Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری آلمان به سوالاتی درباره مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پاسخ داد.

بنا بر گزارش امروز (پنجشنبه) پایگاه خبری «الخلیج اونلاین» به نقل از خبرگزاری آلمان (DPA)، وزیر امور خارجه عربستان که کشورش در تلاش برای توسعه توانمندی‌های اتمی خود است، در این خصوص گفته: «ایران امکانات ساخت بمب اتمی داشته باشد، این شاید سبب شود برخی کشورهای دیگر همین راه را بپیمایند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیصل بن فرحان در ادامه مدعی شد که برخورداری ایران از توانمندی هسته‌ای «طبیعتا نشانه‌ای بسیار خطرناک خواهد بود». او ادعا کرد که کشورش اصل مخالفت با تسلیحات اتمی و جنگ‌افزارهای کشتار جمعی را می‌پذیرد. بن فرحان در این خصوص گفت: «ما بر این اصل مُصـرّ هستیم».

این مقام سعودی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: «ما اعتماد نداریم که [برجام] در شکل کنونی خود بتواند جلوی ایران را برای ساخت بمب اتمی بگیرد. ما تمایل شرکایمان برای بازگشت به این مذاکرات را درک می‌کنیم؛ اما بر این باوریم که این مذاکرات بایست فقط آغاز باشد نه پایان خط».

بن فرحان افزود، باید این مذاکرات «فقط یک گام در جهت درست باشد سپس برای مشخص کردن دقیق روند برنامه هسته‌ای و برای بررسی مسائل منطقه‌ای این گام اولیه، اساس قرار داده شود». او ادامه داد: «این، به موفقیت نخواهد انجامید مگر آنکه جامعه بین‌الملل و به طور مشخص کشورهای عضو [طرح جامع اقدام مشترک] ما را در مذاکره با ایران مشارکت دهند».

اظهارات وزیر خارجه ریاض در حالی مطرح می‌شود که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در یک نشست به میزبانی عربستان سعودی اظهار داشت که آژانس با مصر و عربستان برای کمک به منظور توسعه انرژی هسته‌ای این دو کشور همکاری خواهد کرد.

این اظهارات در حالی بیان شد که «ترکی الفیصل» رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی، آبان‌ماه، در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفته بود که ریاض باید برای دفاع از خود در برابر ایران هر آنچه لازم است، از جمله دستیابی به یک بمب هسته‌ای انجام دهد. الفیصل با طرح این ادعا که ایران به دنبال بمب هسته‌ای است، در این خصوص بیان کرده بود: «پیشتر هم علنا گفتم که ما حتما باید هر آنچه لازم است، انجام دهیم از جمله توسعه یک بمب هسته‌ای تا از خودمان در برابر احتمال ایران هسته‌ای دفاع کنیم».

پس از اظهارات ترکی الفیصل، «عبدالعزیر بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی دی‌ماه سال جاری در کنفرانسی در خصوص معادن به ذخایر اورانیوم موجود در این کشور اشاره کرده بود و در عین حال خبر داده بود: «به دنبال توسعه برنامه اتمی خود هستیم و درباره این موضوع واقعا صریح خواهم بود. ما مقادیر زیادی اورانیوم داریم و باید از آن بهره‌برداری کنیم. از شرکاء جهت بهره‌برداری از این ذخایر و توسعه آن با بالاترین درجه شفافیت کمک خواهیم گرفت و برای استفاده کامل از آن به جنبه تجاری خواهیم رسید».

مقامات سعودی در حالی از توسعه برنامه اتمی خود خبر می‌دادند که همزمان ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای متهم می‌کردند. در نوامبر سال ۲۰۱۷ دولت سعودی اعلام کرده بود که طرح ساخت دو رآکتور بزرگ را در دستور کار دارد و کشورهای روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و کره جنوبی طرح‌های خود را برای ریاض ارسال کرده‌اند. پیشتر همچنین گزارش شده بود که کشورهای چین و کره جنوبی در حال ساخت چند رآکتور کوچک در عربستان هستند.

 روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» پیش از این به نقل از یک مقام غربی فاش کرده بود که محل تهیه کیک زرد در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است. این روزنامه آمریکایی به نقل چند مقام غربی گزارش داده بود که عربستان سعودی با کمک چین تأسیساتی برای تولید کیک زرد اورانیوم تأسیس کرده است؛ تأسیساتی که از آن برای سوخت رآکتورهای هسته‌ای استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان ایران عربستان سعودی بمب هسته ای بن فرحان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۸۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل

هم‌زمان با سالگرد فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی «تکرار» این فاجعه شد.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا در حوالی زاپوریژیا برای هفتصد و هشتاد و پنجمین روز تحت کنترل روسیه است.»

طبق این پیامی که در تلگرام منتشر شده است، رئیس‌جمهور اوکراین مجددا از جامعه جهانی خواست تا فشاری علیه روسیه اعمال کند و این نیروگاه را به کنترل اوکراین دربیاورند.

ولودیمیر زلنسکی ادعا کرد: «تمامی ابزارهای هسته‌ای در اوکراین از حملات روسیه در امان هستند و این مسئله خود به تنهایی جهان را از یک فاجعه هسته‌ای جدید نجات می‌دهد.»

او در ادامه با اشاره به فاجعه چرنوبیل در ۳۸ سال پیش، نوشت: «ده‌ها هزار نفر به بهای سلامت و جان خود، از گسترش فاجعه چرنوبیل جلوگیری کردند و به زدودن پیامدهای وحشتناک آن در سال ۱۹۸۶ و در سال‌های پس از آن کمک کردند.»

فاجعه اتمی چرنوبیل، حادثه‌ای هسته‌ای بود که در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ اتفاق افتاد؛ حادثه‌ای که در رآکتور هسته‌ای شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل، در نزدیکی شهر پریپیات در شمال جمهوری سوسیالیستی اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رخ داد.

روسیه و اوکراین مدتهاست یکدیگر را به حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا متهم می‌کنند. برخلاف آنچه زلنسکی ادعا می‌کند، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز جمعه تاکید کرد ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند منجر به «عواقب فاجعه‌بار» شود و هم‌چنین حملات مداوم نیروهای مسلح اوکراین به این نیروگاه هسته‌ای را «نگران‌کننده» خواند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود