Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدرضا روحانی اصفهانی، شاعر و هنرمند پیشکسوت هنرهای سنتی و گچبری  در سال ۱۳۱۳ در اصفهان متولد شد و ۲۷ بهمن امسال بر اثر ابتلا به کرونا در ۸۷ سالگی درگذشت.

 فرزند این هنرمند معمار اصفهانی با اشاره به ویژگی‌های و سبک ویژه او در گچ‌بری، گفت: ایشان در تعدادی از کشورهای جهان از جمله کویت، عراق، مصر و ایتالیا معماری ایرانی اسلامی را اجرا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید مجتبی روحانی اصفهانی  در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: وی در خانواده‌ای مذهبی متولد شد و هنر گچبری  را از دوران نوجوانی نزد پدرشان استاد سید میرزا روحانی اصفهانی فراگرفت.

وی ادامه داد: سید رضا روحانی اصفهانی بعد از مستقل شدن از هر فرصتی برای تجلی بخشی این هنر استفاده کردند و حتی در دوران سربازی نیز از این هنر در بخش‌هایی از زیباسازی مراکز آموزشی نظامی و پادگان‌ها بهره جست.

فرزند این هنرمند فقید به بهره گرفتن این استاد هنرمند از مضامین قرآنی و معنوی در خلق نقش و نگارهای هنری اشاره کرد و افزود: این هنرمند فقید در برخی از آثار خود مضامین عرفانی و عبادی چون رکوع و خلقت انسان از منظر قرآن را در قالب نقش و نگارهای هنری به تصویر کشید.
وی با اشاره به پیشینه این هنرمند در خلق آثار بدیع هنری  اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های هنری ایشان تسلط بر سبک‌های معماری سنتی و تاریخی بود و بر همین اساس توانست گچ‌بری‌های عصر صفوی یا سلجوقی را در بسیاری از آثار خود پیاده سازی کند.
روحانی اصفهانی گفت: گچبری هتل شاه عباسی اصفهان به سبک صفویه به همراه پدر و برادران در حدود بیشتر ۵۰ سال پیش، گچ‌بری حرم شاه عبدالعظیم حسنی، مصلای امام خمینی (ره) تهران، گچ‌بری سالن نمکدان هتل لاله تهران به سبک  ایرانی، موزه تماشاگه زمان در زعفرانیه، هتل سمیرامیس، بقعه شاه عبدالعظیم حسنی (ع ) از شاهکارهای او وبرادرانش در ایران است.

 وی اضافه کرد: وی در طراحی ضریح حرم امام رضا (ع) نیز به عنوان مشاور با هنرمندانی چون استاد فرشچیان همکاری داشت.
وی بیان کرد: مرحوم پدر پس از طراحی و اجرای گچ‌بری در حرم شاه عبدالعظیم حسنی به همراه سایر هنرمندانی که در این اثر فعالیت داشتند از سوی رهبر معظم انقلاب تجلیل شدند.
 

برچسب‌ها معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان معماری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان معماری معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان معماری روحانی اصفهانی گچ بری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۶۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در دوره حاضر که مملو از پیشرفت‌ها و اتفاقات مختلف است، یک روحانی شاید نتواند به شیوه‌های سنتی گذشته در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد موفق عمل کند؛ بنابراین روحانی‌ها باید با ذائقه شناسی و برگزاری برنانه‌های مختلف فرهنگی و هنری و مخصوصا ورزشی اقدام به جذب این قشر کنند. کاری که چند سالی است، حجت‌الاسلام و المسلمین قربان حسین‌نژاد، در شهرستان‌های مختلف استان آذربایجان غربی در حال انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین قربان حسین‌نژاد، از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۷ بعنوان امام جماعت و مدیر کانون فرهنگی هنری ثارالله مسجد جامع نازک علیای پلدشت فعالیت داشته که در طول این مدت با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و برگزاری مسابقات ورزشی و راه اندازی اُردو‌های سیاحتی و زیارتی توانسته است گام‌های موثری را در جذب جوانان و نوجوانان به سمت مسجد و کانون بردارد.

سپس ازسال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ به‌عنوان امام جماعت و مسئول پایگاه بسیج مسجد امام هادی (ع) ارومیه ادامه فعالیت نموده و از تابستان ۱۴۰۱ تاکنون نیز به‌عنوان امام جماعت، مدیر کانون المهدی (عج) و نیز مسئول پایگاه بسیج مسجد طوبی ارومیه فعالیت‌های فرهنگی هنری و ورزشی خود را پیگیر بوده که با استقبال خوب جوانان و نوجوانان توانسته توفیقات روزافزونی را دراین عرصه‌ها کسب کند.

دیگر خبرها

  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • سینما اسیر سندرم فتوشاپ
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور