Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@20:57:49 GMT

سایه گرم محک بر تن سرد کودکان سرطانی

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۲۷۸۵

سایه گرم محک بر تن سرد کودکان سرطانی

گروه سلامت خبرگزاری فارس-محمد تاجیک:سرطان درد بی انتهایی دارد و کودک سرطانی داشتن، سنگین ترین اندوه و فغان است!

کودک سرطانی یعنی آه و ناله معصومانه! زجرو سختی غریبانه و ضعف و سستی توانفرسا!

 جان می‌دهد هر لحظه مادری که اشکان از سر درد و رنج جگر گوشه‌اش را می‌بیند که چطور شمع وجودش لحظه لحظه به سوی آب شدن و خاموشی می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این تنها درد سرطان نیست، بلکه دغدغه تامین هزینه درمان این بیماری مهلک نیز مثنوی هفتاد من کاغذ زندگی غمبار این نوگلان پژمرده و قد خمیده است!

مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان با نام اختصاری «محک» از سال ۱۳۷۰ در قـالب یک سـازمان غیر انتفاعی- غیر دولتی با انگیزه والای کمک به همنوع فعالیت همه جـانبه خود را جهت حمایت از کودکان مبتلا بـه سرطان زیر ۱۶ سال و خانواده‌های آنـان آغاز کرده است.

در طـول ۳۰ سال فعـالیت، محک بـا بهره‌گیری از کمک‌های انسان دوستانه مردم نیکوکار و همراهی مدیران نیک اندیش و تلاش پیگیر نیروهای داوطلب و موظف خود به موفقیت‌های چشمگیری در حوزه‌های امور خیریه، درمان و تحقیقات دست یافته است و به یکی از قطب‌های درمان در خاورمیانه تبدیل شده است.

محک تا پایان سال ۹۹، بیش از ۳۷۵۰۰ کودک مبتلا به سرطان را تحت حمایت همه جانبه قرار داده است. دریافت مقام مشورتی از شورای اقتصادی، اجتماعی سازمان ملل متحد(ECOSOC)، عضویت در سازمان‌های معتبر بین‌المللی مرتبط با سرطان کودکان، احداث تنها بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان در خاورمیانه با زیر بنای ۱۸۰۰۰ متر مربع و امکانات کامل کلینیکی و پاراکلینیکی در سال ۱۳۸۶، از جمله شاخص های این مؤسسه خیریه است.

حضور مؤسسه خیریه محک در تمامی شهرها و استان‌های ایران

ارائه خدمات درمانی و حمایتی یکپارچه به تمامی کودکان مبتلا به سرطان ایران از مهم‌ترین برنامه‌های محک بوده و هست. مددکاران اجتماعی محک در هر استان و شهرستانی که بیمارستان دولتی و دانشگاهی با بخش خون و آنکولوژی کودک دارد به صورت حضوری، غیرحضوری و آنلاین فعالیت می‌کنند تا پرونده حمایتی کودکان را تشکیل داده و هزینه‌های درمانی و حمایتی ایشان را بپردازند. در صورتی که استانی فاقد بیمارستان دارای بخش خون و آنکولوژی کودک باشد، کودکان به صورت مستقیم توسط پزشکان به محک معرفی می‌شوند.

برای آشنایی با فعالیت‌های این موسسه خیریه در حوزه درمان کودکان سرطانی با بهناز آسنگری، مدیر واحد خدمات حمایتی محک به گفت‌وگو نشستیم.

داوطلبان مددکاری اجتماعی با 111 پزشک خون و آنکولوژی کودک و همچنین کادر درمان بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی در سراسر ایران در ارتباطات‌اند

 

30 سال با کودکان سرطانی ایران

آسنگری در ابتدا با بازگشت به 30 سال پیش، گفت:در سال 1370 محک متشکل از یک گروه داوطلب بود که به صورت روزانه به برخی از بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان در تهران سر می‌زدند.

وی ادامه داد:‌همه ما به عنوان داوطلبان مددکاری اجتماعی با کودکان بیمار و خانواده‌هایشان در ارتباط بودیم و برخی از نیازهای اولیه آنها چون توضیحات مرتبط با دارو، همراهی در بخش‌های درمانی، خرید وسایل مورد نیاز و غیره را تأمین می‌کردیم. این اولین حضور خانواده محک در بیمارستان‌ها بود.

ردپای محک در بیمارستانهای کشور

مدیر واحد خدمات حمایتی محک افزود: پس از آن متناسب با گسترش فعالیت‌های محک، حضور این مددکاران اجتماعی نیز در بیمارستان‌ها افزایش یافت تا جایی که پس از افتتاح هر بخش آنکولوژی کودک در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی در سراسر کشور، دفتر مددکاری محک نیز در آن بیمارستان مستقر شد.

آغوش محک پذیرای کودکان بی بضاعت سرطانی

آسنگری بیان داشت:‌این حضور، نقطه آغاز فعالیت گسترده محک در تمامی بیمارستان‌های سطح کشور بود. یکی از مهم‌ترین اهداف محک در این اقدام آن بود که ‌خانواده‌هایی که بضاعت مالی ندارند، مسیر درمان بیماری فرزندشان را رها نکنند.

وی گفت:‌در سی‌امین سال فعالیت این مؤسسه باید بگویم که مددکاران اجتماعی محک در 16 بیمارستان دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان در تهران و 28 بیمارستان در سایر شهرها فعالیت مستمر دارند.

یکی از مهم‌ترین اهداف محک در این اقدام آن بود که ‌خانواده‌هایی که بضاعت مالی ندارند، مسیر درمان بیماری فرزندشان را رها نکنند

 

ارائه خدمات حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان ایران در پاندمی کرونا

مدیر واحد خدمات حمایتی محک تصریح کرد:فعالیت مددکاران اجتماعی محک با شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی تغییر کرد.

آسنگری گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا خدمات‌رسانی به کودک مبتلا به سرطان به صورت حضوری انجام می‌شد. روانشناسان، مددکاران اجتماعی موظف و داوطلبان مددکاری محک هفته‌ای یک بار در بیمارستان‌های حضور پیدا می‌کردند.

وی متذکر شد:‌اما با شیوع ویروس کرونا فعالیت حضوری محک در این بیمارستان‌ها متوقف شد. دیری نگذشت تا زیرساخت‌های لازم برای خدمت‌رسانی روانشناسان و مددکاران اجتماعی به صورت غیرحضوری فراهم شد.

مدیر واحد خدمات حمایتی محک ابراز کرد:این روزها همکاران ما به صورت تلفنی با بیماران و خانواده‌هایشان در ارتباطند و مشکلات مددکاری و روانشناختی آنها را مرتفع می‌کنند.

آسنگری ‌افزود:محک همواره به ارتقای کیفیت زندگی قهرمان کوچک خود توجه می‌کند و تلاش کرد تا در دوران کرونا این موضوع دستخوش تغییرات نشود.

قصه خوانی و آموزش کاردستی به کودکان سرطانی

وی خاطرنشان کرد:بنابراین محتواهایی چون قصه‌های صوتی، آموزش کاردستی و غیره که توسط داوطلبان و روانشناسان تهیه می‌شود را از طریق گروه‌هایی که در پیام‌رسان‌‌های اجتماعی ایجاد شده برای کودکان مبتلا به سرطان و خانواده ایشان ارسال می‌کند.

همکاری محک با بیش از 100 پزشک خون و آنکولوژی کودک در سراسر کشور

مدیر واحد خدماتی حمایتی محک بیان داشت:‌مددکاران داوطلب محک پیش از شیوع کرونا در دفاتری که در بیمارستان‌ها شکل گرفته بود، حضور داشتند و خدمات حمایتی مورد نیاز را به کودک و خانواده ارائه می‌دادند.

وی یادآور شد:‌با شیوع کرونا و ضرورت حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و سلامت داوطلبان، این ارتباط به شکل تلفنی و اینترنتی تغییر کرد. به صورتی که داوطلبان مددکاری اجتماعی با 111 پزشک خون و آنکولوژی کودک و همچنین کادر درمان بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی در سراسر ایران در ارتباطات‌اند.

آسنگری تصریح کرد:‌آنها کودکان مبتلا به سرطان جدید را به داوطلبان محک معرفی کرده تا تحت حمایت این مؤسسه قرار گیرند. همچنین مددکاران اجتماعی از طریق ارتباط تلفنی یا تصویری با خانواد‌ها نیازهای آنها را شناسایی و فاکتورهای مرتبط با هزینه‌های درمان را دریافت می‌کنند.

مدیر واحد خدماتی حمایتی محک ضمن بیان این توضیحات گفت:هدف ما در محک آن است که در هر شرایطی کیفیت ارائه خدمات حمایتی کاهش پیدا نکند.

وی اضافه کرد: بنابراین با وجود ارتباط مستمر با خانواده‌ها، مددکاران داوطلب در روزهای خاصی نیز در بیمارستان‌های تهران و شهرستان حضور می‌یابند تا در مواقع مورد نیاز به صورت حضوری خدمات حمایتی مورد نیاز کودک و خانواده را در اختیارشان قرار دهند.

آسنگری تصریح کرد: پیگیری اوضاع روانی کودک و خانواده و نیز آموزش آنها برای حمایت از فرزندشان و مدیریت ارتباط بیمار با دیگر اعضای خانواده، باعث می‌شود کودکان و خانواده‌هایشان با روحیه بیشتری به درمان بیماری سرطان ادامه دهند.

مدیر واحد خدماتی حمایتی محک اظهار داشت:‌در واقع همه باید بدانند ارائه خدمات حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان مختص بیمارستان محک نیست. واحد خدمات حمایتی محک پل ارتباطی میان کادر درمان و تمامی کودکان مبتلا به سرطان است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محک کودکان سرطانی درمان کودک سرطانی سایه گرم بیمارستان های دولتی و دانشگاهی کودکان مبتلا به سرطان داوطلبان مددکاری مددکاران اجتماعی بیمارستان ها کودکان سرطانی ارائه خدمات مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۲۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود

به گزارش خبرآنلاین، کارگردان فیلم سینمایی «لازانیا» درباره ساخت فیلم انیمیشن و ارتباط بهتر مخاطب با این آثار گفت: من به سینمای انیمیشن نیز علاقه دارم و اتفاقاً دو طرح برای ساخت اثر در این قالب نوشته‌ام. من هیچ‌گاه به دنبال کسب جایزه از جشنواره‌ها نبودم و سینمایی که مورد علاقه‌ام بوده را دنبال کردم و در فیلم‌هایم به فضای فانتزی همواره توجه داشته‌ام. سینمای من غیر از فیلم «دزد و پری» که مختص مخاطب خردسال است، معمولاً سینمایی است که مخاطبش خانواده‌ها هستند و سعی دارم قصه‌پردازی کنم و فانتزی را هم به خوبی می‌شناسم. سریال «دیو و ماه پیشونی» همزمان در چهار پلتفرم پخش شد توانست جزو پربیننده‌ترین سریال‌های کودک و نوجوان شبکه نمایش خانگی باشد. در این سریال سعی کردم خانواده‌ها و کودکان را به شاهنامه و کتابخوانی علاقه‌مند کنم و جالب است که در زمان پخش خانواده‌هایی که حتی بچه‌های ۵ یا ۶ساله داشتند و بچه‌هایشان توان خواندن و نوشتن نداشتند هم از علاقه‌مند شدن آن‌ها به شاهنامه می‌گفتند و این برای من اتفاق بسیار خوشایندی بود. متأسفانه همانطور که پیش‌تر گفتم شرایط سینمای کودک بسیار بد است و اگر حمایت نهادهای دولتی نباشد ساخت فیلم تقریباً غیرممکن است. همیشه مسئولان شعارهای خوبی برای حمایت از این سینما مطرح کرده‌اند اما هیچ‌گاه عملکردی که شاهد بودیم در حد شعارهای مطرح شده نبوده و واقعیت موجود در سینمای کودک بسیار ناامیدکننده است.


این کارگردان درباره موضوع فیلم «والدین امانتی» توضیح داد: اولین مسئله‌ام برای ساخت یک فیلم کودک و نوجوان سرگرم‌کننده بودن اثر است. در «والدین امانتی» یکی از مفاهیمی که مدنظر داشتم مسئله محیط زیست بود. متأسفانه محیط زیست ما با بی‌توجهی در خطر از دست رفتن است و به نظر من بسیار مهم است که نسل جدید نگاهی دلسوزانه به محیط زیست داشته باشد.

وی افزود: لوکیشن فیلم «والدین امانتی» در جنگل‌های هیرکانی است که درخت‌هایی مربوط به قرن‌ها قبل در آن حضور دارند و شاید برخی درختان مربوط به چهارهزار سال پیش باشند اما متأسفانه امسال شاهد بودم که نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار درخت را قطع کرده‌اند تا یک پارکینگ بسازند و اتفاقاتی اینچنین نشان می‌دهد که ما درباره محیط زیست نیاز به فرهنگ‌سازی داریم. همانطور که گفتم یکی از دغدغه‌های من همین مسئله بود و قصد داشتم اهمیتش را به کودکان گوشزد کنم و فکر می‌کنم مهم‌ترین مسئله برای نجات محیط زیست این است که به کودکانمان حفاظت از آن را آموزش دهیم. موضوع بعدی که در این فیلم مدنظر داشتم موضوع خانواده و احترام به پدر و مادر بود. خانواده برای من کلمه‌ای قابل احترام است و سعی کردم در قالبی سرگرم‌کننده اهمیت آن را برای کودکان و نوجوانان بازگو کنم.

قناعت در پایان اظهاراتش تأکید کرد: خوشبختانه از نتیجه کار و محصول نهایی رضایت دارم و اکران آنلاین نیز تا الآن برایم با بازخوردهای خوبی همراه بوده و از مسئولان فیلم‌نت نیز تشکر می‌کنم که شرایطی را برای اکران این اثر فراهم کردند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900919

دیگر خبرها

  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲/۵ ساله
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک بندرعباسی خارج شد
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده