Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@00:34:20 GMT

«مقتل شهدای دفاع مقدس» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۲۳۰۱

«مقتل شهدای دفاع مقدس» منتشر شد

کتاب «مقتل شهدای دفاع مقدس؛شیوه‌های تطبیق مقتل شهدای دفاع مقدس با مقاتل اهل بیت (ع))» اثر محمدباقر نادم به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش مشرق، کتاب «مقتل شهدای دفاع مقدس (شیوه‌های تطبیق مقتل شهدای دفاع مقدس با مقاتل اهل بیت (ع))» اثر محمدباقر نادم است که از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت پژوهش و مطالعات راهبردی مؤسسه روایت سیره شهدا تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۰۰ صفحه منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبلیغ سیره شهدا و بیان معارف زندگی آنها راه‌های گوناگونی دارد. یکی از این راه‌ها، پرداختن به جنبه عاطفی زندگی شهدا است. این جنبه حیات، از اهمیت بالایی برخوردار است و شاید بتوان گفت یکی از عواملی که باعث زنده ماندن قیام امام حسین (ع) و جریان عاشورا تا به امروز شده، پرداختن به جنبه عاطفی آن بوده است.

نویسنده در مقدمه این اثر آورده است: در این کتاب کوشیده شده است تا ضمن تطبیق روضه شهدا با روضه اهل بیت (ع)، از مقتل آنها به مقتل اهل بیت (ع) گریز زده شود؛ چرا که پیشوایان معصوم اصلی ترین الگوهای رفتاری شهیدان بوده اند.

اثر مذکور، یک کتاب کاربردی و ترویجی جهت رواج دادن فرهنگ عاشورای دفاع مقدس است و مطالب و محتوای آن به گونه‌ای تدوین شده تا ضمن سهولت در بهره وری و کاربردی بودن، از قابلیت آموزش و بهره گیری نیز برخوردار باشد.

ساختار اثر

این اثر در دو فصل تألیف شده است: در فصل اول به آداب و روش‌های روضه خوانی بر شهیدان پرداخته شده که در ابتدا پس از بیان ضرورت روضه خوانی و آثار و فواید و شرایط آن، به انواع روضه خوانی (مقتل خوانی، روضه استنباطی، روضه تحلیلی، روضه ذوقی و روضه مکاشفه ای) اشاره شده و در ادامه، نیز شیوه‌های پرورش روضه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

«تطبیق مقتل شهدا با مقاتل اهل بیت (ع)» عنوان دومین فصل از این کتاب است که در این فصل به مصائب امیرالمؤمنین علی (ع)، مصائب حضرت فاطمه زهرا (س)، مصائب حضرت امام حسن مجتبی (ع)، مصائب حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، مصائب حضرت ابالفضل العباس (ع)، مصائب حضرت زینب کبری (س)، مصائب حضرت علی اکبر (ع)، مصائب حضرت رقیه خاتون (س)، مصائب حضرت علی اصغر (ع)، مصائب حضرت قاسم بن الحسن (ع)، مصائب حضرت عبدالله بن الحسین (ع) و مصائب مسلم بن عقیل (ع) پرداخته شده است.

برشی از اثر

* شیوه‌های پرورش روضه

یکی از ارکان مهم در روضه خوانی، پرورش روضه توسط روضه خوان است. گاهی به دلیل عدم برخورداری از صوت و صدای دل نشین، برخی از مبلغان این سنت حسنه را ترک می‌کنند، در صورتی که خوب روضه خواندن صرفاً به صدای دل نشین داشتن نیست، بلکه دل نشینی صدا تنها به جذابیت بیشتر روضه می‌افزاید، حال آنکه در کیفیت روضه خوانی آنچه بیشتر مؤثر می‌باشد، شیوه‌های پرورش روضه است که با بکارگیری این روش‌ها، روضه مطلوب‌تری ارائه می‌گردد.

روضه به شیوه‌های بسیار متنوعی پرورش می‌یابد. ما تمام این شیوه‌ها را در قالب ۳۰ عنوان و با محوریت روضه حضرت فاطمه زهرا (س) استخراج کرده ایم که پرورش روضه با آیات قرآن کریم (آیاتی که به ظاهر ارتباطی با اهل بیت (ع) ندارند، آیاتی که در بر دارنده سرنوشت ستمگران است، آیاتی که اهل بیت (ع) در مصائب تلاوت می‌کردند، آیاتی که در شأن اهل بیت (ع) نازل گردیده است)، پرورش روضه با روایات معصومین (ع) (روایات بیان کننده کرامات اهل بیت (ع)، سلام‌های جان سوز زیارت نامه‌ها، روایت بیان کننده مصائب اهل بیت (ع) و منزلت ایشان و فضائل آنها و سیره عملی شأن و…)، پرورش روضه با اشعار (مقدمه‌ای، میانی و پایانی)، پرورش روضه با سایر قالب‌ها و محتواها (حکایت، تشبیه، فرازی از تاریخ، خاطره، مناجات، سوال، مقایسه، جمله عاطفی، گریزی به روضه دیگر، ذکر آداب و رسوم، بیان رؤیای صادقه).

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس سفر به قطر قیمت دفاع مقدس قرآن کریم اباعبدالله الحسین عاشورا معرفی کتاب مشرق کتاب خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت پرورش روضه مصائب حضرت روضه خوانی اهل بیت شیوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۲۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در نشست دهه کرامت کشور که با حضور آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، حجت الاسلام والمسلمین خداداده رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور، نمایندگان اعتاب مقدس و دیگر مسئولان ملی و استانی در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد گفت: هر ساله دهه کرامت با یک شعار محوری و عناوین مشخصی اعلام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مشرف با اشاره به اینکه شعار محوری دهه کرامت امسال عبارت «با شما سربلندیم» است افزود: روز اول که بزرگداشت میلاد حضرت معصومه (س) است با عنوان «حضرت معصومه سلام الله علیها بهترین دختر دنیا الگوی عفاف و حجاب» تعیین شده است.

او ادامه داد: دومین روز دهه کرامت «زیست عفیفانه به رسم بانوی کرامت و مهربانی»، سومین روز «شهر مقدس قم حرم اهل بیت علیهم السلام خاستگاه انقلاب اسلامی»، چهارمین روز «خدمت کریمانه مشارکت مردمی اقتدار ملی»، پنجمین روز که روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه است با عنوان «امامزادگان پرچمداران جهاد تبیین و معرفت افزایی» انتخاب شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مشرف افزود: ششمین روز که بزرگداشت مقام حضرت احمد بن موسی (ع) است «حضرت شاه چراغ امین ولایت، عزیز برادر»، هفتمین روز «مساجد تراز اسلامی خاستگاه والدین ولایی شهیدان خداییی»، هشتمین روز با عنوان «مبارزه با ظالم دفاع از مظلوم زمینه ساز ظهور منجی بشریت»، نهمین روز «ایمان، امید و نشاط معنوی در پرتو زیارت عارفانه»، دهمین روز با عنوان «خاندان موسی بن جعفر علیه السلام الگوی خانواده ایرانی» و یازدهمین روز که سالروز میلاد امام رضا علیه السلام است با عنوان «عدالت گستری و سربلندی در پرتو مکتب رضوی» نامگذاری شده است.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)  یادآورشد : آیین افتتاحیه جشن‌های دهه کرامت در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) با حضور تولیت و دیگر مسئولان ملی و استانی پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه ساعت ۷:۳۰ دقیقه برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • «با شما سربلندیم» شعار محوری دهه کرامت شد
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است
  • شناسایی پیکر شهید جاوید الاثر ایلامی پس از ۴۱ سال
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • شهدای گمنام مظلوم هستند/ ساخت فیلم کالدو