Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چه تغییری کرد؟، سقوط شدید شاخص سهام در بازار‌های جهانی، سود سپرده بانکی شرکت‌های حقوقی مشمول مالیات می‌شود، کاهش قیمت دلار و یورو در صرافی‌ها و فعالیت بازرگام همچنان مختل را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزش سهام عدالت چه تغییری کرد؟

ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی در بازار دیروز به ۲۲ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان، ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و همچنین ارزش سهام ۴۹۲ هزار تومانی  هم به ۱۱ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان رسید. بر این اساس ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته حدود یک درصد افزایش یافت. ارزش سهام یک میلیون تومانی تا قبل از شروع اصلاح بازار سهام در تابستان به بیش از ۳۸ میلیون تومان رسیده بود اما به مرور و قرار گرفتن روند معاملات بورس در فاز اصلاحی از ارزش این سهام در بازار کاسته شد.

بورس مسکو معاملات را تعلیق کرد

به دنبال آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین و کاهش ارزش روبل، معاملات در بورس مسکو در صبح روز ۲۴ فوریه (امروز / پنجشنبه/۵ بهمن) به طور موقت متوقف شد.  وب سایت بورس مسکو اعلام کرد که تجارت در تمام بازارهای روسیه به حالت تعلیق درآمده است. نمایندگان بورس مسکو توضیح دادند که از سرگیری مجدد فعالیت این مرکز متعاقبا اعلام خواهد شد. دلیل توقف معاملات در بورس مسکو کاهش ارزش روبل و بازار سهام روسیه به محدوده تعیین شده توسط بورس بود. زمان تقریبی از سرگیری معاملات هنوز مشخص نیست.

سقوط شدید شاخص سهام در بازارهای جهانی به نقل از رویترز: شاخص سهام جهانی و بازده اوراق قرضه ایالات متحده به شدت کاهش یافت که این امر ربط مستقیمی به شلیک موشک توسط نیروهای روسیه به چندین شهر اوکراین و اعزام نیروهای روسی به سواحل جنوبی این کشور دارد که باعث شد علاوه بر سهام قیمت طلا، دلار و نفت نیز افزایش یابد. پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که مجوز عملیات نظامی ویژه ای را صادر کرده است، صدای انفجارها در آرامش قبل از سحر کی یف پایتخت اوکراین شنیده شد و دولت اوکراین مسکو را به انجام یک حمله نظامی تمام عیار متهم کرد.  جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که ایالات متحده و متحدانش پس از این حملات "تحریم‌های شدید" را علیه روسیه اعمال خواهند کرد. به نظر می‌رسد سقوط شاخص سهام در آسیا در اروپا و ایالات متحده ادامه داشته باشد که این امر با جهش شدید قیمت کالاها همراه شده و نگرانی‌های مردم را در مورد تورم و خطرات اقتصادی افزوده است.   معاملات آتی سهام یورو استوکس و داکس آلمان بیش از ۳.۵ درصد در معاملات اولیه کاهش یافتند، در حالی که شاخص اف تی سی ای نیز ۲ درصد کاهش به خود دید. معاملات نزدک ۲.۸ درصد سقوط کرد که شاخص سهام ایالات متحده را در مسیر نزولی قرار داده است. این اولین با از سال ۲۰۲۰ و با شیوع بیماری کرونا تاکنون است که نزدک در بازارهای مالی جهان سقوط کرده است. در آسیا، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن بیش از ۳.۲ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود از نوامبر ۲۰۲۰ تاکنون رسید. سهام استرالیا بیش از ۳ درصد کاهش یافت و سهام چین و ژاپن نیز بیش از ۲ درصد کاهش به خود دیده‌اند. قیمت نفت از مرز ۱۰۲ دلار گذشت

به نقل از اویل پرایس، قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال امروز (۵ اسفند ماه) در بازارهای جهانی نسبت به آخرین قیمت‌های روز گذشته با ۵ دلار و ۱۷ سنت افزایش به ۱۰۲ دلار و ۱ سنت در هر بشکه رسید که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۵.۳۴ درصد افزایش را به خود دیده است. همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در بازارهای جهانی با ۴ دلار و ۹۱ سنت افزایش به ۹۷ دلار و ۱ سنت در هر بشکه رسید که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۵.۲۷ درصد افزایش را به خود دیده است. قیمت نفت روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با افزایش ۱۰.۴ درصدی یا ۹ دلار و ۳۳ سنتی روبرو شده است، همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش با ۱۶.۳ درصد رشد یا افزایشی ۱۴ دلار و ۱۳ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با افزایشی ۳۷.۲ درصدی یا ۳۷ دلار و ۲ سنتی روبرو شده است. از طرف دیگر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با ۵.۷۴ درصدی یا ۵ دلار و ۲۷ سنتی روبرو شده است، همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش با ۱۲.۹۶ درصدی یا ۱۱ دلار و ۱۴ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با ۳۷.۶۷ درصدی یا ۲۶ دلار و ۵۷ سنتی روبرو شده است. ‌

جهش قیمت طلا در پی آغاز جنگ در اوکراین

قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین پس از موافقت ولادیمیر پوتین با عملیات نظامی ویژه، بیش از دو درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در بیش از یک سال گذشته رسید. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ۱.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۹۳۹ دلار و ۹۷ سنت رسید. بهای این بازار در زمان گشایش معاملات تا مرز ۱۹۴۸ دلار و ۷۷ سنت پیشروی کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۹۴۳ دلار و ۹۰ سنت رسید.

سقوط روبل در برابر دلار

به نقل از سی ان بی سی: روز پنجشنبه همزمان با حمله ارتش روسیه به اوکراین، روبل روسیه سقوط کرد. دلار در برابر روبل بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت و ارزش روبل را به پایین ترین سطح خود در برابر دلار رساند. در ساعت ۸:۴۰ صبح به وقت مسکو، روبل در برابر دلار با ۱۰.۴۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته با ۸۹.۸۹۰۳ معامله شد. مسکو معاملات در تمام بازارهای خود را به حالت تعلیق درآورده است.

افزایش سرسام‌آور قیمت دست‌دوم‌ها در بازار خودرو

در ژانویه ۲۰۲۱ متوسط قیمت خودروی دست‌دوم با ۳۰‌درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۱ از حدود ۲۲‌هزار و ۶۷۶ دلار به حول و حوش ۲۹‌هزار و ۵۹۴ دلار رسید. به گزارش سایپانیوز، ‌‌‌ روزگاری فقط قیمت روی شیشه خودروهای نو باعث شوکه شدن مشتری می‌شد. اما حالا قیمت خودروهای دست‌دوم هم به اندازه خودروهای نو، بد شده است. اما چقدر بد؟ متوسط قیمت خودروهای دست‌دوم در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن ۳۰‌درصد افزایش یافته است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وب‌سایت ادموندز، میزان افزایش قیمت خودروهای  دست‌دوم بستگی زیادی به مدل و محبوبیت و تقاضای بازار دارد. برای مثال قیمت نیسان ورسای  دست‌دوم که یک خودروی جمع و جور است، در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ماقبل ۶۶‌درصد افزایش یافته و به ۱۶‌هزار و۳۶۶ دلار رسیده است. این در حالی است که قیمت ورسای نو با حداقل امکانات از حدود ۱۵‌هزار و ۸۰ دلار شروع می‌شود.

جسیکا کالدول از مدیران وب‌سایت ادموندز می‌گوید: «با نگاه به قیمت‌های تورمی خودروهای  دست‌دوم به نظر می‌رسد که قیمت خودروهای دست‌دوم، شبیه خودروهای نو شده است.» حتی خودروهای کهنه‌تر با عمر ۹ سال هم با ۴۳‌درصد رشد مواجه شده‌اند. شاید پاندمی ویروس کرونا و آثار آن در حال کمرنگ شدن باشد اما آثار آن بر قیمت‌های سرسام‌آور خودروهای نو و  دست‌دوم همچنان باقی است. کمبود عرضه در برابر تقاضا علاوه بر بیماری کووید-۱۹، به خاطر کمبود شدید تراشه‌های کامپیوتری موردنیاز برای قطعات خودرو بوده که حالا بعد از ۲سال آثار آن را روی خودروهای  دست‌دوم هم مشاهده می‌کنیم. مثال دیگر خودروی دوج گراند کاروان است که با ۶۹‌درصد رشد به ۲۵‌هزار و ۷۸۹ دلار رسید. پریوس هیبریدی تویوتا هم با ۶۱ رصد رشد به ۲۵‌هزار و۷۵۸ دلار و شورولت سونیک جمع و جور که دیگر تولید آن متوقف شده است با ۵۵‌درصد افزایش به ۱۸‌هزار و ۴۷۳ دلار رسیده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط iSeeCars سریع‌ترین زمان فروش خودرو به تسلای مدل Y تعلق دارد که ظرف کمتر از ۲۴ روز به فروش می‌رسد و قیمت متوسط آن ۶۷ هزار و ۱۲۱ دلار است. به طور متوسط ۴۸ روز طول می‌کشد که یک خودروی  دست‌دوم به فروش برسد. فورد برانکو و موستانگ مک‌ای هم از خودروهای پرفروش و پرتقاضای بازار آمریکاست و  دست‌دوم آن هم طرفدار و تقاضای بالایی دارد. در برخی از موارد، خریدارانی که برای خرید خودرو عجله دارند، باعث بالا رفتن قیمت خودروهای نو و دست‌دوم می‌شوند.

سود سپرده بانکی شرکت‌های حقوقی مشمول مالیات می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ در مصوبه ای برخی از معافیت های مالیاتی شرکت های حقوقی را لغو کردند. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (پنج شنبه) و در جریان بررسی بخش های درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱،  بند (ض) تبصره ۶ را تصویب کردند. ض- در سال ۱۴۰۱ حکم بند(۲) ماده (۱۴۵) قانون مالیاتهای مستقیم درخصوص اشخاص حقوقی به استثنای صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی ایران، شرکتهای بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تأمین خسارتهای بدنی، جاری نمی باشد. در زمان بررسی این بند، پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه توضیح داد که طبق بند(۲) ماده (۱۴۵) قانون مالیاتهای مستقیم ، اشخاص حقوقی یعنی شرکت‌های مختلف که در بانک ها سپرده گذاری می کنند، مشمول مالیات نمی شوند. در این بند بودجه این معافیت لغو می شود و مشمول مالیات می شوند یعنی اگر شرکتی در بانکی سپرده می گذارد و سودی عادیش می شود باید برای آن سود مالیات پرداخت کند. در ابتدای ماده ۱۴۵ قانون مالیات های مستقیم آمده است که سود دریافتی به هر عنوان در موارد زیر از پرداخت مالیات معاف است که طبق بند ۲ این ماده، سود یا جوایز متعلق به حساب‌های پس‌انداز و سپرده‌های مختلف نزد بانکهای ایرانی یا موسسات اعتباری غیربانکی مجاز. این معافیت شامل سپرده‌هایی که بانکها یا موسسات اعتباری غیربانکی مجاز نزد هم‌ می­ گذارند، نخواهد بود؛ با مصوبه امروز مجلس این معافیت در سال آینده لغو شد.

آزادسازی واردات لوازم‌خانگی جدی شد؟

آزادسازی واردات لوازم‌خانگی در صورت عدم همکاری کارخانه‌های تولیدی، تصمیم جدید ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور است. بر اساس جدیدترین اخبار منتشرشده از تصمیمات ستاد تنظیم بازار، مقرر شده چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم‌خانگی قیمت‌های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود. به نظر می‌رسد سیاستگذار  متوجه سوءاستفاده برخی از تولیدکنندگان داخلی شده و درصدد ساماندهی بازار برآمده است.

