Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ۵ اسفند ماه روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی در تقویم جمهوری اسلامی ایران است که به دلیل ابداعات خواجه نصیر در علوم هندسه و مثلثات و تأثیر آن بر نجوم جدید نام او و مهندسی به هم گره خورده است.

به این مناسبت گفت و گویی را با مهندس هادی محمودنژاد معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت انجام داده ایم که وی به تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت فنی مهندسی و مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات که بیشترین مهندسان آستان مقدس بانوی کرامت در این دو مدیریت حضور دارند پرداخته است:

* با سلام خدمت شما و تبریک روز مهندس، در مدیریت فنی و مهندسی حرم مطهر چه فعالیت هایی به تازگی انجام شده و یا در دست اقدام است؟

سلام علیکم؛ بنده هم با تبریک روز مهندس خدمت همه مهندسان خدوم کشور به ویژه مهندسانی که در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مشغول خدمت رسانی به اهل بیت(ع) و زائران این آستان مقدس هستند این روز را گرامی می دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 طراحی و ساخت ساختمان ها و بناهای جدید در حرم مطهر، مرمت و نگهداری از ابنیه قدیمی حرم مطهر، و تهیه و نگهداری تجهیزات و اقلام مورد استفاده خادمان و زائران آستان مقدس از جمله فعالیت‌هایی است که در مدیریت فنی مهندسی انجام می‌شود.

برای نمونه یکی از مکان هایی که به تازگی در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها احداث شده است چایخانه حضرتی در صحن امام جواد علیه السلام است که با توجه به خیل درخواست‌های زائران مبنی بر احداث چایخانه صلواتی و ارائه خدمات به زائران و مجاوران حرم مطهر، احداث آن در دستور کار قرار گرفت که در مدت ۱۰ روز نیز به پایان رسید و در روز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها افتتاح شد.

* با توجه به حضور همیشگی زائران و مجاوران در آستان مقدس بحث مرمت ابنیه چگونه دنبال می شود؟

از جمله اقداماتی که در حال حاضر در دستور کار مدیریت فنی و مهندسی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها است و اقدامات لازم انجام می شود مقاوم سازی و مرمت بدنه های صحن امام هادی علیه السلام به عنوان قدیمی ترین صحن حرم مطهر بانوی کرامت است.

برای مقاوم سازی بدنه ضلع غربی و جنوبی صحن امام هادی علیه السلام داخل جرزهای آجری موجود هسته بتن مسلح احداث شد و همچنین با توجه به اینکه در این طرح می بایست ارتفاع بدنه افزایش و همسطح بدنه شرقی می شد بر روی قوس‌های مابین ستون‌های بتی اجرا شده در جرزها، دیوار بتنی احداث شد و در حال حاضر کاشی‌کاری بدنه آن در حال اجرا است.با توجه به اینکه بدنه شرقی صحن امام هادی علیه السلام در سالیان گذشته مقاوم سازی شده و طرح و کاشی‌کاری بدنه آن اصلاح شده بود، جهت تکمیل این طرح در سمت غربی و جنوبی صحن و همچنین با توجه به نامتقارن بودن بدنه غربی با بدنه شرقی و تخریب بخش‌های زیادی از کاشی‌کاری این بدنه طرح مقاوم سازی و مرمت بدنه های صحن امام هادی علیه السلام در دستور کار قرار گرفت.

یکی دیگر از فعالیت های مهندسان در مدیریت فنی و مهندسی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها نگهداری و مرمت وسایل، ملزومات و متعلقات ابنیه حرم مطهر از جمله درب‌های حرم است که در این راستا در مدیریت فنی و مهندسی مدتی است که مرمت و رنگ کاری تخصصی درب‌های چوبی حرم مطهر در دستور کار قرار گرفته است.

* فعالیت مهندسان حرم مطهر بانوی کرامت در مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات به چه صورت است؟

مهندسان مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات حرم مطهر در بخش تولید نرم افزارهای مورد نیاز بخش های مختلف حرم مطهر و پشتیبانی از نرم افزارها و سخت افزارهای مورد استفاده در حرم مطهر بانوی کرامت فعالیت دارند.

به این علت در آستان مقدس نرم افزارهای جزیره‌ای در حال زیاد شدن است و هر قسمت نرم افزار و فضای مجازی مورد نیازش را در اختیار دارد، برای تسهیل در خدمت رسانی به زائر در سال های اخیر طرحی مطرح شده به نام طرح جامع خدمات الکترونیک حرم که می تواند خدمات به زائر را با کیفیت تر و بهتر ارائه کند و بین بخش های مختلف حرم ارتباط بر قرار کند.

به طور کلی مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات حرم مطهر مطابق با نیاز هر بخش نرم افزارها را تولید می کند و حدود ۵۰ درصد نرم افزارهای مورد استفاده در حرم مطهر تولید شده توسط مهندسان این مدیریت است و بقیه نرم افزارها و سامانه‌ها هم از بیرون خریداری شده است.

در حال حاضر سه نرم افزار در بحث خدمات به زائر تولید شده که به صورت جداگانه مورد استفاده است از جمله نرم افزار امانت داری، نرم افزار اشیاء پیدا شده و نرم افزار اشخاص پیدا شده که در حال استفاده است.

یکی از نرم افزارهای در دست تولید نرم افزار زائرسرای حرم مطهر است که مراحل پایانی و تست آن در حال سپری شدن است و نیاز به تکمیل دارد.

نرم افزار زائر سرا مستقیم با زائری که شب می خواهد در آستان حضرت معصومه سلام الله علیها بیتوته کند در ارتباط است و باید از نظر امنیتی خصوصیاتی را کنترل کند و در بحث بهداشت ملاحظاتی در نظر گرفته شود و بحث‌های رفاهی نیز مورد توجه است.

* در زمینه پشتیبانی از سامانه ها و پرتال آستان مقدس فاطمی در مقابل حملات سایبری هکرها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در خصوص بحث امنیت و پشتیبانی باید بگویم که امنیت در فناوری نسبی است و هیچ وقت نمی توانیم از امنیت مطلق صحبت کنیم؛ ولی برای تأمین همان امنیت نسبی ما از دو مقوله سخت افزاری و نرم افزاری استفاده می کنیم.

در بحث سخت افزاری ما سعی کردیم علاوه بر اینکه نرم افزارها و برنامه های  خود را در دیتا سنترها و سرورهای ایمن نصب کنیم و در اختیار کاربران قرار دهیم تلاش کردیم که از سخت افزارهایی استفاده کنیم که مقابل هکرها ایمنی لازم را ایجاد می کند.

مثلا به عنوان یک راهکار امنیتی برای تکمیل امنیت سخت افزاری سامانه های آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها از سرویس دهنده‌های ابری استفاده کردیم که از خدمات شرکت های دانش بنیان داخلی است؛ علاوه بر اینکه سعی می‌کنیم ایمنی کاربران خود را بالا ببریم تا با خیال راحت از نرم افزارها و سامانه های حرم مطهر استفاده کنند از طرف دیگر استفاده از این فضای ابری مکملی برای سخت افزارها و سرورها است تا حملات را خنثی کنیم و در تلاشی که داشتیم توانستیم امنیت را در سطح بالایی تأمین کنیم و حملات را در سطح جهانی خنثی کنیم.

علاوه بر این ما توسط برخی شرکت ها تست های مختلفی را در بازه های زمانی مختلف برای نرم افزارهای خود داریم تا اگر رخنه ای وجود داشته باشد رفع کنیم و به صورت دوره ای هم پارامتر های امنیتی را بر روی نرم افزارهایمان بررسی می کنیم.

به طور کلی در بازه‌های زمانی مناسبتی که مراسم خاصی در حرم در حال برگزاری است و یا پویش‌ها و مسابقات انجام می‌شود بازدید ها بالاتر می رود و حملات هکری هم بیشتر می شود و معمولا حملات به زیرساخت‌ها انجام می شود تا بتوانند سرورهای ما را درگیر کنند و این درگیری سرورها باعث شود که نرم افزارها اجرا نشود که بیشتر قریب به اتفاق حملات سایبری خنثی‌سازی و یا در کمترین زمان مرتفع می شود.

*خیلی ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

گفت‌وگو: یاسر ولیا بیدگلی

انتهای پیام/78023

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون اجرایی حرم مطهر فنی مهندسی حرم مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضرت معصومه سلام الله علیها حرم مطهر بانوی کرامت مدیریت فنی و مهندسی مدیریت فنی نرم افزارها نرم افزارهای مورد استفاده دستور کار انجام می شود حرم مطهر مقاوم سازی آستان مقدس سامانه ها نرم افزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۶۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی

ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی خود است؛ طرحی بلندپروازانه که هدف آن برآورده‌کردن نیازهای این کشور در حوزه نیروی دریایی است.

به گزارش ایسنا، خبرها حاکی از آن است که ناو هواپیمابر ترکیه قرار است از فناوری «استوبار» (STOBAR) استفاده کند.

در این فناوری هواپیماها بدون کمک منجنیق‌های روی عرشه و تنها با نیروی حاصل از موتور خود به پرواز درمی‌آیند.

در همین راستا، عرشه این ناوها را مانند سکوهای پرش اسکی، شیب‌دار می‌سازند.

بااین‌حال، ازآنجاکه بیشتر هواپیماهای استفاده‌شده روی این ناوها از قابلیت فرود عمودی بهره‌مند نیستند، کابل‌های فرود همچنان در هنگام فرود به هواپیماها کمک می‌کنند.

به گزارش «کلش ریپورت»، طول این کشتی ۲۸۵ متر، عرض آن ۷۲ متر و وزن آن ۶۰ هزار تُن خواهد بود. همچنین بر اساس گزارش‌ها، حداکثر سرعت این ناو هواپیمابر ترکیه به ۲۵ متر خواهد رسید.

بر اساس طرح اولیه آنکارا، این نا هواپیمابر ظرفیت حمل ۵۰ جنگنده را خواهد داشت که ۲۰ فروند از آن‌ها روی عرشه و ۳۰ فروند در آشیانه ناو نگهداری خواهند شد.

این ناو می‌تواند برای پرواز پرنده‌های مختلفی مورداستفاده قرار گیرد، از جمله جنگنده‌های «آنکا ۳»، هواگرد نظامی سبک «هورجت»، پهپاد «بیرقدار کیزیلما» و پهپاد «بیرقدار تی‌بی ۳».

طراحی و ساخت این ناو بر عهده دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه است؛ نهادی که گرچه تا امروز چندین ناوچه و ناوشکن تولید کرده، اما تجربه‌ای در حوزه ناو هواپیمابر ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ایجاد دبیرخانه تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه(س)
  • جشن تکلیف ۴ هزار دختر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • برپایی نمایشگاه «در آستان بقیع»/ تصاویری از حرم‌های مطهر ائمه(ع) قبل و بعد از تخریب
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • چرا باید در کسب و کار خود از نرم افزار مالی استفاده کنیم؟
  • «پایتخت ۷» با بازیگران بومی ساخته می‌شود
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی