فیلمنامه حلقه مفقوده اکثر آثار جشنواره فیلم فجر
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۲۸۹۷
یادداشت - مجتبی احمدی دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا.
22 فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند که مشخصا سعی بر این بوده است که اکثر آثار با بررسی نوع ژانر، کیفیت فنی وساختار و البته پیامی که از فیلم و محتوای آن منعکس می شود در کنداکتور جشنواره فیلم فجر جای بگیرند . نکته ای که در جشنواره امسال به شدت حائز اهمیت بود نگاه متنوع هیئت انتخاب در انتخاب سوژه، ژانر و البته ساختار آثار بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما نکته ای که شاید برای بسیاری از مخاطبان عام و مخاطبان خاص و حتی منتقدان مورد سوال واقع شد نبودن سوژه بکر و قصه جذاب در میان اکثر آثار جشنواره بود شاید اگر به بحث فیلمنامه در آثار جشنواره فجر چهلم نگاهی دقیق و تخصصی داشته باشیم به این نتیجه برسیم که مجموع فیلم های حاضر در جشنواره به جز چند اثر، قصه های تکراری و سوژه هایی معلوم داشتند و کمتر کاری را در جشنواره امسال دیدیم که از قصه ای بکر و فضایی متفاوت برخوردار باشد.
اکثر فیلم های حاضر در جشنواره فیلمنامه ای معمولی داشتند و به جز سه، چهار اثر تقریبا ساختار آثار از فیلمنامه متوسطی که نوشته شده بود اثری متوسط را به جای گذاشته بود.
با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین آثار سینمایی کشور ما برگزار می شود و بسیاری از آثار حاضر در جشنواره محصول بخش مهمی از سینمای ما به لحاظ کمپانی های فیلمسازی می باشد طبیعی است که انتخاب سوژه، انتخاب قصه و انتخاب سبک روایت به شدت در ساخت فیلم های حاضر موثر است چراکه طبیعی است که سینمای ایران حداقل به لحاظ کیفی با نگاهی بر جشنواره فیلم فجر قضاوت می شود و طبیعتا وقتی در جشنواره بخش عمده ای از آثار قوی و قابل دفاع باشند می توان در آن سال به سینما نمره قبولی داد.
اما ما امسال در کمتر فیلمی شاهد شخصیتی جذاب، خاص و با ایده هایی نو بودیم کاراکترها رنگ آمیزی متفاوتی نداشتند و بیشتر شخصیت ها قابل دفاع نبودند و به همین دلیل در کل جشنواره به رغم حضور بازیگران قوی شاهد بازی خاص و عجیب و غریبی که در ذهن ماندگار شود نبودیم و در بحث فیلمنامه هم کمتر شاهد نقاط جذاب تعلیق و اتفاقات و حوادث ویژه بودیم و اکثر آثار در چند دقیقه اول تکلیف مخاطب را با خود مشخص می کردند.
به جز چند اثر ما کمتر شاهد این بودیم که فیلمی بتواند تماشاگر را تا دقیقه آخر بکشاند. فیلم ها اکثرا موضوعات مشخص و معین مرسوم را داشتند و به جز یکی دو فیلم کمتر شاهد جغرافیای متفاوت، فضای روایی متفاوت و قصه های سر و شکل دار متفاوت بودیم.
اگر به بحث فیلمنامه به عنوان مهمترین اتفاق در تولید یک اثر نمایشی چه در حوزه سینما و چه در حوزه دیگر آثار نمایشی نگاهی تخصصی تر داشته باشیم متوجه خواهیم شد که معمولا فیلمنامه ها هستند که می توانند ناجی آثار باشند . طبیعی است که وقتی فیلمنامه ای ضعیف و بدون نقاط عطف جذاب، بدون سبک روایی خاص و بدون شخصیت پردازی های پیچیده و دوست داشتنی در دست هر کارگردانی باشد محصول، اتفاقی عجیب و غریب خواهد بود.
بدین ترتیب می توان گفت در ادامه مباحثی که با موضوعات مختلف در خصوص جشنواره فیلم فجر داشتیم داستان فیلمنامه مانند بسیاری از آثار تولید شده در سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و غیره حلقه مفقوده ای است که در سینماهای 1400 هم به آن رسیدیم. طبیعی است که برای داشتن سینمایی قوی و گیرا نیاز است تا فیلمنامه ها قوت و قدرت بیشتری بگیرند و البته مسئولین هم دست نویسندگان را در نگارش آثار در ژانرهای مختلف و پرداختن به موضوعات پر ممیزی مرتبط با ناهنجاری های اجتماع باز بگذارند تا با رعایت چارچوب و البته اعتقادات آثاری متفاوت را در سینمای کشورمان روی پرده سینما ببینیم.
انتهای پیام//
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: جشنواره فیلم جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر ساخت فیلم سینمای ایران جشنواره فیلم رنگ آمیزی بازی عجیب و غریبی ذهن عجیب و غریب سینما و تلویزیون ناهنجاری ادبیات جشنواره فیلم فجر رنگ آمیزی عجیب و غریب فرهنگ و هنر برنا فیلم نمایشنامه جشنواره سینما فیلمنامه سیمرغ مجتبی احمدی جشنواره فیلم فجر اکثر آثار فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۲۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامهنویسان نبود!
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامهنویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیشرو، قیمتهای پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.
به گزارش ایرنا،در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آنکه این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامهنویس فسیل و بسیاری از فیلمهای کمدی چند سال اخیر به گفتوگو نشستیم.
صالحی در واکنش به قیمتها و درصد تحقق آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردانها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمیکنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود.در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد
صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامهنویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص میدهند اما اینجا اینگونه نیست.
بدون سازوکار درست، ارگانها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمیگیرند
نویسنده فیلم بخارست با بیان آنکه با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگانها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگانها یا تهیهکننده نباشد با شما چانه میزنند و آن عدد را دریافت نمیکنید.در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی
این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسندهها در سینما رخ میدهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد.
او ادامه داد: از این رو در بازار قیمتشکنی اتفاق میافتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمیکنند چراکه قیمتهای خیلی پایینتری وجود دارد. قیمت را نصف میکنند و با یک فیلمنامهنویس دیگر کار میکنند.
نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامهنویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگانها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.
صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دستهبندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دستهبندی نشدهاند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام میشود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند.در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند
وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را میکنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه میدانیم که بودجه تهیهکننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد میدهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار میکند.
او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرمها، دستهبندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا میتوان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژههای خاص و تاریخی.
فیلمنامه اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش میشود
نویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلمهای کمدی هم تعلق نمیگیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسبتری دریافت میکنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمیگیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش میشود.
صالحی در نهایت با اشاره به پرفروشترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار میکنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی میفروشد، خودشان یک هدیه در نظر میگیرند.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902941