Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@19:01:06 GMT

لیلا حاتمی:بیایید شجاع تر باشیم

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۴۸۴۴۲

لیلا حاتمی در گفتگو با ورایتی خواستار حضور طیف وسیع‌تری از سینمای ایران در سطح بین‌الملل شد. ناطقان: لیلا حاتمی بازیگر ایرانی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره برلین برای فیلم «جدایی» ساخته اصغر فرهادی در گفتگو با ورایتی در خلال جشنواره فیلم های آسیایی وزول کشور فرانسه خواستار حضور طیف وسیع‌تری از سینمای ایران در سطح بین‌الملل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حاتمی به ورایتی گفت: از سینمای ایران باید فیلم‌های متنوع‌تری در سطح بین‌الملل نمایش داده شود. به این دلیل باید طیف متنوع تری نمایش داده شود چون معمولا همه چیز تجاری دیده می شود، مردم فیلم‌هایی را انتخاب می‌کنند که بیشتر جنبه توریستی داشته باشند چون این قبیل آثار به شما جنبه‌ای از جامعه را نشان می‌دهد.
به کانال عصر ایران در تلگرام بپیوندید

بازیگر «جدایی» افزود: آنچه من دوست دارم این است که هنر ایران بیشتر نشان داده شود، چون شما با آن حقایق، رویدادها و حالات را در ایران می بینید.

لیلا حاتمی تاکید کرد: وجود فیلم هایی درباره مشکلات جامعه و این قبیل چیزها خوب است، اما چیزی که به ویژه برای آن ارزش قایل هستم، هنر سینمای ایران است. آنچه در سطح بین‌المللی نشان داده می شود، معمولا بهترین چیزهای یک کشور نیست، مثل ظروف توریستی است، لزوما بهترین نیستند، بلکه معروف هستند.

بازیگر «در دنیای تو ساعت چند است؟» در ادامه گفت: فیلم‌های ایرانی که به بخش عمیق تر کشور می‌روند و از مردم صحبت می‌کنند و بر جنبه‌های انسانی تاکید می‌کنند، باید در معرض دید گسترده‌تری قرار بگیرند.
مطالب پیشنهادی

بدو که نوت 11 در ایران موجود شد (تو کف ترین قیمت از دارسو بخر)

در 5 دقیقه سایتتو راحت راه بنداز و کسب و کارتو پولساز کن!

راه اندازی فروشگاه اینترنتی به این راحتی دیده بودی؟!

بدون قرعه کشی 206 برنده شو !!!!

او همینطور تصریح کرد: علاوه بر سینماگرهای مولف شناخته شده سینمای ایران در سطح جهان، تعداد بیشتری نیز در انتظار کشف هستند اما به دلیل نبودن پخش کننده بین المللی در معرض دید قرار نمی گیرند.

به گفته این بازیگر شاید توزیع کنندگان مردم را دست کم می گیرند و فکر می کنند مردم نمی توانند این فیلم ها را احساس کنند، نمی توانند آن را درک کنند. بنابراین آنها آن را در خارج ارائه نمی کنند، آنها به دنبال غذای آسان هستند- غذای با هضم آسان و نه خیلی پیچیده.

لیلا حاتمی به توزیع کنندگان فیلم ها در سطح جهان هم یک پیشنهاد داد: بیایید شجاع‌تر باشیم، چیزهای جدید معرفی کنیم، ریسک کنیم زیرا مردم آنچه دوست دارند، هنر است، مهم نیست از کجا آمده است، چیزی که قلبتان را لمس می کند. همه به دنبال آن هستند، تا چیزی را از قلب دیگری، در درون شخص دیگر کشف کنند.

لیلا حاتمی در پایان درباره موفقیت عظیم «جدایی» فرهادی گفت که از آن موفقیت تعجب نکرد، چون به قدرت سینمای ایران اعتقاد دارد. او البته گفت که آخرین اثر فرهادی یعنی فیلم «قهرمان» را هنوز تماشا نکرده است. منبع: عصر ایران برچسب ها: لیلا حاتمی ، شجاع تر ، سینما

منبع: ناطقان

کلیدواژه: لیلا حاتمی شجاع تر سینما سینمای ایران لیلا حاتمی سطح بین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۸۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ معلم از ۵ دهه؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 

آفتاب‌‌نیوز :

در دهه پنجاه مهم‌ترین شمایل معلم پرویز فنی‌زاده در «رگبار» بود و در اواخر این دهه فرامرز قریبیان در «جنگ اطهر» نقش معلم انقلابی را ایفا کرد. شاید بتوان گفت تنها در دهه شصت تعداد قابل توجهی کاراکتر معلم به فیلم‌های ایرانی راه پیدا کردند؛ از خسرو شکیبایی در فیلم «رابطه» تا هما روستا در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» و علی نصیریان در «جاده‌های سرد» و مجید مجیدی در فیلم «شنا در زمستان»، چند نمونه از پرداختن سینمای دهه شصت به شخصیت‌های معلمند. از دهه هفتاد از تعداد فیلم‌هایی که معلم‌ها در آنان نقش محوری ایفا می‌کردند، کاسته شد. آنچه پیش رو دارید مروری است بر ۵معلم به‌یادماندنی سینمای ایران در طول ۵دهه.

دهه پنجاه؛ آقای حکمتی (پرویز فنی‌زاده در فیلم «رگبار»)

به‌یادماندنی‌ترین تصویر معلم در سینمای قبل از انقلاب که معمولا عنایتی به حرفه معلمی نشان نمی‌داد. در فیلم «رگبار» آقای حکمتی معلمی است که به محله‌ای در جنوب شهر آمده است. مدرسه مهم‌ترین و محوری‌ترین لوکیشن فیلم «رگبار» است و فیلمساز تصویری دقیق و پرجزئیات از فضای آموزشی مدارس در ابتدای دهه پنجاه ارائه می‌دهد. اداره‌کردن کلاسی شلوغ با پسربچه‌هایی شیطان مهم‌ترین مشکل آقای حکمتی در نیمه اول فیلم است. فیلم با علاقه‌مندی آقای حکمتی به عاطفه، خواهر یکی از دانش‌آموزان، وارد فضایی عاطفی می‌شود و درنهایت هم با انتقال از مدرسه و ترک محله به پایان می‌رسد. معمولا به انبوه تمثیل‌ها و استعاره‌ها در فیلم «رگبار» اشاره می‌شود و آنچه کمتر به آن توجه شده، تصویر ملموس معلمی است که نمی‌خواهد تن به آنچه هست بدهد. آقای حکمتی یکی از ملموس‌ترین غریبه‌هایی است که نویسنده و کارگردان «رگبار» در طول دوران فعالیت هنری‌اش آفریده است.

دهه۶۰؛ بیژن امکانیان در «دبیرستان»

علی ناصری، معلم زیست‌شناسی در فیلم «دبیرستان» (۱۳۶۶) با ایفای نقش بیژن امکانیان، در دهه‌ای که تعداد زیادی از شخصیت‌های سینمای ایران معلم بودند، به چند دلیل شاخص و به‌یادماندنی است؛ معلمی که خود سابقه اعتیاد داشته و مثل بیشتر معلم‌های سینمای ایران در دهه شصت آرمانگراست و می‌کوشد شاگردانش را از دام اعتیاد بیرون بکشد. فیلم به‌عنوان ملودرامی تلخ، یکی از موفق‌ترین آثار سینمای ایران در دهه شصت است که سال۶۶ سینمارو‌های زیادی را در شهرستان‌ها جذب سینما کرد. شخصیت سمپاتیک معلم و نحوه برخورد و تعاملش با شاگردان و چهره بیژن امکانیان به‌عنوان یکی از بازیگران مهم دهه شصت، تصویری از «دبیرستان» برای سینمارو‌های دهه شصت ساخت که دوست‌داشتنی و تأثیرگذار بود.

رامین پرچمی در «ضیافت» (۱۳۷۴)

رامین پرچمی در فیلم «ضیافت» تنها کسی از رفقای دبیرستانی است که از محله‌اش نمی‌رود و نخستین نفری هم هست که به کافه ماطاووس می‌آید تا به عهدی که سال‌ها پیش با رفقا بسته‌اند وفادار باشد. بین شخصیت‌های فیلم «ضیافت»، رامین پرچمی معلم است؛ معلمی که سطح زندگی‌اش از همه رفقا پایین‌تر است و ازدواج نکرده و راز علاقه‌اش به منیر خواهر عبد (پارسا پیروزفر) را هم مکتوم نگاه داشته است. در فیلمی که فرصت کافی برای پرداختن به همه حاضران در کافه ماطاووس ندارد و از نیمه دوم بیشتر بر علی یزدانی (فریبرز عرب‌نیا) و رامین (بهزاد خداویسی) متمرکز است، شخصیت رامین پرچمی به‌عنوان معلمی شریف بیشتر در یاد‌ها می‌ماند؛ معلمی که پاسدار رفاقت است و گذشته را فراموش نکرده است.

رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» ۱۳۸۹

تصویری طنز آمیز از معلم در فیلمی کمدی که پرفروش و پرتماشاگر از کار درآمد. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» تصویری از معلم در سینمای ایران به نمایش می‌گذارد که مسبوق به سابقه نبود. مدیر یک مدرسه دخترانه خصوصی با ورود آقایان به مدرسه خود شدیداً مخالف است، اما وقتی دبیر شیمی دانش آموزان المپیادی به علت زایمان، شش ماه مرخصی می‌گیرد، مجبور می‌شود تا یک دبیر جایگزین به دبیرستان بیاورد؛ ولی تلاش وی برای یافتن دبیر المپیاد زن در میانه سال تحصیلی بی‌فایده است و وی مجبور است یک مرد را به عنوان تنها گزینه بپذیرد تا از رقابت المپیاد جا نماند، اما ورود این آقای معلم مجرد و بی‌دست‌وپا، و شیطنت دختران دانش‌آموز، و تجرد خانم مدیر جدی و بداخلاق که تا به حال خواستگاری نداشته، باعث ایجاد اتفاقات بسیار خنده داری می‌شود. دختران دانش‌آموز دست به یکی کرده و با کمک پدر یکی از دانش آموزان، اردویی را تدارک می‌بینند تا این دو مجرد میانسال را در روبه‌روی یکدیگر قرار دهند. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» یکی از بامزه‌ترین شخصیت‌های معلم سینمای ایران را ساخته است.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • کارشناس داوری: پنالتی و اخراج علیه استقلال اعلام نشد
  • مصدومیت شجاع خلیل زاده پس از برخورد با بازیکن استقلال؛ هشت بخیه و دندانی که شکست!
  • ۵ معلم از ۵ دهه؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • رضا شیخی درگذشت
  • فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
  • آقای همایون شجریان بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!
  • به یاد آتیلا پسیانی و لحظه‌های ماندگارش در سینما | از هنرمندی در آثار بهرام بیضایی تا حاتمی‌کیا و بهروز افخمی |‌ ببینید
  • سامانه بارشی بهاری چهارشنبه فعال می‌شود
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان