Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی دوسال از جولان کرونا گذشت و علاوه بر تبعات اقتصادی، اجتماعی که بر جهان تحمیل کرد قربانیان بسیاری را بر جای گذاشت و با وجود تولید انواع واکسن های ضد کرونا در آمریکا، اروپا و آسیا، مقابله با سویه های جدید این ویروس بویژه اُمیکرون همچنان به عنوان یک چالش جدی در دنیا مطرح است به گونه ای که توقف همه گیری این ویروس را با مشکل مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ابتدای پاندمی کرونا تصور اشتباه درخصوص عدم ابتلای کودکان به بیماری کووید ۱۹ وجود داشت در حالی که کودکان نیز می‌توانند مانند بزرگسالان به ویروس کرونا مبتلا شده و کرونایی شوند و در نهایت باعث پخش بیماری شوند.

حالا هدف گرفته شدن کودکان توسط سویه جدید اُمیکرون و آسیب‌پذیر بودن آنان در برابر این سویه، بر همگان آشکار شده و نگرانی‌های مضاعفی را به والدین و کادر درمان تحمیل کرده است تا جایی که تنها در پیک ششم کرونا افزون بر ۶۰ کودک در ساوه و زرندیه کرونایی شدند.

یک پزشک متخصص کودکان و نوزادان در ساوه در گفت‌وگو با ایسنا به بیان دلیل افزایش آمار ابتلای کودکان به بیماری کووید ۱۹ گفت: تنها راه حفاظت از سلامت کودکان واکسینه کردن آنها در برابر بیماری کووید ۱۹ و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است و این تصور که کودکان با دریافت واکسن مبتلا به عوارض طولانی مدت خواهند شد کاملا اشتباه است.

دکتر مهدیه نیک‌نژاد با اشاره به اینکه کودکان از بدو تولد واکسن‌های متعددی را برای پیشگیری از بیماری‌هایی گوناگون دریافت می کنند، افزود: واکسن کووید ۱۹ نیز یک واکسن نظیر سایر واکسن‌هاست که از ابتلای کودکان به بیماری واگیردار جلوگیری می‌کند، همانهگونه که برخی بیماری‌ها نظیر فلج اطفال، آبله و ... با دریافت واکسن ریشه کن شده و تاثیرات آن را سالهاست که مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیماری کووید ۱۹ یک بیماری جدید است که جهان را درگیر خود کرده و واکسن آن نیز جدید است، افزود: آمارها نشان دهنده آن است که واکسن عوارض آنچنانی نداشته و برای کودکان نیز در ایران از سن پنج سال به بالا دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک مجاز شناخته شده است.

دکتر نیک‌نژاد با اشاره به اینکه در سوش اُمیکرون میزان ابتلای کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر شده است، تصریح کرد: تغییر و جهش در ویروس و نیز واکسیناسیون گسترده‌ای که در سنین بزرگسالان صورت گرفته موجب شده است که ویروس کرونا بیشتر به سمت کودکان حمله کرده و کانون درگیری آن در سنین کودکی باشد.

او بیان کرد: بسیاری از والدین به دلیل اینکه تصور می‌کنند عوارض واکسن در طولانی مدت درگیر کودکان خواهد شد از تزریق واکسن امتناع می‌کنند، اما باید گفت چنانچه فرزندتان فرم شدید بیماری را بگیرد و بستری شود احتمال وخامت حال او و حتی مرگ دور از انتظار نیست.

این پزشک متخصص کودکان و نوزادان تصریح کرد: اگر چنانچه کودک شما به فرم شدید بیماری مبتلا شود و بر اثر ابتلا جان خود را از دست دهد از واکسن نزدن او پشیمان نخواهید شد. نباید سلامت کودک خود را به تصور اینکه قرار است در آینده عارضه‌ای برای او اتفاق بیفتد یا نیفتد به بازی گرفت. بدیهی است که با تزریق واکسن جان فرزند خود را حفظ کرده‌اید.

وی با بیان اینکه در مراقبت از جان کودکان نباید احساسی تصمیم گرفت، تصریح کرد: تصمیم منطقی برای حفاظت از جان کودک تزریق واکسن است تا بتوان فرزندان را با واکسینه کردن ایمن نگه داشت و از چنگ اُمیکرون نجات داد.

وی با اشاره به اینکه واکسن کرونا مدت زیادی است که برای گروه های سنی بالای ۱۲ سال در حال تزریق است، اظهار کرد: خوشبختانه در تزریق واکسن عوارض زیادی دیده نشده است و صرفا در برخی افراد بدن درد و بی حالی به عنوان تنها عوارض واکسن مشاهده می‌شود و واکسن‌ها توانستند از سلامت افراد مراقبت کنند و در پیک جدید تنها واکسن نزده‌ها بودند که واکسن دریافت نکرده بودند و بیشترین فوتی‌ها نیز مربوط به افرادی است که واکسن نزده‌اند.

دکتر نیک‌نژاد با تاکید بر اینکه واکسن یک عامل حفاظت بالا برای پیشگیری از ابتلا به فرم شدید بیماری کووید ۱۹ است، اظهار کرد: هرچند دریافت واکسن ابتلای به کرونا را به صفر نرسانده است و مبتلایان عموما فرم خفیف بیماری را گرفته‌اند که یک عامل موفقیت برای جلوگیری از تشدید بیماری است.

وی با تاکید بر اینکه کوچکترین علامت سرماخوردگی را باید اُمیکرون تلقی کرد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، افزود: علائمی نظیر تب، بدن درد، گلو درد و سایر علائم سرماخوردگی در خانواده‌ها موجب می‌شود که کودکان نیز درگیر اُمیکرون شوند بنابراین از ابتدای ابتلا به بیماری، خود را قرنطینه کرده و اجازه ندهید کودکان نیز مبتلا شوند.

او از افرادی که مبتلا به اُمیکرون هستند خواست تا حداقل یک هفته در قرنطینه بمانند و پس از آن نیز با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع از سرایت ویروس به دیگران شوند.

این پزشک متخصص، تب بالا، آبریزش بینی و گلودرد را از علائم شایع اُمیکرون در بین کودکان دانست و افزود: هر چقدر از شیوع اُمیکرون می‌گذرد میزان ابتلای کودکان به این بیماری بیشتر می‌شود که علت عمده آن واکسیناسیون گسترده در سنین بالاتر و ایمن شدن آنها در برابر بیماری کووید ۱۹ است و کودکان چون واکسینه نشده اند در برابر کرونا آسیب پذیر شده و بیشترین درگیری متوجه آنان است.

وی در خصوص پیشگیری از ابتلا به کرونا نیز گفت: قدرت سرایت اُمیکرون ۷۰ برابر نوع دلتاست بنابراین با ثانیه‌ای تماس با فرد مبتلا احتمال درگیری وجود دارد. توصیه می‌شود از دورهمی‌های خانوادگی و تجمعات پرهیز کرده و در صورت ابتلای کودکان، حداقل دو هفته در قرنطینه باشند و با سالمندان در تماس نباشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کرونای ا میکرون کرونا در ایران كودكان استانی اجتماعی ابتلای کودکان بیماری کووید ۱۹ تزریق واکسن کودکان نیز واکسن ها ا میکرون جدید ا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۸۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش ایسنا، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!