Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس نحوه دریافت سود تقسیمی شرکت‌های بورسی یکی از مشکلاتی است که همواره سهامداران خرد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

برخی شرکت‌ها سهامداران را برای دریافت این سود به شعب بانکی ارجاع می‌دهند، در این نوع پرداخت سود، سهامداری که احتمالا چندین شرکت در پرتفوی خود دارد باید برای دریافت سود هر شرکت به بانک‌های متفاوت مراجعه کند و هزینه‌های بیهوده رفت و آمد را به جان بخرد، اینجا است که برخی سهامداران عطای این سود را به لقای آن می‌بخشند و این حق سهامداران در بازار سرمایه پایمال می‌شود، برخی شرکت‌ها نیز از سهامدار می‌خواهند اطلاعات هویتی خود را به شرکت از طریق فکس، ایمیل یا پست به شرکت بفرستند، این روش نیز به مراتب ضعیف‌تر از روش مراجعه به بانک است چرا که شرکت هیچ گونه پاسخگویی نسبت به دریافت قطعی اطلاعات سهامداری ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* 268 شرکت از 515 شرکت بورسی از سامانه سجام سود تقسیمی را واریز می‌کند

بررسی‌های انجام گرفته از اطلاعیه‌های سود تقسیمی شرکت‌ها از سایت کدال نشان می‌دهد در سال 1400، از بین 515 شرکت، 268 شرکت از سامانه سجام سود تقسیمی را واریز می‌کند اما همچنان 250 شرکت غیر سجامی هستند. به عبارت دیگر، نزدیک به نیمی از شرکت‌های بورسی به روش واریز سود از سامانه سجام عمل نمی‌کنند.

 

نمودار 1: تعداد شرکت‌های توزیع کننده سود به تفکیک واریز از سجام و غیرسجام

بررسی دقیق‌تر از وضعیت صنایع نشان می‌دهد برخی صنایع بیش از دیگران غیر سجامی هستند،7 صنعتی که بیشترین شرکت‌های غیرسجامی در آن هستند در نمودار 2 مشاهده می‌شود.

بیشترین تعداد شرکت‌های غیرسجامی در صنایع کشاورزی، املاک و مستغلات، قطعات خودرو، فلزات گرانبها، محصولات غذایی، بانک‌ها و کاشی و سرامیک وجود دارند.

 

‌نمودار 2: هفت صنعت با بیشترین تعداد شرکت‌های غیرسجامی

صنایعی که بیشتر شرکت‌های آن سجامی هستند، در نمودار 3 مشاهده می‌شود، سیمان، مواد شیمیایی، بیمه، آهن و فولاد، فرآورده‌های نفتی، فعالیت‌های مرتبط با اوراق بهادار و برق، دارای بیشترین شرکت‌های سجامی هستند.

‌نمودار 3: هفت صنعت با بیشترین تعداد شرکت‌های سجامی

در حالی بساری از سهامداران در دریافت تسود تقسیمی خود با مشکل مواجه هستند که این مشکل، راهکار مشخصی دارد.

با ثبت اطلاعات حساب بانکی سهامداران در سامانه سجام از سال 97، واریز سود از این سامانه در دستور کار سازمان بورس قرار گرفت، اما با گذشت بیش از 3 سال باز هم نیمی از شرکت‌ها به این امر عمل نمی‌کنند.

از نظر حقوقی، الزام واریز سود متمرکز از سال 1388 در مصوبات سازمان بورس وجود داشت، طبق تبصره 3 ماده 5 دستورالعمل انضباطی ناشران، «ناشر (شرکت) موظف است جهت تسهیل امور سهامداران، انجام همه اقدامات شرکتی خود از جمله توزیع سود را در صورت قبول شرکت سپرده گذاری مرکزی به آن شرکت واگذار کند»، در واقع زیرساخت حقوقی واریز یکپارچه سود تقسیمی وجود داشت اما زیرساخت فنی سامانه سجام فراهم نشده بود.

با ایجاد سامانه سجام زیرساخت‌ فنی مورد نیاز برای حل این موضوع فراهم شد، به علاوه کمیسیون تلفیق مجلس در سال جاری با هدف تقویت زیرساخت قانونی، مصوبه‌ای مبنی بر الزام شرکت‌ها به واریز از سامانه سجام داشته است. در صورت نهایی شدن این مصوبه در صحن مجلس زیرساخت حقوقی با قانون مجلس پشتیبانی خواهد شد.

بنابراین با توجه به رفع همه موانع از جمله زیرساخت حقوقی و زیرساخت فنی، تنها پیگیری مداوم سازمان بورس برای رفع مشکل باقی مانده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سازمان بورس از ابزارهای لازم برای برخورد با شرکت‌ها برخوردار است. مهم‌ترین این ابزارها برخورد انضباطی با ناشران متخلف مطابق دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه است.

مطابق این دستورالعمل، پرونده انضباطی برای شرکت‌های متخلف از مقررات بورس تشکیل می‌شود و مجازات‌هایی از قبیل جریمه نقدی، سلب صلاحیت مدیران و غیره اعمال می‌شود، موضوعی که می توان از آن نتیجه گرفت تنها مانع سجامی شدن شرکت‌ها، عدم پیگیری سازمان بورس است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سجام سود سجامی بازار سرمایه سازمان بورس تعداد شرکت سامانه سجام سازمان بورس سود تقسیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۳۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !

به گزارش پارس نیوز، علی خضریان درباره مصوبه مجلس مبنی بر ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفته بازار جلوگیری کنیم؛ بنابراین طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.​

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح محورهای مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه‌ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محورهای این مصوبه است.​

طراح طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی گفت: طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحدهای خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را با قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قراردادهای اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود، افزود: ساماندهی سکوهای ثبت آگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با اشاره به اینکه طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده از مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود، ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحدهای طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحدها را از دیگر محورهای این مصوبه برشمرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • ۷۸ مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت