Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای نخستین بار، دانشمندان فعالیت مغز یک فرد در حال مرگ را ثبت کردند.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه "نیو اطلس" نوشت؛ دانشمندان استرالیایی برای نخستین بار فعالیت مغز انسان در حال مرگ را ثبت کردند. نوار مغزی یک بیمار 87 ساله مبتلا به "صرع" ثبت شد. این بیمار به طور مداوم برای نظارت بر تشنج تحت نظر بود، اما ناگهان به دلیل ایست قلبی درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دانشمندان موفق شدند 15 دقیقه فعالیت مغز را پیش، در زمان و بعد از مرگ ثبت کنند. محققان بر روی بخش 30 ثانیه ای تمرکز کردند و آن را به دو دوره تقسیم کردند، زمانی که قلب هنوز می تپد و زمانی که متوقف شده بود.
مشخص شد که پیش از مرگ، امواج گاما به ویژه در مغز فعال بودند. آنها در فرآیندهای رویا پردازی، مراقبه و به خاطر سپردن نقش دارند.

اجمل زمیر، عضو این گروه می نویسد؛ با ایجاد نوسانات مرتبط با بازیابی حافظه، مغز، درست قبل از مرگ، می‌تواند خاطرات رویدادهای مهم زندگی را به خاطر بیاورد. این تقریباً همان چیزی است که در گزارش‌های تجربیات نزدیک به مرگ افراد گفته شد. از طریق تجزیه و تحلیل، ما دریافتیم که حتی وقتی چشمان عزیزانمان بسته است و آماده ترک ما هستند، مغزشان می تواند دلپذیرترین لحظات گذشته را باز تولید کند.

دانشمندان همچنین برای اولین بار شواهدی یافته اند که نشان می دهد مغز انسان حتی پس از توقف گردش خون در آن، قادر است به طور هماهنگ کار کند.

زمار توضیح داد: نتایج کار علمی ما درک دقیق زمان پایان زندگی را به چالش می کشد و سؤالات بعدی مهمی مانند زمان اهدای عضو را مطرح می کند.

دانشمندان تاکید کردند که این مطالعه تنها با شرکت یک نفر انجام شده و مغز وی بر اثر صرع آسیب دیده است، بنابراین برای اطمینان کامل از نتایج به داده های بیشتری نیاز است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: فعالیت مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۶۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق نتیجه همکاری جریان‌های علمی و دفاعی کشور بود

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اگر جریان علمی کشور در کنار جریان‌های دفاعی قرار نمی‌گرفت افتخارآفرینی وعده صادق رقم نمی‌خورد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمیان رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، در مراسم معرفی اساتید نمونه کشوری گفت: اگر بناست اتفاقات مورد آرزو رقم بخورد حتما با توجه به صحنه علم، دانش و تکریم دانشمندان، استادان و دانشجویان رقم خواهد خورد.

حجت الاسلام رستمی: برنامه‌های دشمن در محیط دانشگاه شکست خورده است

وی افزود: افتخاری که امروز در بخش‌های مختلف کشور می‌بینیم محصول تلاش علمی دانشمندان، اساتید و معلمان و هم جریان حمایت مداوم از علم است.

رستمیان به حماسه وعده صادق اشاره کرد و گفت: اگر جریان علمی کشور در کنار جریان های دفاعی کشور قرار نمی گرفت این افتخارآفرینی رقم نمی خورد.

وی افزود: این موضوع نشان داد اگر دانشگاه قوی باشد جریان اقتصادی هم در برابر آن تسلیم می‌شود. همان طور که شاهد بودیم جریان اقتصادی در برابر جریان دفاعی تسلیم شد.

پایان پیام/

دیگر خبرها

  • وعده صادق نتیجه همکاری جریان‌های علمی و دفاعی کشور بود
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات
  • دانشمندان سن آتشفشان‌ها را در قمر آیو تعیین کردند
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • چگونه دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند
  • دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند