Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-08@23:33:57 GMT

واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۴۷۹۹۵

واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

از بامداد امروز پنجشنبه وپس از سخنرانی رئیس‌جمهور روسیه، منابع خبری از آغاز اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین خبر دادند. اقدامی که با واکنش‌های مختلف بین‌المللی روبه‌رو شده است.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  بامداد امروز (پنجشنبه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.  

پوتین هشدار داد: مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود و مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.

رئیس جمهوری روسیه بلافاصله پس از اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خواستار «توقف نظامی‌سازی» اوکراین شد.

پس از آن «دنیس گولنکو» وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در اوکراین اعلام کرد: دیپلمات های روسیه، از سفارتخانه این کشور در کی‌یف و سرکنسولگری‌های در اودسا، خارکوف و لووف خارج شده و به روسیه بازگشتند و خود وی نیز اکنون در خاک روسیه قرار دارد.  

وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در اوکراین در پاسخ به این سئوال که تکلیف اموال مراکز دیپلماتیک روسیه در اوکراین چه می شود، اظهار داشت: در این رابطه همه برنامه های تخلیه انجام شده است.  

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سفارت اوکراین در مسکو نیز امروز فعالیت خود را متوقف کرد و اتباع این کشور را برای انجام امور کنسولی نمی پذیرد.  

درپی این اظهارات، منابع خبری گزارش دادند عملیات نظامی روسیه در مناطق مختلف اوکراین آغاز شده و وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که فقط زیرساخت‌های نظامی و فرودگاه های نظامی این کشور هدف حملات قرار می گیرد و شهرهای اوکراین بمباران نخواهد شد.  

این اقدام نظامی تاکنون با واکنش گسترده از سوی کشورها، شخصیت‌ها و سازمان‌های بین المللی روبه رو شده است.

واکنش اوکراین و برخی از بازخوردهای مهم جهانی به اقدام نظامی روسیه علیه اواکراین را در ذیل می‌خوانید:

کی‌یف: صدها نظامی اوکراینی کشته شدند

وزارت کشور اوکراین از کشته شدن صدها نظامی این کشور در اثر حمله روسیه خبر داد.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر نوشت: در حالی که خبرگزاری‌ها هنوز هیچ آماری را تایید نمی‌کنند، وزارت کشور اوکراین گزارش داد، مطمئنا صدها نظامی تاکنون در اثر حملات موشکی روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از خبرنگاران خود اعلام کرد که آژیرهای هشدار بمباران از ساعت ۷ صبح به وقت محلی در کی‌یف شنیده شده است.

این خبرگزاری همچنین از حضور ده‌ها تن از مردم اوکراین در ایستگاه‌های مترو خبر داده است که چمدان به دست قصد ترک پایتخت این کشور را دارند.

کسب اطلاع تلفنی امیرعبداللهیان از آخرین وضعیت اوکراین و اوضاع هم‌میهنان مقیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز به صورت تلفنی در گفت‌وگو با سفیر ایران در کی‌یف، از آخرین وضعیت اوکراین و به ویژه اوضاع هم‌میهنان مقیم در این کشور کسب اطلاع کرد.

«حسین امیرعبداللهیان» در پی تحولات اوکراین، در تماس تلفنی با سفیر ایران در کیف، ضمن اطلاع از اوضاع میدانی در اوکراین، از آخرین وضعیت ایرانیان مقیم در آن کشور و همچنین دیپلمات‌های کشورمان و خانواده‌های آنها کسب اطلاع کرد.

وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی توصیه های لازم در خصوص ایرانیان مقیم، خصوصا دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در اوکراین و ضرورت ارائه خدمات ۲۴ ساعته سفارت به هم‌میهنان مقیم را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان همچنین در زمینه ایجاد تسهیلات لازم در زمینه مهر خروج دانشجویی برای دانشجویان شاغل به تحصیل در اوکراین، فارغ از  دستورالعمل‌های موجود و با توجه به وضعیت اضطراری پیش آمده، دستورات لازم را به سفیر کشورمان در اوکراین ابلاغ کرد.

فرانسه : روسیه به سرعت به اقدام خود پایان دهد

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده و خواستار پایان فوری آن شده است.

مکرون در توییتر خود نوشت: فرانسه به شدت تصمیم روسیه برای جنگ با اوکراین را محکوم می کند. فرانسه با اوکراین ابراز همبستگی کرده و در کنار آن قرار دارد. پاریس همراه با شرکا و متحدان خود برای پایان دادن به جنگ کار می کند.

 چین: طرفین خویشتندار باشند

وزارت خارجه چین همه طرف‌های درگیر در اوکراین را به خویشتن داری فراخوانده و اعلام کرد که در اینجا مسئله حمله به روسیه همان گونه که بعضا توصیف می شود مطرح نیست. در این بیانیه آمده است که به منافع امنیتی همه طرف ها احترام گذاشته خواهد شد. چین اعلام کرد که تحولات در اوکراین را به دقت دنبال خواهد کرد. ‌

ایتالیا: اقدام روسیه غیرموجه و غیرقابل توجیه است

«ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا، حمله روسیه به اوکراین را به عنوان اقدامی "غیر موجه و غیر قابل توجیه" محکوم کرد.

وی گفت که ایتالیا در این لحظه دراماتیک به اوکراین نزدیک است.  

دراگی تاکید کرد: ما با متحدان اروپایی و ناتو در این راستا کار می کنیم  تا فورا، با وحدت و با قاطعیت پاسخ دهیم.» لوئیجی دی مایو وزیر خارجه ایتالیا نیز حمله روسیه را به شدت محکوم کرد. ‌

وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در اوکراین اعلام کرد که همه دیپلمات‌ها روسیه خاک اوکراین را ترک کردند.

انگلیس: پوتین مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است

«بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا، از حمله روسیه به اوکراین ابراز تاسف کرد.

وی امروز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: از رویدادهای وحشتناک اوکراین وحشت زده هستم.   وی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین صحبت کرد تا در مورد گام‌های بعدی صحبت کند.

جانسون اظهار داشت:‌ رئیس جمهور پوتین با این حمله بی دلیل به اوکراین، مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است. بریتانیا و متحدان ما با قاطعیت پاسخ خواهند داد. ‌

آلمان: جامعه جهانی این روز شرم آور برای روسیه را فراموش نخواهد کرد

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان حمله روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد.

او اظهار داشت: روسیه با حمله به اوکراین، ابتدایی ترین قوانین نظم بین‌المللی را زیر پا گذاشت جامعه جهانی این روز شرم آور برای روسیه را فراموش نخواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان گفت: ما مشترکا با شرکای خود به این اقدام واکنش نشان خواهیم داد. وی همبستگی کامل آلمان با اوکراین را اعلام کرد. ‌

اتحادیه اروپا: امروز نشست اضطراری در بروکسل برگزار می‌شود

نشست اضطراری اتحادیه اروپا با موضوع تحولات اخیر اوکراین عصر امروز (پنجشنبه) در بروکسل برگزار می‌شود.

۲۷ عضو اتحادیه اروپا توسط «شارل میشل» رئیس شورای اروپایی و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا امشب گرد هم می‌آیند تا در مورد تحولات اخیر اوکراین گفت‌ و گو کنند.

میشل در متن دعوت خود از اعضای اتحادیه اروپا نوشته است: استفاده از زور برای جا به جایی مرزها در قرن ۲۱ جایی ندارد.

شارل میشل و «اورسلا فُن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه ای مشترک در واکنش به اقدام نظامی مسکو، عنوان کردند: به شدت حمله غیرموجه روسیه به اوکراین را محکوم می کنیم. در این ساعات تاریک فکر و ذهن ما با اوکراین و زنان، مردان و کودکان بیگناه آن است که با این حمله بی‌دلیل و با ترس جان خود مواجه هستند.

بایدن: تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت که با سران گروه ۷ نشست خواهد داشت و آمریکا و متحدانش تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد.

«جو بایدن»  از رئیس جمهور اوکراین از او خواست تا از رهبران جهان دعوت کند تا به وضوح در مورد تجاوز آشکار پوتین صحبت کنند و در کنار مردم اوکراین بایستند.

بایدن اضافه کرد: ما به حمایت و کمک به اوکراین و مردم آن ادامه خواهیم داد. در تماس تلفنی با رئیس جمهور اوکراین، حمله روسیه را محکوم کردم و او را از اقدامات خود برای بسیج محکومیت بین‌المللی مطلع ساختم.

ناتو: حمله روسیه بی پروا و بی‌دلیل است

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اقدام نظامی «بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه در اوکراین را محکوم کرد.

دبیرکل ناتو با محکوم کردن آنچه «حمله بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه به اوکراین خواند، هشدار داد: این حمله جان افراد بی شماری را به خطر می اندازد و من به شدت آن را محکوم می کنم.

رئیس کمیسیون اروپا: دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا مسدود می شود

«اورسلا فُن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا دقایقی پیش در واکنش به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین گفت: دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا مسدود می شوند و دسترسی این کشور به بازارهای مالی اروپا نیز گرفته می‌شود.

رئیس کمیسیون اروپا در یک نشست خبری در بروکسل که "جوسپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز وی را همراهی می‌کرد، گفت: ما موارد راهبردی روسیه را (در اروپا) هدف قرار داده‌ایم.

فُن در لاین تصریح کرد: ما می‌دانیم که میلیون‌ها روس خواهان جنگ نیستند، اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه زمان را به دوران امپراتوری روسیه بازگردانده و آینده مردم روسیه را به مخاطره انداخته است.

لتونی، استونی و لیتوانی: روسیه تحریم شود

وزیران امور خارجه کشورهای حوزه دریای بالتیک شامل لیتوانی، لتونی و استونی در بیانیه‌ مشترکی ضمن محکومیت اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین، آن را نقض قوانین بین‌المللی دانسته و از جامعه جهانی خواستند شدیدترین تحریم‌ها را علیه مسکو وضع کند.

آنها در بیانیه‌ مشترک خود همچنین از جامعه جهانی خواستند از اوکراین با کمک‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی و بشردوستانه حمایت کند.  

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس سفر به قطر قیمت اوکراین مسکو ولادیمیر پوتین حسین امیرعبداللهیان وزارت دفاع روسیه ولادیمیر زلنسکی جو بایدن بوریس جانسون امانوئل مکرون ماریو دراگی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین حمله روسیه به اوکراین رئیس کمیسیون اروپا روسیه در اوکراین اقدام نظامی اتحادیه اروپا جامعه جهانی امور خارجه رئیس جمهور بین المللی بی دلیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۷۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین تحولات اوکراین| هشدار ژنرال ناتو درباره امکان توقف حمایت نظامی غرب از کی‌یف

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه "فایننشال تایمز" به نقل از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا گزارش داد که اوکراین پس از دریافت کمکهای نظامی آمریکا به مبلغ ۶۱ میلیارد دلار، تنها در سال ۲۰۲۵ درصدد انجام یک ضدحمله جدید است، ولی تا آن زمان پیشروی ارتش روسیه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آخرین تحولات اوکراین| درخواست کی‌یف از اروپا برای اعزام نیرو

سالیوان اعتراف کرد: او انتظار دارد روسیه، با وجود تصویب بسته بودجه جدید ایالات متحده برای اوکراین، همچنان به پیشروی خود ادامه دهد، زیرا شما نمی‌توانید با چرخاندن یک سوئیچ، فورا اوضاع را تغییر دهید.

این مقام کاخ سفید با اشاره به موفقیت‌های ارتش روسیه در جبهه، افزود: البته با کمک جدید واشنگتن، اکنون کی‌یف این فرصت را خواهد داشت که "خط مقدم را حفظ کند" و در طول سال ۲۰۲۴ بتواند در برابر هجوم نیروهای مسلح روسیه مقاومت کرده و در سال ۲۰۲۵ دست به یک ضدحمله بزند.

فایننشال تایمز یادآور شده، اظهارات سالیوان نشان دهنده واضح ترین بیان کاخ سفید است که در صورت انتخاب مجدد جو بایدن در نوامبر، درگیری اوکراین را چگونه می‌ بیند. زیرا هرگونه تلاش اوکراین برای اجرای یک عمیات ضدحمله به افزایش بودجه ایالات متحده از طریق تصویب کنگره بستگی خواهد داشت.

چند روز قبل، روزنامه "نیویورک تایمز" نیز به نقل از مقامات غربی نوشت که متحدان اوکراین ممکن است با موانعی برای ادامه تدارکات تسلیحاتی جدید مواجه شوند و زمان اصلاً به نفع کی‌یف نیست. آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده هم گفته که روسیه قادر است از خطوط مقدم اوکراین در بخش‌های شرقی عبور کرده و به سمت مناطق مرکزی اوکراین پیش برود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

پاپ تنها با دعوت روسیه در کنفرانس صلح اوکراین شرکت خواهد کرد

لئونید سواستیانوف، رئیس اتحادیه جهانی مومنان کهن (WBU)، با استناد به گفتگوی شخصی خود با پاپ، صبح امروز، دوشنبه، فاش کرد که پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک جهان، تنها در صورتی در کنفرانس مربوط به اوکراین در سوئیس شرکت خواهد کرد که روسیه هم به آنجا دعوت شده باشد.

او گفت: «پدر مقدس فقط در صورتی به کنفرانس سوئیس خواهد رفت که روسیه به آن دعوت شود.»

ویولا آمهرد، رئیس جمهور سوئیس روز گذشته اعلام کرد که از پاپ فرانسیس برای شرکت در نشست آتی درباره اوکراین دعوت کرده است. سوئیس از رهبران برزیل، هند، چین و جمهوری آفریقای جنوبی برای مشارکت در رایزنی‌های مربوط به حل و فصل بحران اوکراین دعوت کرد.

کنفرانس اوکراین قرار است در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در شهر بورگن‌شتوک Bürgenstock سوئیس برگزار شود. به گفته مقامات برن، "در این مرحله" روسیه برای شرکت در نشست دعوت نشده، ولی بطور کلی روند صلح بدون مشارکت مسکو "غیرقابل تصور است".

چین قصد دارد با فرانسه برای یافتن راه حلی برای بحران اوکراین همکاری کند

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین که روز گذشته به پاریس سفر کرده، اعلام کرد که کشورش قصد دارد با فرانسه و کل جامعه بین المللی برای یافتن راه حل بحران اوکراین همکاری کند.

او در ستونی برای روزنامه فرانسوی "فیگارو" در این باره نوشت: «ما امیدواریم که صلح و ثبات به‌زودی به اروپا بازگردد. ما قصد داریم با مقامات فرانسوی و کل جامعه بین المللی برای یافتن راهی درست و منطقی برای حل و فصل بحران اوکراین کار کنیم.»

وی تاکید کرد که چین یک طرف یا شرکت کننده در این بحران نیست، اما همیشه نقش سازنده‌ای در ترویج حل مسالمت آمیز مناقشات ایفا کرده و خواهد کرد.

رهبر چین افزود: من بارها خواستار رعایت اهداف و اصول منشور ملل متحد، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها و در نظر گرفتن منافع مشروع امنیتی همه طرف‌های مناقشه شده‌ام.

شی جین پینگ همچنین بر غیرقابل قبول بودن استفاده از تسلیحات هسته‌ای به هر بهانه و از جمله تهدید سایر کشورها تاکید کرد.

پیش بینی ژنرال ناتو درباره توقف ارسال تسلیحات به اوکراین در صورت عدم بسیج

ژنرال بازنشسته ناتو "بن هاجز" در مصاحبه‌ای ابراز عقیده کرد که در صورت عدم موفقیت اجرای بسیج در اوکراین و پیدا نشدن افراد کافی برای پیوستن به ارتش، کشورهای ناتو در آینده تحویل سلاح به کی‌یف را متوقف خواهند کرد.

این مقام نظامی ناتو گفت: «دولت اوکراین مسئول اصلاح وضعیت در داخل کشور است و این به سادگی باور کردنی نیست که آنها هنوز سیستم پرسنلی برای ایجاد ارتشی با اندازه لازم را تغییر نداده‌اند.»

ژنرال هاجز افزود که از شنیدن اینکه در اوکراین سن خدمت سربازی اجباری ۲۷ سال است و اخیراً به ۲۵ سال کاهش یافته، شگفت زده شده، در حالیکه در اکثر کشورهای اروپایی و در ایالات متحده، سن خدمت نظامی اجباری از ۱۸ تا ۱۹ سالگی شروع می‌شود. به گفته او، اگر معلوم شود که اکثریت جامعه اوکراین نمی‌خواهند در ارتش خدمت کنند، کی‌یف به معنای واقعی کلمه در معرض خطر احتمالی از دست دادن حمایت ناتو در قالب تدارکات تسلیحاتی قرار خواهد گرفت.

رئیس سابق شورای امنیت اوکراین هم در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه جای گرفت

آلکسی دانیلوف، رئیس سابق شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، پاول کلیمکین، وزیر امور خارجه سابق این کشور و ولادیمیر گرویسمان، رئیس سابق پارلمان در فهرست افراد تحت تعقیب وزارت امور داخلی روسیه قرار گرفتند. مشخص نشده که این افراد تحت کدام ماده قانون کیفری روسیه تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

بعد از آن گزارش شد که آرسن آواکوف، رئیس سابق وزارت امور داخلی اوکراین و یوری استیتس، وزیر سابق اطلاعات این کشور هم به فهرست تحت تعقیب وزارت امور داخلی روسیه اضافه شدند.

روز شنبه، وزارت امور داخلی روسیه، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و پترو پروشنکو، رهبر سابق اوکراین را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد. جزئیات علت این تصمیم فاش نشد.

سوئیس هیچ برنامه‌ای برای ارسال سلاح به اوکراین ندارد

ویولا آمهرد، رئیس جمهور سوئیس شب گذشته اعلام کرد که این کشور قصد ندارد به اوکراین تسلیحات نظامی ارسال کند و قانون "وضعیت اضطراری" که می‌تواند برای چنین تحویلی در نظر گرفته شود، در این مورد اعمال نخواهد شد.

او در مصاحبه‌ای گفت: «قانون وضعیت اضطراری در خصوص اوکراین مورد بحث نیست. این قانون فقط در موارد ضروری جدی، مانند بحران کوید-۱۹ قابل استناد است. مجلس در حال حاضر در حال بررسی اصلاحیه قانون تجهیزات نظامی است».

امهرد افزود که سوئیس علیرغم کمبود منابع در اروپا و نیازهای اوکراین، به خرید مهمات برای ارتش خود ادامه خواهد داد.

جمهوری چک رسما سفیر خود را از روسیه فراخواند

جمهوری چک رسما سفیر این کشور در روسیه، ویتسلاو پیوونکا را به کشورش فراخواند. به گزارش وزارت خارجه چک، پیوونکا در پایان ماه مه سمت خود را ترک خواهد کرد. البته خود این دیپلمات از سال ۲۰۲۲ به طور دائم در پراگ زندگی میکرده و در طول این مدت سفارت چک در مسکو در واقع توسط کاردار موقت آن اداره می‌شد.

وزارت امور خارجه چک قصد دارد سفیر جدیدی را به مسکو بفرستد.

وعده روسیه به پاسخ به اقدامات خصمانه کشورهای بالتیک

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو قطعاً به اقدامات خصمانه کشورهای حوزه دریای بالتیک پاسخ خواهند داد.

او گفت: ما همچون گذشته به اقدامات خصمانه کشورهای بالتیک با تدابیر نامتقارن و عمدتاً در حوزه اقتصادی و ترانزیتی پاسخ خواهیم داد.

این دیپلمات یادآور شد که اقدامات مسکو پیش از این بر کشورهای حوزه بالتیک تأثیر گذاشته و به ویژه، جهت گیری مجدد جریان محموله به بنادر شمال غربی روسیه تأثیر بسیار منفی بر درآمدهای این کشورها داشته است.

زاخارووا همچنین به رشد فزاینده روس‌هراسی در کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی اشاره کرده و افزود: زبان روسی تقریباً در تمام عرصه‌های زندگی از جمله آموزشی جایگزین شده که این از "مظاهر نئوفاشیستی" است.

وی در پاسخ به سوالی درباره قطع احتمالی روابط دیپلماتیک با آنها یادآور شد: روسیه همیشه تلاش می‌کند کانال‌های گفت‌وگو را حفظ کند، اما کشورهای غیردوست تمام تلاش خود را برای پیچیده‌تر کردن تعامل متعارف انجام می‌دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1229604 برچسب‌ها اوکراین

دیگر خبرها

  • اوکراین: در ساخت پهپاد‌های تهاجمی با برد بالا به تولیدی برابر با روسیه دست یافته‌ایم
  • واکنش کرملین به اتهام دخالت روسیه در سوءقصد به جان زلنسکی
  • واکنش روسیه به حمله اسرائیل علیه رفح
  • با سقوط اوکراین آمریکا وارد جنگ می شود؟/ اوکراین: ترور زلنسکی توسط روسیه خنثی شد/ تهدید بلاروس به اقدام نظامی علیه لهستان
  • روسیه در واکنش به تهدید انگلیس، حمله به تاسیسات این کشور را حق خود دانست
  • کم رنگ شدن خط قرمز عدم استفاده از تسلیحات غربی علیه روسیه
  • آخرین تحولات اوکراین| هشدار ژنرال ناتو درباره امکان توقف حمایت نظامی غرب از کی‌یف
  • رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد
  • تحولات اوکراین| کمک نظامی آمریکا قادر به توقف روسیه نیست
  • رئیس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود