Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردان نیروهای موثر در عرصه های مختلف جامعه هستند؛ قشری مهم که سلامت شان به دلایل مختلف مورد غفلت قرار گرفته و در این میان طی دو سال اخیر کووید ۱۹ ضربه جدی به سلامت این قشر از جامعه وارد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ افزایش مرگ زودرس و بیماری های غیرواگیر از جمله مشکلاتی است که به دلیل شیوه نامناسب زندگی و تغذیه نادرست شاهد آن در جامعه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این میان علاوه بر بیماری های غیر واگیر، طی دو سال اخیر یکه تازی کرونا، آسیب زیادی به سلامت جامعه به ویژه مردان که سلامت شان به دلایل مختلف مورد غفلت قرار گرفته، وارد کرده است. 

با توجه به این که یکم تا هفتم اسفند ماه در ایران، به عنوان هفته سلامت مردان نامگذاری شده است، فرصت را غنیمت شمردیم تا از عواملی بگوییم که سلامت این قشر از جامعه را تهدید می کند.

در همین راستا بر آن شدیم تا با کارشناس تغذیه در راستای ارتقای سلامت جامعه مصاحبه ای داشته باشیم و توصیه های وی را به مخاطبان منتقل کنیم تا در این وادی مهم رسالت خود را به خوبی ایفا کرده باشیم.

غفلت مردان نسبت به سلامت خودشان 

مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به هفته سلامت مردان، بیان کرد: سلامت مردان به علل مختلف حتی توسط خودشان مورد غفلت قرار گرفته و این روزها کرونا آسیب زیادی به آن ها وارد کرده است. 

وی افزود: کوتاه بودن حضور مردان در منزل و محدودیت دسترسی آنان به غذاهای خانگی و میوه و سبزی، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده در محیط های کار که نیاز به برخی مواد مغذی و مقوی را افزایش می دهد، دسترسی کمتر آن ها به آموزش های تغذیه ای که از طریق رسانه های مختلف ارائه می شود، از مهمترین علل به خطر افتادن سلامت مردان است‌.

این کارشناس اضافه کرد: توجه کمتر مردان به سلامت خود، فقدان زمان خواب کافی و کم خوابی به علت داشتن مشاغل شیفتی که آن ها را در معرض استرس های روحی قرار می دهد، محدودیت زمان برای مراجعه به پزشک و مراکز بهداشتی، درمانی و حتی گاه تنبلی برای خود مراقبتی و ...، از دیگر دلایل مهم به خطر افتادن سلامت مردان و بی توجهی به تغذیه مناسب این گروه است.
 
شیوع روز افزون ابتلای مردان به بیماری های غیر واگیر 

وی با بیان این که نوع تغذیه مردان علاوه بر این که در سلامتشان اثرگذار بوده، در بازدهی کاری آنان نیز بسیار موثر است، گفت: آمار بالا و شیوع روز افزون ابتلای مردان به بیماری های غیر واگیر همچون چاقی، سرطان و فشار خون بالا و از طرفی کاهش سن ابتلا به این بیماری ها در کشور و ارتباط تنگاتنگ آن با عادات غذایی و فرهنگ تغذیه ای جامعه، می طلبد که مردان برای حفظ سلامتی خود توجه بیشتری به خودمراقبتی با  تغذیه و فعالیت های ورزشی داشته باشند.

وی با تاکید بر تاثیر سلامت مردان در حفظ سلامت ارکان خانواده، اظهار کرد: رعایت تنوع و تعادل در مواد غذایی مصرفی و استفاده از کلیه گروه های غذایی پایه یک تغذیه خوب است، چراکه مواد مغذی لازم اعم از درشت مغذی ها مثل پروتئین، کربوهیدرات و چربی و ریز مغذی ها مثل ویتامین ها و املاح را تامین می کند.

