Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، اجرای طرح نسخه پیچی الکترونیکی افراد زیر پوشش بیمه از اول دی ماه آغاز شد. بر اساس این طرح که اهدافی در راستای رفاه حال بیماران در آن لحاظ شده است پزشکان عمومی ، خانواده ، متخصصان و فوق تخصص و نیز پزشکان بیمارستان ها در آن قرار گرفتند و با کلید خوردن این طرح ، پرونده نسخه نویسی کاغذی از جامعه پزشکی استان برچیده شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرایند کار در نسخه نویسی الکترونیک به این صورت است که وقتی بیمار به پزشک تحت پوشش این برنامه مراجعه می‌کند، نیازی به ارائه دفترچه ندارد و با ارائه کد ملی، هویت ، پوشش بیمه‌ای و همپوشانی بیمه‌ای‌اش کنترل و شناسه رهگیری به جای برگ کاغذی دفترچه ارائه می شود که در موسسات ارائه دهنده خدمات تجویزی مورد استفاده قرارمی گیرد. به عبارتی در این روش بیمار متناسب با تجویز ارائه شده به موسسه مربوطه مراجعه و با ارائه کد ملی و یا کد رهگیری که دریافت داشته ، خدمات مورد درخواست را بدون ارائه نسخه کاغذی در بخش دارو، آزمایشگاه و تصویربرداری دریافت می کند.

عدم نگرانی در دریافت داروها به عنوان یکی از موضوعاتی که در ابتدای اجرای این طرح از سوی مسئولان وعده داده شد و با هماهنگی هایی که با وزارت بهداشت و داروخانه ها انجام شد به صورت متمرکز از طریق نرم افزار قابلیت دسترسی به نسخه های الکترونیکی داده شد تا بتوانند پس از تایید دارو را به بیمار تحویل دهند که این مهم بعد از دو ماه از اجرای آن محقق شده است  .

با توجه به وجود این زیر ساخت در کشور این امکان وجود دارد که در شرایط کرونایی فعلی استفاده لازم از آن شود تا بخشی از مشکلات بیماران در خصوص کاهش تردد آنها در مراکز شلوغ و پرتردد همچون مطب پزشکان را بکاهد از آن جمله بیمارانی هستند که ماهانه یک یا چند نوع دارو را به طور مستمر استفاده می کنند و حضور ماهانه اشان در مطب پزشک معالج تنها برای نوشتن داروهای موردنظر است .

بررسی های میدانی و مشاهدات خبرنگاران ایرنا از شهرستان‌های استان نشان می‌دهد که بسیاری از بیمارانی که وقتشان در مطب پزشکان صرف می شود برای نوشتن داروهایی است که هر ماه آنها را مصرف می کنند و آنها که از ابتلا به کرونا در این محیط ها دل نگران هستند استفاده از شیوه هایی برای عدم حضور در مطب ها و نوشتن نسخه های اینچنینی را راهی برای مصونیتشان در برابر کرونا و کاهش ریسک ابتلا به آن می دانند .

از ابتدای شیوع کرونا همواره مراکز بهداشت جهانی توصیه کردند که بیمارانی که بواسطه مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی دچار نقص ایمنی هستند از حضور در مکان های شلوغ بپرهیزند در لیست این بیماری ها ، بیماران خاص همچون بیماران دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، اتیسم،پیوند اعضا و مبتلایان سرطان قرار دارند که دچار نقص سیستم ایمنی هستند و جزو گروه‌های پرخطربه شمار می روند. علاوه بر بیماران خاص ، افرادی نیز که به دیگر بیماری های زمینه ای همچون دیابت مواجه هستند نیز به در لیست این گروه های پرخطر قرار گرفته اند .

البته همین بیماران جزو افرادی هستند که بنا به شرایط بیماری که دارند و برای کنترل بیماری به مصرف برخی داروها نیاز دارند که غالبا این داروها را بدون تغییر سالیان سال استفاده می کنند مگر  اینکه شرایط خاصی برای آنها به وجود بیاید که وضعیت بیماری و شدت آن تغییر کند که در آن صورت این داروها تغییر و داروهای جایگزین در لیست مصارف دارویی آنها قرار می گیرد .

در توضیح چگونگی دریافت دارو این بخش از بیماران نیز از سوی سازمان های درمانی و بیمه گر شرایط خاص را لحاظ می کنند یعنی پس از اینکه فرد به این بیماری مبتلا می شود با تایید پزشک متخصص و تعیین دارو و دُز مصرف آن مدارک به سازمان های بیمه گر ارائه می شود تا تحت شمول یارانه دولت قرار گیرد چرا که در غیر این صورت داروهای مصرف ماهانه به قیمت آزاد و بالا به بیمار داده می شود .

بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران این استان حدود ۱۰ هزار بیمار خاص دارد .

شلوغی مطب ها رنج مضاعف بیماران

تعدادی از بیماران مازندران ضمن اینکه اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی را در ابتدای اجرا با نواقصی همچون ضعیف بودن اینترنت و تاخیر در ثبت نسخه در سامانه الکترونیکی مردم همراه می دانند ، اما از این شیوه کاری بعد از رفع این نواقص ابراز رضایت کرده اند و این بستر را فضایی مناسب برای بهره وری بیشتر از آن برای کاهش مشکلات درمانی خود می دانند . آنان که غالبا از شلوغی مطب ها و صرف وقت چند ساعته برای ویزیت دکتر ماهانه طی می کنند امیدوارند که با استفاده از بستر نسخه نویسی الکترونیکی برای دریافت داروهایی که ماهانه مصرف می کنند این انرژی و وقت از آنها گرفته نشود .

زهرا از جمله بیماران مبتلا به ام اس است که روزانه داروی تبازیو مصرف می کند و هر ماه این دارو توسط پزشکش تجویز می شود و او نیز باید آنها از داروخانه های ۱۳ آبان و هلال احمر تهیه کند .

او در خصوص شرایط کرونایی و چگونگی انجام کارهای درمان خود می گوید : تا قبل از شیوع کرونا باتوجه بشدت و ضعف بیماری ام ماهانه یا هر سه ماه یک بار به مطب دکتر مراجعه می کردم تا ضمن معاینه و بررسی وضعیت بیماری ام نسخه داروهایم را نیز دریافت کنم .

وی افزود : با توجه به اینکه شدت بیماری بنده در این سال ها تغییری نکرده است طی این دوره همیشه و هر ماه یک نوع دارو برایم تجویز می شود و پزشکم اعتقادی به تغییر داروهایم ندارد و با توجه به شرایط فعلی آنچه برای بیمارانی همچون بنده مهم و حیاتی است حضور کمتر در مکان های شلوغ و آلوده به ویروس بیماری کرونا می باشد که داروخانه ها و مطب پزشکان از جمله این مکان ها به شمار می روند .

به گفته این بیمار خاص تا قبل از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی که می بایست حتما نسخه کاغذی را به داروخانه ها تحویل می دادیم و به طور کلی چاره ای جز این نبود که حتما به مطب پزشک مراجعه تا نسخه نوشته شود و با ارائه همان برگه کاغذ سند برای داروخانه ، دارو تحویل داده شود ، اما در این شرایط که نسخه پیچی کاغذی شده و با یک کد رهگیری این امکان برای بیماران فراهم شد که از نسخه های کاغذی رها شوند این امکان وجود دارد و می شود که از سیستمی که اجرا شد به نحو احسن و مطلوبتری برای بیمارانی همچون من که ضعف سیستم ایمنی بدن دارند استفاده شود .

به گفته زهرا وقتی بیمارانی که در طول ماه و سال نیازی به معاینه ای ندارند با پیاده کردن شیوه هایی می توان این شرایط را برای آنها مطلوب کرد تا دیگر از تردد آنها به مطب پزشکان جلوگیری شود .

وی پیشنهاد داد تا برای بیمارانی همچون من که بیمار خاص و داروهای مشخصی را مصرف می کنند این بستر فراهم شود تا بر روی بستر سیستم نسخه پیچی الکترونیکی بدون مراجعه به پزشک در زمان مقرر نسخه از سوی پزشک نوشته و به داروخانه ارسال شود و با این کار حداقل از یک حضور غیر ضروری بیماران جلوگیری شود .

میثم به دیابت مبتلا است و روزانه  دوبار انسولیون لومیر تزریق می کند و به گفته خودش طی پنج سال اخیر میزان مصرف این دارو برایش یکسان بوده و تفاوتی نکرده است . وی برای نوشتن نسخه همین دارو به پزشک خانواده خود مراجعه کرد می گوید : هم اکنون یک ساعتی از مدت زمان حضورم در مطب پزشک می گذرد و بنا به گفته منشی ، دکتر به خاطر کاری دیرتر به محل کارش می آید .

او گفت : این تاخیر در حضور پزشک باعث شده تا تعداد بیماران در مطب زیاد شود و مجبوریم در یک محیط بسته بدون تهویه باشیم آن هم در شرایط فعلی که تاکید بر این است از حضور در این محیط ها بپرهیزیم .

وی ادامه داد : البته غیر از امروز ، ماه های قبل هم برای نوشتن دارو باید مدت ها در مطب که جای بسته و پرترددی است منتظر بمانم که برای افراد بیماری همچون من خطرناک است .

از سوی دیگر داروخانه داران نیز درتایید این موضوع که بخشی از داروهای مصرفی بیماران ، داروهای مستمر ماهانه آنها است معتقدند با شیوه ای مناسب می توان از حضور بی مورد بیماران به مطب پزشکان جلوگیری کرد .

یکی از فعالان داروخانه ساری به خبرنگار ایرنا گفت : شاید از ۵۰۰ نسخه ای که روزانه در این داروخانه می پیچیم بیشتر آنها داروی بیمارانی است که هر ماه از آن استفاده می کنند .

او افزود :  بیماران خاص همچون ام اس ، تالاسمی ، ام اس  و یا بیماری هایی نظیر دیابت و  فشار خون از جمله امراضی هستند که ماهانه داروهایی مصرف می کنند که برای مدتهای طولانی یک یا چند ساله اصلا تغییری در تجویز آن از سوی پزشکان صورت نمی گیرد .

وی به تجربه سخنان بیمارانی که به داروخانه مراجعه کرده اند اشاره کرد و گفت : غالبا از اینکه هر ماه می بایست به مطب پزشک خانواده و یا متخصص برای نسخه دارو مراجعه بکنند گلایه دارند و استفاده از نسخه نویسی الکترونیکی را راهی برای کاهش این تردد می دانند .

وی عنوان کرد : در شرایط کرونایی فعلی برخی از پزشکان با راهکاری که پیاده کرده اند توانستند از این ظرفیت نسخه نویسی الکترونیکی برای رفاه حال بیماران استفاده کنند به طوری که با توجه به پرونده پزشکی هر بیمار که در مطب موجود است پس از ارسال پیامک از سوی بیمار به شماره تلفن همراه در نظر گرفته شده از سوی پزشک درخواست نسخه نویسی برای دارو خود را اقدام می کنند و پس از آن نسخه الکترونیکی از سوی پزشک نوشته و به داروخانه ارسال می شود .

این داروخانه دار گفت : این شیوه ابداعی بکار گرفته شده از سوی برخی پزشکان باعث شده تا از مراجعات بیماران به مطب ها کاسته شود و روش های دیگر ابداعی هم می تواند در این برهه های زمانی بسیار کمک کننده باشد . 

برچسب‌ها ویروس کرونا حمایت از بیماران خاص مازندران داروخانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا حمایت از بیماران خاص مازندران ویروس کرونا حمایت از بیماران خاص مازندران داروخانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نسخه نویسی الکترونیکی برای بیماران مصرف می کنند بیماران خاص داروخانه ها سوی پزشک مطب پزشک برای نوشتن مطب پزشکان مطب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۵۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) علت تأخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

رئیس گروه تحول دیجیتال سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید تقریباً همه اطلاعات نسخه‌پیچی دارو برای پرداخت غیرحضوری تا کمتر از یک ماه آینده به بیمه‌های تکمیلی می‌رسد.

به گزارش صداوسیما، قائم مقام بیمه مرکزی در این باره گفته در حال حاضر فقط حدود ۳۰ درصد اطلاعات از بیمه‌های پایه به شرکت‌ها رسیده؛ موضوعی که باعث سردرگمی مردم برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی دارو شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • (ویدیو) علت تأخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی
  • فیلم/ قصه پُر غُصۀ بیماران برای پرداخت الکترونیکی
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند