Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، «احد وظیفه»، رییس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، درارتباط با وضعیت بارش های سال آبی امسال  گفت: امسال بارندگی ها به طور کلی نسبت به نرمال پایین تر است و  متاسفانه با پاییز کم بارش مواجه بودیم. به طوری که بارندگی های کشور حدود ۴۸ درصد زیر نرمال بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمستان کمی شرایط بهتر شد. به خصوص بارش های سنگین که در جنوب کشور داشتیم میانگین بارش های کشور را بهبود بخشید و انتهای دی ماه میانگین بارش کشور بیش از نرمال هم شد. 

او افزود: منتها در ادامه در بهمن‌ماه نسبتاً با خشکی مواجه شدیم به طوری که بارندگی ها حدود ۵۵ تا ۴۰ درصد زیر نرمال بود. در حال حاضر در حدود ۱۱ درصد بارندگی کمتر از نرمال است و ما در حدود ۱۲۰ میلیمتر بارش دریافت کرده ایم درحالی که میزان طبیعی آن ۱۳۶ میلیمتر است. 

وظیفه گفت: در چند نقطه تقریبا شرایط اصلا مطلوب نیست. یکی از آنها حوضه های رودخانه کرخه، مناطق شرقی استان لرستان، همدان، کرمانشاه، ایلام، جنوب کردستان و خوزستان است که ۲۸ درصد تا ۵۴ درصد بارندگی در این مناطق کمتر از نرمال است. منطقه دوم استان تهران، البرز و قزوین است که هم بارندگی‌ها و هم انباشت برف در این استانها کمتر از نرمال است و از طرفی با توجه به اینکه دومین سال خشک این منطقه نیز است، میزان آب در سدها نیز بسیار نگران کننده و پایین‌تر از حد نرمال است. ازطرفی خراسان شمالی،  سمنان و خراسان رضوی نیز اصلا وضعیت مطلوبی ندارند و بارندگی ها تا ۵۵ درصد در این مناطق زیر نرمال محسوب می‌شود. 

او درارتباط با پیش بینی ها از میزان بارش در اسفند ماه امسال افزود: یک سامانه بارشی در روزهای شنبه یا یکشنبه این هفته از کشور عبور می کند. در نوار شمال شرق کشور و دامنه های البرز بارندگی خواهیم داشت اما این بارندگی‌ها در حد نرمال نیست. هفته دوم به نظر می رسد شرایط قدری بهبود پیدا کند. به‌عبارتی در اسفند ماه وضعیت در شمال شرق بد نیست. 

وی افزود: بارندگی‌ها استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، خراسان رضوی و دامنه های البرز را تا حدی تحت پوشش قرار می‌دهد، اما در حوضه جنوب غرب که کم بارشی داریم چندان موثر نیست و بارشهای جنوب غرب بسیار کمتر از نرمال خواهد بود منطقه جنوب کشور نیز تقریباً فاقد بارش است. در هفته دوم در منطقه غرب بارندگی ها بد نیست. در جنوب غربی بارش ها کمتر از نرمال و نیمه جنوبی تقریبا فاقد بارش خواهد بود. 

وظیفه گفت: در فروردین به نظر می رسد شرایط کمی مطلوب تر شود و بارش ها از شدت بهتری برخوردار شود. احتمال قوی بر این است که از نیمه فروردین تا اردیبهشت بارندگی ها در کشور در شرایط نرمال باشد و به خصوص در حوضه غرب یعنی کرمانشاه، کردستان، ایلام، چهارمحال بختیاری، لرستان و خوزستان بارندگی ها به صورت نرمال دریافت شود، اما با توجه به کمبودهایی که از قبل وجود داشته است و هم از سال قبل امسال انباشته شده است، به احتمال بسیار زیاد بارندگی ها قادر به جبران کمبود بارش‌ها نخواهد بود. بنابراین با توجه به کمبود بارش برفی که تاکنون داشته ایم، دبی رودخانه ها می تواند به سرعت افت کند و ورودی سدها گرچه در فروردین ماه به صورت موقت می‌تواند تامین شود اما با توجه به اینکه ذخیره برفی قابل توجهی در بالا دست نیست، می‌تواند به سرعت افت کند و می تواند تنش آبی را در قالب نقاط حوزه مرکزی جنوب غرب دامنه های البرز و شمال شرقی کشور تحمیل کند. 

او در ارتباط با وضعیت دما در اسفند ماه گفت: بر خلاف دیگر گفته ها، دما در اسفند ماه امسال گرمتر از نرمال خواهد بود. طی این دو هفته پیش رو نوسانات دمایی خواهیم داشت، اما به طور کلی با اسفند گرم تر از نرمال مواجه هستیم و به هیچ وجه اسفند امسال سردتر از نرمال نخواهد بود. به طوری که همین هفته ای که در آن هستیم یکی از هفته های بسیار گرم است و هوا به شدت گرم می شود. در مناطق شمالی کشور از جمله دامنه های البرز استان تهران حدود ۳ تا ۶ درجه فراتر از نرمال خواهد بود. 

وظیفه درارتباط با روند بارش و دما طی سالهای اخیر گفت: برخی از سال ها مانند سال ۱۳۸۷ سال بسیار خشک بوده است. سال ۱۳۹۸ سال بسیار خوبی از نظر بارش بود. سال ۱۳۸۶ سال بسیار سردی بوده و سال ۱۳۹۹ سال بسیار گرمی بود. بنابراین هم افت و خیز در دما و هم دوره های تر و خشک داشته ایم. اما آن چیزی که روند نشان می دهد به خصوص در دو دهه گذشته تا امسال روند خشکی را داشته‌ایم و بیشتر سالها خشک  و بارندگی کمتر از نرمال بوده است. در اغلب سال ها بارندگی ها کمتر از نرمال بوده است. صرفاً در ۹۷-۹۸ و یا ۹۹-۹۸ بارندگی ها بسیار خوب بودند. از دهه ۸۰ به این طرف در این ۲۰ سال گذشته فقط این دو سال بود که بارندگی ها بهتر از نرمال بوده اند. در بقیه سال‌ها به ویژه در سال ۱۳۸۷ و سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ که طی کرده‌ایم، سالی بسیار کم بارش بود و خشکسالی شدید حاکم شد. 

او افزود: به نظر می رسد که تغییرات به گونه‌ای رخ داده است که فراوانی سال های خشک افزایش پیدا کرده اند. از طرفی دما با شیب افزایشی مواجه بوده است. این نشان می‌دهد که اقلیم ایران رو به خشک شدن و گرمی است و به صورت مرتب روند افزایش دما و کاهش بارندگی را داشتیم.

کد خبر 659869 برچسب‌ها برف خشکسالی سازمان هواشناسي باران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: برف خشکسالی سازمان هواشناسي باران دامنه های البرز کمتر از نرمال اسفند ماه تر از نرمال بارندگی ها نرمال بوده سال بسیار جنوب غرب بارش ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۶۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان/ تهران آخر هفته بارانی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی به پیش‌بینی وضعیت آب و هوای روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه اظهار کرد: در استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، کردستان، همدان، آذربایجان غربی، اصفهان و ارتفاعات البرز مرکزی در مازندران، بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: فردا این وضعیت علاوه بر مناطق مذکور برای در استان‌های بوشهر، کرمان، هرمزگان، خلیج فارس و تنگه هرمز نیز رخ می دهد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: برای روز پنج‌شنبه به غیر از استان‌های ساحلی دریای خزر، زنجان، قزوین، البرز و تهران که وقوع رگبارهای پراکنده دارند در سایر مناطق کشور، بارش‌های قابل ملاحظه در پیش است.

رفیعی در ادامه بیان کرد: روز جمعه نیز در جنوب و جنوب شرق بارش ها پراکنده است اما در سایر مناطق کشور بارش ها قابل ملاحظه خواهند بود.

به گفته کارشناسی سازمان هواشناسی؛ شدت بارش ها که در حد هشدار نارنجی است برای امشب در نیمه جنوبی ایلام و لرستان، شمال خوزستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و کردستان پیش‌بینی شده است که سیلابی شدن مسیرها و طغیان رودخانه ها را در پیش دارد. لذا هموطنان در این مناطق باید تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند.

وی افزود: تا روز پنج شنبه آب های جنوب کشور مواج و طوفانی پیش‌بینی شده است و در چهار روز آینده در مناطقی از سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و یزد در بعضی از ساعات وزش بادهای شدید همراه با گرد و خاک را داریم.

تهران آخر هفته بارانی می‌شود

وی افزود: از روز پنجشنبه تا شنبه علاوه بر افزایش ابر در بعضی ساعات بارش باران، گاهی به‌صورت رگبار و رعد و برق در سطح استان مورد انتظار است؛ همچنین طی روز پنجشنبه کاهش محسوس دما پیش بینی می شود.

کد خبر 6093192 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • صدور هشدار جدی به رنگ نارنجی برای ۵ استان کشور
  • هشدار هواشناسی به این ۵ استان جدی است
  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان/ تهران آخر هفته بارانی می‌شود
  • پیش بینی بارش سنگین باران در برخی استان‌ها تا خرداد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • تداوم بارش‌های مطلوب در اصفهان تا هفته اول خرداد