اهمیت مصرف آب و مایعات در سلامت مردان

فیروزکوهی بر مصرف آب و مایعات به میزان حداقل ۶ تا ۸ لیوان در روز تاکید و بیان کرد: ماهی های چرب از قبیل سالمون و ساردین منبع عالی چربی های مفید هستند. این ماهی  ها حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و از مردان در مقابل بیماری های قلبی که مهمترین عامل مرگ و میر مردان است، محافظت می کنند. پس ضرورت دارد در هفته ۲ وعده از ماهی ها استفاده شود.

 وی با بیان این که گوشت مرغ و ماکیان و گوشت قرمز کم چرب نیز سلامت مردان را ارتقا می بخشد، تصریح کرد: قسمت های کم چرب گوشت های قرمز مثل گوشت لخم گاو  و گوسفند، حاوی پروتئین با کیفیت هستند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: گوشت قرمز منبع خوبی از اسیدآمینه لوسین نیز است که به ساخت عضلات کمک می کند، بنابراین توصیه می شود که یک سوم مصرف گوشت ها از نوع گوشت قرمز بدون چربی باشد.

وی با اشاره به اهمیت مصرف شیر و ماست، افزود: پروتئین موجود در لبنیات منبع دیگری از اسیدآمینه لوسین بوده که در ساخت عضلات کمک کننده است. در بین انواع ماست، ماست چکیده به علت دارا بودن پروتئین بیشتر و قند کمتر،  توصیه می شود. همچنین حاوی پتاسیم و باکتری های مفید برای روده است. 

به گفته فیروزکوهی، شیر تخمیر شده با پره بیوتیک و پروبیوتیک می تواند سلامت روده را ارتقا دهد، بنابراین کفیر یک سین بیوتیک برای روده است و می تواند مشکلات گوارشی را که با افزایش سن رخ می دهند مهار کند. همچنین می تواند به کاهش التهاب در روده و سطوح قند خون در بیماران دیابتی کمک کند. حتی خوب است که مردان با سن بالاتر، از مکمل های پروبیوتیک برای عملکرد بهتر سیستم گوارشی، به صورت روزانه استفاده کنند.

تاثیر تخم مرغ در کاهش خطر دژنراسیون ماکولا

 وی اضافه کرد: تخم مرغ نیز منبع خوبی از پروتئین است و از آنجایی که با افزایش سن مردان حجم توده عضلانی کاهش می یابد، می تواند برای آنها مفید باشد. همچنین تخم مرغ سرشار از لوتئین است که خطر دژنراسیون ماکولا را که یک مشکل چشمی بوده و می تواند به نابینایی منجر شود، کاهش می دهد.

 این کارشناس مصرف انواع میوه ها و  سبزیجات رنگارنگ را ضروری دانست و گفت: سبزیجات رنگی از قبیل نارنجی رنگ سرشار از بتاکاروتن، لوتئین و ویتامین C هستند. این مواد مغذی می توانند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کنند.  
 
وی ادامه داد: فلفل دلمه ای قرمز، هویج و کدوحلوایی، انتخاب های خوبی از این گروه هستند. سبزیجات برگ سبز تیره مثل اسفناج و کلم پیچ نیز می توانند به سلامت چشم ها و پروستات کمک کنند. این محصولات سرشار از لوتئین و زآگزانتین هستند که از سیستم بینایی در مقابل کاتاراکت و تحلیل شبکیه چشم که ناشی از افزایش سن است، محافظت  کنند.

این کارشناس با بیان این که برنج قهوه ای نیز منبع خوبی از فیبر است، افزود: با افزودن کمی اسفناج، گوشت کم چرب و آناناس می توانید این نوع برنج را طعم دار کنید. اگر بافت آن را دوست ندارید، با کمی برنج سفید آن را مخلوط کنید. با برنج قهوه ای و دیگر غلات کامل و سبوسدار می توانید ریسک بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهید.
 
توت ها و گوجه فرنگی؛ سرشار از آنتی اکسیدان

وی با اشاره به اهمیت انواع توت ها، اظهار کرد: توت ها سرشار از آنتی اکسیدان بوده که ریسک سرطان را کاهش می دهند. همچنین این ترکیبات هم برای سلامت جسم و هم سلامت ذهن مفید هستند. 

به گفته فیروزکوهی، گوجه غنی نیز از ماده ای با خاصیت آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن هست که از بدن در برابر انواع مختلف سرطان ها به خصوص پروستات محافظت می کند.  مردانی که به طور منظم سس گوجه فرنگی طبیعی و بدون افزودنی مصرف می کنند، کمتر احتمال دارد به سرطان پروستات مبتلا شوند. 

وی گفت: مصرف موز نیز به علت غنی بودن از پتاسیم که یک ماده ضروری برای انقباضات عضلانی و سلامت استخوان هاست، اهمیت دارد، همچنین دریافت کافی پتاسیم به اندازه محدودیت دریافت سدیم، برای کنترل فشار خون اهمیت دارد.

 وی اضافه کرد: همچنین مغزها می توانند تامین کننده پروتئین، فیبر و روی باشند و غنی از استرولهای گیاهی هستند که می توانند سطوح کلسترول خون را بهبود ببخشند. 

 این کارشناس افزود: زنجبیل نیز می تواند به فروکش کردن التهابات کمک کند. همچنین مصرف این ادویه به طور منظم می تواند درد عضلانی ناشی از ورزش را کاهش دهد. آووکادو هم غنی از چربی های مفید است،   روغن زیتون و مغزها نیز حاوی چربی های خوب و مفید هستند. 

 وی مصرف قارچ را نیز مفید دانست و بیان کرد: قارچ ها می توانند، گاهی جایگزین گوشت قرمز شوند و چون طعم و حالتی شبیه به گوشت دارند، برای مردان احساس خوبی ایجاد می کنند، یک فنجان قارچ، حدود ۲۰ کالری دارد که منبع سرشاری از پتاسیم محسوب می شود. 

فیروزکوهی تصریح کرد: پتاسیم زیاد قارچ، نقش خیلی مهمی در تعدیل اثرات منفی سدیم ایفا می کند و حتی فشار خون را کاهش می دهد. قارچ ها را  می توانید به صورت گریل شده  در فر یا به عنوان بخشی از سالاد استفاده کنید.

تاثیرات منفی موادغذایی دارای چربی های ترانس

 وی با بیان این که استفاده از موادغذایی دارای چربی های ترانس، مانند سیب زمینی سرخ کرده و غذاهای آماده، سبب کاهش حافظه مردان جوان و میانسال می شود، ادامه داد: چربی های ترانس در روغن نباتی، مارگارین، شیرینی ها، سیب زمینی سرخ کرده و  برخی غذاهای آماد ه ای که با روغن هیدروژنه پخته می شوند، وجود دارند. این چربی ها سبب افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب می شوند و برای سلامت قلب مضر هستند، تولیدکنندگان موادغذایی از این چربی برای بهبود طعم ، بافت و ماندگاری موادغذایی استفاده می کنند.

فیروزکوهی با اشاره به اهمیت و ضرورت انجام فعالیت های ورزشی برای سلامت مردان اظهار کرد: انجام روزانه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا یا فعالیت های استقامتی و کششی مثل  وزنه زدن و طناب کشیدن برای سلامت این افراد مفید است.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

کلیدواژه: سلامت مردان برای سلامت گوشت قرمز بیماری ها چربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۲۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد

متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال‌ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی‌ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می‌کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی‌ها به ام اس مبتلا شد.

آن‌ها امیدوارند این آنتی بادی‌ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه‌های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آن‌ها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آن‌ها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال‌ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی‌های اتوآنتی بادی - آنتی بادی‌هایی که می‌توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می‌شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام اس می‌تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام‌ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • رژیم تخم مرغ شما را به لاغری سریع می‌رساند
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد