Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مسئولان فارس سالیانی است که برای صنعتی شدن تلاش می‌کنند و قصد دارند تا با حمایت از واحدهای صنعتی که در استان فارس قرار دارد، حرکت استان را از سوی کشاورزی خارج کرده و به سمت صنعتی شدن سوق دهد.

براساس برآورد صورت گرفته نزدیک به ۵ هزار واحد صنعتی در استان فارس وجود دارند که در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنندو این واحدها غالباً در حوزه‌های تولیدی و خدماتی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان فارس سالیان گذشته به عنوان قطب به صنعت الکترونیک کشور قرار بود معرفی شود با توجه به فعالیت‌هایی که بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی در استان فارس انجام می‌دادند استان فارس بهترین گزینه برای قطب الکترونیک شدن ایران به شمار می‌رفت این در حالی است که واحدهای فناور و صنعتی دیگری نیز در استان وجود داشتند که به ترتیب و با توجه به عدم حمایت بخش دولت از این واحدها کم‌کم تعطیل شدند.

سوال اساسی اینجاست که چرا با توجه به کار گروه‌های متعددی که در راستای رفع موانع تولید در استان فارس ایجاد شده است باز هم استان در مقام مقایسه با سایر استان‌های کشور و واحدهای صنعتی که در کشور وجود دارد تنها یک واحد صنعتی برتر دارد.

فعالین اقتصادی عدم حمایت دولت را یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های می‌دانند که بخش خصوصی رغبتی برای حضور در عرصه رقابت ندارد از این رو می‌توان به عدم حمایت بخش دولت از بخش خصوصی و همچنین بیرون کردن بخش خصوصی از چرخه تولید را یکی از مهمترین عواملی دانست که بخش خصوصی در استان فارس نتوانسته جایگاه مطلوبی در کشور کسب کند

مدیران دولتی باید پاسخگو باشند

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: عدم حضور واحدهای اقتصادی استان فارس در عرصه‌های ملی و بین المللی نشان دهنده عدم اعتقاد هرم مدیریتی استان به این بخش بوده و هرم مدیریتی استان فارس باید پاسخگوی عدم حضور بخش صنعت فارس در عرصه کشور باشد.

سهراب شرفی تاکید کرد: پنج هزار واحد صنعتی در استان فارس وجود دارند که بخش قابل توجهی از آنان نمی‌توانند در عرصه ملی ایجاد رقابت مرده و جزو بنگاه‌های اقتصادی برتر کشور باشد اما تعلل مدیران صنعتی استان فارس موجب شد که واحدهای صنعتی استان در کشور هیچ مقامی نداشته باشند.

به گفته این مقام مسئول عدم حضور واحدهای صنعتی در عرصه رقابت ملی نشان دهنده آن است که بخش خصوصی نباید در این گونه رقابت‌ها حضور داشته باشد و استان از این فرصتی که برای رونمایی و بهره‌برداری از فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش صنعت ایجاد شده است باید بی بهره باشد.

شرفی معتقد است: زمانی که شرایط برای جذب سرمایه گذار و حضور در رقابت‌های ملی فراهم نشود استان و مردم استان متضرر خواهند شد.

او افزود: نباید انتظار داشت که بخش خصوصی بتواند در جامعه فعالیت مناسبی داشته باشد آن هم زمانی که هیچ گونه انگیزه و حمایتی از سوی بخش دولت برای حمایت از بخش خصوصی وجود نداشته باشد این در حالی است که حتی اگر مکاتبات برای حضور در عرصه‌های ملی صورت گرفته باشد باز هم عدم وجود انگیزه در میان بخش خصوصی موجب می‌شود که هیچ رغبتی برای حضور در اینگونه رقابت‌ها وجود نداشته باشد.

شرفی ادامه داد: جمله وظایفی که برای دولت و بخش دولت در نظر گرفته شده در حوزه اقتصاد آن است که دولت حمایت و انگیزه لازم را برای فعالیت بخش خصوصی و فعالان این بخش فراهم کرده تا این افراد بتوانند با جذب سرمایه گذاری زمینه توسعه فعالیت‌های صنعتی را در استان‌ها فراهم کند این در حالی است که بخش دولت به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده است و نتوانسته انگیزه لازم را برای بخش خصوصی ایجاد کند.

رئیس اتاق صمت فارس خاطرنشان کرد: بخش خصوصی انگیزه برای فعالیت و رقابت در عرصه ملی را ندارد زیرا زمینه لازم برای وجود انگیزه فراهم نیست و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس باید حمایت لازم را از بخش خصوصی ایجاد می‌کرد که این مهم صورت نگرفته است اکنون سوال این است که چرا استاندار فارس نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده و تاکنون حاضر به برگزاری جلسه‌ای برای بررسی مشکلات این حوزه و عدم حضور بنگاه‌های اقتصادی در عرصه رقابت ملی نشده است.

نباید به نامه اکتفا کرد

شرفی در ادامه با اشاره به اینکه نباید به نامه اکتفا کرد ادامه داد: نباید تنها به نامه و مکاتبات اکتفا کرد و اگر اینگونه باشد باید درب سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس را بست و آن را تبدیل به دبیرخانه کرد که تنها اقدام به ارسال نامه می‌کند.

وی افزود: پنج هزار واحد صنعتی در استان فارس وجود دارد، آیا نباید ۵ واحد صنعتی استان فارس مورد حمایت دولت قرار بگیرند تا در عرصه‌های ملی بتوانند برای استان فارس و مردم استان افتخارآفرینی کنند و جز واحدهای برتر کشور باشند.

او یادآور شد: همه امکانات دست دولت است و بخش خصوصی نیازمند حمایت و تشویق بخش دولتی است باید شرایط و این‌گونه جشنواره‌ها برای واحدهای صنعتی تبدیل شود تا بتوان در این گونه رقابت‌ها حاضر بود و نام استان فارس را بر قله برد.

امتیاز اتاق مشترک عمان و ایران از فارس گرفته شد

رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت فارس گفت: استان فارس به عنوان استان معین کشور عمان در کشور انتخاب شده است اما با توجه به تعلقات صورت گرفته در استان شاهد هستیم که امتیاز اتاق مشترک عمان و ایران که قرار بود در استان فارس ایجاد شود از استان گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود هیئتی بلندپایه از استان فارس متشکل از استاندار و برخی از فعالین اقتصادی استان فارس در قالب هیئتی به کشور عمان سفر کرده و زمینه‌های گسترش فعالیت‌های اقتصادی میان کشور عمان و استان فارس و کشور ایران فراهم می‌گردد این در حالی است که پس از تعلقات صورت گرفته وزیر صنعت معدن و تجارت در قالب هیئتی بلندپایه به کشور عمان سفر کرد و هیچ یک از نمایندگان استان فارس وزیر را در این سفر همراهی نکردند.

به گفته این مقام مسئول مرحوم نکویی مهر از مدیران حوزه اقتصادی استان، حمایتگر بخش خصوصی بود و زمینه هماهنگی بین بخش دولت و بخش خصوصی را به بهترین وجه ممکن اجرایی می‌کرد و کشور و استان از این هماهنگی و همکاری بهره مند می‌شدند اما این همکاری و هماهنگی اکنون وجود ندارد و سوال اصلی اینجاست که چرا دولت و بخش دولتی شرایط کسب مجوزات لازم برای سفر به عمان را فراهم نکرد تا بخش خصوصی نیز زمینه و هزینه سفر مزبور را فراهم کند.

شرفی تاکید کرد: سایر استان‌های کشور با همکاری سازمان صمت به کشورهای هدف خود رفتند و وزارتخانه صنعت معدن و تجارت استان فارس را به عنوان استان معین کشور عمان انتخاب کرد ولی هیچگاه در فارس اقدامی برای جذب سرمایه گذاران عمانی و حضور در بازار عمان فراهم نشد.

دلالان در کمین اند

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت مرکز فارس در خصوص صدور مجوز توسط این خانه نیز گفت: پیش تر خانه صنعت معدن و تجارت استان فارس اقدام به صدور مجوز برای واحدهای اقتصادی می‌نمود و فرایند کسب مجوز نیز بیشتر از ۱۵ روز به طول نمی‌انجامد و هزینه‌ای که برای صدور جواز تأسیس صادر می‌شد نزدیک به یک میلیون تومان بود.

وی افزود: اما اکنون با توجه به این که امکان صدور جواز تأسیس از خانه صنعت معدن و تجارت استان فارس گرفته شده و به سازمان صمت داده شده است شاهد هستیم که این فرایند بیش از یک ماه به طول می‌انجامد.

شرفی ادامه داد: دلالانی در ۱۰ متری سازمان صنعت معدن و تجارت وجود دارند که فرایند کسب جواز تأسیس را بر عهده گرفته و مبالغ قابل توجهی نیز از فعالین اقتصادی دریافت می‌کنند.

مشاهدات خبرنگار خبرگزاری مهر نیز گواه بر این موضوع است که برخی از دلالان در حوالی سازمان صنعت معدن و تجارت حاضر بوده و با دریافت مبلغی نزدیک به سه میلیون تومان اقدام به کسب جواز تأسیس برای بنگاه‌های اقتصادی می‌کنند

مطالبه مردم از استاندار فارس

عدم حضور بنگاه‌های اقتصادی فارس در عرصه‌های ملی و رقابت در این حوزه و تنها حضور یک شرکت و برتر شدن آن در این رقابت این مطالبه را در میان مردم استان فارس ایجاد کرده است که استاندار فارس به نمایندگی از دولت و به عنوان عالی‌ترین مقام دولتی در استان فارس باید پیگیر این موضوع باشد تا مشخص شود که این اهمال کاری از سوی چه ارگانی صورت گرفته است.

این در حالیست که استان فارس می‌توانست با ایجاد اتاق مشترک عمان و ایران در استان زمینه جذب سرمایه گذاری‌های خارجی را در استان تسهیل کند و حضور مقتدرانه ای در بازارهای بین المللی و کشور عمان به عنوان یکی از بازارهای نوظهور در جهان داشته باش.

آنچه مشخص است استاندار فارس و رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت باید شفاف‌سازی لازم را در این حوزه انجام داده تا استان متوجه شود که چه افرادی به جای اینکه رفع موانع تولید کنند برای فعالیت واحدهای صنعتی ایجاد مانع می‌کنند.

کد خبر 5430796

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز صنعت معدن و تجارت عمان فارس صنعت معدن و تجارت فارس صنعت ایران کارخانه ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا تبریز واکسن کرونا بارش برف گرگان شیراز همدان عکس استانها اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز بارش باران سازمان صنعت معدن و تجارت بنگاه های اقتصادی عرصه های ملی واحدهای صنعتی استاندار فارس استان فارس استان فارس بخش خصوصی جواز تأسیس جذب سرمایه واحد صنعتی کشور عمان رقابت ها استان ها عدم حضور بخش دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۵۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتدای سال دچار شوک بودجه‌ای شدیم/ والیبال و بسکتبال امید مدال نبودند

دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به حذف بندی از بودجه کمیته ملی المپیک در لایحه ۱۴۰۳ آن را شوک به کمیته و ورزش کشور در ابتدای سال دانست و گفت: اگر این اتفاق رخ نمی‌داد شاهد رشد خوبی در بودجه سال جدید می‌شدیم ولی امیدواریم با ترمیم بودجه‌ و کمک مجلس، در سال المپیک مشکلی نداشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید مناف هاشمی امروز سه‌شنبه_یازدهم اردیبهشت_ در پایان سی و پنجمین نشست هیئت اجرایی با اشاره به مصوبات این جلسه اظهارکرد: ابتدا بگویم که دلیل تاخیر در برگزاری این جلسه ابلاع نشدن بودجه بود. در نخستین جلسه سال سه دستور داشتیم و اولین گزارش برای المپیک پاریس بود که گزارش مفصلی از ثبت نام‌ها، کسب سهمیه‌ها، بازدید از دهکده بازی‌ها و جلسات آنلاین و غیره ارائه شد و اعضای هیات اجرایی حمایت کردند. قرار شد بسته‌های حمایتی ادامه داشته باشد و رشته‌هایی مثل دوومیدانی تیروکمان، صخره نووردی و رشته‌هایی که به دنبال کسب سهمیه هستند را بیشتر حمایت کنیم تا تعداد سهمیه‌ها که ۳۱+ یک سهمیه است را بیشتر کنیم. امیدواریم حتی والیبال ساحلی و والیبال هم بتوانند سهمیه بگیرند و رشته‌هایی که مثل جودو و بدمینتون که می‌توانند، وایلدکارت بگیرند. امید داریم بیش از ۳۵ سهیمه را داشته باشیم.

والیبال و بسکتبال امید مدال نبودند

وی افزود: شاید از لحاظ کیفیت کار و نوع مدال‌ها تفاوتی در این دوره نداشتیم باشیم چون رشته‌هایی مثل والیبال و بسکتبال که این دوره سهمیه نگرفتند، امید مدال نبودند.

هاشمی درخصوص گزارش دوم این جلسه عنوان کرد: گزارش دوم درخصوص بازی‌های داخل سال آسیا بود که ۳۸ رشته حضور دارند و ما ۳۲ رشته را مد نظر داریم که به کمیته برگزاری هم دسته بندی و اعلام کردیم. رشته‌های اعزامی را در سه الی چهار گروه دسته بندی کردیم و اولویت و ملاک اعزام رشته‌هایی که می‌توانند مدال طلا بگیرند. باید برای رشته‌هایی هزینه کنیم که بتوانند جایگاه قبلی ما در این بازی‌ها را حفظ کنند. البته تا تعیین تکلیف بودجه مقرر شد فعلاً بخشی از هزینه را خودشان بدهند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درخصوص بودجه این کمیته عنوان کرد: درخصوص بودجه جمع بندی خوبی با سازمان برنامه و بودجه داشتم، اما آنچه در قالب لایحه به مجلس رفت، یکی از بندها حذف شده بود امیدوارم بازی‌های داخل سالن و المپیک زمستانی مشکلی نداشته باشیم. اگر این عدد تغییر نمی کرد می توانستیم افزایش بودجه خوبی در بودجه سال جدید داشته باشیم. باز هم اجازه دهید که بعد از بررسی عزیزان در مجلس، عدد بودجه نهایی شود و انشاالله در سال المپیک مشکل خاصی نداشته باشیم.

سخنگوی کمیته ملی المپیک درخصوص سایر مباحث مطرح شده در جلسه امروز ادامه داد: امروز چند موضوع دیگر هم داشتیم. یکی از مباحث درخصوص حق الجسات و تدریس هایی بوده که اساتید در حوزه های المپیک سولیدارتی و نشر و پژوهش داشتند، بود. درخصوص نام و شعار کاروان هم قرار شد در جلسه فوق العاده دو هفته آینده تصمیم گیری شود. درخصوص سهم بودجه فدراسیون ها صحبت شد و قرار شد دو هفته آینده و بعد از تصویب بودجه عدد را ابلاغ کنیم. هم بسته های حمایتی ما و هم سایر حمایت‌ها به قوت خود باقی است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص چالش فدراسیون‌ها درخصوص نحوه پرداخت حقوق به ورزشکاران گفت: در بسته حمایتی از ورزشکاران سه نکته دارد. بحث حقوق، سرانه هزینه‌های اردویی و فعالیت هایی که ورزشکاران انجام می دهند. شش شاخص در مصوبه سال گذشته برای حقوق لجاظ شده بوده. مرکز نظارت با کمک فدارسیون‌ها این شش شاخص را دقیق بررسی می کند. کف حقوق ۱۵ میلیون است و پاداش ۵۰ میلیونی کسب سهمیه را همه گرفتند، اما ارقامی دیگر که اضافه می شود بر مبنای شاخص است. ممکن است یک ورزشکار که این ماه ۸۰ میلیون بگیرد، اما همان ورزشکار به دلیل افت عملکرد ماه دیگر ۶۵ میلیون بگیرد. البته ورزشکارانی هم داریم که ۱۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

مناف هاشمی درخصوص ابهام برخی المپین‌ها درخصوص اینکه از چه زمان مشمول دریافت حقوق می‌شوند هم گفت: در این خصوص اختیار به رئیس کمیته داده شده و در مصوبه گفته شده از زمان کسب سهمیه. اگر ورزشکاری نقره یا برنزش را به طلا تبدیل کند، بسته‌های حمایت اش مشمول طلا می‌شود و به یکباره آنها را دریافت خواهد کرد. عدالت منطقی بر مبنای کار و تلاش ورزشکاران در نظر گرفته شده. هر ورزشکاری به جایگاه بهتری برسد، مابه االتفاوت را خواهد گرف.

هاشمی درخصوص بودجه عنوان کرد: خسروی وفا لب کلام را درخصوص بودجه عنوان کرد و انتظار نبود که چنین اتفاقی برای بودجه در سال المپیک بیفتد و شوک بزرگی به کمیته بود. دلیل اینکه جلسه قبل کنسل شد این بود که اعضای هیئت اجرایی رئیس و بنده تلاش های زیادی با حمایت سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم. عدد ۳۸۰ میلیارد تومالی را سازمان برنامه برای ما اصلاح کرد. امیدواریم با این اصلاح و کمک مازاد مجلس، گره ها باز شود. امسال سه رویداد داریم و با توجه به گرانی ارز باید بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که در این سه رویدا سربلند شویم.

سخنگوی کمیته ملی المپیک در خصوص پیش‌بینی شخصی‌اش از تعداد سهمیه‌های المپیک کاروان ایران گفت: در این دوره با توجه به کسب نشدن سهمیه توسط والیبال و بسکتبال و حذف کاراته و سهمیه نگرفتن برخی رشته ها ۲۸ نفر را در این دوره نداریم و اگر اینها را کنار بگذاریم از نظر کیفی کسب سهمیه ما آسیب زیادی ندیدیم. البته نمی‌گوییم عدد ۳۵ یا ۳۷ خیلی خوب است. نهایتاً اگر پنج الی شش نفر دیگر اضافه شود، اعضای کاروان ایران نزدیک به ۴۰ نفر می‌شود و باید تلاش کنیم کیفیت کار بالا باشد. خیلی سخت که بخواهیم نتایج و مدال‌های المپیک لندن را تکرار کنیم. با شرایطی که ورزش در دو الی سه سال گذشته داشته همین تعداد ورزشکاران با کیفیت بالا در رشته‌هایی مدال بگیرند که جبران کنند. من کاروان ایران را بین ۳۶، ۳۷ و نهایتاً ۳۸ نفرپیش بینی می‌کنم. ضمن اینکه همین تعداد کادرفنی و تعداد بسیار محدودی کادر سرپرستی و پزشکی داریم. در مجموع جمع کاروان بعید می‌دانم از ۸۵ یا ۹۰ نفر عبور کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 749323

دیگر خبرها

  • بهادری جهرمی: جهش تولید با مشارکت مردم از طریق چاره‌اندیشی محقق می‌شود
  • احداث شهرک‌های مسکونی کارگری در مجاورت مجتمع‌های صنعتی را دنبال می‌کنیم
  • آبشار آبگرمه دورود با مناظر رویایی+فیلم
  • تعیین تکلیف ۲۹ بنگاه اقتصادی در نشست کارگروه تسهیل فارس
  • توافق خصوصی‌سازی و هلدینگ خلیج فارس بر تغییر نام استقلال
  • نقش موثر معلمان در مقابله با جنگ نرم دشمن
  • باید به سواحل خلیج فارس به صورت یکپارچه نگریست
  • ابتدای سال دچار شوک بودجه‌ای شدیم/ والیبال و بسکتبال امید مدال نبودند
  • تکمیل زیرساخت‌های شهرک دارویی بیضا شتاب می‌گیرد
  • رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد: اگر تغییر نام استقلال به استقلالِ خلیج فارس منع قانونی نداشته باشد، مورد موافقت قرار می‌گیرد / فیلم