Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، علی بیگدلی در گفت و گو با ایسنا در تحلیلی نسبت به افزایش تنش میان روسیه و اوکراین اظهار داشت : از آغاز دهه دوم فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ روسیه تحت فشار دو جریان از طرف غرب قرار گرفت یکی گسترش اتحادیه اروپا و دیگری گسترش ناتو بود.

وی تصریح کرد : همان روزهای اول روسیه به طور مستقیم و غیر مستقیم نسبت به این مساله اعتراض کرد اما غرب توجهی نکرد اکنون که مساله عضویت اوکراین در ناتو مطرح شده روسیه به دلیل این که یک نوع تسلط سنتی و دیرینه در اوکراین داشته حساسیت نشان داده و ژست نظامی گری گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لحظه به لحظه با آخرین گزارش‌ها و تصاویر جنگ روسیه - اوکراین

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در سال ۲۰۱۴ در پی انقلاب مخملی در اوکراین حکومت طرفدار روسیه فروکش کرد و زلینسکی که طرفدار غرب بود حاکم شد، بلافاصله روس ها همان سال شبه جزیره کریمه را ضمیمه خاکشان کردند با این اعتقاد که ساکنین این منطقه روس تبار هستند، البته با مراجعه به پارلمان و رأی گیری این کار را کردند.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: در سال ۲۰۱۴ کنفرانسی تشکیل شد که رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل و مقامات اوکراین و روسیه حضور داشتند و به جمهوری های دونتسک و لوهانسک خودمختاری داخلی داده شد، اکثریت مردمان این مناطق روس هستند.

بیگدلی خاطرنشان کرد : این اتفاق مساله ای بود که زلینسکی که در اوکراین به قدرت رسیده بود به آن توجه نکرد و چه بسار رفتارهای غیرانسانی با ساکنین داشت، در نتیجه مردم این مناطق بارها از روسیه درخواست داشتند تا به آن بپیوندند.

وی اظهار داشت : با همه این شرایط روسیه طی چند روز اخیر استقلال جمهوری های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و اکنون هم هنوز جنگ به سرزمین اصلی اوکراین کشیده نشده و تنها نیروهای نظامی روسیه برای حمایت از این دو منطقه در مقابل نیروهای اوکراین وارد شده اند.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر این‌که «فکر نمی کنم روسیه خودش را آلوده جنگ کند»، یادآور شد : در زمان خروشچف هم این مناطق مستقل اعلام شد اما در مجموع زیر نظر امپراطوری سوسیالیستی شوروی بود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین نیروهای روسیه در حمایت از دونتسک و لوهانسک وارد شده اند اما هنوز جنگ به سرزمین اوکراین نرسیده است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که «شرایط امروز به دلیل این بحران بسیار پیچیده است»، گفت : آمریکایی ها اعتقادشان این است که اگر در برابر روسیه سر مساله اوکراین کوتاه آیند و اوکراین متعهد شود که عضو ناتو نمی شود، همین تصور را چینی ها در قبال تایوان خواهند داشت لذا شرایط به لحاظ سیاسی حساس است اما بعید به نظر می رسد جنگ تمام عیار رخ دهد.

بیگدلی درباره این که بعید است غرب و آمریکا حمایت نظامی از اوکراین داشته باشند،. اظهار داشت: دلیل این رفتار غرب و آمریکا این است که اوکراین عضو ناتو نیست، مساله اصلی این است که آمریکا نگرانی دارد اگر در مورد روسیه نسبت به اوکراین واکنش نشان دهد، از طرف دیگر چین هم چنین برخوردی را در قبال تایوان خواهد داشت. لذا در این مانده که با روسیه چه کار کند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از طرفی پوتین هم اعلام کرده اگر کشورهای خارجی دخالت کنند دست به اقدامی می زند که اروپا تا به حال ندیده، گرچه فعلا پوتین در حال نشان دادن نمایش قدرت است و غرب هم. کاری جز صدور بیانیه و تحریم نمی تواند کند.

وی ابراز داشت : البته اعمال تحریم هم برای غرب کار مشکلی است زیرا اروپای غربی به انرژی روسیه نیاز دارد، روسیه هم در مقابل نیازهای دیگری دارد  لذا پیچیدگی چند بعدی وجود دارد که جز از طریق مذاکره حل نمی شود ضمن این که غرب خودش را گرفتار عضویت اوکراین در ناتو نمی کند. تنها راه اوکراین این است که تعهد دهد عضو ناتو نمی شود.

بیگدلی در پایان گفت : پس از انقلاب مخملی در اوکراین که حکومت طرفدار غرب روی کار آمد برای روسیه نوعی شکست تلقی شد، روسیه و مخصوصا پوتین به قصد این نشسته بودند تا اقدام متقابلی انجام دهند و اکنون همان فرصت برای روسیه فراهم شده است.

کد خبر 659668 برچسب‌ها خبر ویژه روسیه - اوکراین روسیه و آمریکا جنگ

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر ویژه روسیه اوکراین روسیه و آمریکا جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۰۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که قرار است کمک‌هایی هنگفت از ایالات متحده آمریکا دریافت کند، خواستار دریافت تسلیحات بیشتر شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، زلنسکی امروز یکشنبه دوباره از جامعه جهانی خواست تا سلاح‌های دفاع هوایی بیشتری را در اختیار این کشور قرار دهند درحالیکه به تازگی یک کمک 61 میلیارد دلاری در آمریکا برای اوکراین در نظر گرفته شده است.

زلنسکی همچنین درخواست کرد که مذاکرات رسمی برای ورود اوکراین به اتحادیه اروپا و دعوت از کی‌یف برای پیوستن به ناتو آغاز شود.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کی‌یف در حال مذاکره با واشنگتن درباره حجم حمایت‌های نظامی، مالی و سایر موارد برای ده سال آینده است.

وضعیت برای نیروهای اوکراینی در شرق رو به وخامت گذاشته است و آنها منتظر دریافت تسلیحات آمریکایی هستند. زلنسکی بارها درخواست سامانه‌های دفاع هوایی به ویژه سامانه‌های پاتریوت کرده است.

اظهارات زلنسکی در مورد ورود به اتحادیه اروپا نیز در حالی است که کی‌یف نامزد پیوستن به این بلوک 27 کشوری است اما روند الحاق سال‌ها طول می‌کشد.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مورد ورود اوکراین به ناتو گفته است که این کشور در نهایت به ائتلاف نظامی خواهد پیوست. زلنسکی در اینباره بیان کرد که هر کشوری که ارزش‌های مشترک دارد و آماده دفاع از آنها است شایسته دعوت شدن به ناتو است. 

ناتو: برنامه‌ای برای گسترش استقرار تسلیحات هسته‌ای نداریم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است