Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمله روسیه به اوکراین ترس از کمبود عرضه کالاهایی مانند آلومینیوم، نیکل و روی را بالا برده و قیمت این فلزات را که در بسیاری تولیدات مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزایش داده است.

به‌ گزارش مشرق به نقل از اویل پرایس، قیمت کالاهایی مانند آلومینیوم، نیکل و روی پس‌از حمله روسیه به اوکراین افزایش‌یافته و ترس از کمبود عرضه و بالا رفتن هزینه انرژی را تشدید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمایه‌گذاران نگران اعمال هرگونه تحریم‌های غربی علیه روسیه هستند. حمله روسیه به اوکراین بزرگ‌ترین حمله‌ یک کشور اروپایی به یک کشور اروپایی دیگر از جنگ جهانی دوم بوده‌است.

بیشتر بخوانید: تبعات قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار برای اروپا و آمریکا

با توجه به اینکه اروپا برای تامین ۴۰ درصد از نیاز خود به گاز طبیعی وابسته به روسیه است، قیمت عمده‌فروشی گاز در بحبوحه‌ نگرانی در مورد کمبود عرضه آن ۳۰ درصد افزایش‌یافته است.

قیمت آلومینیوم در بازار فلزات لندن با یک افزایش ۳.۸ درصدی  به رکورد ۳۴۴۹ دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید: واکنش غرب به آغاز جنگ اوکراین چه بوده است؟

روسیه حدود ۶ درصد از آلومینیم و حدود ۱۰ ‌درصد از نیکل دنیا را تولید می‌کند.

شاخص قیمت نیکل به‌دنبال افزایش درگیری‌ها در اوکراین ۳.۴ درصد بالا رفته و به ۲۵۲۲۰ دلار در هر تن رسیده‌است. این رقم بالاترین قیمت نیکل از ماه مه ۲۰۱۱ را نشان می‌دهد. دراین‌بین، قیمت روی‌هم تا ۳۶۵۰ دلار در هر تن افزایش یافته است.

بازارهای کالا قبل‌از بحران اوکراین هم به‌خاطر کمبود عرضه، اختلال‌های مربوط به همه‌گیری کرونا و افزایش تقاضا با مشکلاتی مواجه بود.

از آلومینیوم، نیکل و روی برای تولید بسیاری از محصولات استفاده‌ می‌شود و در صنعت خودروهای برقی هم از اهمیت بالایی برخوردارند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس سفر به قطر قیمت روسیه اوکراین تحولات اوکراین ولادیمیر پوتین پوتین اویل پرایس اروپا لندن خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت حمله روسیه به اوکراین کمبود عرضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۴۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدودها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست.

مرتضی افقه استاد اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصادی در تسنیم با بیان اینکه اقتصاد کشور به میزان فروش نفت؛ ارتباطات خارجی و مسائل سیاسی وابسته است، اظهارداشت: هر تحول سیاسی که منجر به تغییر در روابط خارجی و تجارت شود بر بازار ارز اثر می‌گذارد.

وی افزود: درگیری‌های سیاسی ایران و همچنین تنش‌های منطقه باعث افزایش انتظارات تورمی و در نهایت رشد نرخ ارز شد؛ اما زمانی که مردم و فعالین اقتصادی از کاهش تنش و شوک‌ها سیاسی اطمینان پیدا کردند نرخ ارز روند نزولی خود را آغاز کرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدودها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست.

وی افزود: افزایش یا کاهش نرخ ارز در بلند مدت به احتمال وقوع یا عدم وقوع شوک‌های سیاسی بستگی دارد، البته خوشبختانه طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی مراجع رسمی فروش نفت افزایش یافته؛ بنابراین دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز است.

افقه بیان کرد: بانک مرکزی در سمت عرضه با مشکلی مواجه نیست؛ بنابراین می‌تواند سیاست‌های مناسبی را در بازار ارز اتخاذ کند؛ البته هم‌اکنون نیز با اقدامات خوب بازارساز و کاهش تنش‌های سیاسی شاهد اُفت قیمت دلار هستیم.

این استاد دانشگاه درباره نقش دلالان و سفته بازان در افزایش نرخ ارز در یک ماه گذشته گفت: زمینه فعالیت سفته بازان و سوداگران با رخ دادن تنش و شوک‌های سیاسی بیشتر می‌شود یعنی زمانی که ایران با مسائل سیاسی رو به رو است عده‌ای از این فضا برای دلالی و بالا بردن نرخ ارز به منظور به دست‌آوردن عایدی استفاده می‌کنند؛ بنابراین 

دیگر خبرها

  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / طلا سقوط کرد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!