Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرنوشت اوکراین برای آنها که در فتنه ۸۸ و "آبان ۹۸" شعار براندازی دادند؛ نشان داد و اثبات کرد که در فرجام "اعتراض خیابانی" و جنگ با قانون؛ هیچ چیزی جز ناامنی، گرانی و جنگ وجود نخواهد داشت.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آنچه باید درباره حکومت سست اوکراین بدانیم

عبرت‌های جنگ اوکراین برای ما

کشور روسیه سرانجام وارد فاز انتقام از اوکراین شد و گزینه جنگ را در مقابل "حکومت سست اوکراین" گذاشت.

اوکراینی که پس از انقلاب هیجانی سال ۲۰۱۴ به زعم خود از اتحاد با روسیه دست کشیده و به سمت آمریکا و اروپا گرایش یافته بود. اما نمی‌دانست در این تغییر فاز بین متحدان هژمونیک، روسیه هنوز هم یک ابرقدرت است و حکومت انقلابیون اوکراین نمی‌تواند چشم‌اندازهای امنیتی روسیه را به سخره بگیرد.

بر اوکراین چه گذشت که در این کشور یک حاکمیت سست روی کار آمد و جنگ وقوع یافت!؟

و سؤال مهمتر اینکه عبرت‌های جنگ اوکراین برای ما در ایران چیست!؟

* ۳ سال قبل در وبلاگ مشرق طی جملاتی پیرامون اوکراین نوشته بودیم:

"خوب بود که آقای درایتی توضیح می‌داد سرنوشت کشورهایی که مقاومت و دفاع را رها کردند و به وادادگی و تسلیم تن دادند چه شد؟...آیا از زندگی چند صد هزار نفر در قبرستان‌های مصر، از ناامنی افغانستان، از گسترش ایدز و ابولا و فقر در آفریقا و از ناامنی  در اوکراین و سست بودن حکومت تازه تأسیس این کشور چیزی می‌داند!؟ "[۱]

وبلاگ مشرق همچنین ۲ سال قبل نیز در تحلیلی درباره اوکراین نوشت:

"در جریان براندازی حکومت قانونی اوکراین در سال ۲۰۱۴ نیز شاهد بودیم که جریان مدعی پیشرفت و رفاه با مذاکره در این کشور! چگونه توانست شعارهای خود را به کرسی بنشاند و با تشویق حرکت خیابانی مردم؛ یک حکومت وابسته به آمریکا را روی کار بیاورد.

اما تنها چیزی که پدید نیامد پیشرفت و رفاه بود و کشور اوکراین عملا به کشوری با اقتصاد استقراضی بدل شد و آزادی مردم نیز نه تنها بیشتر نشد بلکه به تسویه حساب‌های خیابانی و بر صلیب کشیدن زنان حامله ختم شد و اوکراینی‌ها حالا به صراحت می‌دانند که در تیول آمریکا قرار گرفته‌اند.

جالب است که جامعه‌شناسان اوکراینی اکنون و چند سال پس از حرکت براندازی در این کشور، صراحتا از این می‌گویند که انقلاب اوکراین به نتایج مثبتی نیانجامیده و انقلاب لیبرال‌های این کشور به اهداف عنوان شده، نرسید. "[۲]

این اسناد از آنرو ارائه می‌شود که بدانیم نمی‌توان واقعه جنگ در اوکراین را دفعتا شناخت و آنرا تصمیمی ناگهانی پنداشت!

بلکه باید دانست مردمی که امروز برای خروج از کیِ‌یف صف بسته‌اند، در روزهای انقلاب سال ۲۰۱۴ به پرچمداری خانم تیموشنکو (بانوی نارنجی) اعلام می‌کردند که میدان اصلی کیِف را ترک نمی‌کنند و دولت وابسته به روسیه باید برود.

اما انقلاب اقتصادی اوکراین و به عبارت بهتر "فتنه اقتصادی" اوکراین که تماما با هدایت و حمایت آمریکا و اروپا در این کشور به وقوع پیوست؛ هیچ دستاوردی به جز ناامنی و اقتصاد ضعیف را در دامن به اصطلاح انقلابیون اوکراینی نگذاشت.

آنها به امید ویزای شینگن، مالکیت آپارتمان و تحصیل در کالج‌های اروپایی به اتحاد خود با روسیه لگد زدند و هیچیک از عقب‌نشینی‌های دولت یانکوویچ (دولت قانونی اوکراین) را نپذیرفتند.

آن روزها سناتور مک‌کین آمریکایی به همراه برخی دوستانش در میدان استقلال اوکراین حضور می‌یافت و بین معترضان نان پخش می‌کرد.

اما هیچکس متوجه نبود که در پس این آفرین‌گفتن‌ها، چیزی که نصیب اوکراین می‌شود تنهایی در روزگار جنگ است.

چه اینکه بدیهی بود آمریکا اگرچه از مردمی که خود را در ورطه مقابله با روسیه انداخته‌اند حمایت می‌کند اما هرگز تمایلی به درگیری نظامی مستقیم با کرملین ندارد و در روزگار جنگ دست از حمایت از اوکراینی‌های خواهان اتحاد با اروپا و آمریکا برمی‌دارد. که البته جنگ اخیر نشان داد این تحلیل درست است...

مسئله جالب‌تری هم در قبال حوادث سال‌های قبل اوکراین وجود دارد که باید به آن توجه داشت.

و آن حمایت اصلاح‌طلبان ایرانی از انقلاب اقتصادی اوکراین است.

اردوگاه چپ ایرانی که به طرز کاملا اتفاقی(!) همواره در سمت منافع آمریکا موضع می‌گیرد؛ آنروزها تندتر از حتی انقلابیون اوکراینی مشغول حمایت از حرکات یورو میدان (لقب انقلاب اوکراین) بود. حرکت تنش‌زای مردم ناآگاه اوکراین را "آزادیخواهی" می‌خواند و حتی برای سردمداران اعتراض نیز نامه فدایت شوم می‌نوشت. [۳]

رخدادهای امروز اوکراین هرگز چیزی جدا از گذشته‌ی خودکرده‌ی مردم اوکراین نیست. مردمانی که پلیس دولت قانونی را با زنجیر می‌زدند، اعلام می‌کردند که لحظه‌ای از انقلابشان پا پس نمی‌کشند و خود را متحد آمریکا و جزئی از جامعه جهانی آمریکایی می‌دانستند.

اما در عرض چند ساعت از تمام انقلابشان دست کشیدند و گریختند و البته هیچ حمایتی هم از اروپا و آمریکا ندیدند.

حوادث اوکراین البته برای کشور ما نیز حاوی درس‌های بزرگی است.

شعارها و رفتارهای یورومیدان کیِف پیش از این در غائله دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ و حتی در اغتشاشات زاینده‌رود هم توسط عده‌ای در خیابان‌های ایران به گوش رسید و دیده شد.

صاحبان آن شعارها و رفتارها باید از حوادث قبل و بعد از جنگ در اوکراین درس بگیرند و بدانند که راه حل مشکلات "رأی خوب" است نه "خیابان"!

چه اینکه سرنوشت اوکراین نشان داد و اثبات کرد که در فرجام "اعتراض خیابانی" و جنگ با قانون؛ هیچ چیزی جز ناامنی، گرانی و جنگ وجود نخواهد داشت.

***

"آنها" پدر مردم را درآوردند!

اقدام افشاگرانه رئیس سازمان انرژی اتمی

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و از وزرای دولت سابق، روز جمعه گذشته طی سخنانی در مسجد صاحب‌الزمان اصفهان گفته است: ضربه به پول ملی، ایجاد انحراف و فساد در رویه‌های مالی و اقتصادی کشور، بدبین کردن مردم و جوانان نسبت به مسئولان، سیاه‌نمایی و ساقط کردن نظام از جمله اهداف تحریم‌ها بود.

به گزارش ایرنا، او می‌افزاید: کارشناسان استکباری اعلام کردند -که در- یک شب ۴۰ درصد به پول ملی ایران ضربه زدیم و اگر این کار چند بار دیگر تکرار شود جمهوری اسلامی ایران ساقط می‌شود ولی کسانی که سنگربان بودند نقشه دشمن را نخواندند و برخی در داخل در همین پازل دشمن بازی کردند و با بالا بردن قیمت دلار به بهانه حمایت از صادرات پدر اقتصاد کشور و خانوار را درآورند.

اسلامی تصریح می‌کند: به‌رغم تولیدات بسیار، معادن و ذخایر و نفت ولی به دلیل غافل شدن از نقشه دشمن و کنترل نشدن طرح دشمن به بدنه اقتصاد کشور ضربه وارد شد و این نشان می‌دهد برخی اقدامات ما سیاسی بوده است. [۴]

*در صحبت‌های آقای اسلامی ۲ نکته به شدت قابل تأمل مشهود است:

اولی مسئولانی که وظیفه داشتند اما به زعم اسلامی نقشه دشمن را نخواندند و دومی کسانی که بصورت عالما عامدا قیمت دلار را با یک توجیه اقتصادی بالا برده‌اند.

معرفی این افراد به افکار عمومی، اقتراح پیرامون درست و غلط اقدامات آنان در پیشگاه مردم و تنظیم سندهای راهبردی به منظور جلوگیری از تکرار اشتباه (اگر اشتباهی صورت گرفته)، از ضرورت‌های حکمرانی صحیح در قبال صحبت‌های آقای اسلامی است.

برخی معتقدند انزوای نخبگان و انزوای راهکارهایی که می‌توانند جلوی گرانی‌های بی‌ضابطه را بگیرند؛ از مسائلی است که در قبال افشاگری‌های اسلامی بایستی به آنها توجه کرد.

***

1_ mshrgh.ir/918755

2_ mshrgh.ir/1022373

3_ https://www.isna.ir/news/92121409879/

4_ irna.ir/xjHDsM

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس سفر به قطر قیمت جنگ اوکراین تحولات اوکراین جنگ روسیه ولادیمیر پوتین ولودیمیر زلنسکی روسیه فتنه اقتصادی وبلاگ مشرق انقلاب اوکراین آبان 98 مشرق نیوز محمد اسلامی انرژی هسته ای اقتصاد ایران مردم افشاگری خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۸۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه ۶ موشک «اتکمز» ساخت آمریکا را سرنگون کرد

روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که سامانه‌ پدافند هوایی این کشور ۶ موشک دوربرد موسوم به «اتکمز» ساخت آمریکا و ۲ بمب هوایی هدایت‌شونده «هامر» که اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته پرتاب کرده بود را سرنگون کرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ۱۰ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی، ۶ فروند موشک تاکتیکی «اتکمز» (ATACMS) ساخت ایالات متحده و ۲ بمب هوایی هدایت‌شونده «هامر» (Hammer) ساخت فرانسه توسط پدافند هوایی روسیه سرنگون شدند.

طبق این گزارش، وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اشاره‌ای نکرده است که این موشک‌ها به سمت کدام مناطق شلیک و در کجا هدف قرار گرفته‌اند.

با این حال، سرگئی آکسیونوف فرماندار منطقه کریمه اعلام کرد که موشک‌های اتکمز بر فراز این شبه جزیره سرنگون شدند.

آکسیونوف در پیام‌رسان «تلگرام» عکسی را منتشر کرده است که مهمات فرعی منفجر نشده موشک‌های اتکمز را نشان می‌دهد.

یک مقام آمریکایی هفته گذشته اعلام کرد که واشنگتن در هفته‌های اخیر مخفیانه موشک‌های دوربرد اتکمز را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی ۳۰۰ میلیون دلاری برای اوکراین که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا آن را تایید کرد، به کی‌یف فرستاده است.

ارسال موشک‌های اتکمز با برد تا ۳۰۰ کیلومتر برای اوکراین، موضوعی بود که ماه‌ها در دولت بایدن مورد بحث قرار گرفته بود.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیشتر ارسال موشک های اتکمز به اوکراین را تایید و اعلام کرده بود: رئیس‌جمهوری آمریکا در فوریه (بهمن/اسفند) به تیم خود دستور داد تا تعداد قابل توجهی از این موشک‌های دوربرد را در اختیار اوکراین بگذارند.

بایدن به تازگی قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی‌یف را امضا کرد و مدعی شد که این قانون جهان را امن‌تر می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • روسیه ۶ موشک «اتکمز» ساخت آمریکا را سرنگون کرد
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