فعالیت بازرگام همچنان مختل

علی رغم وعده مسئولان سازمان مرکزی تعاون روستایی مشکلات سامانه بازرگام هنوز حل نشده و چالش‌های بوجود آمده در توزیع آنلاین کالاهای اساسی ادامه دارد. براین اساس چند وقتی است وزارت جهاد برای تنظیم بازار اقدام به توزیع اینترنتی برخی از اقلام کالاهای اساسی کرده، مردم از این روند رضایت ندارند و تأخیر در تحویل کالاها صدای آنها را درآورده است. به نقل از مهر؛ در حال حاضر کالاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، برنج خارجی و ایرانی و سیب زمینی با نرخ‌های مصوب و تعیین شده از سوی دولت از طریق سامانه بازرگام عرضه می‌شود و مردم می‌توانند این محصولات را با نرخ دولتی خریداری کنند. بر این اساس گوشت گوساله مخلوط با قیمت هر کیلو ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان و گوشت بره مخلوط با قیمت هر کیلو ۱۰۵ هزار تومان توسط سامانه بازرگام عرضه می‌شود همچنین مرغ با قیمت کیلویی ۳۱ هزار تومان و تخم مرغ به قیمت هر شانه ۴۳ هزار تومان در این سامانه عرضه می‌شود. قیمت سیب زمینی عرضه شده در این سامانه نیز ۹,۸۰۰ تومان است و عرضه هوشمند هر کیلو گرم برنج شیرودی هم با قیمت ۴۲ هزار تومان، برنج فجر ۳۶ هزار تومان و برنج هاشمی ۵۶ هزار تومان صورت می‌گیرد.

کاهش قیمت دلار و یورو در صرافی ها

بر اساس جدیدترین نرخ های اعلام شده در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، هم اکنون هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 24238 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 24482 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، کاهش یافته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 27312 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با کاهش نسبت به روز قبل، به نرخ 27587 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

تخصیص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان قیر رایگان در سال ۱۴۰۱

علی حدادی نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «در کمیسیون تلفیق مجلس( ۳ اسفند) مصوب شد که وزارت نفت مکلف است ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی را به  قیر رایگان برای بهسازی روستاها، راه های روستایی و شهرها اختصاص دهد.»

 

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اختلاف روسیه و اوکراین سقوط جنگنده اف 5 طرح صیانت از فضای مجازی پیمانه اقتصادی قیر رایگان دلار بورس مذاکرات وین اختلاف روسیه و اوکراین سقوط جنگنده اف 5 طرح صیانت از فضای مجازی درصد افزایش یافت آزادسازی واردات ارزش سهام عدالت قیمت خودروهای برابر دلار ایالات متحده مشمول مالیات لوازم خانگی خودروهای نو هزار تومان روز پیش دلار رسید بورس مسکو شاخص سهام کاهش یافت روز گذشته قیمت نفت قیمت طلا صرافی ها دلار و ۱ بیش از ۳ بر اساس دست دوم ۲ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۷۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاهش قیمت ها در بازار طلا و ارز درحالی ادامه دارد که هم اکنون قیمت دلار در کف بازار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشته است؛ ضمن اینکه دلار فردایی نیز بین دلال‌ها در کانال ۶۱ هزار تومان معامله می شود.

سیرنزولی قیمت ارز در بازار بعد از نمایش اقتدار نظامی کشورمان در مقابل اسرائیل آغاز و با کاهش تنش ها در منطقه ادامه دار شد.فعالان بازار ارز می گویند خیال بازار از تنش‌های سیاسی راحت شده و به همین دلیل درحال تخلیه هیجانات هفته های قبل است.

بازاری‌ها می گویند از دیروز جو بازار کاملا فروشنده است و خریداری حاضر به خرید در این قیمت‌ها نیست؛ خریداران دست نگه داشته‌اند تا در قیمت‌ها پایین تر خرید کنند.

هم اکنون دلار در کف بازار تهران به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشته ولی در کانال‌های تلگرامی طبق روال قبل دلار یکی دو هزار تومان گرانتر قیمت گذاری می شود! دلار تهران الان ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان و هرات ۶۲ هزار و ۲۷۰ تومان قیمت خورده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ریزش قیمت‌ها در بازار طی روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی در هفته‌ آینده بالاست.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899492

دیگر خبرها

  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • ژنرال انگلیسی: برای کی‌یف سخت است جلوی حمله مسکو را بگیرد
  • دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد
  • ارز روسیه پیشتاز شد