود؛خواجه نصیرالدین طوسی بزرگمردی ایرانی که پلی ساخت از انتهای بن بست کوچه رفاه تا بیکران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و چه روزی بهتر از خواجه نصیر؟! او مهندسی بود که امین، امانت دار، خوش خلق و نیکوکار کار، کسی که با همت و روی خوش و طبع بلند مغلولان خون خوار را رام اخلاق خوش و جهان بینی الهی اش کرد و دورانی جدید برای تاریخ ایران ساخت. او نماد یک الگو و تراز مهندس ایرانی است.
بی‌گمان نام‌آشنا و شهره شهر هستند بدون آنکه نامی از آن‌ها برده شود، چنان کار دستشان در شهر هویداست که همچون مهر و نشانی آوازه فخرشان را در ذهن طنین‌انداز می‌کند. آن‌ها از جامعه جدایی ناپذیرند و استحقاق شهره شدن را دارند.
مهندسین سرمایه‌های ارزشمند این مرز وبوم هستند و هنرشان نعمت است که زینت می‌بخشد این کوی و برزن را.
بی‌شک آفرینندگان دنیای مدرن و تکنولوژی امروز هستند که با همت شبانه روزی خود شبانه روز همگان را روشن و تابان کرده‌اند، افسوس که دست روزگار با آنها یار نبوده و عزلت و خانه‌نشینی و روی آوردن به مشاغل کاذب را به آنها تحمیل کرده‌است.
جامعه کنونی با تعداد زیاد مهندسین فارغ‌التحصیل و از طرفی معضل بیکاری روبه‌رو شده که توان و مجال فعالیت از این قشر را دریغ کرده‌است، بطوریکه پاسخگوی نیاز آنها به اشتغال نخواهد بود و این معضل تنها با سیاست‌گذاری‌های مناسب در این راستا قابل رفع و رجوع خواهدبود.

امین مقومی، رییس سازمان نظام مهندسی استان قم درخصوص نقش مهندسان در کشور بیان کرد: باید اذعان کرد که این نقش، نقشی انکارناپذیر است به خصوص آنکه که شاهد تلاش مهندسین در انقلاب و دفاع مقدس بودیم. پیشرفت فعالیت‌های مهندسی که داشتیم در رشته زیرساخت‌های کشور نشان از نقش این عزیزان است.
مقومی با اشاره به حجم بسیار بالای فارغ التحصیلان در حوزه مهندسی در کشور خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه این تعداد بالا از کار زیادی را ایجاد کرده ما قائل به اصلاح قانون و نیاز به بازنگری هستیم، لذا قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که از  دستاوردهای انقلاب بوده و اتفاق خوبی قلمداد می‌شود که پس از انقلاب توسط مجلس شورای اسلامی مصوب و با تایید شورای نگهبان ابلاغ شده و قوانینی است که اگر کامل اجرا می‌شد خیلی از مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم وجود نداشت.
وی ادامه‌ داد: به هر حال در این زمینه نیاز به آسیب شناسی هست که امیدواریم در هر طرح یا لایحه ای که اجرا می‌شود آسیب شناسی نقاط مثبت و منفی لحاظ شود و تجارب گذشته به فراموشی سپرده نشود، ما در بحث سیاست‌های کلی نظام دو سیاست کلی داریم که شخصاً ابلاغ مقام معظم رهبری است که تاکید بر تقویت کارآمد کردن نظام در بحث شهرسازی و به کارگیری نیروهای متخصص در کلیه سطوح تقویت نظام مهندسی و تشکل‌های فنی‌وحرفه‌ای است.
رییس سازمان نظام مهندسی استان این مورد از اصول سیاست کلی نظام را مدیریت بحران برشمرد و تصریح کرد: رویکردی که در اصلاح قوانین باید به آن توجه شود باید در جهت کارآمدتر کردن نظام مهندسی باشد، لذا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری اصل موضوع یادآور ضرورت تقویت و کارآمدی این حوزه است و موضوعی که در اصل ۴۴ وجود دارد نیز حائز اهمیت است که قطعاً بحث حاکمیتی در حوزه‌های تخصصی به صورت هدایت و نظارت باشد نه به صورت مدیریتی و دولتی.
وی ادامه داد: بحث بیکاری و وجود تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی و حوزوی نه تنها در رشته‌های مهندسی بلکه در دیگر رشته‌ها نیز به چشم می‌خورد و اشتغال در این زمینه نیز دچار رکود شده‌است.
مقومی اظهار کرد: معضل بیکاری برای افرادی که منبع درآمد دیگری ندارند و صرفا در حوزه نظام مهندسی فعالیت دارند بسیار ناگوارتر قلمداد می‌شود، البته نمی‌توان فعالیت در این حوزه را شغل نامید چرا که شغل تمام وقتی نیست.
مقومی خاطرنشان کرد: تقریبا می‌توان گفت تعرفه ما در حوزه نظام مهندسی تعرفه واقعی نیست، درواقع نیازمند واقع سازی در حوزه تعرفه هستیم که البته چهارچوبی که در قم اجرا می‌شود طبق چهارچوبی است که ابلاغ شده و ما موظف به رعایت آن در زمینه درصدی از ساخت‌وساز هستیم.
وی با اشاره به ظرفیت‌های اشتغال مهندسین موجود در استان تصریح کرد: در این زمینه ظرفیت‌هایی در استان وجود دارد، لذا اگر همین مجری ذی صلاح تقویت و حمایت شود که الحمدلله سیاست استان و مسئولین نیز همین است؛ ما بحث مسئولین ایمنی بعنوان یک شغل تمام وقت، ناظر مقیم در پروژه‌ها بعنوان افرادی که خود کارفرما به کار می‌گیرد و بعنوان نماینده‌ کارفرما، نماینده دستگاه‌ها که براساس تفاهم‌نامه برخی دستگاه‌ها با سازمان می‌تواند در بحث نظارت بر پروژه‌های عمرانی و شهری استان و شهرهای استان کمک کند.
رییس سازمان نظام مهندسی استان از بکارگیری فارغ‌التحصیلان این رشته در کنترل تخلفات مالی و ظرفیت‌های حوزه معماری و شهرسازی و بازدیدهای شهرداری و برون‌سپاری شهرداری گفت که می‌توان از این ظرفیت‌ها نیز در راستای ایجاد اشتغال همشهریان استفاده کرد.
مقومی با اشاره به نقش مفید و موثر مجری ذی صلاح گفت: مهم‌ترین موضوعی که به اشتغال نظام مهندسی کمک می‌کند و کیفیت کار را هم افزایش می‌دهد مجری ذی صلاح است که هم خودش و هم سرپرستی که می‌گمارد تمام وقت فعالیت می‌کند.

ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی همچون دیگر رشته‌ها در گرو مدیریت کارآمد و صحیح در این زمینه خواهد بود تا بتواند با جذب زودهنگام و به موقع مهندسین و دیگر اقشار جامعه معضل بیکاری و به تبع آن افسردگی به خصوص در بین قشر جوان جامعه را برطرف کند.
ایجاد هماهنگی بین آزمون‌های سراسری و استخدامی و جذب دانشجویان که ارتباطی مستقیم با پایان تحصیلات و اخذ مدرک آنها دارد، تنها در اثر مدیریت و هوشمندی مدیران و مسئولین این حوزه به دست می‌آید تا بتوان به جامعه‌ای پرنشاط و فعال و پویا رسید و از آمار مشاغل واهی و غیر مجاز کاست.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه قم فارغ التحصیلان نظام مهندسی ظرفیت ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۵۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتمان «شهر زندگی» نظام معنایی را منظم می‌کند

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان گفت: گفتمان «شهر زندگی» رقیبی برای موضوع یا برنامه‌ای نیست، این گفتمان چتری است تا نظام معنایی را منظم کند، در ادامه و ذیل این گفتمان، برنامه‌ها هم می‌تواند اجرایی و عملیاتی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا احمد مهرشاد امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در هشتمین نشست شهراندیشان با موضوع تبیین گفتمان «اصفهان من شهر زندگی» اظهار کرد: وضعیت اصفهان همچون دیگر فضاهای موجود در کشور و جهان نشان می‌دهد که مشکلات ما پیچیده‌تر و سرمایه‌ها هم محدود شده است.

وی با اشاره به توجه به دو مقوله تمرکز و دقت برای هزینه کردن سرمایه‌ها گفت: گفتمان امری بدیهی است که همه ذیل آن گفتمان، فکر، زندگی و عمل می‌کنند.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه جامعه بدون گفتمان باقی نمی‌ماند گفت: یکی از فرم‌های شکل‌گیری گفتمان، طراحی شعاری است که جامعه نسبت به آن اجماع پیدا کند و در نهایت آن شعار به دستمایه اولیه برای شکل گیری گفتمان تبدیل می‌شود.

مهرشاد با بیان اینکه این دوره مدیریت شهر با شعار اصفهان من شهر زندگی آغاز به‌کار کرد، افزود: در آغاز این پژوهش واژگان و زمینه‌های موجود در فضای ادبیات شهری مانند شهر اسلامی، شهر همگرا، زیست پذیری و شهر زندگی مورد بررسی قرار گرفت، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که زندگی مفهومی است که امکان اجماع گفتمانی دارد.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان با اشاره به انجام مصاحبه با مدیران و صاحب نظران، کد گذاری منابع، بررسی استاد مختلف، مطالعات مدیریت دانش، آمارنامه و اطلس شهر، مصاحبه با شهردار و معاونان و در مجموع انجام ۸۰۰ نفر ساعت کار پژوهشی گفت: روش علی_ لایه‌ای در طراحی گفتمان شهر زندگی استفاده شد، در این راستا عناوین اصلی بین همه ما باید مشترک شود تا بتوان آن را حل کرد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم واکاوی، سنجش و شاخص سازی انجام شد، در این راستا وضعیت امروز اصفهان و بررسی نسبت مفهوم زندگی با مسأله را در دستور کار قرار دادیم.

مهرشاد با اشاره به بازبینی و اصلاح استعاره‌ها و تحلیل محتوای کیفی افزود: بر اساس مطالعات وضعیت موجود اصفهان نشان می‌دهد که شاخص زیست‌پذیری اصفهان پایین است و در کنار آن هم احساس زیست‌پذیری نیز در رده پایین قرار دارد؛ گاهی شاخص نگرانی جامعه به لحاظ زیست‌پذیری بیشتر از آمارها است.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از معانی شهر زندگی، شهر قابل زیست است، گفت: هنوز الگوی شهرسازی برای دشت پر خطر فرونشست را طراحی نکردیم، قوانین شهرسازی بر اساس این مخاطرات پیش‌بینی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه واگرایی سیستمی و گسست اجتماعی موجب زیست‌پذیری کم می‌شود و حتی احساس آن را هم ایجاد می‌کند، تصریح کرد: یکی از نمونه‌های واگرایی سیستمی این است تا حتی زمانی که می‌خواهیم تبادل ساده داده انجام دهیم، خودش تبدیل به مسئله می‌شود، همین امر زیست‌پذیری را دچار خدشه می‌کند.

مهرشاد با اشاره به اینکه در شهر زندگی باید به‌دنبال هم آهنگی و هم‌افزایی باشیم، یادآور شد: در اصفهان اجماع گفتمانی نداریم، اگر نیروهای فعال و مؤثر در اصفهان بررسی شوند می‌بینیم که هر کدام گفتمان و رویایی را در شهر پیش می‌برند، این امر بنابر نتیجه پیمایش انجام شده، حتی به مردم هم سرایت کرده است.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در لایه چهارم پژوهش به سه استعاره وضع موجود و سه استعاره وضع مطلوب رسیدیم اظهار کرد: در نگاه مردم ما، شهر مثل سرمایه‌ای است که قدم به قدم در حال از دست رفتن است، در نگاه فرهنگی _ اجتماعی یک نوع افسوس به همراه دارد.

وی گفت: مدیریت شهر در انتخاب بعضی واژه‌ها آنجا که با مردم ارتباط دارد، باید دقت بیشتری کند، برای مثال واژه آزادسازی اینگونه به ذهن متبادر می‌شود که آن ملک یا زمین در تصرف دشمن قرار دارد و واژه آزادسازی برای آن به کار می‌رود.

مهرشاد با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم استعاره خلق کنیم اما مواردی از استعاره را که وجود دارد بازخوانی و فراخوان می‌کنیم گفت: آنچه برای شهر به آن رسیدیم ققنوس بود، استعاره‌ای که در همه اساطیر به ویژه اسطوره‌های ایرانی وجود دارد و نماد نامیرا بودن است.

وی ادامه داد: اصفهان در تاریخ خود روزهای تلخ بسیاری دیده است اما نامیرا مانده و حتی پس از آن به شکوه رسیده است، باید بدانیم استعاره ققنوس نفی مشکل نمی‌کند بلکه می‌گوید این سرزمین، این خاک، این نظام فرهنگی به رغم مشکلات تاب آوری و ظرفیت گذار را دارد.

مهرشاد یادآور شد: روز ۲۵ آبان برای مردم اصفهان مصداق بارزی از نماد ققنوس است که در یک روز بیش از ۳۰۰ شهید را تشییع کردند، آن مراسم را در همان روز به صحنه باشکوه اعزام فرزندان خود به جبهه‌ها تبدیل کردند، در این راستا معتقدم زاینده رود هم با ققنوس نسبتی دارد، ما همچون دیگر شهرها مسیر رودخانه را نه به پارکینگ تبدیل کردیم و نه در آن ساخت و ساز انجام دادیم، زیرا به زایندگی آن ایمان داریم و می‌دانیم با اینکه مشکل دارد اما زاینده است و از دل مشکلات خودش را عبور خواهد داد.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: شهرداری هم اگر می‌خواهد به نیک نامی عمل کند، باید یک اسطوره برای خودش داشته باشد، که آن اسطوره می‌تواند «شیخ بهایی» باشد، شخصیتی که تدبیر و قدرت را توأمان دارد، اگر شهرداری خود را به قامت شیخ بهایی نزدیک کند تعامل مردم با این نهاد به گونه‌ای دیگر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حوزه شهروندان باید بازتولید هویتی را انجام دهیم، بدانیم شهر زندگی، شهر روایت مند است، در شهر زندگی به روایت‌های شهر توجه می‌شود، اول شهر را می‌خوانند و بعد می‌نویسند، زیرا در این نگاه، شهر را موجود زنده می‌دانند.

مهرشاد با بیان اینکه پروژه‌هایی نظیر ارگ جهان نما و میدان امام علی (ع) ممکن است در زمان خود طرح‌های خوبی بوده باشند اما نمادهایی از گوش ندادن به روایت شهر هستند، مدیریت شهر اگر قرار است ساخت و سازی انجام دهند یا اقدامی داشته باشد باید روایت شهر را بشنوند تا ماندگار شود.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان گفت: گفتمان «شهر زندگی» رقیبی برای موضوع یا برنامه‌ای نیست، این گفتمان چتری است تا نظام معنایی را منظم کند، در ادامه ذیل این گفتمان برنامه‌ها هم می‌تواند اجرایی و عملیاتی شود.

کد خبر 749848

دیگر خبرها

  • گفتمان «شهر زندگی» نظام معنایی را منظم می‌کند
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره «طنز پهلو» در زادگاه پدر طنز معاصر ایران
  • عضو هیأت علمی دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
  • طنین زنگ سپاس معلم در مدارس آبادان
  • تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند
  • تجلیل وزیر ورزش از ژیمناست تاریخ ساز(عکس)
  • تجلیل وزیر ورزش از ژیمناست المپین ایران
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • احداث پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا