Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@17:50:35 GMT

نورون مصنوعی قابل چاپ برای نخستین بار ابداع شد

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۲۹۸۷

نورون مصنوعی قابل چاپ برای نخستین بار ابداع شد

پژوهشگران سوئدی موفق شده‌اند برای نخستین بار، نورون‌های مصنوعی ابداع کنند که قابل چاپ هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نانوورک، پژوهشگران برای نخستین بار، یک نورون آلی مصنوعی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند با یک گیاه زنده و یک سیناپس آلی مصنوعی ادغام شود. نورون و سیناپس مصنوعی، هر دو از ترانزیستورهای الکتروشیمیایی آلی چاپ‌شده ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پالس‌های الکتریکی سلول عصبی مصنوعی هنگام اتصال به تله گیاه موسوم به "ونوس مگس‌خوار"(Venus flytrap) می‌تواند به بسته شدن برگ‌های گیاه منجر شود؛ اگرچه هیچ مگسی وارد تله نشده است. نیمه رساناهای آلی می‌توانند هم الکترون‌ها و هم یون‌ها را هدایت کنند؛ بدین ترتیب، به تقلید مکانیسم مبتنی بر یون در گیاهان کمک می‌کنند. در این حالت، پالس الکتریکی کمتر از ۰/۶ ولت می‌تواند قابلیتی را به گیاه القا کند که به بسته شدن برگ‌ها می‌انجامد.

"سیمون فابیانو"(Simone Fabiano)، دانشیار حوزه نانوالکترونیک در "دانشگاه لینشوپینگ"(Linköping University) سوئد و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما ونوس مگس‌خوار را انتخاب کردیم تا بتوانیم به وضوح نشان دهیم که چگونه می‌توانیم سیستم بیولوژیکی را با سیستم آلی مصنوعی هدایت و آنها را به برقراری ارتباط ترغیب کنیم.

گروه پژوهشی دانشگاه لینشوپینگ در سال ۲۰۱۸، نخستین گروهی بود که مدارهای الکتروشیمیایی آلی مکمل و قابل چاپ را توسعه داد. این گروه پژوهشی، از پلیمرهای نوع n و نوع p استفاده کرد که بارهای منفی و مثبت را هدایت می‌کنند. این کار، امکان ساخت ترانزیستورهای الکتروشیمیایی آلی مکمل و قابل چاپ را فراهم کرد.

این گروه پژوهشی، ترانزیستورهای آلی را بهینه‌سازی کرده‌اند تا بتوان آنها را در دستگاه‌های چاپ قرار داد و روی فویل پلاستیکی نازک تولید کرد. با این روش، هزاران ترانزیستور را می‌توان روی یک بستر پلاستیکی چاپ کرد. این گروه پژوهشی به همراه پژوهشگران اهل لوند و گوتنبرگ، از ترانزیستورهای چاپی برای شبیه‌سازی نورون‌ها و سیناپس‌های سیستم بیولوژیکی استفاده کرده‌اند.
ما برای نخستین بار، از توانایی ترانزیستور برای تغییر براساس غلظت یون برای تعدیل "فرکانس اسپایک"(spiking frequency) استفاده می‌کنیم. فرکانس اسپایک، سیگنالی را ارسال می‌کند که به واکنش سیستم بیولوژیکی منجر می‌شود.

"سیمونه فابیانو"(Simone Fabiano)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما همچنین نشان داده‌ایم که ارتباط میان نورون و سیناپس، یک رفتار یادگیری دارد که "یادگیری هب"(Hebbian learning) نامیده می‌شود. اطلاعات در سیناپس ذخیره می‌شوند که تاثیر سیگنال‌دهی را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران امیدوارند که بتوان از سلول‌های عصبی مصنوعی برای پروتزهای حساس انسان، سیستم‌های قابل کاشت برای تسکین بیماری‌های عصبی و رباتیک نرم هوشمند استفاده کرد.
"چی یوان یانگ"(Chi-Yuan Yang)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما نورون‌هایی مبتنی بر یون، مشابه نورون‌های خودمان ابداع کرده‌ایم که می‌توانند به سیستم‌های بیولوژیکی متصل شوند. نیمه‌رساناهای آلی، مزایای بی‌شماری دارند. آنها زیست‌سازگار، زیست‌تخریب‌پذیر، نرم و شکل‌پذیر هستند. آنها فقط به ولتاژ پایین نیاز دارند تا کار کنند. ولتاژ پایین هم برای گیاهان و هم برای مهره‌داران، کاملا بی‌ضرر است.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نورون سیناپس سلول ترانزيستور برای نخستین بار گروه پژوهشی نورون ها قابل چاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۲۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد

یه گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد انوار، توجه به آموزش و پژوهش را در ارزیابی آثار به خاطر تعیین این موضوع به عنوان شعار سال توسط ایکوم (کمیته بین المللی موزه‌ها) برای روز جهانی موزه‌ها عنوان کرد.

محمد انوار دبیر اجرایی اولین کنفرانس بین المللی موزه‌ها در گفتگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری آنا به داوری و پذیرش ۱۲۵ اثر در این کنفرانس خبر داد و گفت: این آثار تقریبا از اکثر استان‌های کشور ارسال شده است و همچنین آثاری را از کشور‌های انگلستان، قبرس، ترکیه، عراق، افغانستان و سخنرانانی را از کشور‌های فرانسه و انگلستان داشتیم.

وی در خصوص محور‌های مقالات رسیده به دبیرخانه گفت: پژوهش‌های رسیده به دبیرخانه سعی کرده بودند که به موضوع‌های کارکرد موزه‌ها، اهمیت آن‌ها، ارتباط موزه‌ها و معماری، طراحی، گالری‌ها و نمایشگاه‌ها، تجهیزات، آزمایشگاه، کارگاه، مرمت و احیاء، مستندنگاری و مستندسازی، استانداردسازی، حفاظت و...یپردازند و تقریبا آثار ارائه شده از کیفیت و درجه خوبی برخوردار بودند.

وی به توجه به موضوع آموزش و پژوهش در ارزیابی آثار ارسال شده اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به تعیین این شعار سال که توسط ایکوم (کمیته بین المللی موزه‌ها) برای روز جهانی موزه‌ها که ۲۸ اردیبهشت ماه است، تعیین شده بود ما هم سعی کردیم تا محوریت ارزیابی آثار را بیشتر به این موضوع اختصاص دهیم.

انوار به حمایت دستگاه‌های دولتی و خصوصی بسیاری از برگزاری این کنفرانس اشاره کرد و گفت: وزارت کشور، وزارت میراث، صنایع دستی و گردشگری، کمیسیون ملی یونسکو، بیش از ۱۲۵ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و ... از این کنفرانس حمایت کردند و سعی کردند تا در روند اجرایی و علمی این کنفرانس نهایت همکاری را با دبیرخانه داشته باشند.

گفتنی است، اهداف اولین دوره کنفرانس بین المللی موزه‍‌ها، تقویت نقش پژوهشی نهاد موزه، انتشار آخرین نتایج و یافته‌های جدید پژوهشی و تجارب فنی و ترویجی در زمینه موزه و موزه داری، ارتقاء سطح دانش و آگاهی پژوهشگران و کارشناسان حوزه موزه، توجه ویژه به موزه‌ها و مسائل و موضوعات مرتبط، بررسی وضعیت موزه‌ها و ارتقاء سطح کیفی موزه‌ها با راهکار‌های اجرایی مبتنی بر روش‌های علمی و به روز، نقش و اثر موزه‌های علمی، فنی و دانشگاهی، تقویت هویت علمی و فنی کشور و معرفی در سطح بین الملل، حفظ میراث فرهنگی، علمی و تاریخی کشور و نمود بین المللی آن، دیپلماسی علمی و فرهنگی و استفاده از نقش موزه‌ها در باروری خلاقیت و نوآوری استعداد علمی، فرهنگی، تاریخی و هویتی کودکان، نوجوانان و جوانان و هم افزایی دانش و تجربه و اطلاعات موزه‌های کشور باهم و با موسسات موزه‌ای جهانی، ایجاد مشارکت و هم افزایی میان جامعه پژوهشگران، متخصصین و نهاد‌های اجرایی مرتبط است.

لازم به ذکر است که کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها ۵ اردیبهشت در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویداد اپل در راه است | آی‌پد پرو با تراشه M4 عرضه می‌شود
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • آی پد پرو جدید با تراشه M۴ عرضه می شود
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران