Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترند‌های گوگل در چهل و هشت ساعت اخیر اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «حمله روسیه به اوکراین»، « سرطان سارکوم »، «اسحاق قویدل»، « طرح صیانت از فضای مجازی»، « کارن همایونفر»، « آیا اینترنت ملی خواهد شد؟» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین

پس از حواشی فراوان و در حالی که تنش ها میان روسیه و اوکراین به اوج خود رسیده بود، بالاخره ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور حمله به اوکراین را با اهداف از پیش تعیین شده اعلام کرد و جنگ میان این دو کشور رسماً آغاز شد.

این اتفاق سبب شد تا خیلی زود حمله نظامی روسیه به اوکراین در صدر اخبار ایران و جها قرار بگیرد و به یکی از ترندهای مهم گوگل تبدیل شود.

در مورد ریشه های این جنگ توضیح اینکه ریشه جنگ روسیه و اوکراین را باید در نظم جهانی فردای «جنگ جهانی دوم» جست و جو کرد؛ جایی که آلمان مغلوب شده بود و آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی، فرانسه و بریتانیا، برندگان جنگ بودند و طبیعی بود که می‌خواستند منافع جنگ را هم میان خود قسمت کنند.

در این میان، آلمان به دو حوزه نفوذ و در عمل به دو کشور مجزا (آلمان شرقی و آلمان غربی) تقسیم شد: اولی تحت نفوذ و انقیاد شوروی و دومی، تحت نفوذ و انقیاد آمریکا. این، همان زمانی هم بود که اختلافات ایدئولوژیک میان آمریکا و شوروی (یا میان دو ایدئولوژی سرمایه‌داری و سوسیالیسم) داشت کم‌کم جهان را به کامِ «جنگ سرد» می‌کشاند.

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی، آمریکا و متحدان اروپایی این کشور، بلافاصله شروع به گسترش «ناتو» در میان کشور‌هایی کردند که زمانی اقمار «اتحاد جماهیر شوروی») به حساب می‌آمدند یا دست‌کم، از نظر جغرافیایی، بیش از اندازه به «مسکو» نزدیک بودند.

کشور‌هایی همچون «مجارستان»، «لهستان»، «رومانی» و «استونی»، همگی در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ میلادی تا ۲۰۰۵ میلادی به عضویت «ناتو» درآمدند و «مقدونیه شمالی» هم در سال ۲۰۲۰ عضو «ناتو» شد. همه این‌ها به معنی پیشرویِ «ناتو» به سمت شرق و برای روس‌ها غیرقابل تحمل بود.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه بیش از آن ضعیف بود که بتواند جلویِ «ناتو» و غرب بایستد. اما این روند، کم‌کم معکوس شد و برای نخستین‌بار، در ماجرای جنگ داخلی در سوریه، پوتین رسما در مقابل منافع آمریکا ایستاد و جلوی سقوط «بشار اسد» را با کمک کشور‌هایی مانند ایران، گرفت.

مورد اوکراین، اما برای روس‌ها بسیار حیثیتی‌تر است. نخست اینکه اوکراین در زمان شوروی، مقر بسیاری از سلاح‌های هسته‌ای شوروی بود و به تنهایی یکی از قدرتمندترین جمهوری‌ها در این اتحادیه به شمار می‌رفت. بخش بزرگی از اتباع اوکراینی (به ویژه در شرق این کشور) هم اساسا اصالت روسی دارند.

آمریکا و اروپا هم از همین زاویه به روسیه فشار وارد کردند. در «انقلاب نارنجی» در سال ۲۰۰۴ میلادی در اوکراین، غرب‌گرایانِ اوکراینی دست بالا را در مقابل منافع روسیه در این کشور پیدا کردند و روسیه نفوذش را در اوکراین از دست داد.

همانطور که اشاره شد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در توضیح چرایی حمله نظامی به اوکراین به رسانه ها گفت: شرایط ما را به اتخاذ اقدامات قاطع و فوری واداشته است. جمهوری‌های مردمی [خودخوانده] دونباس از روسیه کمک خواستند. بر این اساس، طبق ماده ۵۱ بخش ۷ منشور سازمان ملل متحد، با تصویب شورای فدراسیون روسیه و در راستای دوستی و توافقنامه‌های کمک مشترک با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، که توسط مجلس فدرال روسیه تصویب شده‌اند، من تصمیم گرفته‌ام که یک عملیات ویژه نظامی انجام دهم.

پوتین همچنین مدعی شد، تلاش‌های روسیه برای توافق با ناتو در خصوص عدم گسترش این اتحاد در شرق اروپا، بی‌فایده بوده است.

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: با توجه به تهدیدات مداوم از سوی اوکراین، روسیه نمی‌تواند احساس امنیت کرده، وجود داشته باشد و توسعه یابد.

پوتین پس از اعلام آغاز عملیات ویژه نظامی در منطقه دونباس، افزود: هر کس سعی کند در روند فعالیت روسیه مداخله، و بدتر از آن، تهدیدی علیه روسیه و مردم آن به حساب بیاید، باید بداند که روسیه فورا پاسخ خواهد داد... روسیه مدرن و پساشوروی، قوی‌ترین قدرت جهان بوده و هیچ کس نباید شک داشته باشد که مهاجمان (علیه روسیه)، مغلوب خواهند شد.

او با این حال در انتها، مجددا ادعای خود مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله و تصرف اوکراین را ندارد، یادآور شد.

در مورد حمله نظامی روسیه به اوکراین در ویکی تابناک بیشتر بخوانید  شرط روسیه برای توقف جنگ علیه اوکراین اسحاق قویدل

اسحاق قویدل متولد ۱۶ آذر ۱۳۶۶ در بابل بود که در تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۰ در کانادا درگذشت. و مرگ او سبب شد تا بلافاصله نامش به یکی از ترندهای اصلی گوگل در ایران تبدیل شود.

قویدل یک بدن‌ساز حرفه‌ای اهل ایران ساکن کانادا و دارای مدرک کارشناسی تربیت بدنی بود که از سال ۸۵ کار پرورش اندام را شروع کرده و چندین دوره در مسابقات فدراسیون جهانی بدن‌سازی و تناسب‌اندام شرکت کرده و عناوین ملی و بین‌المللیِ مختلفی را کسب کرد.

او که با عنوان «کوه عضله» شهرت داشت، پس از ابتلا به بیماری دربارهٔ داروهای غیرمجاز بدنسازی دست به افشاگری زد.

وی قهرمان پرورش اندام در سالهای ۱۳۸۶، ۱۳۸۹، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۳ بود به سرطان سارکوک مبتلا شد و در کانادا درگذشت.

بیشتر بخوانید

اسحاق قویدل کیست؟ سرطان سارکوم

درگذشت اسحاق قویدل به دلیل ابتلا به بیماری سرطان سارکوم سبب شد تا خیلی زود نام این سرطان به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شود.

سارکوم نوعی از سرطان که پزشکان می‌گویند دلیل ابتلا به آن ناشناخته است .سارکوم ۲درصد از سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد و استخوان یا بافت‌های نرم مثل عضله و مفصل را گرفتار می‌کند.

این سرطان در اندام‌ها، دست‌ها و شکم هم دیده شده اما به‌دلیل آنکه ۴۰درصد بروز آن در اندام‌ها بوده، متخصصان ارتوپد در درمان آن نقش بسزایی دارند.

سارکوم از بافت همبند مانند غضروف و ماهیچه و استخوان ایجاد می شود. به همین دلیل به سرطان عضله و سرطان استخوان در هر قسمت بدن، سارکوم نیز می گویند. سارکوم بیماری ناشناخته ای می باشد و علت مبتلا شدن به آن مشخص نمی باشد. اما تا حدودی تغییرات ژن در مبتلا شدن به سرطان سارکوم دخیل می باشند.

معمولاً این نوع سرطان خیلی سریع به سایر اعضای بدن به‌ویژه ریه سرایت می کند. تشخیص بموقع این بیماری هم در مراحل ابتدایی به درمان سارکوم منتهی شده و شاید نیاز به قطع عضو نباشد.

بیشتر بخوانید

سرطان سارکوم چیست؟ طرح صیانت از فضای مجازی

طرح صیانت از فضای مجازی نام طرح پرحاشیه ای است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای صیانت از حقوق کاربران ایرانی در فضای مجازی در دستور کار خود قرار داده اند و در مسیر تولید و تصویب آن با حواشی فراوانی رو به رو شده اند و انتقادات فراوانی به طرح نهایی آنها وارد می شود؛ انتقاداتی که بعضاً خود ایشان نیز به آنها اذعان می کنند و قبولشان دارند و برای همین خاطر هنوز موفق به ارائه یک نسخه واحد و نهایی که روی آن اجماع داشته باشند، نشده اند.

به هر صورت این رفت و برگشت ها و این جنجال آفرینی ها سبب شده تا طرح صیانت از فضای مجازی به یکی از مباحث داغ فضای مجازی در ایران تبدیل شود.

روز سه شنبه برابر با سوم اسفندماه ۱۴۰۰ در شرایطی کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک تصویب شد که بنا بر گفته جلال رشیدی‌کوچی یکی از اعضای این کمیسیون، معاونت قوانین مجلس ‎اعلام کرده رای‌گیری کمیسیون مشترک و تصویب کلیات آن دارای ایراد بوده است و قابل پذیرش نیست.

، تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در خلال جلسات دو شیفته مجلس برای بررسی جزئیات بودجه ۱۴۰۱ با واکنش‌های منفی زیادی در سطح جامعه مواجه شده است و حتی تعدادی از نمایندگان مجلس نیز از این موضوع انتقاد کردند. برخی از نمایندگان با امضای نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس، لغو بررسی ‎طرح صیانت در کمیسیون مشترک و بازگشت طرح به صحن مجلس را طرح کرده‌اند. با وجود تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در جلسه کمیسیون مشترک، مشخص نیست کدام نسخه و ویرایش از این طرح به تصویب رسیده است.

در بخشی از این طرح آمده است: خدمات شبکه ملی و خدمات فضای مجازی که به تشخیص کمیسیون عالی بر مبنای فناوری بومی ایجاد شده‌اند و درآمد سالیانه آن‌ها بر مبنای اظهارنامه مالیاتی کمتر از سقف مصوب کمیسیون عالی باشند، مشمول حمایت‌های مندرج در قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹/۸/۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۲/۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی و قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۳۹۸/۲/۱۵ می‌شوند. تعیین نوع دانش بنیان بر اساس قوانین مربوط بوده و توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید

بررسی طرح صیانت متوقف شود کارن همایونفر

کارن همایونفر یکی از موسیقی دانان شهیر کشورمان است که به تازگی به جمع داوران برنامه عصر جدید احسان علیخانی پیوسته و همین مسئله او را به یکی از ترندهای گوگل تبدیل کرده است.

کارن همایونفر در مورد نامش می گوید: این نام برگرفته از شاهنامه فردوسی است و تلفط صحیح آن کارَن  karan  می باشد که بصورت رایج مردم karen می گویند. من ارمنی نیستم و این شایعه بخاطر نامم منتشر شده است .

همانطور که اشاره شد اضافه شدن نام او به داوران برنامه عصر جدید با واکنش های فراوانی در فضای مجازی رو به شد و نامش را به ترند گوگل تبدیل کرد.

کاربری در استقبال از این اتفاق در توئیتر نوشت: کارن همایونفر واقعا جذابه من حتی بازیش تو فیلم اسب حیوان نجیبیست رو دوست دارم موسیقیاش که الله اکبر

بیشتر بخوانید

کارن همایونفر کیست؟ آیا اینترنت ملی خواهد شد؟

به دنبال افزایش حواشی پیرامون طرح صیانت از فضای مجازی در ایران و بالاگرفتن گمانه زنی ها در این باره، یکی از جدی ترین پرسش هایی که در فضای مجازی منتشر می شود این است که آیا اینترنت ملی خواهد شد یا خیر؟

این سوال آنقدر در گوگل پرتکرار شده که به صدر جست و جوها آمده و ترند شده است.

هرچند اینترنت ملی به لحاظ محتوایی و لغوی صحیح نیست و آنچیزی که در دستور کار مسئولان است شبکه ملی اطلاعات است و نه اینترنت ملی اما باید در مورد شبکه ملی اطلاعات نیز گفت که بعید است در کوتاه مدت به جایی برسد ولی در توضیح این سوال و جزئیات مقوله نکته اینکه ایجاد شبکه ملی اطلاعات از همان ابتدای معرفی دولت سیزدهم جزو اصلی ترین برنامه ها عنوان شد. ایجاد شبکه ملی اطلاعات از سال ۱۳۸۴ در کشور مطرح شده است و طی ۱۵ سال اخیر دولت ها تلاش کردند این شبکه را راه اندازی کنند، اما تا امروز همچنان ناکام مانده اند.

اوایل پاییز عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات دولت رئیسی بار دیگر با تاکید بر جدیت دولت سیزدهم بر راه‌اندازی این شبکه مدعی شد: بر اساس برنامه ارائه شده تا سال ۱۴۰۴ و خیلی زودتر از آن با حداکثر استفاده از توان داخلی و بخش خصوصی، لایه‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی می‌کند.

به هر صورت طرح صیانت از فضای مجازی را می توان در راستای همان شبکه ملی اطلاعات توصیف کرد که البته فعلاً تا مسیر تصویب اجرا با اما و اگرهای فراوانی رو به رو است.

بیشتر بخوانید

طرح صیانت از فضای مجازی چیست؟

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین سرطان سارکوم طرح صیانت از فضای مجازی کارن همایونفر اینترنت ملی مذاکرات وین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین طرح صیانت از فضای مجازی اتحاد جماهیر شوروی شبکه ملی اطلاعات فضای مجازی حقوق کاربران آیا اینترنت ملی کارن همایونفر کمیسیون مشترک بیشتر بخوانید سرطان سارکوم گوگل تبدیل تبدیل شود شده اند سبب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۲۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج

طبق تصاویر به دست آمده در فضای مجازی سگ بلاصاحبی به پسربچه ۱۲ ساله ای در کرج حمله کرده است.

به گزارش فارس، از صبح امروز تصاویر و کلیپی در فضای مجازی مبنی بر حمله یک سگ ولگرد به یک پسر ۱۲ ساله کرجی درحال باز نشر است.

بنا بر فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پسر بچه ۱۲ ساله کرجی در پارک بهار محدوده کرج نو مورد  حمله وحشتناک سگ‌های بلاصاحب قرار می‌گیرد که توسط چند نفر در پارک او را از دهان سگ بیرون کشیدن و نجات دادند.

این پسر بچه در پی حمله سگ‌ زخمی و به بیمارستان منتقل می‌شود. 

او از ناحیه صورت (لب،بینی، پلک و گونه) دو تا دست و ران دچار مصدومیت شده است.

طی تماس‌های صورت گرفته با مدیریت پسماند موضوع توسط کارشناسان درحال برسی است و ابعاد مختلف حادثه از سوی این سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • اجرای عمليات پليس فتا عليه فروشندگان سلاح در اینترنت
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • حمله نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف