Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساخت مسکن اجاره‌ای خبری است که محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی به تازگی اعلام کرده است. او گفته مصوبات مورد نیاز برای اجاره‌داری حرفه‌ای مسکن صادر و زیرساخت لازم برای ساخت ۳۰۰ هزار مسکن اجاره‌ای فراهم شده است. دولت می‌خواهد با این کار، بازار اجاره بهای مسکن را کنترل کند و مانع رشد بیشتر قیمت اجاره مسکن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط مسکن اجاره‌ای دولتی

اما شیوه این کار چگونه است؟ قرار است دولت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در زمین‌های ۹۹ ساله بسازد و این خانه‌ها برای همیشه به مستاجران اجاره داده شود. اما در این طرح، فقط دولت مالک خانه‌های اجاره‌ای نیست. بخش خصوصی و شهرداری‌ها هم می‌توانند از دولت زمین ۹۹ ساله بگیرند و واحدهای مسکونی را که می‌سازند به مردم اجاره بدهند. اما یک نکته مهم وجود دارد، نرخ اجاره این واحدها را دولت اعلام می‌کند.

آنگونه که معاون وزیر خبر داده طرح ساخت مسکن اجاره‌ای تصویب شده و هنوز جزئیات دیگری از واجدین شرایط مسکن اجاره‌ای، ثبت‌نام و یا قیمت اولیه خانه‌های اجاره‌ای منتشر نشده است.

اما اگر بنا باشد که شیوه اجاره مسکن دولتی در ایران مانند دیگر کشورهای دنا باشد، احتمالا مبلغ اجاره آن بسیار اندک است و در حد نگهداری و تعمیرات ساختمان است. احتمالا آن بخش از خانه‌های اجاره‌ای که توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود اجاره بیشتری دارد و به طبقه متوسط اجاره داده می‌شود.

چهار نکته درباره مسکن اجاره‌ای

چند نکته درباره اجاره مسکن دولتی در ایران وجود دارد. اول اینکه دولت در حالی وعده ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکن اجاره‌ای را داده که برای تامین زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن هم به مشکل خورده است. حالا مشخص نیست که زمین‌های مسکن اجاره‌ای را چگونه قرار است تامین کند.

دومین نکته این است که هدف دولت از ساخت مسکن اجاره‌ای، کنترل بازار اجاره مسکن است. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که حداقل یک تا دو سال زمان می‌برد که دولت بتواند اولین سری خانه‌های اجاره‌ای را آماده کند. یعنی اولین زمانی که مردم می‌توانند از دولت خانه‌ اجاره کنند سال ۱۴۰۲ است. اما در این مدت برنامه دولت برای بازار اجاره چیست؟

سومین مساله هم این است که دولت بخش خصوصی را هم به این حوزه تشویق کرده است. اما اگر قرار باشد اجاره واحدها توسط دولت تعیین شود، بخش خصوصی چرا باید وارد این بازار شود؟ یعنی سرمایه خود را در بخشی هزینه کند که دولت قرار است شرایط آن را تعیین کند.

نکته دیگر اینکه خانه‌های اجاره‌ای دولت قرار است در زمین‌های دولتی ساخته شود و قطعا این زمین‌ها در حاشیه شهر است. یعنی جایی که به محل سکونت فعلی بسیاری از مستاجران دور است و یا زیرساخت‌های لازم برای سکونت این گروه فراهم نیست.

این همه نشان می‌دهد که احتمالا وعده دولت سیزدهم برای اجاره خانه دولتی به مردم، مانند وعده دولت دوازدهم روی کاغذ می‌ماند./تجارت نیوز

منبع: فردا

کلیدواژه: مستاجران خانه اجاره ای خانه دولتی خانه های اجاره ای مسکن اجاره ای اجاره مسکن بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۸۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجاره خانه به این افراد ممنوع شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سیروس دهقان‌شیری افزود: عقد قرار داد رهن و اجاره با اتباع خارجی مجاز نیز منوط به استعلام از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز بوده و درصورت تاییدیه در این زمینه امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد: تمام مشاوران املاک موظف به کسب مجوز قانونی برای اجاره املاک به اتباع خارجی غیر مجاز هستند و بر این اساس با سکان دهندگان بدون مجوز برخورد قانونی به عمل می‌آید.

پاسخ صریح وزارت کشور به فضاسازی ها درباره اتباع افغان | امکان پذیرش افغانستانی ها در کشور وجود ندارد

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز افزود: در صورت بی‌توجهی به این امر و انعقاد قرارداد بدون تاییدیه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان، بنگاه‌های مشاورین املاک مشمول اعمال مقررات ماده۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۸۱ قانون نظام صنفی خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر این اساس این بنگاه‌های مشاورین املاک که بدون رعایت ضوابط ابلاغی به خصوص معرفی‌نامه اجاره، رهن واحد مسکونی یا تجاری به اتباع خارجی اقدام به تنظیم قرارداد کرده‌اند، پلمب خواهند شد.

کد خبر 847893 برچسب‌ها استان البرز خبر مهم اتباع خارجی مسکن اجاره افغانستان

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • ۷۷ درصد از مستاجران تهرانی موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شدند
  • با یک کلیک به هر جا که می خواهید سفر کنید
  • مستاجران مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند
  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • اجاره خانه به این افراد ممنوع شد
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است