Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@03:01:36 GMT

قطع برق در سریلانکا، راهکار مقابله با بحران اقتصادی

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۴۶۰۷۲

قطع برق در سریلانکا، راهکار مقابله با بحران اقتصادی

عمیق‌تر شدن بحران مالی در سریلانکا منجر به کمبود سوخت شده و شبکه برق کشور را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات سریلانکا در حال اعمال برنامه قطع برق در سراسر این کشور جزیره‌ای هستند؛ چرا که بحران مالی شدید آن منجر به کمبود سوخت و اختلال در شبکه برق کشور شده است.

کمیسیون خدمات عمومی سریلانکا اعلام کرده است که با توجه به مشکلات پیش آمده، قطعی برق در طول هفته معمولاً بین ساعت‌های هشت و نیم تا ۱۰ و نیم صبح به‌صورت چرخشی در مناطق مختلف اعمال خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نهاد نظارتی اعلام کرد که هیئت دولتی برق سیلان برای کاهش مصرف درخواست مجوز کرده است زیرا کمبود سوخت باعث از دست رفتن حدود ۷۰۰ مگاوات در شبکه سراسری شده است. طی چند هفته گذشته نیز سریلانکا چندین قطعی برق پراکنده را تجربه کرده است.

رئیس کمیسیون آب و برق سریلانکا با تأکید بر این‌که کمبود سوخت باعث این مشکل شده است، اعلام کرد کشور با بحران سوخت مواجه است نه بحران برق، البته پایین آمدن سطح آب که لازمه تولید برق در نیروگاه سدهای برق‌آبی کشور است عاملی مهم برای تشدید بحران برق محسوب می‌شود. بااین‌حال آنچه باعث شده سریلانکا بدترین بحران اقتصادی خود را طی چند ماه اخیر تجربه کند، خالی شدن ذخایر خارجی آن در دهه‌های اخیر و بحران ارز به حساب می‌آید که مانع واردات سوخت و سایر کالاهای ضروری از جمله شیرخشک، گاز و بنزین از خارج از کشور شده است. بعضی از جایگاه‌های سوخت سریلانکا نیز به دلیل فقدان سوخت در کشور تعطیل شده‌اند و در چند روز اخیر بسیاری از سریلانکایی‌ها مجبور شده‌اند برای تهیه سوخت وسایل نقلیه خود در صف‌های طولانی پایتخت کلمبو و حومه آن منتظر بمانند.

اقتصاد سریلانکا شدیداً به گردشگری و تجارت وابسته است و همه‌گیری کرونا ضربات سنگینی به آن وارد کرده تا جایی که تخمین زده می‌شود با ضرری ۱۴ میلیارد دلاری در دو سال اخیر مواجه بوده باشد. بر اساس گزارش بانک مرکزی این کشور نیز در فاصله ماه‌های جولای تا سپتامبر ۲۰۲۱ اقتصاد سریلانکا کاهشی ۱.۵ درصدی را تجربه کرده و در دسامبر این سال شاهد افزایش ۱۲.۱ درصدی تورم بوده است.

سریلانکا به میزان زیادی وام گرفته و با بازپرداخت ۱۲.۵ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی بین‌المللی مواجه است. مقامات کشور گفته‌اند که دولت در حال افزایش تدریجی ذخایر برای اطمینان از پرداخت بدهی‌های خود است. طبق گزارش بانک مرکزی این کشور، دولت در ژانویه ۵۰۰ میلیون دلار سررسید اوراق قرضه دولتی را تسویه کرد و ذخایر رسمی ناخالص آن در پایان ژانویه به ۲.۳۶ میلیارد دلار رسید. از سوی دیگر با احتساب آخرین پرداخت، سریلانکا در سال ۲۰۲۲ دارای تعهدات بدهی خارجی بیش از هفت میلیارد دلار از جمله بازپرداخت اوراق قرضه دیگری به ارزش یک میلیارد دلار در ماه جولای است.

کد خبر 557671

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اقتصاد کرونا و اقتصاد مشکلات اقتصادی سریلانکا قطع برق رکود اقتصادی بحران اقتصادی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میلیارد دلار کمبود سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۶۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در همدان

سلمان امیری گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان همدان در راستای مبارزه با قاچاق کالا، حین گشت‌زنی و کنترل محور‌های مواصلاتی استان به یک دستگاه کامیون مشکوک شدند.

اوگفت: ماموران بلافاصله کامیون را متوقف کردند که در بررسی‌ها مشخص شد حامل ۲۰ هزار لیتر فرآورده نفتی قاچاق از نوع گازوئیل به ارزش ۶ میلیارد ریال است.

فرمانده انتظامی استان همدان گفت: در این رابطه کامیون توقیف و یک نفر دستگیر شد و پرونده در مرجع قضایی در حال رسیدگی است.

فرمانده انتظامی استان همدان با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق کالا اقدامی برای حفظ و استقرار امنیت اقتصادی کشور است، از مردم خواست برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی هرگونه اطلاعات و اخباری را در زمینه مسائل امنیتی و انتظامی و قاچاق به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و سامانه ۰۹۶۳۰۰ اعلام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • کشف ۸۹ هزار لیتر سوخت قاچاق در هرمزگان
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در همدان
  • آموزش‌های مهارتی راهکار رفع بیکاری است
  • راهکار های سند تحول قضایی برای تحقق فصل خصومت
  • توقیف ۳ تانکر حامل سوخت قاچاق در هرمزگان 
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • احداث پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