Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان رشت - محمد جواد خانی‌پور، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به تامین آب ۱۷۱ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار استان گفت: اگرچه این کاهش ۶۰ درصدی در سد سفیدرود وجود دارد، اما انتظار می‌رود با ورود آب بارش‌های زمستانه با توجه به پوشش برفی و همچنین بارش‌های بهنگام در حوضه سفیدرود رود این میزان جبران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او، در سال‌های اولیه آغاز راه اندازی سد سفیدرود ظرفیت آن یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود و با رسوب‌هایی که طی سال‌ها در این سد جمع شد اکنون گنجایش آن به یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

علاوه بر استفاده از منابع آب در دسترس برای آماده‌سازی اراضی کشاورزی با توجه به میزان ذخیره سد، ناگزیر به نوبت‌بندی آب نیز هستیم.

برای تامین آب مورد نیاز شالیزار‌ها علاوه بر استفاده از سد سفید رود از تجهیز و تعمیر و راه اندازی حدود ۹۱۰ دستگاه پمپ، ۴۵۴ ایستگاه پمپاژ، ساخت و آبگذاری ۳۷۰ سردهنه خاکی با محوریت مناطق سنتی آبخور و لایروبی ۵۰۰ کیلومتر از انهار برای استفاده بهینه آب استفاده می‌کنیم.

در حال حاضر برای ۱۴ شهرستان از ۱۷ شهرستان پیمانکار برای لایروبی انتخاب شده است که در برخی شهرستان‌ها وارد مرحله اجرایی شده و بقیه شهرستان‌ها هم در روز‌های آینده آغاز می‌شود.

لایروبی تمامی انهار در یک مرحله امکان‌پذیر نیست و با اولویت انجام می‌شود که برای امسال ۵۰۰ کیلومتر هدف‌گذاری شده است.

در گذشته بسیاری از لایروبی انهار توسط مردم انجام می‌شده است و در حال حاضر بیشترین تلفات آب در بین مزارع است، زیرا لایروبی انهار انجام نمی‌شود و آب به طور صحیح در بین مزارع به پایین‌دست انتقال پیدا نمی‌کند.

امسال با توجه کمبود منابع آب، سال بسیار سخت آبی را در پیش داریم بنابراین کشاورزان ضمن مشارکت و همکاری با دستگاه‌های ذیربط، توصیه‌ها را جدی بگیرند تا بتوانیم از این مرحله نیز با موفقیت عبور کنیم.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان هم در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۱ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار‌های استان را تامین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

 

انتهای پیام/م.‌ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سد سپیدرود اراضی کشاورزی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۵۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم انتظاری شالیکاران برای رهاسازی آب سد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ خبراز تحریریه امروز پیگیر مشکلات شالیکارانی شده است که منتظرند آب سد سفیدرود به داخل کانال‌های کشاورزی رهاسازی شود تا بتوانند شالیزارهایشان را نشا کنند.

مسئولان شرکت آب منطقه‌ای گیلان اعلام کرده اند: آب سد سفیدرود از نیمه اردیبهشت و از طریق کانال راست و چپ سنگر به سمت شالیزار‌های استان روانه می‌شود.

بنا بر اعلام این شرکت، از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار‌های گیلان، ۱۷۲ هزار هکتار معادل ۷۲ درصد آبخور سد سفیدرود هستند.

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۰ درصدی تصادفات سالانه با رفع نقاط حادثه خیز از امسال اجرایی می‌شود
  • کاهش ۲ متری تراز آب دریای خزر طی ۲۰ سال گذشته
  • کاهش ۱۴ درصدی صدمات حین کار در کشور
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • چشم انتظاری شالیکاران برای رهاسازی آب سد
  • رشد ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری در راه آهن شمال شرق۲
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • کاهش شدید معاملات مسکن در شمال اسرائیل/ درِ فروش و اجاره تخته شد