Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی محمدپور، رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: در ۱۱ ماهه امسال مجموع مبلغی که از حساب مردم استان مورد کلاهبردای اینترنتی و برداشت غیرمجاز از حسابشان قرار گرفته بیش‌از یک‌میلیارد و ۸۲۲ میلیون تومان بوده است.

وی تصریح کرد: در ۱۱ ماهه سال گذشته این مبلغ ۹۶۰ میلیون تومان بوده که میزان کلاهبرداری‌های صورت گرفته در ۱۱ ماهه امسال را با این رقم مقایسه کنیم مشاهده می‌شود که بیش‌از دو برابر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر کلاهبرداری‌های اینترنتی استان مربوط به سامانه ثنا

وی به پنج جرم نخست استان در حوزه فضای مجازی اشاره داشت و گفت: کلاهبرداری رایانه‌ای با ۵۱ درصد مجموع جرائم سایبری در استان و برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز از حساب افراد با ۱۸ درصد مجموع این جرائم جزو این جرائم هستند.

رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی ادامه داد: با توجه به این‌که این دو جرم حدود ۷۰ درصد مجموع جرائم سایبری استان را به خود اختصاص داده مردم به راحتی می‌توانند با رعایت برخی از فاکتورها از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران اینترنتی خودداری کنند.

محمدپور افزود: بیشتر کلاهبرداری‌های اینترنتی که در استان اتفاق افتاده مربوط به کلاهبرداری از طریق سامانه ثنا و حک کردن حساب کاربری از شبکه‌های اجتماعی است.

هشدارهای پلیس فتا 

وی اضافه کرد: متأسفانه برخی از قربانیان جرم و کاربران بستر فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی دقت کافی را نداشته و بعضاً مراقبت‌های لازم را انجام نمی‌دهند و این امر سبب شده تا ساز و کارهای شبکه اجتماعی توسط کلاهبرداران حک و اطلاعاتشان در دسترس کلاهبرداران قرار گیرد بنابراین به لسیت مخاطبانشان پیامک و درخواست وجه به حساب یکی از مجرمان می‌کنند.

رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه اگر قربانیان جرم و کاربران بستر سایبری چند راهکار را رعایت کنند به طور قطع در این حوزه مجرمان به اهدف شوم خود نمی‌رسند، تصریح کرد: یکی از این موارد تأیید دو مرحله‌ای صفحه اینستاگرم بوده، سعی کنند حساب کاربری خود را از حالت عمومی به خصوصی تبدیل کنند، دریافت برنامه‌های فضای مجازی از شبکه‌های معتبرو عدم واگذاری رمز عبور خودشان در اختیار دیگران و دنبال نکردن لینک‌هایی که از یک سری صفحات جعلی برایشان پیامک شده چون سبب حک شدن اطلاعات اکنتشان توسط مجرمان می‌شود.

مردم از ورود به لینک‌های جعلی خودداری کنند

محمدپور با بیان اینکه مهم‌ترین کلاهبرداری که در بستر فضای مجازی پیش‌روی مردم استان قرار دارد دریافت پیامک‌های جعلی بوده که فرد را به نوعی تحت عمل روانی قرار می‌دهند، یادآور شد: متأسفانه فرد بدون آگاهی بلافاصله به لینک پیامک جعلی که مربوط به قوه قضائیه نبوده متصل و تمام اطلاعات خود را در پی این اقدام از دست داده و در اختیار مجرمان سایبری قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: مردم بدانند هر آنچه که قراراست از سمت قوه قضائیه و یا هر ارگان و نهاد رسمی دیگری ارسال شود با سرشماره شخصی ارسال نمی‌شود که این موضوع باید مورد دقت مردم باشد.

دقت در خریدهای اینترنتی

رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی تصریح کرد: همچنین دومین مسئله اینکه در سامانه قوه قضائیه هیچ گونه وجهی نیاز به پرداخت نیست و اگر سامانه‌ای درخواست وجه ولو ناچیز نماید باید به آن شک کرده که جعلی است.

محمدپور با اشاره به آگهی‌های کلاهبرداری که از طریق درگاه‌های واسط و سایت‌های واسطه‌گر عرضه کالا و خدمات وجود دارد، گفت: مردم استان توجه کنند که برخی از مواقع قیمت کالاهایی که در این فضا عرضه می‌شود اختلاف بسیاری با قیمت کالاهای عرضه شده در بازار داشته و با توجه به اینکه در ماه پایانی سال قرار داریم و افراد زیادی به دلیل بیماری کرونا از این طریق خریدهای نوروزی خود را انجام می‌دهند باید دقت لازم را داشته باشند تا کالاها را با قیمت بالاتری خریداری نکنند.

وی با تأکید بر اینکه همه فروشگاه‌های اینترنتی باید مجوز لازم که مجوز ای نماد و نماد اعتماد الکترونیک بوده را داشته باشند، گفت: برخی از فروشگاه‌ها مطرح می‌کنند که مبلغ کالای خریداری شده در درب منزل و بعد از تحویل اخذ می‌شود که باید به فروشگاه‌ها اعتماد شود.

پلیس فتا آماده مشاوره دادن به مردم

 رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در تمام ساعات شبانه روز پلیس فتا آماده پاسخگویی و مشاوره به مردم استان است، اضافه کرد: اگر مشکلی در این راستا برای مردم استان به وجود آمد می‌توانند با شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس گرفته و اطلاعات و مشاوره لازم را دریافت کنند.

محمدپور در پایان از مردم خواست تا کارت اعتباری جداگانه‌ای برای خریدهای اینترنتی خود اختصاص دهند تا اگر گرفتار مجرمان سایبری قرار گرفتند تمام سرمایه زندگی خود را از دست ندهند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان جنوبی پلیس فتا دقت مجرمان سایبری محمدپور مردم استان فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۷۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل

سردار سعید مطهری‌زاده در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در پی اقدامات اطلاعاتی و پلیسی ماموران سازمان اطلاعات شهرستان شیروان یک نفر متهم به کلاهبرداری میلیاردی از تعدادی از شهروندان در این شهرستان شناسایی شد.

وی در ادامه افزود: ماموران طی یک عملیات غافلگیرانه متهم را دستگیر نموده و به مقر پلیس انتقال دادند.

فرمانده انتظامی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: این متهم دارای سوابق متعدد کلاهبرداری با مبالغ میلیاردی در استان خراسان رضوی بوده و به مدت ۷ سال متواری شده بود و به همین جهت از سوی پلیس بین الملل تحت تعقیب بود که با تیزهوشی ماموران پلیس شیروان دستگیر شد.

این مقام ارشد انتظامی در پایان گفت: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • بازداشت کلاهبردار دارای اعلان قرمز اینترپل در شیروان
  • دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل
  • کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل دستگیر شد
  • دستگیری کلاهبردار میلیاردی بعد از ۷ سال ‌در شیروان
  • ۵ درصد جرائم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود
  • مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها فیلمبرداری کنند
  • واکنش پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از صحنه جرائم
  • با این کلاهبرداری‌های اینترنتی آشنا شوید